DE69917545T2 - Implantierbare Prothese mit Knochenverbindungsrippen - Google Patents
Implantierbare Prothese mit Knochenverbindungsrippen Download PDFInfo
- Publication number
- DE69917545T2 DE69917545T2 DE69917545T DE69917545T DE69917545T2 DE 69917545 T2 DE69917545 T2 DE 69917545T2 DE 69917545 T DE69917545 T DE 69917545T DE 69917545 T DE69917545 T DE 69917545T DE 69917545 T2 DE69917545 T2 DE 69917545T2
- Authority
- DE
- Germany
- Prior art keywords
- ribs
- rib
- component according
- prosthetic component
- bone
- Prior art date
- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
- Expired - Lifetime
Links
- 210000000988 bone and bone Anatomy 0.000 title claims description 37
- 230000007423 decrease Effects 0.000 claims description 4
- 239000007943 implant Substances 0.000 description 22
- 210000000689 upper leg Anatomy 0.000 description 13
- 210000001624 hip Anatomy 0.000 description 9
- 210000001185 bone marrow Anatomy 0.000 description 8
- 230000037182 bone density Effects 0.000 description 7
- 238000002513 implantation Methods 0.000 description 7
- 238000011882 arthroplasty Methods 0.000 description 4
- 238000002591 computed tomography Methods 0.000 description 4
- 230000007774 longterm Effects 0.000 description 3
- 239000002639 bone cement Substances 0.000 description 2
- 230000001054 cortical effect Effects 0.000 description 2
- 230000014509 gene expression Effects 0.000 description 2
- 238000001356 surgical procedure Methods 0.000 description 2
- 208000006386 Bone Resorption Diseases 0.000 description 1
- 210000000588 acetabulum Anatomy 0.000 description 1
- 238000013459 approach Methods 0.000 description 1
- 230000024279 bone resorption Effects 0.000 description 1
- 230000003247 decreasing effect Effects 0.000 description 1
- 210000001513 elbow Anatomy 0.000 description 1
- 230000002349 favourable effect Effects 0.000 description 1
- 210000003127 knee Anatomy 0.000 description 1
- 238000000034 method Methods 0.000 description 1
Classifications
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/32—Joints for the hip
- A61F2/36—Femoral heads ; Femoral endoprostheses
- A61F2/3662—Femoral shafts
- A61F2/367—Proximal or metaphyseal parts of shafts
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/30767—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
- A61F2/30771—Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
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- A61F2/36—Femoral heads ; Femoral endoprostheses
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- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2/32—Joints for the hip
- A61F2/36—Femoral heads ; Femoral endoprostheses
- A61F2/3662—Femoral shafts
- A61F2/3676—Distal or diaphyseal parts of shafts
-
- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
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- A61F2002/30158—Convex polygonal shapes trapezoidal
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- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
- A61F2002/30316—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
- A61F2002/30317—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis
- A61F2002/30322—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis differing in surface structures
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
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- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
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- A61F2002/30317—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis
- A61F2002/30324—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis differing in thickness
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- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
- A61F2/30—Joints
- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
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- A61F2002/30317—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis
- A61F2002/30326—The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis differing in height or in length
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- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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- A61F2002/30329—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
- A61F2002/30331—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements made by longitudinally pushing a protrusion into a complementarily-shaped recess, e.g. held by friction fit
- A61F2002/30332—Conically- or frustoconically-shaped protrusion and recess
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
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- A61F2002/30001—Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
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- A61F2002/30535—Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
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- A61F2002/30841—Sharp anchoring protrusions for impaction into the bone, e.g. sharp pins, spikes
- A61F2002/30845—Sharp anchoring protrusions for impaction into the bone, e.g. sharp pins, spikes with cutting edges
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
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- A61F2002/30891—Plurality of protrusions
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- A61F2/00—Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
- A61F2/02—Prostheses implantable into the body
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-
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- A61F2220/00—Fixations or connections for prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
- A61F2220/0025—Connections or couplings between prosthetic parts, e.g. between modular parts; Connecting elements
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- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F2230/00—Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
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- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61F2250/0014—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
- A61F2250/0026—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in surface structures
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2250/00—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
- A61F2250/0014—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
- A61F2250/0036—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in thickness
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61F—FILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
- A61F2250/00—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
- A61F2250/0014—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
- A61F2250/0037—Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in height or in length
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- Health & Medical Sciences (AREA)
- Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
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- Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
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- Engineering & Computer Science (AREA)
- Biomedical Technology (AREA)
- Heart & Thoracic Surgery (AREA)
- Vascular Medicine (AREA)
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- Prostheses (AREA)
Description
- Gebiet der Erfindung
- Die vorliegende Erfindung betrifft Gelenkprothesen und insbesondere im Knochenmarkkanal implantierbare Prothesen.
- Hintergrund der Erfindung
- Die Gelenkarthroplastik ist eine gut bekannte chirurgische Prozedur mit der ein erkranktes und/oder beschädigtes natürliches Gelenk durch eine Gelenkprothese ersetzt wird. Die Gelenkarthroplastik wird im allgemeinen für Hüften, Knie, Ellenbögen und andere Gelenke durchgeführt. Die Gesundheit und der Zustand des zu ersetzenden natürlichen Gelenks bestimmen die Art der für die Implantation benötigten Prothese. Eine Hüftarthroplastik betrifft eine chirurgische Prozedur, bei der der natürliche Oberschenkelknochen zurückgeschnitten wird und eine femorale Komponente im Knochenmarkkanal implantiert wird. Bei einer Gesamthüftarthroplastik wird das natürliche Azetabulum durch eine azetabulare Komponente ersetzt, die eine Gelenkoberfläche für den Kopf der femoralen Komponente bietet.
- Eine erfolgreiche Implantation einer femoralen Komponente erfordert eine geeignete anfängliche Fixierung und eine langfristige Stabilität der prothetischen Komponente. Eine Technik zur Fixierung der femoralen Komponente im Knochenmarkkanal umfaßt die Verwendung von Knochenzement. Es wurde jedoch festgestellt, daß bekannte Knochenzemente bestimmte Nachteile aufweisen. Beispielsweise kann sich die implantierte Prothese im Laufe der Zeit lösen, so daß letztendlich eine chirurgische Nachbearbeitung des Implantats notwendig wird.
- Weitere Ansätze, die Befestigung einer pressgepassten prothetischen Komponente im Knochenmarkkanal zu verstärken, umfassen die Verwendung verschiedener auf dem Implantat ausgebildeter Oberflächenmerkmale, wie beispielsweise gleichmäßig beabstandete Nuten. Während derartige Oberflächenmerkmale eine gewisse Befestigung am Knochen gewährleisten können, ist die Gesamtgeometrie des prothetischen Implantats nicht für die vorhandene Dichte der Spongiosa optimiert. Es ist beispielsweise bekannt, daß sich die dichteste Spongiosa im proximalen Abschnitt eines Femur im allgemeinen auf dem vorderen seitlichen und hinteren seitlichen Abschnitt des Femur befindet. Jedoch berücksichtigen gleichmäßig beabstandete Rippen einen Knochendichtegradienten in der Spongiosa nicht, so daß die anfängliche Fixierung des Implantats nicht optimiert ist. Die Fixierung des Implantats am Anfang ist wichtig, damit die Bewegung zwischen dem Knochen und dem Implantat minimiert wird und ein Knocheneinwuchs auf der Implantatoberfläche zugelassen wird, mit dem die Wahrscheinlichkeit einer langfristigen Fixierung des Implantats erhöht wird.
- Darüber hinaus ist die Kontur einiger femoraler Komponenten derart beschaffen, daß zur Unterbringung des Implantats dichte Spongiosa mit hoher Qualität entfernt werden muß. Dies kann unter Umständen dazu führen, daß die Oberflächenmerkmale in einer Spongiosa niedrigerer Dichte als der entfernten implantiert werden. Darüber hinaus sind einige Implantate so geformt, daß sie sich in den kortikalen Knochen so einfügen, daß die Oberflächenmerkmale ohne Rücksicht auf die Dichte der Spongiosa positioniert werden.
- Es wäre daher wünschenswert, eine prothetische Komponente mit Oberflächenmerkmalen in der Form von in den Knochen eingreifenden Rippen mit einer Geometrie zur Erzielung einer optimalen Fixierung in einer dichten Spongiosa bei der Implantation im Knochenmarkkanal eines Knochens bereitzustellen.
- Abriß der Erfindung
- Erfindungsgemäß wird eine Gelenkprothese mit einer Gesamtkontur und Oberflächengeometrie bereitgestellt, mit der die Fixierungseigenschaften optimiert werden. Obwohl die Erfindung primär als eine femorale Komponente einer Hüftprothese gezeigt und beschrieben ist, ist verständlich, daß die Erfindung ebenso auf andere Gelenkprothesen anwendbar ist.
- Gemäß einer Ausführungsform umfaßt eine künstliche femorale Hüftkomponente zur Implantation im Knochenmarkkanal eines Femur eine Mehrzahl von länglichen, in den Knochen eingreifenden Rippen, die auf der vorderen und hinteren Oberfläche des femoralen Schaftes ausgebildet sind. Die Rippen sind für eine optimale Fixierung in einer vorbestimmten dichten Spongiosa bemessen und beabstandet. Eine gewünschte Geometrie, Abstand und Anzahl von Rippen kann, basierend auf einer Mehrzahl von Faktoren, wie beispielsweise dem Dichteprofil der Spongiosa und der Größe des Implantats, bestimmt werden. Bei einer Ausführungsform sind zumindest drei longitudinale Rippen auf der Oberfläche des Schaftes angeordnet, wobei der Abstand zwischen benachbarten Rippen in einer Richtung zunimmt. Die Rippen gewährleisten eine anfängliche Fixierung des Implantats, minimieren eine Mikrobewegung des Implantats und erleichtern einen Belastungstransfer vom Implantat auf den Knochen.
- Kurzbeschreibung der Zeichnungen
- Die Erfindung wird aus der folgenden detaillierten Beschreibung in Verbindung mit den begleitenden Zeichnungen umfassend verständlich, in welchen
-
1 eine Draufsicht auf eine femorale Komponente einer Hüftprothese gemäß der Erfindung ist; -
2 eine Seitenansicht der femoralen Komponente von1 ist; -
3 eine mediale Seitenansicht der femoralen Komponente von1 ist; -
4 eine Ansicht im Querschnitt der femoralen Komponente von1 längs der Linie 4-4 ist; -
5 eine Ansicht im Querschnitt der femoralen Komponente von1 längs der Linie 5-5 ist; -
6 eine Ansicht im Querschnitt der femoralen Komponente von1 längs der Linie 6-6 ist; -
7 eine Draufsicht auf die femorale Komponente von1 ist; und -
8 eine weiter detaillierte Ansicht eines Teils der femoralen Komponente von7 längs der Linie 8-8 ist. - Detaillierte Beschreibung der Erfindung
- Die Zeichnungen sind für eine Vereinfachung des Verständnisses der Erfindung als Veranschaulichungen der hier offenbarten Konzepte anzusehen. Des weiteren sind die Zeichnungen nicht notwendigerweise maßstabsgetreu und der Umfang der Erfindung ist nicht durch relative Abmessungen der verschiedenen Merkmale der hier gezeigten und beschriebenen Ausführungsformen beschränkt.
- In
1 ist eine beispielhafte Ausführungsform einer femoralen Komponente10 einer Hüftprothese mit einer Mehrzahl von mit einem Knochen in Eingriff stehenden Rippen12 gezeigt. Die femorale Komponente10 ist zur Implantation im Knochenmarkkanal eines Femur eines Patienten angepaßt. Wie nachfolgend beschrieben wird, sind die Rippen12 so voneinander beabstandet und bemessen, daß eine Fixierung in einer dichten. Spongiosa im Knochenmarkkanal des Femur optimiert ist. Mit der Gesamtgeometrie der femoralen Komponente10 wird der Kontakt zwischen den Rippen12 und der dichten Spongiosa optimiert, wobei die Lage derselben vorbestimmt werden kann. - Es ist verständlich, daß sich die relative Lage und mediale, seitliche, vordere und hintere Richtung in der hier verwendeten Form auf einen menschlichen Körper beziehen. Es ist des weiteren verständlich, daß sich diese Ausdrücke im Allgemeinen auf eine Orientierung der Komponente nach einer Implantation bei einem Patienten beziehen, wenn sie in Verbindung mit einer femoralen Komponente einer Hüftprothese verwendet werden. Jedoch sind diese Ausdrücke relativ und können für andere prothetische Komponenten als die hier gezeigten Ausführungsformen einer femoralen Komponente einer Hüftprothese verschieden sein.
- Die femorale Komponente oder der Schaft
10 umfaßt einen oberen oder proximalen Abschnitt14 und einen unteren oder distalen Abschnitt16 . Eine erste Ebene18 (1 ) unterteilt die femorale Komponente10 in einen medialen und einen seitlichen Abschnitt20 ,22 , und eine zweite Ebene24 (2 ) unterteilt den Schaft10 in einen vorderen und einen hinteren Abschnitt26 ,28 . - Ein Hals
30 erstreckt sich vom proximalen Abschnitt14 der femoralen Komponente und ist für einen Eingriff in einem Kopf oder einer Kugel (nicht gezeigt) angepaßt. Der Kopf ist in einer natürlichen acetabularen Aushöhlung oder einer prothetischen acetabularen Komponente angelenkt. - Die Rippen
12 sind so gezeigt, daß sie sich im allgemeinen in proximalen Abschnitt14 der femoralen Komponente10 , sowohl im vorderen als auch im hinteren Abschnitt26 ,28 , befinden. Man beachte jedoch, daß die Rippen12 auch entweder auf dem vorderen oder auf dem hinteren Abschnitt26 ,28 oder auf beiden ausgebildet sein können. Des weiteren ist zu beachten, daß die Rippen auf dem medialen und/oder seitlichen Abschnitt20 ,22 der femoralen Komponente10 ausgebildet sein können. Zusätzlich können sich eine oder mehrer Rippen12 über nahezu die gesamte Länge des Schaftes oder nur über eine relativ kurze Distanz erstrecken. - Im allgemeinen sollten sich die Rippen
12 auf der Oberfläche der femoralen Komponente in Längsrichtung erstrecken, so daß sie dem Ort der dichtesten Spongiosa im Knochenkanal im Femur entsprechen. Der Ort der dichtesten Spongiosa im Femur eines Patienten kann mit Hilfe einer Computertomographie (CT) oder einem anderen, dem Fachmann bekannten, System bestimmt werden. Derartige Informationen können für eine Individualisierung der Prothese für einen bestimmten Patienten verwendet werden. - Dementsprechend können die Geometrie und der Abstand der Rippen
12 variiert werden, so daß die Fixierung in der dichten Spongiosa optimiert ist, ein effektiver Belastungstransfer auf den Knochen ermöglicht wird und eine Mikrobewegung des Implantats relativ zum Knochen minimiert wird. Die Rippen12 können verschiedene Querschnittsgeometrien einschließlich von Dreiecken, Vierecken und im allgemeinen konvexen Konfigurationen umfassen, vorausgesetzt, daß die Rippen einen in einen Knochen eingreifenden Rand13 umfassen. Zusätzlich können benachbarte Rippen im allgemeinen parallel angeordnet sein oder können so orientiert sein, daß ein kleiner Winkel gebildet wird, d. h. von weniger als 10 Grad. Der Rand13 kann kontinuierlich sein oder kann aus diskontinuierlichen Abschnitten gebildet sein. Des weiteren kann der Rand13 eine konstante Höhe aufweisen oder kann abgeschrägt oder mit einem Muster oder auf beliebige Weise gewellt sein. Man beachte, daß der Ausdruck „Rand" in der hier verwendeten Form so zu verstehen ist, daß sowohl ein einzelner als auch mehrere Kämme umfaßt sind. Bei den in den1 –8 gezeigten Ausführungsformen und insbesondere bei den in4 –6 gezeigten Ausführungsformen weisen die Rippen12 einen rechteckigen Querschnitt mit einer in einer distalen Richtung abnehmenden Randhöhe auf. - Wie in
8 gezeigt ist, umfaßt jede Rippe12 eine mediale Oberfläche34 und eine seitliche Oberfläche36 , die sich schneiden, so daß der Rand bzw. der Kamm13 gebildet wird, und wobei benachbarte Rippen12 durch Nuten38 getrennt sind. Der Rand13 der Rippe ist für einen Eingriff in eine dichte Spongiosa für eine Fixierung der femoralen Komponente im Knochenmarkkanal geeignet. Es ist verständlich, daß Abschnitte der medialen, seitlichen oder Nutoberflächen zur Erleichterung des Knocheneinwuchses strukturiert sein können. - Für den Fachmann ist erkennbar, daß die Rippen
12 durch verschiedene Parameter definiert sein können. Beispielsweise kann ein durch die mediale Oberfläche34 und die seitliche Oberfläche36 gebildeter Winkel A zwischen ungefähr 5 und 90 Grad variieren. Der Winkel A kann so optimiert sein, daß eine Bewegung zwischen dem Implantat und dem Knochen minimiert wird. Bei einer Ausführungsform beträgt der Winkel A ungefähr 60 Grad. - Die Höhe H der Rippen
12 kann im Bereich von ungefähr 1 mm bis ungefähr 6 mm liegen. Die Höhe kann so optimiert sein, daß eine Bewegung des Implantats minimiert werden kann, ohne in den kortikalen Knochen einzudringen. Bei einer Ausführungsform kann die Höhe H der Rippen12 längs der Länge des Schaftes10 variieren, so daß die beste Fixierung bzw. Kontakt mit der dichten Spongiosa erzielt wird. Des weiteren kann die Höhe (H) zwischen benachbarten Rippen variieren. Bei der in den1 –8 gezeigten Ausführungsform weist die Höhe H in der Nähe eines proximalen Endes14a des Schaftes10 ein Maximum auf und nimmt in einer distalen Richtung graduell ab. - Der Abstand und die Zahl der auf dem Schaft
10 ausgebildeten Rippen12 kann ebenfalls variieren, so daß die Fixierung in der dichten Spongiosa optimiert wird. In der hier verwendeten Bedeutung bezieht sich der Abstand auf den Abstand zwischen den Rändern13 benachbarter Rippen12 . Bei einer Ausführungsform vergrößert sich der Abstand benachbarter Rippen12 in einer medialen Richtung. D. h. die Entfernung SM zwischen den medialen Rippen12a ,b ist größer als die Entfernung SL zwischen den seitlichen Rippen12c ,d (7 ). Bei einer beispielhaften Ausführungsform kann die Entfernung zwischen den Rippen12 zwischen ungefähr 2 mm und ungefähr 7 mm variieren. - Die Anzahl der auf der Oberfläche des Schaftes ausgebildeten Rippen
12 kann, abhängig von einer Anzahl von Faktoren, wie beispielsweise der Knochendichte, der Implantatgröße und der Rippenschrittweite variieren. Die Anzahl der Rippen12 kann zwischen drei und ungefähr sieben Rippen bei relativ großen Femurs variieren. Bei der in1 –8 gezeigten Ausführungsform umfaßt die femorale Komponente10 5 Rippen12a –e . - Die Länge der Rippen
12 kann ebenfalls variieren. Bei einer in den1 –8 gezeigten Ausführungsform sind jeweils fünf Rippen12a auf sowohl dem vorderen als auch dem hinteren Abschnitt26 ,28 des Schaftes10 ausgebildet. Die drei dazwischen liegenden Rippen12b –d erstrecken sich vom proximalen Ende14a des Schaftes bis zu ungefähr dem Mittelpunkt15 des Schaftes, und die am weitesten medialen und am weitesten seitlichen Rippen12a ,12e erstrecken sich über geringere Entfernungen. Die am weitesten mediale Rippe12a , (7 ) erstreckt sich vom proximalen Ende14a zu einem Punkt bei ungefähr einem Viertel der ge samten Schaftlänge und die am weitesten seitliche Rippe12e erstreckt sich über ungefähr ein Drittel der Schaftlänge. Die Länge sollte so optimiert sein, daß die Gefahr von Sprüngen im Femur minimiert ist, falls der Schaft nachlässt, und ein maximaler Torsionsbelastungstransfer vom Schaft auf den Knochen ermöglicht wird. - Man beachte, daß die auf dem vorderen Abschnitt
26 des Schaftes10 ausgebildeten Rippen zu den auf dem hinteren Abschnitt28 ausgebildeten Rippen im wesentlichen symmetrisch oder asymmetrisch sein können. Ein asymmetrischer Abstand zwischen den vorderen/hinteren Rippen kann für eine Optimierung der Fixierungseigenschaften in unterschiedlichen Knochendichten zweckmäßig sein. D. h. daß Rippen, die auf dem vorderen Abschnitt26 ausgebildet sind, für die vordere Spongiosa mit einer ersten Dichte optimiert sein können, und auf dem hinteren Abschnitt28 ausgebildete Rippen für die hintere Spongiosa mit einer zweiten Dichte optimiert sein können. Bei der in den1 –8 gezeigten Ausführungsform sind die vorderen und hinteren Rippen im allgemeinen symmetrisch. - Vor einer Implantation eines femoralen Schaftes im Knochenmarkkanal eines Patienten wird der Femur des Patienten mit einem CT-Abtastsystem überprüft, um ein Dichteprofil der Spongiosa zu bestimmen. Beispielweise kann die Knochendichte für das proximale Drittel des Femurs mit Rahmen von 2 mm bestimmt werden. Die äußere Kontur und die Konfiguration der Rippen der femoralen Komponente
10 erleichtern die Positionierung der in den Knochen eingreifenden Rippen12 in der dazu vorbestimmten Spongiosa. Durch Implantieren der femoralen Komponente10 und der Rippen12 in einer dichten Spongiosa können eine optimale anfängliche Fixierung, ein günstiger Belastungstransfer auf den Knochen und eine minimale Mikrobewegung erzielt werden. Eine optimale Rippenkonfiguration sollte zu einer minimalen Mikrobewegungen an der Übergangsfläche zwischen dem Knochen und dem Implantat führen, wenn diese einer axialen oder Torsionsbelastung ausgesetzt ist. Die Mikrobewegung sollte weniger als ungefähr 50 Mikrozoll betragen, um den Knocheneinwuchs zu erleichtern. - Bei einer weiteren Ausführungsform umfaßt das prothetische Komponentensystem eine Mehrzahl von Komponenten, wie beispielsweise femorale Schalte, von welchen jeder eine bestimmte äußere Kontur und Rippenkonfiguration aufweist. Die Geometrie der femoralen Komponenten kann auf Knochendichteinformationen basieren, die mit den Profilen vieler Patienten gesammelt wurden. Anhand dieser Informationen können die Implantate mit verschiedener Größe so ausgebildet werden, daß mit einem ausgewählten Implantat optimale Fixierungseigenschaften für die meisten Patienten sichergestellt werden können. Nach der Durchführung einer CT-Abtastung zur Bestimmung eines Knochendichteprofils eines Patienten, wird basierend auf den Knochendichteinformationen und der Knochengröße eine geeignete Komponente ausgewählt. Der Femur wird so vorbereitet, daß er den ausgewählten femoralen Schaft aufnehmen kann, so daß dieser in der Spongiosa mit einer vorbestimmten Dichte implantiert ist und optimale Fixierungseigenschaften erzielt werden.
- Bei einer speziellen in den
1 –8 veranschaulichten Ausführungsform umfaßt die femorale Komponente10 fünf darauf ausgebildete Rippen12a –e . Die Gesamtabmessungen des Schaftes10 umfassen ohne den Hals30 eine Länge von ungefähr 170 mm. Die Breite W (mediale/seitliche Richtung,6 ) und die Tiefe D (vordere/hintere Richtung) des Schaftes nehmen von der distalen Spitze des Schaftes10 zum proximalen Ende14a zu. Die Breite W beträgt an der distalen Spitze ungefähr 10 mm, am Abschnitt 6-6 ungefähr 16 mm, am Abschnitt 5-5 ungefähr 20 mm und am Abschnitt 4-4 ungefähr 42 mm. Die Tiefe D beträgt an der distalen Spitze ungefähr 7 mm, am Abschnitt 6-6 ungefähr 9 mm, am Abschnitt 5-5 ungefähr 11 mm und am Abschnitt 4-4 ungefähr 18 mm. - Die fünf Rippen
12 umfassen drei dazwischen liegende Rippen12b –d mit einer Länge von ungefähr 80 mm, wobei die am weitesten mediale Rippe12a eine Länge von ungefähr 40 mm umfaßt und die am weitesten seitliche Rippe12e eine Länge von ungefähr 55 mm umfaßt. Die Rippen12a –e erstrecken sich vom proximalen Ende14a des Schaftes10 . - Die Rippen umfassen eine Breite B (
8 ) von ungefähr 2,0 mm in der Nähe des Abschnitts 4-4. Die Breite B nimmt graduell auf ungefähr 0,5 mm im Abschnitt 5-5 ab. Damit wird ein maximaler Torsionsbelastungstransfer für proximale Belastungen ermöglicht, wodurch die Gefahr einer proximalen Knochenresorption reduziert wird, wodurch die Wahrscheinlichkeit einer langfristigen Fixierung des Implantats erhöht wird. - Die Entfernung der benachbarten Rippen
12 wächst in einer medialen Richtung an, so daß, gemessen von einem Rand zum anderen, benachbarte Rippen Abstände von ungefähr 5,1 mm (12a ,b ), ungefähr 4,8 mm (12b ,c ), ungefähr 4,3 mm (12c ,d ) und ungefähr 3,8 mm (12d ,e ) umfassen. Die Höhe H der Rippen12 beträgt ungefähr 1,7 mm. - Für den Fachmann sind weitere auf den oben beschriebenen Ausführungsformen basierende Merkmale und Vorteile der Erfindung erkennbar. Dementsprechend ist die Erfindung nicht durch das im vorhergehenden speziell Gezeigte und Beschriebene beschränkt, sondern lediglich durch die beigefügten Ansprüche.
Claims (20)
- Implantierbare prothetische Komponente, aufweisend: einen länglichen Körper mit einer Oberfläche und einer Längsachse; und eine Mehrzahl von Rippen, die in der Oberfläche des Körpers gebildet sind und sich in einer Richtung im wesentlichen parallel zur Längsachse des Körpers erstrecken, wobei die Mehrzahl von Rippen umfaßt: – eine erste Rippe; – eine zweite Rippe in der Nähe der ersten Rippe; und – eine dritte Rippe in der Nähe der zweiten Rippe, dadurch gekennzeichnet, daß ein erster Abstand zwischen der ersten und zweiten Rippe größer ist als ein zweiter Abstand zwischen der zweiten und dritten Rippe.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei die erste und zweite Rippe parallel zueinander sind.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei die erste und zweite Rippe sich in der Länge unterscheiden.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei die prothetische Komponente eine femorale Komponente einer Hüftprothese ist.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 4, wobei die zweite Rippe seitlich zur ersten Rippe ist.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei der erste und zweite Abstand von etwa 4 mm bis etwa 6 mm variieren.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei jede Rippe einen in einen Knochen eingreifenden Rand aufweist, der durch eine Spitze der Rippe gebildet wird.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 7, wobei der Rand eine Höhe aufweist, die längs einer Länge der prothetischen Komponente abnimmt.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 8, wobei die Höhe von einem proximalen zu einem distalen Ende derselben abnimmt.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei jede Rippe eine Höhe im Bereich von ungefähr 0,5 mm bis ungefähr 5,0 mm aufweist.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei die erste Rippe eine Höhe aufweist, die sich von der der zweiten Rippe unterscheidet.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei jede Rippe einen im allgemeinen dreieckigen Querschnitt aufweist.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 10, wobei die Mehrzahl von Rippen des weiteren eine vierte und fünfte Rippe umfaßt, wobei zumindest eine der ersten, zweiten, dritten, vierten und fünften Rippe sich von einem Ende des Körpers zu einem Punkt etwa auf halber Länge des Körpers erstreckt.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 1, wobei die Prothetische Komponente eine femorale Komponente einer Hüftprothese ist und die Rippen an einem vorderen Abschnitt des Körpers gebildet sind.
- Prothetische Komponente nach Anspruch 14, wobei weitere Rippen an einem hinteren Abschnitt des Körpers gebildet sind.
- Femorale Schaftkomponente für eine Hüftprothese, umfassend: einen Schaft mit einem proximalen und einem distalen Ende, einer Längsachse und einer hinteren und einer vorderen Seite; und eine erste Mehrzahl von im allgemeinen parallelen Rippen, die längs eines Abschnitts einer Länge der vorderen Seite des Schaftes in einer Richtung im wesentlichen parallel zur Längsachse des Schaftes ausgebildet sind, dadurch gekennzeichnet, daß ein Abstand zwischen benachbarten Rippen in Richtung zur Mitte anwächst.
- Femorale Schaftkomponente nach Anspruch 16, die des weiteren eine zweite Mehrzahl von Rippen umfaßt, die an einer hinteren Seite des Schaftes ausgebildet sind, wobei die zweite Mehrzahl von Rippen sich in einer Richtung im wesentlichen parallel zur Längsachse des Schaftes erstreckt.
- Femorale Schaftkomponente nach Anspruch 14, wobei benachbarte der zweiten Mehrzahl von Rippen einen Abstand aufweisen, der in Richtung zur Mitte anwächst.
- Femorale Schaftkomponente nach Anspruch 14, wobei die erste und zweite Mehrzahl von Rippen im allgemeinen symmetrisch sind.
- Femorale Schaftkomponente nach Anspruch 14, wobei die erste und zweite Mehrzahl von Rippen im allgemeinen asymmetrisch sind.
Applications Claiming Priority (2)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
US09/134,692 US6436148B1 (en) | 1998-08-14 | 1998-08-14 | Implantable prosthesis with bone engaging ribs |
US134692 | 1998-08-14 |
Publications (2)
Publication Number | Publication Date |
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DE69917545D1 DE69917545D1 (de) | 2004-07-01 |
DE69917545T2 true DE69917545T2 (de) | 2005-06-02 |
Family
ID=22464524
Family Applications (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
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DE69917545T Expired - Lifetime DE69917545T2 (de) | 1998-08-14 | 1999-08-13 | Implantierbare Prothese mit Knochenverbindungsrippen |
Country Status (4)
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US (1) | US6436148B1 (de) |
EP (1) | EP0985385B1 (de) |
JP (1) | JP4118466B2 (de) |
DE (1) | DE69917545T2 (de) |
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DE50015506D1 (de) * | 1999-04-07 | 2009-02-12 | Smith & Nephew Orthopaedics Ag | Blattartiger schaft einer hüftgelenkprothese für die verankerung im femur |
DE19928791A1 (de) * | 1999-04-13 | 2000-11-02 | Plus Endoprothetik Ag Rotkreuz | Blattartiger Schaft einer Hüftgelenkprothese für die Verankerung im Femur |
US7494510B2 (en) * | 2000-04-13 | 2009-02-24 | Smith And Nephew Orthopaedics Ag | Leaflike shaft of a hip-joint prosthesis for anchoring in the femur |
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US6743232B2 (en) * | 2001-02-26 | 2004-06-01 | David W. Overaker | Tissue scaffold anchor for cartilage repair |
KR100468866B1 (ko) * | 2001-09-10 | 2005-01-29 | 삼성테크윈 주식회사 | 인공 고관절용 무시멘트형 스템 |
ATE292433T1 (de) | 2003-01-17 | 2005-04-15 | Link Waldemar Gmbh Co | Hüftprothese mit einem in den markkanal des oberschenkelknochens zu verankernden schaft |
US20050131546A1 (en) * | 2003-12-15 | 2005-06-16 | Amit Mor | Replacement ligamentum teres femoris |
US7135044B2 (en) * | 2004-03-09 | 2006-11-14 | Howmedics Osteonics Corp. | Modular prosthesis kits |
FR2868689B1 (fr) * | 2004-04-09 | 2007-02-16 | Ct Pulse France Sa Sa | Tige femorale pour prothese de hanche |
NL1025939C2 (nl) * | 2004-04-13 | 2006-02-14 | Fedan N B N V | Femoraal deel voor een heupprothese, voor implantering zonder cement. |
US7846162B2 (en) | 2005-05-18 | 2010-12-07 | Sonoma Orthopedic Products, Inc. | Minimally invasive actuable bone fixation devices |
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US20090299485A1 (en) * | 2008-05-28 | 2009-12-03 | Emmanuel Michelinakis | Implant |
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AU2009296243A1 (en) | 2008-09-26 | 2010-04-01 | Sonoma Orthopedic Products, Inc. | Bone fixation device, tools and methods |
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EP3016615A4 (de) * | 2013-05-20 | 2017-04-12 | Chitranjan S. Ranawat | Oberschenkelkomponente für eine hüftprothese |
US9770278B2 (en) | 2014-01-17 | 2017-09-26 | Arthrex, Inc. | Dual tip guide wire |
US9814499B2 (en) | 2014-09-30 | 2017-11-14 | Arthrex, Inc. | Intramedullary fracture fixation devices and methods |
WO2018136642A2 (en) * | 2017-01-19 | 2018-07-26 | Encore Medical, L.P. (D/B/A Djo Surgical) | Shoulder implant components |
US11690726B2 (en) * | 2021-01-14 | 2023-07-04 | Depuy Ireland Unlimited Company | Surgical component, kit and method |
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FR2728781B1 (fr) | 1995-01-03 | 1997-08-29 | Tornier Sa | Tige femorale a profil vrille pour prothese de hanche |
US5755805A (en) | 1996-07-25 | 1998-05-26 | Whiteside; Leo A. | Tapered prosthesis component |
-
1998
- 1998-08-14 US US09/134,692 patent/US6436148B1/en not_active Expired - Lifetime
-
1999
- 1999-08-13 JP JP22932799A patent/JP4118466B2/ja not_active Expired - Lifetime
- 1999-08-13 DE DE69917545T patent/DE69917545T2/de not_active Expired - Lifetime
- 1999-08-13 EP EP99306418A patent/EP0985385B1/de not_active Expired - Lifetime
Also Published As
Publication number | Publication date |
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JP2000093440A (ja) | 2000-04-04 |
JP4118466B2 (ja) | 2008-07-16 |
US6436148B1 (en) | 2002-08-20 |
EP0985385A1 (de) | 2000-03-15 |
EP0985385B1 (de) | 2004-05-26 |
DE69917545D1 (de) | 2004-07-01 |
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