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WO2025021612A1 - Medical implant - Google Patents

Medical implant Download PDF

Info

Publication number
WO2025021612A1
WO2025021612A1 PCT/EP2024/070246 EP2024070246W WO2025021612A1 WO 2025021612 A1 WO2025021612 A1 WO 2025021612A1 EP 2024070246 W EP2024070246 W EP 2024070246W WO 2025021612 A1 WO2025021612 A1 WO 2025021612A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
proximal
cover
lesion
medical implant
implant according
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Pending
Application number
PCT/EP2024/070246
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Andreas Ding
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Acandis GmbH and Co KG
Original Assignee
Acandis GmbH and Co KG
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Acandis GmbH and Co KG filed Critical Acandis GmbH and Co KG
Publication of WO2025021612A1 publication Critical patent/WO2025021612A1/en
Anticipated expiration legal-status Critical
Pending legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/04Hollow or tubular parts of organs, e.g. bladders, tracheae, bronchi or bile ducts
    • A61F2/06Blood vessels
    • A61F2/07Stent-grafts
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2250/00Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2250/0014Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis
    • A61F2250/0039Special features of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof having different values of a given property or geometrical feature, e.g. mechanical property or material property, at different locations within the same prosthesis differing in diameter

Definitions

  • the invention relates to a medical implant for treating a local lesion in a bifurcation of a vessel, in particular for treating a bifurcation aneurysm, with a support body that is compressible and expandable, wherein the support body comprises a proximal section and a distal section that are connected to one another.
  • a medical implant according to the preamble of claim 1 is known, for example, from DE 102015122679 A1.
  • vascular lesions such as aneurysms
  • medical implants such as flow diverters are used to reduce blood flow into the aneurysm so that the blood in the aneurysm can coagulate, possibly supported by an embolic agent.
  • the position of the flow diverter can limit the interventional accessibility of the vessels.
  • the invention is therefore based on the object of specifying a medical implant for treating a lesion in a bifurcation of a vessel, which on the one hand enables the treatment of a lesion and on the other hand enables access to the vessel, in particular to branching vessel arms.
  • a medical implant for treating a local lesion in a bifurcation of a vessel, in particular for treating a bifurcation aneurysm, with a support body that is compressible and expandable, wherein the support body comprises a proximal section and a distal section that are connected to one another.
  • the distal section is tubular, in particular cylindrical, for anchoring in the vessel.
  • the proximal section is conical and has an opening angle related to on a longitudinal axis of the support body.
  • the proximal section can be positioned in the vessel in such a way that the vessel and/or the lesion in the implanted state is accessible through the proximal section with a delivery device, in particular a microcatheter.
  • a cover is arranged on the proximal and/or distal section in such a way that the lesion can be at least partially covered by the cover.
  • the invention has various advantages.
  • the invention allows the lesion to be shielded from the blood flow in the bifurcation, while the accessibility of the vessels and/or the lesion is largely maintained.
  • a cover is arranged on the proximal and/or distal section. This means that the cover can only be arranged on the distal section. Alternatively, the cover can extend over both the proximal and the distal area.
  • the arrangement of the cover is adapted to the application. It is advantageous, but not absolutely necessary, that the lesion is completely covered by the cover. In the implanted state, the blood flow can be diverted from the lesion by the cover in such a way that the blood flow into the lesion is reduced, allowing the blood in the lesion to coagulate.
  • the proximal section fulfills a dual function.
  • the proximal section can both divert the blood flow from the lesion and be penetrated by a delivery device in order to enable interventional access to distal vessel regions.
  • the cover can be arranged on the proximal section in such a way that part of the proximal section, in particular the proximal end of the proximal section, is free of cover. Consequently, the cover-free area makes the vessel and/or the lesion accessible in the implanted state, so that the delivery device, in particular a microcatheter, can be guided through the proximal section.
  • the area spanned by the cover is used to treat the lesion.
  • the distal section fulfils the function of covering the lesion or shielding it from the blood flow.
  • the proximal section is free of cover and ensures accessibility of the vessel and/or lesion in the implanted state.
  • the delivery device can advantageously be guided through the cover in the area of the lesion.
  • the cover can be pierced with the delivery device.
  • the conical shape of the proximal section means that the proximal section of the support body can adhere to the vessel wall in the area of the bifurcation, particularly in the area of the lesion.
  • the conical section follows the vessel wall in the area of the bifurcation or lesion, so that the support body is well apposed to the wall and/or the lesion is well covered.
  • the cone shape provides a certain anchoring of the proximal section in the area of the bifurcation, since the cone shape can adhere to the vessel wall in the area of the feeding vessel.
  • the cover preferably has at least one electrospun section.
  • the cover can be designed as an electrospun cover.
  • the cover can be designed entirely as an electrospun cover or only have one or more electrospun sections.
  • the cover advantageously has at least one section made of an electrospun fabric.
  • the cover is particularly preferably made of a plastic material, in particular a polymer, and preferably polyurethane. Such materials can be produced particularly well in fine threads using an electrospinning process. Consequently, the cover can be formed from threads arranged irregularly in a net-like manner. The plastic material therefore makes it possible to produce a particularly fine or thin cover.
  • the cover in particular the at least one electrospun section of the cover, can be so porous that the blood flow can be at least partially diverted from the lesion in the implanted state.
  • This is to be understood in such a way that the covering of an aneurysm can be made possible, while at the same time a certain permeability for blood can be guaranteed.
  • This permeability is advantageous in order to supply the cells of the aneurysm wall with nutrients. This makes it possible to avoid degeneration of the cells and a possible resulting rupture of the aneurysm.
  • the pores of electrospun fabrics are irregularly shaped.
  • the manufacturing process does not allow the pores to be arranged or designed in a pattern.
  • the pore sizes can be adjusted using the process parameters to ensure that at least some of the pores have a certain minimum size.
  • the minimum size of the pores can be adjusted by the duration of the electrospinning process.
  • the cover is advantageously firmly connected to the proximal and/or distal section of the support body.
  • the cover is fixed to the proximal and/or distal section.
  • the electrospinning process can take place directly on the support body or the proximal and distal sections, so that a connection to the support body is established at the same time as the cover is formed.
  • the cover can be firmly connected to the support body.
  • the cover can be connected to the support body by an adhesive connection.
  • the adhesive connection can be established by an adhesion promoter.
  • the adhesion promoter can, for example, comprise or consist of polyurethane.
  • the cover has an antithrombogenic coating, which in particular comprises heparin and/or fibrin.
  • the cover can be coated with a material that has antithrombogenic properties.
  • the coating can have an anticoagulant effect, so that the adhesion of blood proteins is positively influenced.
  • a layer of cells, in particular endothelial cells, can thus form over the cover.
  • the material of the cover is thus masked by a blood protein layer, which also prevents the deposition of Platelets and coagulation proteins, such as fibrinogen, are prevented or reduced, which are primarily responsible for the formation of thrombi. Overall, this results in a reduction in the tendency to form thrombi.
  • the antithrombogenic coating particularly preferably comprises heparin and/or fibrin, whereby heparin can be covalently bound to fibrin.
  • the coating preferably completely surrounds the cover.
  • the coating can completely cover all threads of the electrospun cover.
  • the wall of the proximal section is concave so that the wall can be adapted to the curvature of the vessels in a bifurcation.
  • the wall of the proximal section can be concave so that the curvature of the wall corresponds to the curvature of the vessels.
  • the wall can preferably be designed so that the wall follows the curvature of the vessels.
  • a concave wall of the proximal section therefore enables optimal adaptation to the vessel anatomy in the area of a bifurcation or a lesion.
  • the wall of the proximal section has a curvature angle between 70° and 190°, in particular at least 90°, in particular at least 110°, in particular at least 130°, in particular at least 150°, in particular at least 170°.
  • the curvature angle can in particular be a maximum of 190°, in particular a maximum of 180°, in particular a maximum of 170°. This is to be understood in such a way that the wall is designed in such a way that the wall can be adapted to a curvature that forms in a vessel bifurcation, ie between two branching vessels that are at an angle between 70° and 190° to one another.
  • the proximal section has a larger cross-sectional diameter than the distal section. This makes it possible to achieve optimal coverage of a lesion in a bifurcation of a vessel.
  • the larger cross-sectional diameter of the proximal section enables the support body to be well adapted to the anatomy in the area of a bifurcation. In this way, the support body can be securely anchored close to the lesion.
  • the proximal section comprises a proximal longitudinal end and the distal section comprises a distal longitudinal end of the support body, wherein the cross-sectional diameter of the proximal longitudinal end is at least 1.5 times, in particular 2 times, in particular 2.5 times, in particular 3 times larger than the cross-sectional diameter of the distal longitudinal end. It is advantageous here that the size or cross-sectional diameter of the proximal section can be selected such that the implant can be adapted to different anatomies in the region of a bifurcation.
  • the proximal section preferably has an opening angle of at least 45°, in particular 50°, in particular 55°, in particular 60°, in particular 65°, in particular 70°, in particular 75°.
  • the opening angle is formed between the longitudinal axis and the wall of the proximal section.
  • the conical shape of the proximal section can be described by the opening angle.
  • the opening angle is particularly preferably 45°, 50°, 55°, 60°, 65°, 70°, 75° or 80°.
  • the conicity of the proximal section can therefore advantageously be adapted to different anatomies.
  • the proximal section preferably has a length of at least 4 mm, in particular 5 mm, in particular 6 mm, in particular 7 mm, in particular 8 mm, in particular 9 mm, in particular 10 mm, in particular 12 mm in the axial direction.
  • the length of the proximal section describes the distance between the proximal and distal end of the proximal section that forms along the longitudinal axis of the support body.
  • the length of the proximal section is particularly preferably 4 mm, 5 mm, 6 mm, 7 mm, 8 mm, 9 mm, 10 mm. mm, 11 mm or 12 mm.
  • the proximal section can have a different length. This allows the length of the proximal section to be adapted to different anatomies in the area of a bifurcation.
  • the proximal section in particular the proximal longitudinal end of the proximal section, is designed to be porous in such a way that the vessel and/or the lesion is accessible through the porosity with the delivery device in the implanted state.
  • the proximal section is designed to be highly porous, in particular at its proximal end.
  • the advantage here is that the delivery device can penetrate the strong porosity particularly easily. This ensures optimal accessibility of the vessels and/or the lesion.
  • the support body advantageously has a grid structure made of webs that are connected to one another and form closed, in particular diamond-shaped, cells, with three to ten cells, in particular six cells, being arranged on a circumferential segment of the grid structure. Several circumferential segments are arranged in the axial direction of the grid structure and connected to one another.
  • the webs of the cells can be connected to one another by web connectors that are in particular X-shaped. It is advantageous that the support body can be easily manufactured from a tube by laser cutting.
  • a connecting web is provided that diagonally bridges the cells, in particular diamond-shaped ones. This achieves a particularly high supporting force.
  • the diagonal arrangement means that the connecting web runs diagonally in relation to a longitudinal axis of the cell or generally deviates from the position of the longitudinal axis, i.e. the longitudinal axis is intersected by the connecting web.
  • the longitudinal axis of the cell runs between the two tips of the diamond-shaped cell, which are further apart.
  • the diagonally arranged connecting web can be straight or curved, in particular S-shaped.
  • the connecting web is preferably connected to the webs of the diamond-shaped cell by a Z-shaped web connector. This has the advantage that the bending flexibility is further improved.
  • the grid structure of the support body can be customized for each patient. Using various imaging diagnostic procedures, such as MRI or CT procedures, the vessel or lesion to be treated can be displayed. Based on these images, it is possible to produce a support body that is adapted to the anatomy of a patient.
  • the bars are further preferably made of a shape memory material, in particular a nickel-titanium alloy, in particular nitinol.
  • a shape memory material in particular a nickel-titanium alloy, in particular nitinol.
  • the advantage here is that the implant is self-expanding or has self-expanding properties due to the shape memory material.
  • marker elements such as marker sleeves can be applied or crimped onto the bars.
  • the bars have a width and/or height between 0.05 mm and 0.15 mm.
  • the bar width and/or bar height can be adapted to the application.
  • the support effect and/or flexibility of the implant can be influenced by the bar width and/or bar height.
  • the support body can be manufactured by braiding wires.
  • the support body can therefore be made of wires or consist of wires.
  • the wires can form closed loops at the proximal longitudinal end of the braid structure.
  • the advantage here is that the loops cause an increased erection force at the proximal longitudinal end of the braid structure, which ensures secure anchoring of the support body near the lesion.
  • the closed loops can preferably form an increase in the diameter of the proximal longitudinal end of the support body. Such a radial widening of the proximal longitudinal end can, for example, reduce the risk of stent migration.
  • the wires can be made of an X-ray-visible core material, in particular platinum or a platinum alloy, and a shape memory material, in particular a nickel-titanium alloy. It is advantageous that the wires have optimal X-ray visibility due to the core material. For example, the position of the implant can be easily determined by a surgeon during insertion of the implant or in the implanted state.
  • the core material is particularly preferably made of platinum or a platinum alloy, since these materials have optimal X-ray impermeability and consequently good X-ray visibility.
  • the X-ray-visible core material can be coated with a shape memory material.
  • Such wires are generally known as DFT wires. The invention is explained in more detail using embodiments in conjunction with the schematic drawings.
  • Fig. 1 shows an embodiment of a medical implant according to the invention, wherein the cover is arranged on the distal portion;
  • Fig. 2 shows a medical implant according to the invention as shown in Fig. 1 in the implanted state
  • Fig. 3 shows an embodiment of a medical implant according to the invention, wherein the cover is arranged on the proximal and distal portions;
  • Fig. 4 shows a medical implant according to the invention as shown in Fig. 3 in the implanted state
  • Fig. 1 shows an embodiment of a medical implant according to the invention for treating a local lesion 100 in a bifurcation of a vessel.
  • the implant is generally suitable for treating vascular lesions 100 that are located in the region of a vessel branch.
  • Fig. 1 and 3 show the implant in the expanded resting state, i.e. in the unloaded state of the support body 10. This means that no external forces act on the implant and it is not in use.
  • the implant has a support body 10 with a proximal and a distal section 11, 12 that are connected to one another.
  • the proximal section 11 merges into the distal section 12.
  • the proximal and distal sections 11, 12 have the same cross-sectional diameter.
  • the distal section 12 is essentially cylindrical.
  • the distal section 12 has an essentially constant cross-sectional diameter.
  • a different geometry of the distal section 12 is conceivable.
  • the distal section 12 can have a concave wall in order to improve adaptation to the vascular anatomy.
  • Figs. 1 and 3 show that the proximal section 11 is conical.
  • the proximal section 11 is widened in a conical or cone-shaped manner.
  • the proximal section 11 has a geometry that tapers in the distal direction.
  • the proximal section 11 has an opening angle o with respect to the longitudinal axis L. This means that the conical or cone shape of the proximal section 11 can be described or defined by the opening angle o. Due to the conical shape, the proximal section 11 is positioned in a vessel bifurcation, as shown in Figs. 2 and 4, in such a way that a lesion 100 is covered in order to reduce the blood flow into the lesion 100.
  • a cover 13 is arranged on the distal section 12 of the support body 10.
  • the arrangement or position of the cover 13 on the support body 10 is adapted to the anatomy of the Patients can be seen in Fig. 2 that the lesion 100 is located in a branching vessel of the bifurcation. Consequently, the medically effective area of the implant, ie the cover 13, is positioned on the support body 10 in such a way that the treatment of a lesion 100 in a branching vessel of a bifurcation is possible.
  • the blood flow is diverted from the lesion 100 by the cover 13 in such a way that the blood flow into the lesion 100 is reduced, whereby the blood in the lesion 100 can coagulate.
  • Fig. 2 further illustrates that the vessels and the lesion 100 are accessible through the proximal section 11 with a delivery device.
  • the proximal section 11 is essentially free of covering.
  • the proximal section 11 enables the vessels of the bifurcation and the lesion 100 itself to be accessed interventionally with the aid of a microcatheter.
  • the medically effective region in the embodiment according to Figs. 3 and 4, i.e. the cover 13, is positioned on the support body 10 in such a way that the treatment of a lesion 100 extending into the bifurcation is possible.
  • the cover 13 is arranged only on the proximal portion 11 of the support body 10.
  • the cover 13 is designed as an electrospun cover 13. Specifically, the cover 13 is made from a plastic material by electrospinning. Other designs of the cover 13 are conceivable. For example, the cover 13 can be made from a textile.
  • the cover 13 in the embodiments according to Figs. 1 to 4 is porous, so that the blood flow is diverted from the lesion 100 in the implanted state.
  • the cover 13 enables the blood flow into a lesion 100 to be reduced, while at the same time ensuring a certain permeability for blood.
  • the cover 13 has at least 10 pores on an area of 100,000 pm 2 , which have a size of at least 15 pm 2 . This combination of a certain minimum number of pores and a minimum size of these pores has proven in practice to be particularly beneficial for sufficient blood permeability of the cover 13 while at the same time providing a good covering effect.
  • the electrospun cover 13 has a different number of pores or pores of a different size.
  • the cover 13 can have a porosity of at most 70%, in particular at most 50%. It is also possible that the cover 14 has a porosity of at least 5%, in particular at least 10%, in particular at least 20%, in particular at least 30%, in particular at least 40%, in particular at least 45%.
  • the cover 13 has an antithrombogenic coating.
  • the cover 13 is provided with a Coating of heparin and fibrin, with heparin covalently bound to fibrin.
  • Other coatings that give the cover 13 antithrombogenic properties are conceivable.
  • the coating can comprise fibronectin.
  • Figs. 1 to 4 show that the wall of the proximal section 11 is concave in order to adapt the wall to the curvature of the vessels in a bifurcation. It can be seen that the wall has a curvature or is curved.
  • Figs. 2 and 4 also illustrate that a concave wall of the proximal section 11 enables optimal adaptation to the anatomy.
  • the wall of the proximal section 11 has a curvature angle between 90° and 170° mm.
  • Other angle ranges are conceivable.
  • the curvature of the wall can be adapted to the application or to the anatomy of a bifurcation.
  • the implant or the proximal and distal sections 11, 12 of the support body 10 are rotationally symmetrical. It is conceivable that the implant has a different geometry.
  • the implant or the proximal and/or distal sections 11, 12 can have a curved geometry. This is to be understood in such a way that the longitudinal axis L of the implant has a curvature, with the proximal and distal sections 11, 12 being aligned along this curvature.
  • the proximal section 11 has a larger cross-sectional diameter than the distal section 12.
  • the proximal section 11 has a larger cross-sectional area than the distal section 12. Due to its conical shape, the proximal section 11 has a larger cross-sectional diameter than the distal section 12 at every position along the longitudinal axis L. It can be seen that the cross-sectional diameter increases in the proximal direction of the proximal section 11.
  • Figs. 1 to 4 show that the proximal portion 11 has a proximal longitudinal end 14 and the distal portion 12 has a distal longitudinal end 15 of the support body 10
  • the cross-sectional diameter of the proximal longitudinal end 14 is at least 1.5 times larger than the cross-sectional diameter of the distal longitudinal end 15.
  • Other size ratios between the proximal and distal longitudinal ends 14, 15 are conceivable.
  • the proximal longitudinal end 15 can be 2 times, 2.5 times or 3 times larger than the cross-sectional diameter of the distal longitudinal end 15.
  • the proximal section 11 has an opening angle o of at least 45°. It can be seen that the opening angle o is formed between the longitudinal axis L and the wall of the proximal section 11. It is also conceivable that the proximal section 11 has a different, in particular larger, opening angle o.
  • the opening angle o can be 50°, 55°, 60°, 65°, 70°, 75° or 80°.
  • the proximal section 11 in the embodiments according to Figs. 1 to 4 has a length of at least 4 mm in the axial direction.
  • the length of the proximal section 11 is to be understood as the length between the proximal and distal longitudinal ends 14, 15 of the proximal section 11, which is measured along the longitudinal axis L.
  • the length of the proximal section 11 can be 5 mm, 6 mm, 7 mm, 8 mm, 9 mm, 10 mm, 11 mm or 12 mm.
  • Other lengths of the proximal section 11 are conceivable.
  • proximal section 11 is porous, so that the vessel and/or the lesion can be accessed through the porosity with the delivery device in the implanted state.
  • the proximal section is free of cover.
  • the delivery device can therefore be guided through any area of the proximal section 11 in order to reach the lesion 100 and/or the vessel. It is advantageous to guide the delivery device through the proximal longitudinal end 14 of the proximal section 11, since the proximal longitudinal end 14 can have a greater porosity than the distal area of the proximal section 11.
  • Fig. 1 and 2 further show that the porosity of the proximal section 11 changes in the axial direction.
  • proximal longitudinal end 14 of the proximal section 11 is porous.
  • the cover 13 extends partially over the proximal section 11.
  • the proximal longitudinal end 14 of the proximal section 11 is free of cover.
  • the cover-free end of the proximal section enables access to distal vascular areas and the lesion itself. In order to reach the lesion itself, it is also necessary to pierce the cover with the feed device.
  • the support body 10 has a grid structure made up of webs 16.
  • the webs 16 are connected to one another and form closed, in particular diamond-shaped, cells 17.
  • six cells 17 are arranged on a circumferential segment of the grid structure.
  • a different number of cells 17 per circumferential segment is conceivable.
  • a circumferential segment of the grid structure can have three cells 17. It can be seen that several circumferential segments are arranged in the axial direction of the grid structure and are connected to one another.
  • the webs 16 of the cells 17 are connected to one another by X-shaped web connectors.
  • the webs 16 in the embodiment according to Fig. 1 to 4 are made of a shape memory material. It is conceivable that the webs 16 are made of a different material. For example, the webs 16 can be made of a cobalt-chromium alloy or a comparable material.
  • the webs 16 have a width and height between 0.05 mm and 0.15 mm. Other web widths and heights are possible.
  • the support body 10 can have a braided structure made of wires, each of which is wound around a longitudinal axis L of the braided structure and crosses over and under each other.
  • the braided structure is produced by braiding the wires, whereby the wires form meshes of the braided structure.
  • the wires can have closed loops at the proximal longitudinal end 14 of the braided structure. Form end loops to allow good accessibility of the vessels and/or the lesion through the end loops.
  • a suitable delivery system for example a catheter.

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Gastroenterology & Hepatology (AREA)
  • Pulmonology (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

A medical implant for treating a local lesion (100) in a bifurcation of a vessel, in particular for treating a bifurcation aneurysm, having a support body (10) which is compressible and expandable, wherein the support body (10) comprises a proximal portion (11) and a distal portion (12) which are connected to each other, characterized in that - the distal portion (12) for anchoring in the vessel is tubular, in particular cylindrical, and - the proximal portion (11) is conical and has an opening angle (α) with respect to a longitudinal axis (L) of the support body (10), wherein the proximal portion (11) can be positioned in the vessel in such a manner that the vessel and/or the lesion (100) is accessible in the implanted state through the proximal portion (12) with a supply device, in particular a micro-catheter, and - a covering (13) is arranged on the proximal and/or distal portion in such a way that the lesion (100) can be at least partially covered by the covering (13).

Description

Medizinisches Implantat Medical Implant

Beschreibung Description

Die Erfindung betrifft ein medizinisches Implantat zur Behandlung einer lokalen Läsion in einer Bifurkation eines Gefäßes, insbesondere zur Behandlung eines Bifurkationsaneurysmas, mit einem Stützkörper, der komprimierbar und expandierbar ist, wobei der Stützkörper einen proximalen Abschnitt und einen distalen Abschnitt umfasst, die miteinander verbunden sind. Ein medizinisches Implantat nach dem Oberbegriff des Anspruchs 1 ist beispielsweise aus der DE 102015122679 Al bekannt. The invention relates to a medical implant for treating a local lesion in a bifurcation of a vessel, in particular for treating a bifurcation aneurysm, with a support body that is compressible and expandable, wherein the support body comprises a proximal section and a distal section that are connected to one another. A medical implant according to the preamble of claim 1 is known, for example, from DE 102015122679 A1.

Zur Behandlung von Gefäß-Läsionen, wie beispielsweise Aneurysmen, werden medizinische Implantate wie Flowdiverter eingesetzt, die den Blutfluss in das Aneurysma verringern, sodass das im Aneurysma befindliche Blut koagulieren kann, ggf. unterstützt durch ein Embolisat. Durch die Position des Flowdiverters kann die interventionelle Zugänglichkeit der Gefäße eingeschränkt sein. To treat vascular lesions such as aneurysms, medical implants such as flow diverters are used to reduce blood flow into the aneurysm so that the blood in the aneurysm can coagulate, possibly supported by an embolic agent. The position of the flow diverter can limit the interventional accessibility of the vessels.

Der Erfindung liegt daher die Aufgabe zugrunde, ein medizinisches Implantat zur Behandlung einer Läsion in einer Bifurkation eines Gefäßes anzugeben, das einerseits die Behandlung einer Läsion und andererseits die Zugänglichkeit des Gefäßes, insbesondere von abzweigenden Gefäßarmen ermöglicht. The invention is therefore based on the object of specifying a medical implant for treating a lesion in a bifurcation of a vessel, which on the one hand enables the treatment of a lesion and on the other hand enables access to the vessel, in particular to branching vessel arms.

Erfindungsgemäß wird diese Aufgabe durch ein medizinisches Implantat mit den Merkmalen des Anspruchs 1 gelöst. According to the invention, this object is achieved by a medical implant having the features of claim 1.

Konkret wird diese Aufgabe durch ein medizinisches Implantat zur Behandlung einer lokalen Läsion in einer Bifurkation eines Gefäßes, insbesondere zur Behandlung eines Bifurkationsaneurysmas, mit einem Stützkörper, der komprimierbar und expandierbar ist, gelöst, wobei der Stützkörper einen proximalen Abschnitt und einen distalen Abschnitt umfasst, die miteinander verbunden sind. Der distale Abschnitt ist zur Verankerung im Gefäß röhrchenförmig, insbesondere zylinderförmig, ausgebildet ist. Der proximale Abschnitt ist konusförmig ausgebildet und weist einen Öffnungswinkel bezogen auf eine Längsachse des Stützkörpers auf. Dabei ist der proximale Abschnitt derart im Gefäß positionierbar, dass das Gefäß und/oder die Läsion im implantierten Zustand durch den proximalen Abschnitt mit einer Zuführeinrichtung, insbesondere einem Mikrokatheter, zugänglich ist. Eine Abdeckung ist derart am proximalen und/oder distalen Abschnitt angeordnet, sodass die Läsion durch die Abdeckung zumindest teilweise abdeckbar ist. Specifically, this object is achieved by a medical implant for treating a local lesion in a bifurcation of a vessel, in particular for treating a bifurcation aneurysm, with a support body that is compressible and expandable, wherein the support body comprises a proximal section and a distal section that are connected to one another. The distal section is tubular, in particular cylindrical, for anchoring in the vessel. The proximal section is conical and has an opening angle related to on a longitudinal axis of the support body. The proximal section can be positioned in the vessel in such a way that the vessel and/or the lesion in the implanted state is accessible through the proximal section with a delivery device, in particular a microcatheter. A cover is arranged on the proximal and/or distal section in such a way that the lesion can be at least partially covered by the cover.

Die Erfindung hat verschiedene Vorteile. Die Läsion ist durch die Erfindung in der Bifurkation vom Blutstrom abschirmbar, wobei die Zugänglichkeit der Gefäße und/oder der Läsion weitgehend erhalten bleibt. The invention has various advantages. The invention allows the lesion to be shielded from the blood flow in the bifurcation, while the accessibility of the vessels and/or the lesion is largely maintained.

Um die Läsion vom Blutstrom abzuschirmen, ist eine Abdeckung am proximalen und/oder distalen Abschnitt angeordnet. Dies ist derart zu verstehen, dass die Abdeckung lediglich am distalen Abschnitt angeordnet sein kein. Alternativ kann sich die Abdeckung sowohl über den proximalen als auch über den distalen Bereich erstrecken. Die Anordnung der Abdeckung ist dabei an den Anwendungsfall angepasst. Dabei ist es vorteilhaft, aber nicht zwingend erforderlich, dass die Läsion durch die Abdeckung komplett abgedeckt wird. Der Blutfluss ist im implantierten Zustand durch die Abdeckung derart von der Läsion ablenkbar, dass der Blutfluss in die Läsion reduziert ist, wodurch das in der Läsion befindliche Blut koagulieren kann. In order to shield the lesion from the blood flow, a cover is arranged on the proximal and/or distal section. This means that the cover can only be arranged on the distal section. Alternatively, the cover can extend over both the proximal and the distal area. The arrangement of the cover is adapted to the application. It is advantageous, but not absolutely necessary, that the lesion is completely covered by the cover. In the implanted state, the blood flow can be diverted from the lesion by the cover in such a way that the blood flow into the lesion is reduced, allowing the blood in the lesion to coagulate.

Ist die Abdeckung am proximalen Abschnitt angeordnet, so erfüllt der proximale Abschnitt eine Doppelfunktion. Der proximale Abschnitt kann sowohl die Blutströmung von der Läsion ablenken als auch von einer Zuführeinrichtung durchdrungen werden, um die interventionelle Erreichbarkeit distaler Gefäßbereiche zu ermöglichen. Dazu kann die Abdeckung derart am proximalen Abschnitt angeordnet sein, dass ein Teil des proximalen Abschnitts, insbesondere das proximale Ende des proximalen Abschnitts, abdeckungsfrei ist. Folglich bewirkt der abdeckungsfreie Bereich die Zugänglichkeit des Gefäßes und/oder der Läsion im implantierten Zustand, so dass die Zuführeinrichtung, insbesondere ein Mikrokatheter, durch den proximalen Abschnitt hindurchgeführt werden kann. Jener Bereich, der von der Abdeckung überspannt ist, dient der Behandlung der Läsion. If the cover is arranged on the proximal section, the proximal section fulfills a dual function. The proximal section can both divert the blood flow from the lesion and be penetrated by a delivery device in order to enable interventional access to distal vessel regions. To this end, the cover can be arranged on the proximal section in such a way that part of the proximal section, in particular the proximal end of the proximal section, is free of cover. Consequently, the cover-free area makes the vessel and/or the lesion accessible in the implanted state, so that the delivery device, in particular a microcatheter, can be guided through the proximal section. The area spanned by the cover is used to treat the lesion.

Ist die Abdeckung am distalen Abschnitt angeordnet, so erfüllt der distale Abschnitt die Funktion die Läsion abzudecken bzw. vom Blutstrom abzuschirmen. Der proximale Abschnitt ist in diesem Fall abdeckungsfrei und bewirkt die Zugänglichkeit des Gefäßes und/oder der Läsion im implantierten Zustand. If the cover is arranged at the distal section, the distal section fulfils the function of covering the lesion or shielding it from the blood flow. In this case, the proximal section is free of cover and ensures accessibility of the vessel and/or lesion in the implanted state.

Zur Behandlung der Läsion selbst kann die Zuführeinrichtung im Bereich der Läsion vorteilhafterweise durch die Abdeckung geführt werden. Mit anderen Worten ist die Abdeckung mit der Zuführeinrichtung durchstoßbar. To treat the lesion itself, the delivery device can advantageously be guided through the cover in the area of the lesion. In other words, the cover can be pierced with the delivery device.

Durch die Konusform des proximalen Abschnitts wird bewirkt, dass sich der proximale Abschnitt des Stützkörpers an die Gefäßwand im Bereich der Bifurkation, insbesondere im Bereich der Läsion anlegen kann. Der konusförmige Abschnitt folgt der Gefäßwand im Bereich der Bifurkation bzw. Läsion, so dass eine gute Wandapposition des Stützkörpers und/oder eine gute Abdeckung der Läsion erfolgt. The conical shape of the proximal section means that the proximal section of the support body can adhere to the vessel wall in the area of the bifurcation, particularly in the area of the lesion. The conical section follows the vessel wall in the area of the bifurcation or lesion, so that the support body is well apposed to the wall and/or the lesion is well covered.

Außerdem bewirkt die Konusform eine gewisse Verankerung des proximalen Abschnitts im Bereich der Bifurkation, da sich die Konusform an die Gefäßwand im Bereich des zuführenden Gefäßes anlegen kann. In addition, the cone shape provides a certain anchoring of the proximal section in the area of the bifurcation, since the cone shape can adhere to the vessel wall in the area of the feeding vessel.

Bevorzugte Ausführungsformen der Erfindung sind in den Unteransprüchen angegeben. Preferred embodiments of the invention are specified in the subclaims.

Vorzugsweise weist die Abdeckung wenigstens einen elektrogesponnenen Abschnitt auf. Insbesondere kann die Abdeckung als elektrogesponnene Abdeckung ausgebildet sein. Mit anderen Worten kann die Abdeckung vollständig als elektrogesponnenen Abdeckung ausgebildet sein oder lediglich einen oder mehrere elektrogesponnenen Abschnitte aufweisen. Anderes ausgedrückt weist die Abdeckung vorteilhafterweise wenigstens einen Abschnitt aus einem elektrogesponnenen Gewebe auf. Besonders bevorzugt ist die Abdeckung durch ein Kunststoffmaterial, insbesondere durch ein Polymer, und vorzugsweise durch Polyurethan gebildet. Derartige Materialien lassen sich besonders gut in feinen Fäden durch ein elektrospinnendes Verfahren herstellen. Folglich kann die Abdeckung aus unregelmäßig netzartig angeordneten Fäden gebildet sein. Das Kunststoffmaterial ermöglicht es also eine besonders feine bzw. dünne Abdeckung herzustellen. Ferner kann die Abdeckung, insbesondere der wenigstens eine elektrogesponnene Abschnitt der Abdeckung, derart porös sein, dass der Blutfluss im implantierten Zustand von der Läsion zumindest teilweise ablenkbar ist. Dies ist derart zu verstehen, dass die Abdeckung eines Aneurysmas ermöglicht werden kann, wobei zeitgleich eine gewisse Durchlässigkeit für Blut gewährleistbar ist. Diese Durchlässigkeit ist vorteilhaft, um die Zellen der Aneurysmenwand mit Nährstoffen zu versorgen. Dadurch ist eine Degeneration der Zellen und eine daraus möglicherweise resultierende Ruptur des Aneurysmas vermeidbar. The cover preferably has at least one electrospun section. In particular, the cover can be designed as an electrospun cover. In other words, the cover can be designed entirely as an electrospun cover or only have one or more electrospun sections. In other words, the cover advantageously has at least one section made of an electrospun fabric. The cover is particularly preferably made of a plastic material, in particular a polymer, and preferably polyurethane. Such materials can be produced particularly well in fine threads using an electrospinning process. Consequently, the cover can be formed from threads arranged irregularly in a net-like manner. The plastic material therefore makes it possible to produce a particularly fine or thin cover. Furthermore, the cover, in particular the at least one electrospun section of the cover, can be so porous that the blood flow can be at least partially diverted from the lesion in the implanted state. This is to be understood in such a way that the covering of an aneurysm can be made possible, while at the same time a certain permeability for blood can be guaranteed. This permeability is advantageous in order to supply the cells of the aneurysm wall with nutrients. This makes it possible to avoid degeneration of the cells and a possible resulting rupture of the aneurysm.

Im Allgemeinten gilt für elektrogesponnene Gewebe, dass die Poren unregelmäßig ausgestaltet sind. Das Herstellungsverfahren erlaubt es jedenfalls nicht, eine musterartige Anordnung oder Gestaltung von Poren zu erstellen. Allerdings können die Porengrößen anhand der Prozessparameter zumindest soweit eingestellt werden, dass sichergestellt ist, dass wenigstens ein Teil der Poren eine gewisse Mindestgröße aufweist. So ist die Mindestgröße der Poren beispielsweise durch die Prozessdauer beim Elektrospinnen einstellbar. In general, the pores of electrospun fabrics are irregularly shaped. The manufacturing process does not allow the pores to be arranged or designed in a pattern. However, the pore sizes can be adjusted using the process parameters to ensure that at least some of the pores have a certain minimum size. For example, the minimum size of the pores can be adjusted by the duration of the electrospinning process.

Ferner ist die Abdeckung vorteilhafterweise mit dem proximalen und/oder distalen Abschnitt des Stützkörpers fest verbunden. Mit anderen Worten ist die Abdeckung am proximalen und/oder distalen Abschnitt fixiert. Dabei kann der Prozess des Elektrospinnens unmittelbar auf dem Stützkörper bzw. dem proximalen und distalen Abschnitt erfolgen, so dass bei der Bildung der Abdeckung gleichzeitig eine Verbindung mit dem Stützkörper hergestellt wird. Die Abdeckung kann mit dem Stützkörper alternativ stoffschlüssig verbunden sein. Beispielsweise kann die Abdeckung mit dem Stützkörper durch eine Klebeverbindung verbunden sein. Die Klebeverbindung kann durch einen Haftvermittler hergestellt werden. Der Haftvermittler kann beispielsweise Polyurethan umfassen oder daraus bestehen. Furthermore, the cover is advantageously firmly connected to the proximal and/or distal section of the support body. In other words, the cover is fixed to the proximal and/or distal section. The electrospinning process can take place directly on the support body or the proximal and distal sections, so that a connection to the support body is established at the same time as the cover is formed. Alternatively, the cover can be firmly connected to the support body. For example, the cover can be connected to the support body by an adhesive connection. The adhesive connection can be established by an adhesion promoter. The adhesion promoter can, for example, comprise or consist of polyurethane.

Weiter vorteilhafterweise weist die Abdeckung eine antithrombogene Beschichtung auf, die insbesondere Heparin und/oder Fibrin umfasst. Mit anderen Worten kann die Abdeckung mit einem Material überzogen sein, das antithrombogene Eigenschaften aufweist. Die Beschichtung kann eine antikoagulierende Wirkung entfalten, so dass die Anhaftung von Blutproteinen günstig beeinflusst wird. Somit kann sich über der Abdeckung eine Schicht aus Zellen, insbesondere Endothelzellen, bilden. Das Material der Abdeckung wird somit durch eine Blutproteinschicht maskiert, die zudem die Ablagerung von Thrombozyten und Gerinnungsproteinen, beispielsweise Fibrinogen, verhindert bzw. reduziert, welche für die Bildung von Thromben hauptsächlich verantwortlich sind. Insgesamt ergibt sich somit eine Reduktion der Thrombenbildungsneigung. Besonders bevorzugt umfasst die antithrombogene Beschichtung Heparin und/oder Fibrin, wobei Heparin kovalent an Fibrin gebunden sein kann. Further advantageously, the cover has an antithrombogenic coating, which in particular comprises heparin and/or fibrin. In other words, the cover can be coated with a material that has antithrombogenic properties. The coating can have an anticoagulant effect, so that the adhesion of blood proteins is positively influenced. A layer of cells, in particular endothelial cells, can thus form over the cover. The material of the cover is thus masked by a blood protein layer, which also prevents the deposition of Platelets and coagulation proteins, such as fibrinogen, are prevented or reduced, which are primarily responsible for the formation of thrombi. Overall, this results in a reduction in the tendency to form thrombi. The antithrombogenic coating particularly preferably comprises heparin and/or fibrin, whereby heparin can be covalently bound to fibrin.

Die Beschichtung umgibt die Abdeckung vorzugsweise vollständig. Insbesondere kann die Beschichtung alle Fäden der elektrogesponnenen Abdeckung vollumfänglich ummanteln. The coating preferably completely surrounds the cover. In particular, the coating can completely cover all threads of the electrospun cover.

In einer besonders bevorzugten Ausführungsform ist die Wandung des proximalen Abschnitts konkav ausgebildet, sodass die Wandung an die Krümmung der Gefäße in einer Bifurkation anpassbar ist. Mit anderen Worten kann die Wandung des proximalen Abschnitts derart konkav ausgebildet sein, dass die Krümmung der Wandung der Krümmung der Gefäße entspricht. Anders ausgedrückt kann die Wandung vorzugsweise derart ausgebildet sein, dass die Wandung der Krümmung der Gefäße folgt. Im Allgemeinen gilt, dass sich in einer Gefäßbifurkation ein Winkel zwischen abzweigenden Gefäßen und folglich eine Krümmung am Übergang von einem abzweigenden Gefäß in das andere ausbildet. Durch eine konkave Wandung des proximalen Abschnitts ist daher eine optimale Anpassung an die Gefäßanatomie im Bereich einer Bifurkation bzw. einer Läsion erreichbar. In a particularly preferred embodiment, the wall of the proximal section is concave so that the wall can be adapted to the curvature of the vessels in a bifurcation. In other words, the wall of the proximal section can be concave so that the curvature of the wall corresponds to the curvature of the vessels. In other words, the wall can preferably be designed so that the wall follows the curvature of the vessels. In general, in a vessel bifurcation an angle forms between branching vessels and consequently a curvature at the transition from one branching vessel to the other. A concave wall of the proximal section therefore enables optimal adaptation to the vessel anatomy in the area of a bifurcation or a lesion.

Weiter vorzugsweise weist die Wandung des proximalen Abschnitts einen Krümmungswinkel zwischen 70° und 190°, insbesondere mindestens 90°, insbesondere mindestens 110°, insbesondere mindestens 130°, insbesondere mindestens 150°, insbesondere mindestens 170° auf. Des Weiteren kann der Krümmungswinkel insbesondere maximal 190°, insbesondere maximal 180°, insbesondere maximal 170° betragen. Dies ist derart zu verstehen, dass die Wandung derart ausgebildet ist, dass die Wandung an eine Krümmung anpassbar ist, die sich in einer Gefäßbifurkation d.h. zwischen zwei abzweigenden Gefäßen ausbildet, die in einem Winkel zwischen 70° und 190° zueinanderstehen. Ein derartiger Winkelbereich der Krümmung ist beispielsweise in Bifurkationen der Arteria cerebri media, der Arteria basilaris, der Arteria carotis interna oder der Arteria cerebri anterior besonders vorteilhaft. Bevorzugt weist der proximale Abschnitt einen größeren Querschnittsdurchmesser auf als der distale Abschnitt. Dadurch ist es möglich eine optimale Abdeckung einer Läsion in einer Bifurkation eines Gefäßes zu erreichen. Der größere Querschnittdurchmesser des proximalen Abschnitts ermöglicht eine gute Anpassung des Stützkörpers an die Anatomie im Bereich einer Bifurkation. Auf diese Weise ist eine sichere Verankerung des Stützkörpers nahe der Läsion erreichbar. Further preferably, the wall of the proximal section has a curvature angle between 70° and 190°, in particular at least 90°, in particular at least 110°, in particular at least 130°, in particular at least 150°, in particular at least 170°. Furthermore, the curvature angle can in particular be a maximum of 190°, in particular a maximum of 180°, in particular a maximum of 170°. This is to be understood in such a way that the wall is designed in such a way that the wall can be adapted to a curvature that forms in a vessel bifurcation, ie between two branching vessels that are at an angle between 70° and 190° to one another. Such an angular range of curvature is particularly advantageous, for example, in bifurcations of the middle cerebral artery, the basilar artery, the internal carotid artery or the anterior cerebral artery. Preferably, the proximal section has a larger cross-sectional diameter than the distal section. This makes it possible to achieve optimal coverage of a lesion in a bifurcation of a vessel. The larger cross-sectional diameter of the proximal section enables the support body to be well adapted to the anatomy in the area of a bifurcation. In this way, the support body can be securely anchored close to the lesion.

In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform umfasst der proxi male Abschnitt ein proximales Längsende und der distale Abschnitt ein distales Längsende des Stützkörpers, wobei der Querschnittsdurchmesser des proximalen Längsendes wenigstens um das 1,5-fache, insbesondere um das 2-fache, insbesondere um das 2,5-fache, insbesondere um das 3-fache größer als der Querschnittsdurchmesser des distalen Längsendes ausgebildet ist. Hier ist von Vorteil, dass die Größe bzw. der Querschnittsdurchmesser des proximalen Abschnitts derart wählbar ist, dass das Implantat an verschiedene Anatomien im Bereich einer Bifurkation anpassbar ist. In a further preferred embodiment, the proximal section comprises a proximal longitudinal end and the distal section comprises a distal longitudinal end of the support body, wherein the cross-sectional diameter of the proximal longitudinal end is at least 1.5 times, in particular 2 times, in particular 2.5 times, in particular 3 times larger than the cross-sectional diameter of the distal longitudinal end. It is advantageous here that the size or cross-sectional diameter of the proximal section can be selected such that the implant can be adapted to different anatomies in the region of a bifurcation.

Weiter vorzugsweise weist der proximale Abschnitt einen Öffnungswinkel von wenigstens 45°, insbesondere 50°, insbesondere 55°, insbesondere 60°, insbesondere 65°, insbesondere 70°, insbesondere 75° auf. Der Öffnungswinkel bildet sich dabei zwischen der Längsachse und der Wandung des proximalen Abschnitts aus. Mit anderen Worten ist die Konusform des proximalen Abschnitts durch den Öffnungswinkel beschreibbar. Besonders bevorzugt beträgt der Öffnungswinkel 45°, 50°, 55°, 60°, 65°, 70°, 75° oder 80°. Alternativ ist es möglich, dass der proximale Abschnitt einen anderen Öffnungswinkel aufweist. Die Konizität des proximalen Abschnitts ist folglich vorteilhafterweise an verschiedene Anatomien anpassbar. The proximal section preferably has an opening angle of at least 45°, in particular 50°, in particular 55°, in particular 60°, in particular 65°, in particular 70°, in particular 75°. The opening angle is formed between the longitudinal axis and the wall of the proximal section. In other words, the conical shape of the proximal section can be described by the opening angle. The opening angle is particularly preferably 45°, 50°, 55°, 60°, 65°, 70°, 75° or 80°. Alternatively, it is possible for the proximal section to have a different opening angle. The conicity of the proximal section can therefore advantageously be adapted to different anatomies.

Ferner weist der proximale Abschnitt bevorzugt in axialer Richtung eine Länge von wenigstens 4 mm, insbesondere 5 mm, insbesondere 6 mm, insbesondere 7 mm, insbesondere 8 mm, insbesondere 9 mm, insbesondere 10 mm, insbesondere 12 mm auf. Dabei beschreibt die Länge des proximalen Abschnitts jenen Abstand zwischen dem proximalen und distalen Ende des proximalen Abschnitts, der sich entlang der Längsachse des Stützkörpers ausbildet. Besonders bevorzugt beträgt die Länge des proximalen Abschnitts 4 mm, 5 mm, 6 mm, 7 mm, 8 mm, 9 mm, 10 mm, 11 mm oder 12 mm. Alternativ ist es möglich, dass der proximale Abschnitt eine andere Länge aufweist. Dadurch ist die die Länge des proximalen Abschnitts an verschiedene Anatomien im Bereich einer Bifurkation anpassbar. Furthermore, the proximal section preferably has a length of at least 4 mm, in particular 5 mm, in particular 6 mm, in particular 7 mm, in particular 8 mm, in particular 9 mm, in particular 10 mm, in particular 12 mm in the axial direction. The length of the proximal section describes the distance between the proximal and distal end of the proximal section that forms along the longitudinal axis of the support body. The length of the proximal section is particularly preferably 4 mm, 5 mm, 6 mm, 7 mm, 8 mm, 9 mm, 10 mm. mm, 11 mm or 12 mm. Alternatively, the proximal section can have a different length. This allows the length of the proximal section to be adapted to different anatomies in the area of a bifurcation.

In folgender Tabelle sind beispielhaft bevorzugte Parameterbereiche der Länge, des Querschnittsdurchmessers und des Öffnungswinkels des proximalen Abschnitts angegeben:

Figure imgf000009_0001
The following table provides examples of preferred parameter ranges for the length, cross-sectional diameter and opening angle of the proximal section:
Figure imgf000009_0001

Im Allgemeinen beziehen sich Ausführungen zur Geometrie des Implantats, wie dem Querschnittsdurchmesser und/oder dem Öffnungswinkel, auf das Implantat im expandierten Ruhezustand, also im kraft unbelasteten Zustand. In general, statements regarding the geometry of the implant, such as the cross-sectional diameter and/or the opening angle, refer to the implant in the expanded resting state, i.e. in the unloaded state.

In einer weiteren bevorzugten Ausführungsform ist der proximale Abschnitt, insbesondere das proximale Längsende des proximalen Abschnitts, derart porös ausgebildet ist, sodass das Gefäß und/oder die Läsion im implantierten Zustand durch die Porosität mit der Zuführeinrichtung zugänglich ist. Dies ist derart zu verstehen, dass der proximale Abschnitt insbesondere an seinem proximalen Ende stark porös ausgebildet ist. Dabei ist von Vorteil, dass die Zuführeinrichtung die starke Porosität besonderes einfach durchdringen kann. Dadurch kann eine optimale Zugänglichkeit der Gefäße und/oder der Läsion sichergestellt werden. Der Stützkörper weist vorteilhafterweise eine Gitterstruktur aus Stegen auf, die miteinander verbunden sind und geschlossene, insbesondere rautenförmige, Zellen bilden, wobei drei bis zehn Zellen, insbesondere sechs Zellen auf einem Umfangssegment der Gitterstruktur angeordnet sind. Dabei sind mehrere Umfangssegmente in axialer Richtung der Gitterstruktur angeordnet und miteinander verbunden. Die Stege der Zellen können durch Stegverbinder, die insbesondere X-förmig ausgebildet sind, miteinander verbunden sein. Es ist von Vorteil, dass der Stützkörper einfach durch Laserschneiden aus einem Rohr hergestellt werden kann. In a further preferred embodiment, the proximal section, in particular the proximal longitudinal end of the proximal section, is designed to be porous in such a way that the vessel and/or the lesion is accessible through the porosity with the delivery device in the implanted state. This is to be understood as meaning that the proximal section is designed to be highly porous, in particular at its proximal end. The advantage here is that the delivery device can penetrate the strong porosity particularly easily. This ensures optimal accessibility of the vessels and/or the lesion. The support body advantageously has a grid structure made of webs that are connected to one another and form closed, in particular diamond-shaped, cells, with three to ten cells, in particular six cells, being arranged on a circumferential segment of the grid structure. Several circumferential segments are arranged in the axial direction of the grid structure and connected to one another. The webs of the cells can be connected to one another by web connectors that are in particular X-shaped. It is advantageous that the support body can be easily manufactured from a tube by laser cutting.

Es ist denkbar, dass ein Verbindungssteg vorgesehen ist, der die, insbesondere rautenförmigen, Zellen diagonal überbrückt. Dadurch wird eine besonders hohe Stützkraft erreicht. Dabei bedeutet die diagonale Anordnung, dass der Verbindungssteg bezogen auf eine Längsachse der Zelle schräg verläuft bzw. allgemein von der Lage der Längsachse abweicht, d. h. die Längsachse wird von dem Verbindungssteg geschnitten. Beispielsweise verläuft bei einer rautenförmigen Zelle die Längsachse der Zelle zwischen den beiden Spitzen der rautenförmigen Zelle, die den größeren Abstand haben. Der diagonal angeordnete Verbindungssteg kann gerade oder gekrümmt, insbesondere S-förmig, ausgebildet sein. Vorzugsweise ist der Verbindungssteg mit den Stegen der rautenförmigen Zelle jeweils durch einen Z-förmigem Stegverbinder verbunden. Dies hat den Vorteil, dass die Biegeflexibilität weiter verbessert wird. It is conceivable that a connecting web is provided that diagonally bridges the cells, in particular diamond-shaped ones. This achieves a particularly high supporting force. The diagonal arrangement means that the connecting web runs diagonally in relation to a longitudinal axis of the cell or generally deviates from the position of the longitudinal axis, i.e. the longitudinal axis is intersected by the connecting web. For example, in a diamond-shaped cell, the longitudinal axis of the cell runs between the two tips of the diamond-shaped cell, which are further apart. The diagonally arranged connecting web can be straight or curved, in particular S-shaped. The connecting web is preferably connected to the webs of the diamond-shaped cell by a Z-shaped web connector. This has the advantage that the bending flexibility is further improved.

Ferner kann die Gitterstruktur des Stützkörpers patientenindividualisiert sein. Mit Hilfe verschiedener Bildgebender diagnostischer Verfahren, wie beispielsweise MRT- oder CT-Verfahren, kann das zu behandelnde Gefäß bzw. die zu behandelnde Läsion dargestellt werden. Auf Basis dieser Aufnahmen ist es möglich einen Stützkörper herzustellen, der an die Anatomie eines Patienten angepasst ist. Furthermore, the grid structure of the support body can be customized for each patient. Using various imaging diagnostic procedures, such as MRI or CT procedures, the vessel or lesion to be treated can be displayed. Based on these images, it is possible to produce a support body that is adapted to the anatomy of a patient.

Weiter vorzugsweise sind die Stege aus einem Formgedächtnismaterial, insbesondere aus einer Nickel-Titan-Legierung, insbesondere aus Nitinol, gebildet. Hier ist von Vorteil, dass das Implantat durch das Formgedächtnismaterial selbstexpandierend ist bzw. selbstexpandierende Eigenschaften aufweist. Des Weiteren können Markerelemente, wie beispielsweise Markerhülse auf die Stege aufgebracht bzw. aufgecrimpt werden. Es ist beispielswiese möglich ein Markerelement derart am proximalen Abschnitt zu befestigen, dass es im implantierten Zustand in der Bifurkation bzw. am Übergang zwischen abzweigenden Gefäßen positioniert ist. Dadurch kann eine korrekte Platzierung des Implantats, insbesondere des proximalen Abschnitts, durch optimale Röntgensichtbarkeit sichergestellt werden. The bars are further preferably made of a shape memory material, in particular a nickel-titanium alloy, in particular nitinol. The advantage here is that the implant is self-expanding or has self-expanding properties due to the shape memory material. Furthermore, marker elements such as marker sleeves can be applied or crimped onto the bars. For example, it is possible to attach a marker element to the proximal section in such a way that, when implanted, it is positioned in the bifurcation or at the transition between branching vessels. This ensures correct placement of the implant, particularly the proximal section, through optimal X-ray visibility.

Bevorzugt weisen die Stege eine Breite und/oder Höhe zwischen 0,05 mm und 0,15 mm auf. Dabei ist die Stegbreite und/oder Steghöhe an den Anwendungsfall anpassbar. Beispielsweise ist die Stützwirkung und/oder Flexibilität des Implantats durch Stegbreite und/oder Steghöhe beeinflussbar. Preferably, the bars have a width and/or height between 0.05 mm and 0.15 mm. The bar width and/or bar height can be adapted to the application. For example, the support effect and/or flexibility of the implant can be influenced by the bar width and/or bar height.

Alternativ kann der Stützkörper durch Flechten von Drähten hergestellt werden. Der Stützkörper kann folglich aus Drähten gebildet sein bzw. aus Drähten bestehen. Dabei können die Drähte am proximale Längsende der Geflechtstruktur geschlossene Schlaufen bilden. Hier ist von Vorteil, dass die Schlaufen eine erhöhte Aufstellkraft am proximalen Längsende der Geflechtstruktur bewirken, wodurch eine sichere Verankerung des Stützkörpers nahe der Läsion gewährleistbar ist. Weiter vorzugsweise können die geschlossenen Schlaufen eine Durchmesservergrößerung des proximalen Längsendes des Stützkörpers bilden. Durch eine derartige radiale Aufweitung des proximalen Längsendes kann beispielsweise das Risiko der Migration des Stens reduziert werden. Alternatively, the support body can be manufactured by braiding wires. The support body can therefore be made of wires or consist of wires. The wires can form closed loops at the proximal longitudinal end of the braid structure. The advantage here is that the loops cause an increased erection force at the proximal longitudinal end of the braid structure, which ensures secure anchoring of the support body near the lesion. Furthermore, the closed loops can preferably form an increase in the diameter of the proximal longitudinal end of the support body. Such a radial widening of the proximal longitudinal end can, for example, reduce the risk of stent migration.

Ferner können die Drähte aus einem röntgensichtbaren Kernmaterial, insbesondere Platin oder eine Platinlegierung, und einem Formgedächtnismaterial, insbesondere eine Nickel-Titan-Legierung, gebildet sein. Es ist von Vorteil, dass die Drähte durch das Kernmaterial eine optimale Röntgensichtbarkeit aufweisen. So ist beispielsweise die Position des Implantats für einen Operateur während dem Einsetzen des Implantats oder im implantierten Zustand einfach bestimmbar. Besonders bevorzugt ist das Kernmaterial aus Platin oder einer Platinlegierung gebildet, da diese Materialien eine optimale Röntgendicht und folglich eine gute Röntgensichtbarkeit aufweisen. Das röntgensichtbare Kernmaterial kann von einem Formgedächtnismaterial ummantelt sein. Derartige Drähte, sind im Allgemeinen als DFT-Drähte bekannt. Die Erfindung wird anhand von Ausführungsbeispielen im Zusammenhang mit den schematischen Zeichnungen mit weiteren Einzelheiten näher erläutert. Furthermore, the wires can be made of an X-ray-visible core material, in particular platinum or a platinum alloy, and a shape memory material, in particular a nickel-titanium alloy. It is advantageous that the wires have optimal X-ray visibility due to the core material. For example, the position of the implant can be easily determined by a surgeon during insertion of the implant or in the implanted state. The core material is particularly preferably made of platinum or a platinum alloy, since these materials have optimal X-ray impermeability and consequently good X-ray visibility. The X-ray-visible core material can be coated with a shape memory material. Such wires are generally known as DFT wires. The invention is explained in more detail using embodiments in conjunction with the schematic drawings.

In diesen zeigen In these show

Fig. 1 ein erfindungsgemäßes Ausführungsbeispiel eines medizinischen Implantats, wobei die Abdeckung am distalen Abschnitt angeordnet ist; Fig. 1 shows an embodiment of a medical implant according to the invention, wherein the cover is arranged on the distal portion;

Fig. 2 ein erfindungsgemäßes medizinisches Implantat gemäß Fig. 1 im implantierten Zustand; Fig. 2 shows a medical implant according to the invention as shown in Fig. 1 in the implanted state;

Fig. 3 ein erfindungsgemäßes Ausführungsbeispiel eines medizinischen Implantats, wobei die Abdeckung am proximalen und distalen Abschnitt angeordnet ist; Fig. 3 shows an embodiment of a medical implant according to the invention, wherein the cover is arranged on the proximal and distal portions;

Fig. 4 ein erfindungsgemäßes medizinisches Implantat gemäß Fig. 3 im implantierten Zustand; Fig. 4 shows a medical implant according to the invention as shown in Fig. 3 in the implanted state;

Nachfolgend werden für gleiche oder gleichwirkende Teile dieselben Bezugsziffern verwendet. In the following, the same reference numbers are used for identical or equivalent parts.

Fig. 1 zeigt ein erfindungsgemäßes Ausführungsbeispiel eines medizinischen Implantats zur Behandlung einer lokalen Läsion 100 in einer Bifurkation eines Gefäßes. Dabei handelt es sich um die Anwendung des Implantats zur Behandlung eines Bifurkationsaneurysmas. Andere Anwendungen sind denkbar. So ist das Implantat im Allgemeinen zur Behandlung von Gefäßläsionen 100 geeignet, die sich im Bereich einer Gefäßverzweigung befinden. Fig. 1 shows an embodiment of a medical implant according to the invention for treating a local lesion 100 in a bifurcation of a vessel. This involves the use of the implant for treating a bifurcation aneurysm. Other applications are conceivable. For example, the implant is generally suitable for treating vascular lesions 100 that are located in the region of a vessel branch.

Die in Fig. 1 und 3 gezeigten Ausführungsbeispiele zeigen das Implantat im expandierten Ruhezustand, also im kraftunbelasteten Zustand des Stützkörpers 10. Dies bedeutet, dass keine äußeren Kräfte auf das Implantat wirken und dieses nicht im Gebrauch ist. The embodiments shown in Fig. 1 and 3 show the implant in the expanded resting state, i.e. in the unloaded state of the support body 10. This means that no external forces act on the implant and it is not in use.

In den Fig. 2 und 4 ist das Implantat im implantierten Zustand dargestellt. Es ist zu erkennen, dass das Implantat in einer Bifurkation eines Gefäßes positioniert ist, um eine Gefäßläsion 100 abzudecken. In den konkreten Beispielen gemäß der Fig. 2 und 4 ist die Läsion 100 bzw. der Hals der Läsion 100 vollständig vom Stützkörper 10 des Implantats abgedeckt. Alternativ ist es möglich, dass das Implantat die Läsion 100 nur teilweise abdeckt. In Figs. 2 and 4 the implant is shown in the implanted state. It can be seen that the implant is positioned in a bifurcation of a vessel to cover a vascular lesion 100. In the specific examples according to Figs. 2 and 4, the lesion 100 or the neck of the lesion 100 is completely covered by the support body 10 of the implant. Alternatively, it is possible for the implant to only partially cover the lesion 100.

Die Fig. 2 und 4 zeigen ferner, dass ein einziges Implantat in einer Bifurkation eines Gefäßes positioniert ist. Alternativ ist es beispielsweise möglich zwei erfindungsgemäße Implantate in einer Bifurkation zu positionieren. Figures 2 and 4 also show that a single implant is positioned in a bifurcation of a vessel. Alternatively, it is possible, for example, to position two implants according to the invention in a bifurcation.

Es ist in den Fig. 1 und 3 zu erkennen, dass das Implantat einen Stützkörper 10 mit einem proximalen und einem distalen Abschnitt 11, 12 aufweist, die miteinander verbunden sind. Mit anderen Worten geht der proximale Abschnitt 11 in den distalen Abschnitt 12 über. Im Übergangsbereich weisen der proximale und distale Abschnitt 11, 12 denselben Querschnittdurchmesser auf. It can be seen in Figs. 1 and 3 that the implant has a support body 10 with a proximal and a distal section 11, 12 that are connected to one another. In other words, the proximal section 11 merges into the distal section 12. In the transition region, the proximal and distal sections 11, 12 have the same cross-sectional diameter.

Ferner geht aus den Fig. 1 und 3 erkenntlich hervor, dass der distale Abschnitt 12 im Wesentlichen zylinderförmig ausgebildet ist. Mit anderen Worten weist der distale Abschnitt 12 einen im Wesentlichen konstanten Querschnittsdurchmesser auf. Eine andere Geometrie des distalen Abschnitts 12 ist denkbar. So kann der distale Abschnitt 12 beispielsweise eine konkave Wandung aufweisen, um die Anpassung an die Gefäßanatomie zu verbessern. Furthermore, it is clear from Figs. 1 and 3 that the distal section 12 is essentially cylindrical. In other words, the distal section 12 has an essentially constant cross-sectional diameter. A different geometry of the distal section 12 is conceivable. For example, the distal section 12 can have a concave wall in order to improve adaptation to the vascular anatomy.

Des Weiteren zeigen die Fig. 1 und 3, dass der proximale Abschnitt 11 konusförmig ausgebildet ist. Mit anderen Worten ist der proximale Abschnitt 11 konisch bzw. kegelförmig aufgeweitet. Dabei weist der proximale Abschnitt 11 eine Geometrie auf, die sich in distaler Richtung verjüngt. Es ist ferner zu sehen, dass der proximale Abschnitt 11 einen Öffnungswinkel o bezogen auf die Längsachse L aufweist. Dies bedeutet, dass die Konus- bzw. Kegelform des proximalen Abschnitts 11 durch den Öffnungswinkel o beschreibbar bzw. definiert ist. Durch die Konusform ist der proximale Abschnitt 11, wie in den Fig. 2 und 4 dargestellt, derart in einer Gefäßbifurkation positioniert, dass eine Läsion 100 abgedeckt ist, um den Blutfluss in die Läsion 100 zu reduzieren. Furthermore, Figs. 1 and 3 show that the proximal section 11 is conical. In other words, the proximal section 11 is widened in a conical or cone-shaped manner. The proximal section 11 has a geometry that tapers in the distal direction. It can also be seen that the proximal section 11 has an opening angle o with respect to the longitudinal axis L. This means that the conical or cone shape of the proximal section 11 can be described or defined by the opening angle o. Due to the conical shape, the proximal section 11 is positioned in a vessel bifurcation, as shown in Figs. 2 and 4, in such a way that a lesion 100 is covered in order to reduce the blood flow into the lesion 100.

Aus den Fig. 1 und 2 geht ferner erkenntlich hervor, dass eine Abdeckung 13 am distalen Abschnitt 12 des Stützkörpers 10 angeordnet ist. Dabei ist die Anordnung bzw. die Position der Abdeckung 13 am Stützkörper 10 an die Anatomie des Patienten angepasst. Es ist in Fig. 2 zu sehen, dass sich die Läsion 100 in einem abzweigenden Gefäß der Bifurkation befindet. Folglich ist der medizinische wirksame Bereich des Implantats, d.h. die Abdeckung 13, derart am Stützkörper 10 positioniert, dass die Behandlung einer Läsion 100 in einem abzweigenden Gefäß einer Bifurkation möglich ist. Dabei ist der Blutfluss im implantierten Zustand durch die Abdeckung 13 derart von der Läsion 100 abgelenkt, dass der Blutfluss in die Läsion 100 reduziert ist, wodurch das in der Läsion 100 befindliche Blut koagulieren kann. From Figs. 1 and 2 it can also be seen that a cover 13 is arranged on the distal section 12 of the support body 10. The arrangement or position of the cover 13 on the support body 10 is adapted to the anatomy of the Patients can be seen in Fig. 2 that the lesion 100 is located in a branching vessel of the bifurcation. Consequently, the medically effective area of the implant, ie the cover 13, is positioned on the support body 10 in such a way that the treatment of a lesion 100 in a branching vessel of a bifurcation is possible. In the implanted state, the blood flow is diverted from the lesion 100 by the cover 13 in such a way that the blood flow into the lesion 100 is reduced, whereby the blood in the lesion 100 can coagulate.

Fig. 2 verdeutlich ferner, dass die Gefäße und die Läsion 100 durch den proximalen Abschnitt 11 mit einer Zuführeinrichtung zugänglich sind. Dabei ist der proximale Abschnitt 11 im Wesentlichen abdeckungsfrei. So ermöglicht der proximale Abschnitt 11 beispielswiese die interventionelle Erreichbarkeit der Gefäße der Bifurkation und der Läsion 100 selbst mit Hilfe eines Mikrokatheters. Fig. 2 further illustrates that the vessels and the lesion 100 are accessible through the proximal section 11 with a delivery device. The proximal section 11 is essentially free of covering. For example, the proximal section 11 enables the vessels of the bifurcation and the lesion 100 itself to be accessed interventionally with the aid of a microcatheter.

Folglich ist die Position der Abdeckung 13 am Stützkörper 10 im Ausführungsbeispiel gemäß der Fig. 1 und 2 derart gewählt, dass beide Funktionen, also die Zugänglichkeit der Läsion 100 und/oder Gefäße sowie das Ablenken des Blutflusses von der Läsion 100, erfüllt sind. Durch die Anordnung der Abdeckung 13 am distalen Abschnitt 12, dient der proximale Abschnitt 11 der Zugänglichkeit der Gefäße sowie der Läsion 100 und der distale Abschnitt 12 dem Abdecken der Läsion 100. Consequently, the position of the cover 13 on the support body 10 in the embodiment according to Figs. 1 and 2 is selected such that both functions, i.e. the accessibility of the lesion 100 and/or vessels and the diversion of the blood flow from the lesion 100, are fulfilled. By arranging the cover 13 on the distal section 12, the proximal section 11 serves to provide accessibility to the vessels and the lesion 100 and the distal section 12 serves to cover the lesion 100.

In den Fig. 3 und 4 ist dargestellt, dass die Abdeckung 13 am proximalen und distalen Abschnitt 11, 12 angeordnet ist. Ferner ist in Fig. 4 zu sehen, dass sich die Läsion 100 von einem abzweigen Gefäß bis in die Bifurkation erstreckt. In Figs. 3 and 4 it is shown that the cover 13 is arranged on the proximal and distal sections 11, 12. Furthermore, it can be seen in Fig. 4 that the lesion 100 extends from a branching vessel into the bifurcation.

Folglich ist der medizinische wirksame Bereich im Ausführungsbeispiel gemäß der Fig. 3 und 4, d.h. die Abdeckung 13, derart am Stützkörper 10 positioniert, dass die Behandlung einer Läsion 100, die sich bis in die Bifurkation erstreckt, möglich ist. Consequently, the medically effective region in the embodiment according to Figs. 3 and 4, i.e. the cover 13, is positioned on the support body 10 in such a way that the treatment of a lesion 100 extending into the bifurcation is possible.

Fig. 4 verdeutlich ferner, dass die Gefäße und die Läsion 100 durch den proximalen Abschnitt 11 mit einer Zuführeinrichtung zugänglich sind. Dazu ist das proximale Ende des proximalen Abschnitts 11 abdeckungsfrei. So ermöglicht das proximale Ende des proximalen Abschnitts 11 die interventionelle Erreichbarkeit der Gefäße der Bifurkation und der Läsion 100 selbst. Folglich ist die Position der Abdeckung 13 am Stützkörper 10 im Ausführungsbeispiel gemäß der Fig. 3 und 4 derart gewählt, dass beide Funktionen, also die Zugänglichkeit der Läsion 100 und/oder Gefäße sowie das Ablenken des Blutflusses von der Läsion 100, erfüllt sind. Durch die Anordnung der Abdeckung 13 am proximalen Abschnitt 12, dient der proximale Abschnitt 11 sowohl der Zugänglichkeit der Gefäße und der Läsion 100 als auch dem Abdecken der Läsion 100. Fig. 4 further illustrates that the vessels and the lesion 100 are accessible through the proximal section 11 with a delivery device. For this purpose, the proximal end of the proximal section 11 is uncovered. The proximal end of the proximal section 11 thus enables the vessels of the bifurcation and the lesion 100 itself to be reached by intervention. Consequently, the position of the cover 13 on the support body 10 in the embodiment according to Figs. 3 and 4 is selected such that both functions, i.e. the accessibility of the lesion 100 and/or vessels and the diversion of the blood flow from the lesion 100, are fulfilled. By arranging the cover 13 on the proximal section 12, the proximal section 11 serves both to provide accessibility to the vessels and the lesion 100 and to cover the lesion 100.

Alternativ ist es denkbar, dass die Abdeckung 13 lediglich am proximalen Abschnitt 11 des Stützkörpers 10 angeordnet ist. Alternatively, it is conceivable that the cover 13 is arranged only on the proximal portion 11 of the support body 10.

Aus den Fig. 1 bis 4 geht ferner erkenntlich hervor, dass die Abdeckung 13 als elektrogesponnene Abdeckung 13 ausgebildet ist. Konkret ist die Abdeckung 13 aus einem Kunststoffmaterial durch Elektrospinning hergestellt. Andere Ausgestaltungen der Abdeckung 13 sind denkbar. So kann die Abdeckung 13 beispielsweise aus einem Textil gebildet sein. It is also clear from Figs. 1 to 4 that the cover 13 is designed as an electrospun cover 13. Specifically, the cover 13 is made from a plastic material by electrospinning. Other designs of the cover 13 are conceivable. For example, the cover 13 can be made from a textile.

Ferner ist die Abdeckung 13 in den Ausführungsbeispielen gemäß der Fig. 1 bis 4 porös ausgebildet, sodass der Blutfluss im implantierten Zustand von der Läsion 100 abgelenkt ist. Dabei ermöglicht die Abdeckung 13 das Reduzieren des Blutflusses in eine Läsion 100, wobei zeitgleich eine gewisse Durchlässigkeit für Blut gewährleistet ist. Dabei weist die Abdeckung 13 auf einer Fläche von 100.000 pm2 mindestens 10 Poren auf, die eine Größe von mindestens 15 pm2 aufweisen. Diese Kombination aus einer bestimmten Mindestanzahl an Poren und einer Mindestgröße dieser Poren hat sich in der Praxis als besonders förderlich für eine ausreichende Blutdurchlässigkeit der Abdeckung 13 bei gleichzeitig guter Abdeckwirkung gezeigt. Alternativ ist es denkbar, dass die elektrogesponnene Abdeckung 13 eine andere Anzahl an Poren bzw. Poren einer anderen Größe aufweist. Beispielsweise kann die Abdeckung 13 eine Porosität von höchstens 70%, insbesondere höchstens 50%, aufweisen. Es ist ebenso möglich, dass die Abdeckung 14 eine Porosität von wenigstens 5%, insbesondere wenigstens 10%, insbesondere wenigstens 20%, insbesondere wenigstens 30%, insbesondere wenigstens 40%, insbesondere wenigstens 45%, aufweist. Furthermore, the cover 13 in the embodiments according to Figs. 1 to 4 is porous, so that the blood flow is diverted from the lesion 100 in the implanted state. The cover 13 enables the blood flow into a lesion 100 to be reduced, while at the same time ensuring a certain permeability for blood. The cover 13 has at least 10 pores on an area of 100,000 pm 2 , which have a size of at least 15 pm 2 . This combination of a certain minimum number of pores and a minimum size of these pores has proven in practice to be particularly beneficial for sufficient blood permeability of the cover 13 while at the same time providing a good covering effect. Alternatively, it is conceivable that the electrospun cover 13 has a different number of pores or pores of a different size. For example, the cover 13 can have a porosity of at most 70%, in particular at most 50%. It is also possible that the cover 14 has a porosity of at least 5%, in particular at least 10%, in particular at least 20%, in particular at least 30%, in particular at least 40%, in particular at least 45%.

Im Ausführungsbeispiel gemäß der Fig. 1 bis 4 weist die Abdeckung 13 eine antithrombogene Beschichtung auf. Konkret ist die Abdeckung 13 mit einer Beschichtung aus Heparin und Fibrin überzogen, wobei Heparin kovalent an Fibrin gebunden ist. Andere Beschichtung, die der Abdeckung 13 antithrombogene Eigenschaften verleihen sind denkbar. So kann die Beschichtung beispielweise Fibronektin umfassen. In the embodiment according to Fig. 1 to 4, the cover 13 has an antithrombogenic coating. Specifically, the cover 13 is provided with a Coating of heparin and fibrin, with heparin covalently bound to fibrin. Other coatings that give the cover 13 antithrombogenic properties are conceivable. For example, the coating can comprise fibronectin.

Des Weiteren zeigen die Fig. 1 bis 4, dass die Wandung des proximalen Abschnitts 11 konkav ausgebildet ist, um die Wandung an die Krümmung der Gefäße in einer Bifurkation anzupassen. Es ist zu sehen, dass die Wandung eine Wölbung aufweist bzw. gewölbt ausgebildet ist. Die Fig. 2 und 4 verdeutlichen ferner, dass eine konkave Wandung des proximalen Abschnitts 11 eine optimale Anpassung an die Anatomie ermöglicht. Furthermore, Figs. 1 to 4 show that the wall of the proximal section 11 is concave in order to adapt the wall to the curvature of the vessels in a bifurcation. It can be seen that the wall has a curvature or is curved. Figs. 2 and 4 also illustrate that a concave wall of the proximal section 11 enables optimal adaptation to the anatomy.

Im Ausführungsbeispiel gemäß der Fig. 1 bis 4 weist die Wandung des proximalen Abschnitts 11 einen Krümmungswinkel zwischen 90° und 170° mm auf. Andere Winkelbereiche sind denkbar. Konkret ist die Krümmung der Wandung an den Anwendungsfall bzw. an die Anatomie einer Bifurkation anpassbar. In the embodiment according to Figs. 1 to 4, the wall of the proximal section 11 has a curvature angle between 90° and 170° mm. Other angle ranges are conceivable. Specifically, the curvature of the wall can be adapted to the application or to the anatomy of a bifurcation.

In den Fig. 1 bis 4 ist gezeigt, dass das Implantat bzw. der proximale und distale Abschnitt 11, 12 des Stützkörpers 10 rotationssymmetrisch ausgebildet sind. Es ist denkbar, dass das Implantat eine andere Geometrie aufweist. So kann das Implantat bzw. der proximale und/oder distale Abschnitt 11, 12 eine gekrümmte Geometrie aufweisen. Dies ist derart zu verstehen, dass die Längsachse L des Implantats eine Krümmung aufweist, wobei der proximale und distale Abschnitt 11, 12 entlang dieser Krümmung ausgerichtet sind. In Figs. 1 to 4 it is shown that the implant or the proximal and distal sections 11, 12 of the support body 10 are rotationally symmetrical. It is conceivable that the implant has a different geometry. For example, the implant or the proximal and/or distal sections 11, 12 can have a curved geometry. This is to be understood in such a way that the longitudinal axis L of the implant has a curvature, with the proximal and distal sections 11, 12 being aligned along this curvature.

Es ist in Fig. 1 bis 4 zu erkennen, dass der proximale Abschnitt 11 einen größeren Querschnittsdurchmesser aufweist als der distale Abschnitt 12. Mit anderen Worten weist der proximale Abschnitt 11 eine größere Querschnittsfläche auf als der distale Abschnitt 12. Dabei weist der proximale Abschnitt 11 durch seine konische Form an jeder Position entlang der Längsachse L einen größeren Querschnittsdurchmesser auf als der distale Abschnitt 12. Es ist zu erkennen, dass sich der Querschnittsdurchmesser in proximaler Richtung des proximalen Abschnitts 11 vergrößert. It can be seen in Fig. 1 to 4 that the proximal section 11 has a larger cross-sectional diameter than the distal section 12. In other words, the proximal section 11 has a larger cross-sectional area than the distal section 12. Due to its conical shape, the proximal section 11 has a larger cross-sectional diameter than the distal section 12 at every position along the longitudinal axis L. It can be seen that the cross-sectional diameter increases in the proximal direction of the proximal section 11.

Die Fig. 1 bis 4 zeigen, dass der proximale Abschnitt 11 ein proximales Längsende 14 und der distale Abschnitt 12 ein distales Längsende 15 des Stützkörpers 10 umfasst. In den gezeigten Ausführungsbeispielen ist der Querschnittsdurchmesser des proximalen Längsendes 14 wenigstens um das 1,5-fache größer als der Querschnittsdurchmesser des distalen Längsendes 15 ausgebildet. Andere Größenverhältnisse zwischen dem proximalen und distalen Längsende 14, 15 sind denkbar. Beispielsweise kann das proximale Längsende 15 um das 2-fache, um das 2,5-fache oder um das 3-fache größer als der Querschnittsdurchmesser des distalen Längsendes 15 ausgebildet sein. Figs. 1 to 4 show that the proximal portion 11 has a proximal longitudinal end 14 and the distal portion 12 has a distal longitudinal end 15 of the support body 10 In the embodiments shown, the cross-sectional diameter of the proximal longitudinal end 14 is at least 1.5 times larger than the cross-sectional diameter of the distal longitudinal end 15. Other size ratios between the proximal and distal longitudinal ends 14, 15 are conceivable. For example, the proximal longitudinal end 15 can be 2 times, 2.5 times or 3 times larger than the cross-sectional diameter of the distal longitudinal end 15.

In Fig. 1 und 3 ist des Weiteren dargestellt, dass der proximale Abschnitt 11 einen Öffnungswinkel o von wenigstens 45° aufweist. Es ist zu erkennen, dass der Öffnungswinkel o zwischen der Längsachse L und der Wandung des proximalen Abschnitts 11 ausgebildet ist. Es ist ebenso denkbar, dass der proximale Abschnitt 11 einen anderen, insbesondere größeren Öffnungswinkel o aufweist. Beispielsweise kann der Öffnungswinkel o 50°, 55°, 60°, 65°, 70°, 75° oder 80° betragen. In Fig. 1 and 3 it is further shown that the proximal section 11 has an opening angle o of at least 45°. It can be seen that the opening angle o is formed between the longitudinal axis L and the wall of the proximal section 11. It is also conceivable that the proximal section 11 has a different, in particular larger, opening angle o. For example, the opening angle o can be 50°, 55°, 60°, 65°, 70°, 75° or 80°.

Ferner weist der proximale Abschnitt 11 in den Ausführungsbeispielen gemäß Fig. 1 bis 4 in axialer Richtung eine Länge von wenigstens 4 mm auf. Unter der Länge des proximalen Abschnitts 11 ist die Länge zwischen dem proximalen und distalen Längsende 14, 15 des proximalen Abschnitts 11 zu verstehen, die entlang der Längsachse L gemessen wird. Beispielsweise kann die Länge des proximalen Abschnitts 11 5 mm, 6 mm, 7 mm, 8 mm, 9 mm, 10 mm, 11 mm oder 12 mm betragen. Andere Längen des proximalen Abschnitts 11 sind denkbar. Furthermore, the proximal section 11 in the embodiments according to Figs. 1 to 4 has a length of at least 4 mm in the axial direction. The length of the proximal section 11 is to be understood as the length between the proximal and distal longitudinal ends 14, 15 of the proximal section 11, which is measured along the longitudinal axis L. For example, the length of the proximal section 11 can be 5 mm, 6 mm, 7 mm, 8 mm, 9 mm, 10 mm, 11 mm or 12 mm. Other lengths of the proximal section 11 are conceivable.

In Fig. 1 und 2 ist zu erkennen, dass der proximale Abschnitt 11 porös ausgebildet ist, sodass das Gefäß und/oder die Läsion im implantierten Zustand durch die Porosität mit der Zuführeinrichtung zugänglich ist. Dabei ist der proximale Abschnitt abdeckungsfrei. Die Zuführeinrichtung kann folglich durch jeden Bereich des proximalen Abschnitts 11 geführt werden, um die Läsion 100 und/oder das Gefäß zu erreichen. Es ist vorteilhaft die Zuführeinrichtung durch das proximale Längsende 14 des proximalen Abschnitts 11 zu führen, da das proximale Längsende 14 eine größere Porosität aufweisen kann als der distale Bereich des proximalen Abschnitts 11. In Fig. 1 and 2 it can be seen that the proximal section 11 is porous, so that the vessel and/or the lesion can be accessed through the porosity with the delivery device in the implanted state. The proximal section is free of cover. The delivery device can therefore be guided through any area of the proximal section 11 in order to reach the lesion 100 and/or the vessel. It is advantageous to guide the delivery device through the proximal longitudinal end 14 of the proximal section 11, since the proximal longitudinal end 14 can have a greater porosity than the distal area of the proximal section 11.

Fig. 1 und 2 zeigen weiter, dass sich die Porosität des proximalen Abschnitts 11 in axialer Richtung ändert. Dabei ist die Porosität des proximalen Abschnitts 11 in distaler Richtung abnehmend ausgebildet. Dies bedeutet, dass am proximalen Ende die größte Porosität vorliegt, während das distale Ende die geringste Porosität des proximalen Abschnitts 11 aufweist. Fig. 1 and 2 further show that the porosity of the proximal section 11 changes in the axial direction. The porosity of the proximal section 11 in distal direction. This means that the greatest porosity is present at the proximal end, while the distal end has the least porosity of the proximal section 11.

In Fig. 3 und 4 ist zu erkennen, dass das proximale Längsende 14 der proximale Abschnitts 11 porös ausgebildet ist. Dabei erstreckt sich die Abdeckung 13 teilweise über den proximalen Abschnitt 11. Das proximale Längsende 14 des proximalen Abschnitts 11 ist abdeckungsfrei. Das abdeckungsfreie Ende des proximalen Abschnitts ermöglicht die Zugänglichkeit distaler Gefäßbereiche und der Läsion selbst. Um die Läsion selbst zu erreichen, ist es des Weitere nötig die Abdeckung mit der Zuführeinrichtung zu durchstoßen. In Fig. 3 and 4 it can be seen that the proximal longitudinal end 14 of the proximal section 11 is porous. The cover 13 extends partially over the proximal section 11. The proximal longitudinal end 14 of the proximal section 11 is free of cover. The cover-free end of the proximal section enables access to distal vascular areas and the lesion itself. In order to reach the lesion itself, it is also necessary to pierce the cover with the feed device.

Aus Fig. 1 bis 4 geht ferner erkenntlich hervor, dass der Stützkörper 10 eine Gitterstruktur aus Stegen 16 aufweist. Dabei sind die Stege 16 miteinander verbunden und bilden geschlossene, insbesondere rautenförmige, Zellen 17. In den Ausführungsbeispielen gemäß Fig. 1 bis 4 sind sechs Zellen 17 auf einem Umfangssegment der Gitterstruktur angeordnet. Eine andere Anzahl an Zellen 17 pro Umfangssegment ist denkbar. So kann ein Umfangssegment der Gitterstruktur beispielsweise drei Zellen 17 aufweisen. Es ist zu erkennen, dass mehrere Umfangssegmente in axialer Richtung der Gitterstruktur angeordnet und miteinander verbunden sind. Ferner sind die Stege 16 der Zellen 17 durch X- förmige Stegverbinder miteinander verbunden. From Fig. 1 to 4 it is also clear that the support body 10 has a grid structure made up of webs 16. The webs 16 are connected to one another and form closed, in particular diamond-shaped, cells 17. In the embodiments according to Fig. 1 to 4, six cells 17 are arranged on a circumferential segment of the grid structure. A different number of cells 17 per circumferential segment is conceivable. For example, a circumferential segment of the grid structure can have three cells 17. It can be seen that several circumferential segments are arranged in the axial direction of the grid structure and are connected to one another. Furthermore, the webs 16 of the cells 17 are connected to one another by X-shaped web connectors.

Die Stege 16 im Ausführungsbeispiel gemäß Fig. 1 bis 4 sind aus einem Formgedächtnismaterialgebildet. Es ist denkbar, dass die Stege 16 aus einem anderen Material gebildet sind. So können die Stege 16 beispielsweise aus einer Kobalt-Chrom-Legierung oder einem vergleichbaren Material gebildet sein. The webs 16 in the embodiment according to Fig. 1 to 4 are made of a shape memory material. It is conceivable that the webs 16 are made of a different material. For example, the webs 16 can be made of a cobalt-chromium alloy or a comparable material.

Ferner weisen die Stege 16 eine Breite und Höhe zwischen 0,05 mm und 0,15 mm auf. Andere Stegbreiten und Steghöhen sind möglich. Furthermore, the webs 16 have a width and height between 0.05 mm and 0.15 mm. Other web widths and heights are possible.

Alternativ kann der Stützkörper 10 eine Geflechtstruktur aus Drähten aufweisen, die jeweils um eine Längsachse L der Geflechtstruktur gewunden sind und sich über- und unterkreuzen. Dabei ist die Geflechtstruktur durch Flechten der Drähte hergestellt, wobei die Drähte Maschen der Geflechtstruktur bilden. Die Drähte können am proximale Längsende 14 der Geflechtstruktur geschlossene Endschlaufen bilden, um eine gute Zugänglichkeit der Gefäße und/oder der Läsion durch die Endschlaufen zu ermöglichen. Alternatively, the support body 10 can have a braided structure made of wires, each of which is wound around a longitudinal axis L of the braided structure and crosses over and under each other. The braided structure is produced by braiding the wires, whereby the wires form meshes of the braided structure. The wires can have closed loops at the proximal longitudinal end 14 of the braided structure. Form end loops to allow good accessibility of the vessels and/or the lesion through the end loops.

Für alle Ausführungsformen und -beispiele gilt, dass diese durch ein geeignetes Zuführsystem, beispielsweise einen Katheter, zuführbar bzw. im Gefäß positionierbar sind. Dabei sind für unterschiedliche Größen bzw. For all embodiments and examples, it applies that they can be fed or positioned in the vessel using a suitable delivery system, for example a catheter. Different sizes and

Querschnittsdurchmesser des Implantats, verschiedene Katheter-Systeme einsetzbar. Cross-sectional diameter of the implant, different catheter systems can be used.

Bezuqszeichenliste list of reference symbols

10 Stützkörper 10 support bodies

11 proximaler Abschnitt 11 proximal section

12 distaler Abschnitt 12 distal section

13 Abdeckung 13 Cover

14 proximales Längsende 14 proximal longitudinal end

15 distales Längsende 15 distal longitudinal end

16 Stege 16 bridges

17 Zellen 17 cells

100 Läsion o Öffnungswinkel 100 lesion o opening angle

L Längsachse L Longitudinal axis

Claims

Ansprüche claims 1. Medizinisches Implantat zur Behandlung einer lokalen Läsion (100) in einer Bifurkation eines Gefäßes, insbesondere zur Behandlung eines Bifurkationsaneurysmas, mit einem Stützkörper (10), der komprimierbar und expandierbar ist, wobei der Stützkörper (10) einen proximalen Abschnitt (11) und einen distalen Abschnitt (12) umfasst, die miteinander verbunden sind, dad u rch geken nzeich net, dass 1. Medical implant for treating a local lesion (100) in a bifurcation of a vessel, in particular for treating a bifurcation aneurysm, with a support body (10) which is compressible and expandable, wherein the support body (10) comprises a proximal portion (11) and a distal portion (12) which are connected to one another, characterized in that - der distale Abschnitt (12) zur Verankerung im Gefäß röhrchenförmig, insbesondere zylinderförmig, ausgebildet ist, und- the distal portion (12) is tubular, in particular cylindrical, for anchoring in the vessel, and - der proximale Abschnitt (11) konusförmig ausgebildet ist und einen Öffnungswinkel (o) bezogen auf eine Längsachse (L) des Stützkörpers (10) aufweist, wobei der proximale Abschnitt (11) derart im Gefäß positionierbar ist, dass das Gefäß und/oder die Läsion (100) im implantierten Zustand durch den proximalen Abschnitt (12) mit einer Zuführeinrichtung, insbesondere einem Mikrokatheter, zugänglich ist, und - the proximal section (11) is conical and has an opening angle (o) relative to a longitudinal axis (L) of the support body (10), wherein the proximal section (11) can be positioned in the vessel such that the vessel and/or the lesion (100) in the implanted state is accessible through the proximal section (12) with a feed device, in particular a microcatheter, and - eine Abdeckung (13) derart am proximalen und/oder distalen Abschnitt angeordnet ist, sodass die Läsion (100) durch die Abdeckung (13) zumindest teilweise abdeckbar ist. - a cover (13) is arranged on the proximal and/or distal portion such that the lesion (100) can be at least partially covered by the cover (13). 2. Medizinisches Implantat nach Anspruch 1, dad u rch geken nzeich net, dass die Abdeckung (13) wenigstens einen elektrogesponnenen Abschnitt aufweist, insbesondere in Form einer elektrogesponnenen Abdeckung ausgebildet ist. 2. Medical implant according to claim 1, characterized in that the cover (13) has at least one electrospun section, in particular is designed in the form of an electrospun cover. 3. Medizinisches Implantat nach Anspruch 1 oder 2, dad u rch geken nzeich net, dass die Abdeckung (13), insbesondere der wenigstens eine elektrogesponnene Abschnitt der Abdeckung (13), derart porös ist, dass der Blutfluss im implantierten Zustand von der Läsion (100) zumindest teilweise ablenkbar ist. 3. Medical implant according to claim 1 or 2, characterized in that the cover (13), in particular the at least one electrospun section of the cover (13), is porous in such a way that the blood flow in the implanted state can be at least partially diverted from the lesion (100). 4. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche dad u rch geken nzeich net, dass die Abdeckung (13) eine antithrombogene Beschichtung, die insbesondere Heparin und/oder Fibrin umfasst, aufweist. 4. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the cover (13) has an antithrombogenic coating, which in particular comprises heparin and/or fibrin. 5. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dad u rch g eken nzeichnet, dass die Wandung des proximalen Abschnitts (11) konkav ausgebildet ist, sodass die Wandung an die Krümmung der Gefäße in einer Bifurkation anpassbar ist. 5. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the wall of the proximal portion (11) is concave so that the wall can be adapted to the curvature of the vessels in a bifurcation. 6. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dad u rch geken nzeich net, dass die Wandung des proximalen Abschnitts (11) einen Krümmungswinkel zwischen 70° und 190°, insbesondere mindestens 90°, insbesondere mindestens 110°, insbesondere mindestens 130°, insbesondere mindestens 150°, insbesondere mindestens 170° aufweist. 6. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the wall of the proximal portion (11) has a curvature angle between 70° and 190°, in particular at least 90°, in particular at least 110°, in particular at least 130°, in particular at least 150°, in particular at least 170°. 7. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dad u rch geken nzeich net, dass der proximale Abschnitt (11) einen größeren Querschnittsdurchmesser aufweist als der distale Abschnitt (12). 7. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the proximal portion (11) has a larger cross-sectional diameter than the distal portion (12). 8. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dad u rch geken nzeich net, dass der proximale Abschnitt (11) ein proximales Längsende (14) und der distale Abschnitt (12) ein distales Längsende (15) des Stützkörpers (10) umfasst, wobei der Querschnittsdurchmesser des proximalen Längsendes (14) wenigstens um das 1,5-fache, insbesondere um das 2-fache, insbesondere um das 2,5-fache, insbesondere um das 3-fache größer als der Querschnittsdurchmesser des distalen Längsendes (15) ausgebildet ist. 8. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the proximal section (11) comprises a proximal longitudinal end (14) and the distal section (12) comprises a distal longitudinal end (15) of the support body (10), wherein the cross-sectional diameter of the proximal longitudinal end (14) is at least 1.5 times, in particular 2 times, in particular 2.5 times, in particular 3 times larger than the cross-sectional diameter of the distal longitudinal end (15). 9. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dad u rch geken nzeich net, dass der proximale Abschnitt (11) einen Öffnungswinkel (o) von wenigstens 45°, insbesondere 50°, insbesondere 55°, insbesondere 60°, insbesondere 65°, insbesondere 70°, insbesondere 75°, insbesondere 80° aufweist. 9. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the proximal portion (11) has an opening angle (o) of at least 45°, in particular 50°, in particular 55°, in particular 60°, in particular 65°, in particular 70°, in particular 75°, in particular 80°. 10. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche dad u rch geken nzeich net, dass der proximale Abschnitt (11) in axialer Richtung eine Länge von wenigstens 4 mm, insbesondere 5 mm, insbesondere 6 mm, insbesondere 7 mm, insbesondere 8 mm, insbesondere 9 mm, insbesondere 10 mm, insbesondere 11 mm, insbesondere 12 mm aufweist. 10. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the proximal section (11) has a length of at least 4 mm, in particular 5 mm, in particular 6 mm, in particular 7 mm, in particular 8 mm, in particular 9 mm, in particular 10 mm, in particular 11 mm, in particular 12 mm in the axial direction. 11. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche dad u rch geken nzeich net, dass der proximale Abschnitt (11), insbesondere das proximale Längsende (14) des proximalen Abschnitts (11), derart porös ausgebildet ist, sodass das Gefäß und/oder die Läsion (100) im implantierten Zustand durch die Porosität mit der Zuführeinrichtung zugänglich ist. 11. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the proximal section (11), in particular the proximal longitudinal end (14) of the proximal section (11), is designed to be porous such that the vessel and/or the lesion (100) in the implanted state is accessible to the delivery device through the porosity. 12. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche dad u rch geken nzeich net, dass der Stützkörper (10) eine Gitterstruktur aus Stegen (16) aufweist, die miteinander verbunden sind und geschlossene, insbesondere rautenförmige, Zellen (17) bilden, wobei drei bis zehn Zellen (17), insbesondere sechs Zellen (17) auf einem Umfangssegment der Gitterstruktur angeordnet sind. 12. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the support body (10) has a lattice structure made of webs (16) which are connected to one another and form closed, in particular diamond-shaped, cells (17), wherein three to ten cells (17), in particular six cells (17) are arranged on a circumferential segment of the lattice structure. 13. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche dad u rch geken nzeich net, dass die Stege (16) aus einem Formgedächtnismaterial, insbesondere aus einer Nickel-Titan-Legierung, gebildet sind. 13. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the webs (16) are formed from a shape memory material, in particular from a nickel-titanium alloy. 14. Medizinisches Implantat nach einem der vorhergehenden Ansprüche dad u rch geken nzeich net, dass die Stege (16) eine Breite und/oder Höhe zwischen 0,05 mm und 0,15 mm aufweisen. 14. Medical implant according to one of the preceding claims, characterized in that the webs (16) have a width and/or height between 0.05 mm and 0.15 mm.
PCT/EP2024/070246 2023-07-21 2024-07-17 Medical implant Pending WO2025021612A1 (en)

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Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20040093058A1 (en) * 2002-01-28 2004-05-13 Cottone Robert J. Flared ostial endoprosthesis and delivery system
US20060122685A1 (en) * 2004-12-02 2006-06-08 Craig Bonsignore Prosthesis comprising dual tapered stent
DE102015122679A1 (en) 2015-12-23 2017-06-29 Acandis Gmbh & Co. Kg Medical implant and set

Family Cites Families (7)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5609627A (en) * 1994-02-09 1997-03-11 Boston Scientific Technology, Inc. Method for delivering a bifurcated endoluminal prosthesis
US6648913B1 (en) * 1999-06-07 2003-11-18 Scimed Life Systems, Inc. Guidewire-access modular intraluminal prosthesis with connecting section
US7001425B2 (en) * 2002-11-15 2006-02-21 Scimed Life Systems, Inc. Braided stent method for its manufacture
US10271977B2 (en) * 2017-09-08 2019-04-30 Vesper Medical, Inc. Hybrid stent
DE102019135498B4 (en) * 2019-12-20 2024-01-04 Acandis Gmbh Medical system for the treatment of stenosis in intracranial vessels
DE102019135502B4 (en) * 2019-12-20 2022-07-14 Acandis Gmbh Medical set, medical system and covering device for the treatment of aneurysms
DE102020128124A1 (en) * 2020-10-26 2022-04-28 Acandis Gmbh Medical implant for the treatment of aneurysms

Patent Citations (3)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US20040093058A1 (en) * 2002-01-28 2004-05-13 Cottone Robert J. Flared ostial endoprosthesis and delivery system
US20060122685A1 (en) * 2004-12-02 2006-06-08 Craig Bonsignore Prosthesis comprising dual tapered stent
DE102015122679A1 (en) 2015-12-23 2017-06-29 Acandis Gmbh & Co. Kg Medical implant and set

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