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WO2005102227A1 - Vorrichtung zum manipulieren und versorgen von hohlen zwischenwirbel- oder bandscheibenprothesen mit fliessfähigem knochenzement - Google Patents

Vorrichtung zum manipulieren und versorgen von hohlen zwischenwirbel- oder bandscheibenprothesen mit fliessfähigem knochenzement Download PDF

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Publication number
WO2005102227A1
WO2005102227A1 PCT/CH2004/000251 CH2004000251W WO2005102227A1 WO 2005102227 A1 WO2005102227 A1 WO 2005102227A1 CH 2004000251 W CH2004000251 W CH 2004000251W WO 2005102227 A1 WO2005102227 A1 WO 2005102227A1
Authority
WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
tube
intervertebral
bone cement
handle
flowable
Prior art date
Application number
PCT/CH2004/000251
Other languages
English (en)
French (fr)
Inventor
Beat Lechmann
Robert Frigg
Roger BÜRKI
Original Assignee
Synthes Gmbh
Synthes (Usa)
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Synthes Gmbh, Synthes (Usa) filed Critical Synthes Gmbh
Priority to PCT/CH2004/000251 priority Critical patent/WO2005102227A1/de
Priority to DE112004002841T priority patent/DE112004002841A5/de
Priority to US11/587,722 priority patent/US20080071284A1/en
Priority to CH01695/06A priority patent/CH696926A5/de
Publication of WO2005102227A1 publication Critical patent/WO2005102227A1/de

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools for implanting artificial joints
    • A61F2/4603Special tools for implanting artificial joints for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof
    • A61F2/4611Special tools for implanting artificial joints for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof of spinal prostheses
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws or setting implements
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/70Spinal positioners or stabilisers, e.g. stabilisers comprising fluid filler in an implant
    • A61B17/7097Stabilisers comprising fluid filler in an implant, e.g. balloon; devices for inserting or filling such implants
    • A61B17/7098Stabilisers comprising fluid filler in an implant, e.g. balloon; devices for inserting or filling such implants wherein the implant is permeable or has openings, e.g. fenestrated screw
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/44Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs
    • A61F2/4455Joints for the spine, e.g. vertebrae, spinal discs for the fusion of spinal bodies, e.g. intervertebral fusion of adjacent spinal bodies, e.g. fusion cages
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools for implanting artificial joints
    • A61F2/4601Special tools for implanting artificial joints for introducing bone substitute, for implanting bone graft implants or for compacting them in the bone cavity
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools for implanting artificial joints
    • A61F2/4603Special tools for implanting artificial joints for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30108Shapes
    • A61F2002/30199Three-dimensional shapes
    • A61F2002/30224Three-dimensional shapes cylindrical
    • A61F2002/30235Three-dimensional shapes cylindrical tubular, e.g. sleeves
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2002/30001Additional features of subject-matter classified in A61F2/28, A61F2/30 and subgroups thereof
    • A61F2002/30316The prosthesis having different structural features at different locations within the same prosthesis; Connections between prosthetic parts; Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30535Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for
    • A61F2002/30593Special structural features of bone or joint prostheses not otherwise provided for hollow
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/30767Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth
    • A61F2/30771Special external or bone-contacting surface, e.g. coating for improving bone ingrowth applied in original prostheses, e.g. holes or grooves
    • A61F2002/30772Apertures or holes, e.g. of circular cross section
    • A61F2002/30784Plurality of holes
    • A61F2002/30785Plurality of holes parallel
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools for implanting artificial joints
    • A61F2/4603Special tools for implanting artificial joints for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof
    • A61F2002/4625Special tools for implanting artificial joints for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof with relative movement between parts of the instrument during use
    • A61F2002/4627Special tools for implanting artificial joints for insertion or extraction of endoprosthetic joints or of accessories thereof with relative movement between parts of the instrument during use with linear motion along or rotating motion about the instrument axis or the implantation direction, e.g. telescopic, along a guiding rod, screwing inside the instrument
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/30Joints
    • A61F2/46Special tools for implanting artificial joints
    • A61F2002/4635Special tools for implanting artificial joints using minimally invasive surgery
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2230/00Geometry of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2230/0063Three-dimensional shapes
    • A61F2230/0069Three-dimensional shapes cylindrical
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2310/00Prostheses classified in A61F2/28 or A61F2/30 - A61F2/44 being constructed from or coated with a particular material
    • A61F2310/00005The prosthesis being constructed from a particular material
    • A61F2310/00353Bone cement, e.g. polymethylmethacrylate or PMMA

Definitions

  • the invention relates to an intervertebral prosthesis or intervertebral disc prosthesis according to the preamble of claim 1, in particular for arthrodesis surgery by means of dorsal access PLIF (posterior lumbar interbody fusion), TLIF (transforaminal lumbar interbody fusion), ELIF (extraforaminal lumbar interbody fusion), ALIF (anterior lumbar interbody fusion) and ACIF (anterior cervical interbody fusion).
  • PLIF posterior lumbar interbody fusion
  • TLIF transforaminal lumbar interbody fusion
  • ELIF extraforaminal lumbar interbody fusion
  • ALIF anterior lumbar interbody fusion
  • ACIF anterior cervical interbody fusion
  • the surgeon aims at the nerve roots and past the medullary canal towards the diseased disc.
  • this surgical technique only a limited amount of autologous cancellous bone is available to fill the cavities of cage-like intervertebral or intervertebral disc prostheses and the spaces between individual implants and their surroundings.
  • arthrodesis does not occur with the implant, but between the bone and the bone substitute material.
  • the individual implants therefore only serve as placeholders or spacers.
  • the intervertebral spaces supplied with the known intervertebral implants often do not undergo complete arthrodesis, i.e. they end in a pseudoarthrosis.
  • the surgeon uses autologous bone material that he obtains from the resected vertebral body parts or through an additional intervention on the iliac crest. Since dorsal access to the intervertebral disc space is very narrow, the application of the Bone material difficult. The surgeon cannot ensure that the entire intervertebral space is filled with autologous bone material. There is therefore a risk of empty spaces, which on the one hand allows the implant to migrate and on the other hand the spaces that are not filled with autologous bone material are filled with a soft, fibrous tissue.
  • the injection device for the bone cement has to be introduced subsequently into the already implanted prosthesis.
  • Manipulating through the dorsal incision is known to be associated with risks, since access to the intervertebral space bypasses the nerve roots and spinal cord. Accordingly, it is disadvantageous if an injection device has to be attached to the implant after the removal of the implant holder. The manipulation of such an injector to be inserted can damage the neural structures.
  • the invention seeks to remedy this.
  • the invention has for its object to provide a device for manipulating and supplying hollow intervertebral or intervertebral disc prostheses with flowable bone cement, which allows the injection of a liquid and hardenable bone cement (synthetic bone replacement) after the intervertebral implants (e.g. in the form of cage-like cages ) are implanted in the intervertebral space.
  • the invention solves this problem with a device for manipulating and supplying hollow intervertebral or intervertebral disc prostheses with flowable bone cement, which has the features of claim 1, and a method for manipulating and supplying hollow intervertebral or intervertebral disc prostheses with flowable bone cement which has the features of claim 7.
  • the device according to the invention is constructed in several parts. In the first phase of the implantation process, it serves as a holder for the implant, while in the second phase, it serves as an injection aid for the bone cement.
  • the advantages achieved by the invention are as follows:
  • the connection of the tube with the hollow intervertebral or intervertebral disc prosthesis remains until the bone cement has hardened and thus the definitive anchoring of the intervertebral implant, so that the manipulation with the injection device for the bone cement is always outside the wound, ie at a distance from the neutral structures can take place.
  • the tube of the device according to the invention has such a length (typically between 5 and 25 cm) that the manipulation with the bone cement syringe can take place outside the wound on the one hand and on the other hand shortens the flow path for the bone cement which has not yet hardened.
  • the pronounced length is expedient if the surgeon also uses retractors and therefore has to cover a greater distance between the site and the area of his hands.
  • the implant is secured by the leakage and subsequent hardening of the flowable hydraulic bone cement in the intervertebral space; c)
  • the injection aid (tube) can temporarily be firmly connected to the implant, which enables safe manipulation of the implant; but it can also be connected to the implant in a liquid-tight manner, so that the flowable bone cement can be introduced into the intervertebral space without leakage to the neural structures; d)
  • the multi-part design of the device according to the invention has the further advantage that the flow path for the flowable bone cement is shortened; ie the device according to the invention takes into account the rheological properties of the bone cement; and e) the parts of the device that come into contact with bone cement and cannot be cleaned after hardening are reduced to a minimum.
  • the handle is attached in one piece to the front end of the tube.
  • the tube preferably has a terminal extension at its rear end, which allows the intervertebral prosthesis to rotate axially about the longitudinal axis of the tube.
  • the extension can be a groove connection to the train.
  • the extension can be pierced centrally.
  • step B can be omitted.
  • the handle is removed from the tube after step C has been carried out.
  • Figure 1 is a perspective view of a hollow, perforated intervertebral prosthesis with a tube closely connected thereto.
  • FIG. 2 shows a perspective view of the device according to FIG. 1 with a handle coupled to the front end of the tube;
  • FIG. 3 shows a perspective view of the device according to FIG. 1 with a conveyor unit for flowable bone cement coupled to the front end of the tube, before it is actuated;
  • FIG. 4 shows a perspective view of the device according to FIG. 3 after actuation of the delivery unit with the bone cement emerging from the perforations of the intervertebral prosthesis;
  • 5 is a perspective view of a hollow, perforated intervertebral prosthesis with a tube connected tightly thereto, which is provided in one piece with a handle;
  • FIG. 6 shows a perspective view of the device according to FIG. 5 with a conveying unit for flowable bone cement coupled to the front end of the tube, prior to its actuation;
  • Fig. 7 is an enlarged partial view of Fig. 4 in the area of
  • the device shown in FIGS. 1-4 for manipulating and supplying hollow intervertebral or intervertebral disc prostheses 1 with a flowable, hydraulic bone cement comprises a tube 10 with a front end 11 and a rear end 12, the latter being close to a hollow, perforated Intervertebral prosthesis 1 is connected.
  • a handle 20 is coupled to the front end 11 of the tube 10. With this handle 20, it is possible to manipulate the intervertebral prosthesis 1 via the tube 10 attached to the intervertebral prosthesis 1.
  • the handle 20 is removed and - as shown in FIG. 3 - replaced by a delivery unit for flowable bone cement 30.
  • the conveyor unit for flowable bone cement 30 can consist of a bone cement syringe which is customary for this purpose.
  • the front end 11 of the tube 10 is designed such that either the handle 20 or the bone cement syringe 30 can be coupled thereto.
  • the rear end 12 of the tube 10 is designed such that it can be connected to the hollow intervertebral or intervertebral disk prosthesis 1 in a rotationally fixed and tight manner.
  • the handle 20 can also be connected in a rotationally fixed manner to the tube 10 and, moreover, the tube 10 is torsion-proof with respect to its longitudinal axis 13.
  • FIG. 4 shows a variant of the device according to the invention for manipulating and supplying hollow intervertebral or intervertebral disc prostheses 1 with a flowable, hydraulic bone cement, in which the tube 10 is connected in one piece to the handle 20.
  • the tube 10 is connected to a hollow, perforated intervertebral prosthesis 1 at its rear end 12 in the same way as in the embodiment according to FIGS. 1-4.
  • FIG. 5 shows a variant of the device according to the invention for manipulating and supplying hollow intervertebral or intervertebral disc prostheses 1 with a flowable, hydraulic bone cement, in which the tube 10 is connected in one piece to the handle 20.
  • the tube 10 is connected to a hollow, perforated intervertebral prosthesis 1 at its rear end 12 in the same way as in the embodiment according to FIGS. 1-4.
  • the delivery unit for flowable bone cement 30 in the form of a bone cement syringe can be coupled directly to the handle 20 at the front end 11 of the tube 10.
  • FIG. 7 shows how the bone cement 40 emerges from the perforations 2 of the intervertebral prosthesis 1 after actuation of the bone cement syringe.
  • the terminal extension 14 on the tube 10 permits an axial rotation of the intervertebral prosthesis 1 about the longitudinal axis 13 of the tube 10.
  • a groove connection to the train is suitable for this.
  • This connection is also drilled centrally, as is the connection to the implant, so that the bone cement 40 can flow through the enlargement 14.

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Orthopedic Medicine & Surgery (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Neurology (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
  • Physical Education & Sports Medicine (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)
  • Surgical Instruments (AREA)

Abstract

Die Vorrichtung dient der Manipulation von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen (1) und deren Versorgung mit einem fliessfähigem, hydraulischen Knochenzement. Sie umfasst ein Rohr (10) mit einem vorderen Ende (11) und einem hinteren Ende (12), einen Handgriff (20) und eine Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement (30), wobei das vordere Ende (11) des Rohrs (10) derart ausgebildet ist, dass wahlweise der Handgriff (20) oder die Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement (30), daran koppelbar ist, das hintere Ende (12) des Rohrs (10) derart ausgebildet ist, dass es rotationsfest und dicht mit einer hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen (1) verbindbar ist, der Handgriff (20) rotationsfest mit dem Rohr (10) verbindbar ist und das Rohr (10) bezüglich seiner Längsachse (13) torsionsfest ist.

Description

Vorrichtung zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen mit fliessfahigem Knochenzement
Die Erfindung bezieht sich auf eine Zwischenwirbelprothese oder Bandscheibenprothese gemäss dem Oberbegriff des Patentanspruchs 1 , insbesondere für die Arthrodesen-Chirurgie mittels dorsalem Zugang PLIF (posterior lumbar interbody fusion), TLIF (transforaminal lumbar interbody fusion), ELIF (extraforaminal lumbar interbody fusion), ALIF (anterior lumbar interbody fusion) und ACIF (anterior cervical interbody fusion). Diese Operationstechniken verfolgen das Ziel der Behandlung einer degenerierten oder anderweitig erkrankten Bandscheibe. Der Chirurg sucht den Zugang zur Bandscheibe durch einen mittig angelegten Hautschnitt. Anschliessend legt er den hinteren Bereich der Bewegungssegmente, insbesondere die Laminae und die Pedikeleintrittspunkte frei. Mittels teilweiser Resektion der fazettären und laminaren Bestandteile der betroffenen Wirbelkörper zielt der Chirurg an den Nervenwurzeln und am Markraum vorbei hin zur erkrankten Bandscheibe. Bei dieser Operationstechnik ist nur eine beschränkte Menge an autologer Spongiosa verfügbar, um damit die Hohlräume von käfigartigen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothese und die Zwischenräume zwischen einzelnen Implantaten und ihrer Umgebung zu füllen. Langfristig erfolgt die Arthrodesis nicht mit dem Implantat, sondern zwischen dem Knochen und dem Knochenersatzmaterial. Die einzelnen Implantate dienen somit nur als Platzhalter oder Abstandhalter. Die mit den bekannten Zwischenwirbelimplantaten versorgten Zwischenwirbelräume gelangen oft nicht zur kompletten Arthrodese, d.h. sie enden in einer Pseudoarthrose. Ähnlich verhält es sich auch bei käfigartigen Zwischenwirbelimplantaten für die Halswirbelsäule sowie solchen die durch ventrale Zugänge eingesetzt werden. Solche Zwischenwirbelräume sind mechanisch nicht stabil, wie man es von einer Versteifung erwarten würde. Rückkehrende Schmerzen mit nachfolgender Revisions-Chirurgie können dann die Folgen sein.
Bei den oben beschriebenen, bekannten Implantaten und Operationstechniken verwendet der Chirurg autologes Knochenmaterial, das er von den resezierten Wirbelkörperteilen oder durch einen zusätzlichen Eingriff am Beckenkamm gewinnt. Da dorsale Zugänge zum Bandscheibenraum sehr eng sind, ist das Anlegen des Knochenmaterials erschwert. Der Chirurg kann nicht sicherstellen, dass der gesamte Zwischenwirbelraum mit autologem Knochenmaterial ausgefüllt ist. Es besteht somit die Gefahr, dass Leerräume entstehen, was einerseits das Wandern (Migrieren) des Implantates erlaubt und anderseits werden die nicht mit autologem Knochenmaterial gefüllten Räume durch eine weiches, fibröses Gewebe gefüllt.
Bei den bekannten Vorrichtungen zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen mit fliessfahigem Knochenzement, muss die Einspritzvorrichtung für den Knochenzement nachträglich in die bereits implantierte Prothese eingebracht werden. Das Manipulieren durch die dorsale Inzision ist aber bekanntlich mit Risiken verbunden, da der Zugang zum Zwischenwirbelraum an den Nervenwurzeln und dem Rückenmark vorbei geht. Demzufolge ist es nachteilig, wenn nach der Entfernung des Implantathalters nachträglich noch eine Einspritzvorrichtung am Implantat befestigt werden muss. Das Manipulieren einer solchen einzubringenden Einspritzvorrichtung kann die neuralen Strukturen beschädigen.
Hier will die Erfindung Abhilfe schaffen. Der Erfindung liegt die Aufgabe zugrunde, eine Vorrichtung zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen mit fliessfahigem Knochenzement zu schaffen, welche das Einspritzen eines flüssigen und aushärtbaren Knochenzementes (synthetischer Knochenersatz) erlaubt und zwar nachdem die Zwischenwirbelimplantate (z.B. in Form von käfigartigen Cages) im Zwischenwirbelraum implantiert sind.
Die Erfindung löst die gestellte Aufgabe mit einer Vorrichtung zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen mit fliessfahigem Knochenzement, welche die Merkmale des Anspruchs 1 aufweist, sowie einem Verfahren zum Manipulieren und Versorgen von hohlen, Perforationen aufweisende Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen mit fliessfahigem Knochenzement, welches die Merkmale des Anspruchs 7 aufweist.
Die erfindungsgemässe Vorrichtung ist zu diesem Zweck mehrteilig ausgebildet. In der ersten Phase des Implantationsverfahren dient sie als Halter für das Implantat, währenddem sie in der zweiten Phase als Einspritzhilfe für den Knochenzement dient. Die durch die Erfindung erreichten Vorteile sind folgende:
a) die Verbindung des Rohrs mit der hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothese bleibt bis zur Aushärtung des Knochenzements und damit der definitiven Verankerung des Zwischenwirbelimplantates bestehen, so dass das Manipulieren mit der Einspritzvorrichtung für den Knochenzement immer ausserhalb der Wunde, d.h. auf Distanz zu den neutralen Strukturen stattfinden kann. Das Rohr der erfindungsgemässen Vorrichtung besitzt eine solche Länge (typischerweise zwischen 5 und 25 cm), dass die Manipulation mit der Knochenzementspritze einerseits ausserhalb der Wunde stattfinden kann und anderseits den Fliessweg für den noch nicht ausgehärteten Knochenzement verkürzt. Die ausgeprägte Länge ist dann zweckmässig, wenn der Chirurg noch zusätzlich Retraktoren einsetzt und deswegen eine grössere Distanz zwischen dem Situs und dem Bereich seiner Hände überwinden muss. Wenn der Knochenzement über einen zu langen Weg fliessen muss (sehr langes Rohr plus Handgriff), besteht die Gefahr, dass der Knochenzement schon aushärtet, bevor er im Zwischenwirbelraum eintrifft. Damit wäre aber das Füllen des Zwischenwirbelraumes mit Knochenzement nicht mehr gewährleistet; b) Durch das Austreten und nachfolgende Aushärten des fliessfähigen hydraulischen Knochenzementes in den Zwischenwirbelraum wird das Implantat gesichert; c) Die Einspritzhilfe (Rohr) ist temporär fest mit dem Implantat verbindbar, was die sichere Manipulation des Implantates ermöglicht; sie ist aber auch flüssigkeitsdicht mit dem Implantat verbindbar, so dass der fliessfähige Knochenzement ohne Leckage zu den neuralen Strukturen hin in den Zwischenwirbelraum eingebracht werden kann; d) Die mehrteilige Ausbildung der erfindungsgemässen Vorrichtung hat den weiteren Vorteil, dass der Fliessweg für den fliessfähigen Knochenzement verkürzt wird; d.h. die erfindungsgemässe Vorrichtung nimmt auf die rheologischen Eigenschaften des Knochenzementes Rücksicht; und e) die Teile der Vorrichtung, die mit Knochenzement in Verbindung kommen und nach der Aushärtung nicht mehr gereinigt werden können, werden auf ein Minimum reduziert. Bei einer besonderen Ausführungsform ist die Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement als Knochenzementspritze mit Injektionskanüle oder als Förderschnecke ausgebildet ist.
Bei einer weiteren Ausführungsform ist der Handgriff einstückig am vorderen Ende des Rohrs angebracht ist. Vorzugsweise weist das Rohr an seinem hinteren Ende eine endständige Erweiterung auf, welche eine axiale Drehung der Zwischenwirbelprothese um die Längsachse des Rohrs gestattet. Die Erweiterung kann eine Nut-Verbindung zum Zug sein. Zudem kann die Erweiterung zentral durchbohrt sein.
Bei einer speziellen Ausführungsform des erfindungsgemässen Verfahrens, bei welchem ein Rohr mit einstückig daran befestigtem Handgriff verwendet wird, kann Schritt B entfallen. Bei einer anderen Ausführungsform des Verfahrens wird nach Durchführung des Schrittes C der Handgriff vom Rohr entfernt.
Die Erfindung und Weiterbildungen der Erfindung werden im folgenden anhand der teilweise schematischen Darstellungen mehrerer Ausführungsbeispiele noch näher erläutert.
Es zeigen:
Fig. 1 eine perspektivische Ansicht einer hohlen, perforierte Zwischenwirbelprothese mit dicht daran angeschlossenem Rohr;
Fig. 2 eine perspektivische Ansicht der Vorrichtung nach Fig. 1 mit einem am vorderen Ende des Rohrs angekoppelten Handgriff;
Fig. 3 eine perspektivische Ansicht der Vorrichtung nach Fig. 1 mit einer am vorderen Ende des Rohrs angekoppelten Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement, vor deren Betätigung;
Fig. 4 eine perspektivische Ansicht der Vorrichtung nach Fig. 3 nach Betätigung der Fördereinheit mit dem aus den Perforationen der Zwischenwirbelprothese ausgetretenen Knochenzement; Fig. 5 eine perspektivische Ansicht einer hohlen, perforierte Zwischenwirbelprothese mit einem dicht daran angeschlossenem Rohr, welches einstückig mit einem Handgriff versehen ist;
Fig. 6 eine perspektivische Ansicht der Vorrichtung nach Fig. 5 mit einer am vorderen Ende des Rohrs angekoppelten Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement, vor deren Betätigung; und
Fig. 7 eine vergrösserte Teilansicht von Fig. 4 im Bereich des
Zwischenwirbelimplantates.
Die in den Fig. 1 - 4 dargestellte Vorrichtung zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen 1 mit einem fliessfahigem, hydraulischen Knochenzement umfasst ein Rohr 10 mit einem vorderen Ende 11 und einem hinteren Ende 12, wobei letzteres dicht an eine hohle, perforierte Zwischenwirbelprothese 1 angeschlossen ist. Am vorderen Ende 11 des Rohrs 10 ist, wie in Fig. 2 gezeigt, ein Handgriff 20 angekoppelt. Mit diesem Handgriff 20 ist es möglich über das an der Zwischenwirbelprothese 1 befestigte Rohr 10 die Zwischenwirbelprothese 1 zu manipulieren. Nach erfolgter Positionierung der Zwischenwirbelprothese 1 im Zwischenwirbelraum wird der Handgriff 20 entfernt und - wie in Fig. 3 dargestellt - durch eine Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement 30 ersetzt. Die Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement 30 kann aus einer für diesen Zweck üblichen Knochenzementspritze bestehen.
Das vordere Ende 11 des Rohrs 10 ist derart ausgebildet, dass wahlweise der Handgriff 20 oder die Knochenzementspritze 30 daran koppelbar ist. Das hintere Ende 12 des Rohrs 10 ist derart ausgebildet, dass es rotationsfest und dicht mit der hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen 1 verbindbar ist. Auch der Handgriff 20 ist rotationsfest mit dem Rohr 10 verbindbar und im übrigen ist das Rohr 10 bezüglich seiner Längsachse 13 torsionsfest.
Wie in Fig. 4 dargestellt tritt nach Betätigung der Fördereinheit 30 flüssiger Knochenzement 40 aus den Perforationen 2 der Zwischenwirbelprothese 1 aus und erstarrt in der vorgegebenen Aushärtungszeit, wodurch die Zwischenwirbelprothese 1 im Zwischenwirbelraum „einzementiert" wird. In den Fig. 5 - 7 ist eine Variante der erfindungsgemässen Vorrichtung zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen 1 mit einem fliessfähigen, hydraulischen Knochenzement dargestellt, bei welcher das Rohr 10 einstückig mit dem Handgriff 20 verbunden ist. Das Rohr 10 ist gleich wie bei der Ausführung gemäss den Fig. 1 - 4 an seinem hinteren Ende 12 mit einer hohlen, perforierte Zwischenwirbelprothese 1 verbunden. Wie in Fig. 6 gezeigt, kann am vorderen Ende 11 des Rohrs 10 direkt am Handgriff 20 die Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement 30 in Form einer Knochenzementspritze angekoppelt werden. In Fig. 7 ist dargestellt, wie nach Betätigung der Knochenzementspritze aus den Perforationen 2 der Zwischenwirbelprothese 1 der Knochenzement 40 austritt.
Die endständige Erweiterung 14 am Rohr 10 gestattet eine axiale Drehung der Zwischenwirbelprothese 1 um die Längsachse 13 des Rohrs 10. Geeignet ist dazu eine Nut-Verbindung zum Zug. Diese Verbindung ist ebenfalls zentral durchbohrt wie auch der Anschluss am Implantat, so dass der Knochenzement 40 gut durch die Erweiterung 14 durchfliessen kann.

Claims

Patentansprüche
1. Vorrichtung zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen (1) mit einem fliessfahigem, hydraulischen Knochenzement (40), welche folgende Bauteile umfasst:
A) ein Rohr (10) mit einem vorderen Ende (11) und einem hinteren Ende (12);
B) einen Handgriff (20); und
C) eine Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement (30), dadurch gekennzeichnet, dass
D) das vordere Ende (11) des Rohrs (10) derart ausgebildet ist, dass wahlweise der Handgriff (20) oder die Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement (30), daran koppelbar ist;
E) das hintere Ende (12) des Rohrs (10) derart ausgebildet ist, dass es rotationsfest und dicht mit einer hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen (1) verbindbar ist;
F) der Handgriff (20) rotationsfest mit dem Rohr (10) verbindbar ist; und
G) das Rohr (10) bezüglich seiner Längsachse (13) torsionsfest ist.
2. Vorrichtung nach Anspruch 1 , dadurch gekennzeichnet, dass die Fördereinheit für fliessbaren Knochenzement (30) als Knochenzementspritze mit Injektionskanüle oder als Förderschnecke ausgebildet ist.
3. Vorrichtung nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Handgriff (20) einstückig am vorderen Ende (11) des Rohrs (10) angebracht ist.
4. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass das Rohr (10) an seinem, hinteren Ende (12) eine endständige Erweiterung (14) aufweist, welche eine axiale Drehung der Zwischenwirbelprothese (1) um die Längsachse (13) des Rohrs (10) gestattet.
5. Vorrichtung nach Anspruch 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Erweiterung (14) eine Nut-Verbindung zum Zug ist.
6. Vorrichtung nach Anspruch 4 oder 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Erweiterung (14) zentral durchbohrt ist.
7. Verfahren zum Manipulieren und Versorgen von hohlen, Perforationen (2) aufweisenden Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen (1) mit fliessfahigem Knochenzement, gekennzeichnet durch folgende Schritte:
A) Rotationsfestes und dichtes Ankoppeln eines hohlen Rohres (10) mit seinem hinteren Ende (12) an eine Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothese (1); gleichzeitig oder nachfolgend zu Schritt A:
B) Rotationsfestes Ankoppeln eines Handgriffs (20) an das vordere Ende (11) des Rohrs (10);
C) Manipulation der Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothese (1) mittels des Handgriffes (20);
D) Einpressen von fliessfahigem Knochenzement durch das Rohr (10) in die hohle Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothese (1) bis der Knochenzement aus den Perforationen (2) fliesst; und
E) Entfernung des Rohrs (10) von der Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothese (1).
8. Verfahren nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, dass durch Verwendung eines Rohres (10) mit einstückig daran befestigtem Handgriff (20) Schritt B entfällt.
9. Verfahren nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, dass nach Durchführung des Schrittes C der Handgriff (20) vom Rohr (10) entfernt wird.
PCT/CH2004/000251 2004-04-26 2004-04-26 Vorrichtung zum manipulieren und versorgen von hohlen zwischenwirbel- oder bandscheibenprothesen mit fliessfähigem knochenzement WO2005102227A1 (de)

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DE112004002841T DE112004002841A5 (de) 2004-04-26 2004-04-26 Vorrichtung zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen mit fliessfähigem Knochenzement
US11/587,722 US20080071284A1 (en) 2004-04-26 2004-04-26 Device for Manipulating and Supplying Hollow or Intervertebral or Disk Prosthesis With Flowable Osteocementum
CH01695/06A CH696926A5 (de) 2004-04-26 2004-04-26 Vorrichtung zum Manipulieren und Versorgen von hohlen Zwischenwirbel- oder Bandscheibenprothesen mit fliessfähigem Knochenzement.

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US20080071284A1 (en) 2008-03-20
DE112004002841A5 (de) 2008-02-28

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