DE69928809T2 - DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF NEURODEGENERATION - Google Patents
DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF NEURODEGENERATION Download PDFInfo
- Publication number
- DE69928809T2 DE69928809T2 DE69928809T DE69928809T DE69928809T2 DE 69928809 T2 DE69928809 T2 DE 69928809T2 DE 69928809 T DE69928809 T DE 69928809T DE 69928809 T DE69928809 T DE 69928809T DE 69928809 T2 DE69928809 T2 DE 69928809T2
- Authority
- DE
- Germany
- Prior art keywords
- tau
- amyloid
- disease
- marker
- antibodies
- Prior art date
- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
- Expired - Lifetime
Links
- 230000004770 neurodegeneration Effects 0.000 title claims abstract description 54
- 238000003748 differential diagnosis Methods 0.000 title claims abstract description 49
- 210000001175 cerebrospinal fluid Anatomy 0.000 claims abstract description 159
- 101150004420 RAB3A gene Proteins 0.000 claims abstract description 101
- 230000000926 neurological effect Effects 0.000 claims abstract description 98
- 102000003802 alpha-Synuclein Human genes 0.000 claims abstract description 96
- 108090000185 alpha-Synuclein Proteins 0.000 claims abstract description 96
- 238000000034 method Methods 0.000 claims abstract description 88
- 108010057722 Synaptosomal-Associated Protein 25 Proteins 0.000 claims abstract description 85
- 102000004183 Synaptosomal-Associated Protein 25 Human genes 0.000 claims abstract description 85
- 238000001514 detection method Methods 0.000 claims abstract description 62
- 238000011895 specific detection Methods 0.000 claims abstract description 48
- 238000011002 quantification Methods 0.000 claims abstract description 42
- 210000001124 body fluid Anatomy 0.000 claims abstract description 34
- 239000010839 body fluid Substances 0.000 claims abstract description 34
- 102000013498 tau Proteins Human genes 0.000 claims description 156
- 108010026424 tau Proteins Proteins 0.000 claims description 156
- 108010090849 Amyloid beta-Peptides Proteins 0.000 claims description 122
- 102000013455 Amyloid beta-Peptides Human genes 0.000 claims description 122
- 239000003550 marker Substances 0.000 claims description 119
- 208000024827 Alzheimer disease Diseases 0.000 claims description 109
- 102100023206 Neuromodulin Human genes 0.000 claims description 73
- 101710144282 Neuromodulin Proteins 0.000 claims description 73
- 108090000623 proteins and genes Proteins 0.000 claims description 47
- 102000004169 proteins and genes Human genes 0.000 claims description 46
- 206010012289 Dementia Diseases 0.000 claims description 42
- 108010022181 Phosphopyruvate Hydratase Proteins 0.000 claims description 37
- 102000012288 Phosphopyruvate Hydratase Human genes 0.000 claims description 37
- 108090000765 processed proteins & peptides Proteins 0.000 claims description 30
- 208000018737 Parkinson disease Diseases 0.000 claims description 29
- 238000002512 chemotherapy Methods 0.000 claims description 28
- 238000011282 treatment Methods 0.000 claims description 28
- 208000009829 Lewy Body Disease Diseases 0.000 claims description 27
- 201000002832 Lewy body dementia Diseases 0.000 claims description 27
- 102000004196 processed proteins & peptides Human genes 0.000 claims description 19
- 210000001652 frontal lobe Anatomy 0.000 claims description 18
- 230000008878 coupling Effects 0.000 claims description 13
- 238000010168 coupling process Methods 0.000 claims description 13
- 238000005859 coupling reaction Methods 0.000 claims description 13
- -1 phospho-tau Proteins 0.000 claims description 12
- 230000005855 radiation Effects 0.000 claims description 10
- 239000007853 buffer solution Substances 0.000 claims description 9
- 150000001875 compounds Chemical class 0.000 claims description 9
- 230000008105 immune reaction Effects 0.000 claims description 9
- 238000009007 Diagnostic Kit Methods 0.000 claims description 8
- 208000032839 leukemia Diseases 0.000 claims description 8
- 238000012544 monitoring process Methods 0.000 claims description 6
- 208000003174 Brain Neoplasms Diseases 0.000 claims description 5
- 230000008859 change Effects 0.000 claims description 5
- 230000002792 vascular Effects 0.000 claims description 5
- 210000003478 temporal lobe Anatomy 0.000 claims description 4
- 230000001225 therapeutic effect Effects 0.000 claims description 4
- 238000002372 labelling Methods 0.000 claims description 2
- 238000003556 assay Methods 0.000 abstract description 5
- 239000013068 control sample Substances 0.000 abstract 1
- 235000018102 proteins Nutrition 0.000 description 45
- 239000000523 sample Substances 0.000 description 38
- 238000012360 testing method Methods 0.000 description 26
- 238000003745 diagnosis Methods 0.000 description 23
- 208000037265 diseases, disorders, signs and symptoms Diseases 0.000 description 23
- 210000004556 brain Anatomy 0.000 description 22
- 230000001900 immune effect Effects 0.000 description 20
- 210000000225 synapse Anatomy 0.000 description 20
- 230000026683 transduction Effects 0.000 description 18
- 238000010361 transduction Methods 0.000 description 18
- 201000010099 disease Diseases 0.000 description 17
- 208000012902 Nervous system disease Diseases 0.000 description 14
- 239000000427 antigen Substances 0.000 description 14
- 102000036639 antigens Human genes 0.000 description 14
- 108091007433 antigens Proteins 0.000 description 14
- 210000003169 central nervous system Anatomy 0.000 description 14
- 238000009593 lumbar puncture Methods 0.000 description 14
- 241000588724 Escherichia coli Species 0.000 description 13
- FEWOUVRMGWFWIH-ILZZQXMPSA-N amyloid-beta polypeptide 40 Chemical compound C([C@@H](C(=O)N[C@@H](C)C(=O)N[C@@H](CCC(O)=O)C(=O)N[C@@H](CC(O)=O)C(=O)N[C@H](C(=O)NCC(=O)N[C@@H](CO)C(=O)N[C@@H](CC(N)=O)C(=O)N[C@@H](CCCCN)C(=O)NCC(=O)N[C@@H](C)C(=O)N[C@H](C(=O)N[C@@H]([C@@H](C)CC)C(=O)NCC(=O)N[C@@H](CC(C)C)C(=O)N[C@@H](CCSC)C(=O)N[C@@H](C(C)C)C(=O)NCC(=O)NCC(=O)N[C@@H](C(C)C)C(=O)N[C@@H](C(C)C)C(O)=O)[C@@H](C)CC)C(C)C)NC(=O)[C@H](CC=1C=CC=CC=1)NC(=O)[C@@H](NC(=O)[C@H](CC(C)C)NC(=O)[C@H](CCCCN)NC(=O)[C@H](CCC(N)=O)NC(=O)[C@H](CC=1N=CNC=1)NC(=O)[C@H](CC=1N=CNC=1)NC(=O)[C@@H](NC(=O)[C@H](CCC(O)=O)NC(=O)[C@H](CC=1C=CC(O)=CC=1)NC(=O)CNC(=O)[C@H](CO)NC(=O)[C@H](CC(O)=O)NC(=O)[C@H](CC=1N=CNC=1)NC(=O)[C@H](CCCNC(N)=N)NC(=O)[C@H](CC=1C=CC=CC=1)NC(=O)[C@H](CCC(O)=O)NC(=O)[C@H](C)NC(=O)[C@@H](N)CC(O)=O)C(C)C)C(C)C)C1=CC=CC=C1 FEWOUVRMGWFWIH-ILZZQXMPSA-N 0.000 description 13
- 238000003118 sandwich ELISA Methods 0.000 description 12
- 208000031261 Acute myeloid leukaemia Diseases 0.000 description 11
- 241000283973 Oryctolagus cuniculus Species 0.000 description 11
- 210000002966 serum Anatomy 0.000 description 11
- 208000028564 B-cell non-Hodgkin lymphoma Diseases 0.000 description 10
- 150000001413 amino acids Chemical class 0.000 description 10
- 238000004458 analytical method Methods 0.000 description 10
- 230000014509 gene expression Effects 0.000 description 10
- 238000011160 research Methods 0.000 description 10
- 201000004810 Vascular dementia Diseases 0.000 description 9
- 235000001014 amino acid Nutrition 0.000 description 9
- 230000000626 neurodegenerative effect Effects 0.000 description 9
- 239000000047 product Substances 0.000 description 9
- 201000010374 Down Syndrome Diseases 0.000 description 8
- 206010021143 Hypoxia Diseases 0.000 description 8
- 208000033776 Myeloid Acute Leukemia Diseases 0.000 description 8
- 206010028980 Neoplasm Diseases 0.000 description 8
- 238000004587 chromatography analysis Methods 0.000 description 8
- 239000000499 gel Substances 0.000 description 8
- 208000025321 B-lymphoblastic leukemia/lymphoma Diseases 0.000 description 7
- 241000282414 Homo sapiens Species 0.000 description 7
- 238000006243 chemical reaction Methods 0.000 description 7
- 238000011156 evaluation Methods 0.000 description 7
- 208000017426 precursor B-cell acute lymphoblastic leukemia Diseases 0.000 description 7
- 238000000746 purification Methods 0.000 description 7
- 208000019553 vascular disease Diseases 0.000 description 7
- 201000003793 Myelodysplastic syndrome Diseases 0.000 description 6
- 208000025966 Neurological disease Diseases 0.000 description 6
- 208000015914 Non-Hodgkin lymphomas Diseases 0.000 description 6
- FAPWRFPIFSIZLT-UHFFFAOYSA-M Sodium chloride Chemical compound [Na+].[Cl-] FAPWRFPIFSIZLT-UHFFFAOYSA-M 0.000 description 6
- 102000019355 Synuclein Human genes 0.000 description 6
- 108050006783 Synuclein Proteins 0.000 description 6
- 208000029028 brain injury Diseases 0.000 description 6
- 239000000872 buffer Substances 0.000 description 6
- 238000011161 development Methods 0.000 description 6
- 230000018109 developmental process Effects 0.000 description 6
- 102000004963 gamma-Synuclein Human genes 0.000 description 6
- 108090001121 gamma-Synuclein Proteins 0.000 description 6
- 238000003018 immunoassay Methods 0.000 description 6
- 238000011534 incubation Methods 0.000 description 6
- 238000002347 injection Methods 0.000 description 6
- 239000007924 injection Substances 0.000 description 6
- 238000011835 investigation Methods 0.000 description 6
- 210000000265 leukocyte Anatomy 0.000 description 6
- 239000000758 substrate Substances 0.000 description 6
- 239000007983 Tris buffer Substances 0.000 description 5
- 230000006931 brain damage Effects 0.000 description 5
- 231100000874 brain damage Toxicity 0.000 description 5
- 210000004899 c-terminal region Anatomy 0.000 description 5
- 201000011510 cancer Diseases 0.000 description 5
- 208000035475 disorder Diseases 0.000 description 5
- 239000012634 fragment Substances 0.000 description 5
- 230000006870 function Effects 0.000 description 5
- 210000004558 lewy body Anatomy 0.000 description 5
- 206010027175 memory impairment Diseases 0.000 description 5
- 210000002569 neuron Anatomy 0.000 description 5
- 102000013415 peroxidase activity proteins Human genes 0.000 description 5
- 108040007629 peroxidase activity proteins Proteins 0.000 description 5
- 239000013612 plasmid Substances 0.000 description 5
- 230000008569 process Effects 0.000 description 5
- 230000009467 reduction Effects 0.000 description 5
- 230000035945 sensitivity Effects 0.000 description 5
- 208000011580 syndromic disease Diseases 0.000 description 5
- LENZDBCJOHFCAS-UHFFFAOYSA-N tris Chemical compound OCC(N)(CO)CO LENZDBCJOHFCAS-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 5
- 102000004899 14-3-3 Proteins Human genes 0.000 description 4
- 238000002965 ELISA Methods 0.000 description 4
- 208000000172 Medulloblastoma Diseases 0.000 description 4
- 241000699666 Mus <mouse, genus> Species 0.000 description 4
- 108010088373 Neurofilament Proteins Proteins 0.000 description 4
- 102000008763 Neurofilament Proteins Human genes 0.000 description 4
- 108010029485 Protein Isoforms Proteins 0.000 description 4
- 102000001708 Protein Isoforms Human genes 0.000 description 4
- 102100030552 Synaptosomal-associated protein 25 Human genes 0.000 description 4
- 108010064397 amyloid beta-protein (1-40) Proteins 0.000 description 4
- 102000003799 beta-Synuclein Human genes 0.000 description 4
- 230000000903 blocking effect Effects 0.000 description 4
- 210000005013 brain tissue Anatomy 0.000 description 4
- 210000004027 cell Anatomy 0.000 description 4
- 238000012512 characterization method Methods 0.000 description 4
- 230000034994 death Effects 0.000 description 4
- 230000004069 differentiation Effects 0.000 description 4
- 238000005259 measurement Methods 0.000 description 4
- 230000035772 mutation Effects 0.000 description 4
- 210000005044 neurofilament Anatomy 0.000 description 4
- 230000006764 neuronal dysfunction Effects 0.000 description 4
- 230000003961 neuronal insult Effects 0.000 description 4
- 238000001959 radiotherapy Methods 0.000 description 4
- 230000002829 reductive effect Effects 0.000 description 4
- 238000002560 therapeutic procedure Methods 0.000 description 4
- 238000001262 western blot Methods 0.000 description 4
- HRPVXLWXLXDGHG-UHFFFAOYSA-N Acrylamide Chemical compound NC(=O)C=C HRPVXLWXLXDGHG-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 3
- 206010003497 Asphyxia Diseases 0.000 description 3
- 241000283707 Capra Species 0.000 description 3
- PEDCQBHIVMGVHV-UHFFFAOYSA-N Glycerine Chemical compound OCC(O)CO PEDCQBHIVMGVHV-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 3
- 244000060234 Gmelina philippensis Species 0.000 description 3
- 208000017604 Hodgkin disease Diseases 0.000 description 3
- 208000010747 Hodgkins lymphoma Diseases 0.000 description 3
- 241000699670 Mus sp. Species 0.000 description 3
- 206010028923 Neonatal asphyxia Diseases 0.000 description 3
- 208000037212 Neonatal hypoxic and ischemic brain injury Diseases 0.000 description 3
- 108010010469 Qa-SNARE Proteins Proteins 0.000 description 3
- 108010005730 R-SNARE Proteins Proteins 0.000 description 3
- 201000000582 Retinoblastoma Diseases 0.000 description 3
- 108010090804 Streptavidin Proteins 0.000 description 3
- 208000006011 Stroke Diseases 0.000 description 3
- 102000002215 Synaptobrevin Human genes 0.000 description 3
- 102000050389 Syntaxin Human genes 0.000 description 3
- 210000001744 T-lymphocyte Anatomy 0.000 description 3
- 230000003321 amplification Effects 0.000 description 3
- 210000003050 axon Anatomy 0.000 description 3
- 210000003719 b-lymphocyte Anatomy 0.000 description 3
- 108090000182 beta-Synuclein Proteins 0.000 description 3
- 210000004369 blood Anatomy 0.000 description 3
- 239000008280 blood Substances 0.000 description 3
- 239000003795 chemical substances by application Substances 0.000 description 3
- 238000003759 clinical diagnosis Methods 0.000 description 3
- 239000002299 complementary DNA Substances 0.000 description 3
- 230000002596 correlated effect Effects 0.000 description 3
- 230000006378 damage Effects 0.000 description 3
- 238000002405 diagnostic procedure Methods 0.000 description 3
- 238000010790 dilution Methods 0.000 description 3
- 239000012895 dilution Substances 0.000 description 3
- 229940079593 drug Drugs 0.000 description 3
- 239000003814 drug Substances 0.000 description 3
- 230000000694 effects Effects 0.000 description 3
- 230000007717 exclusion Effects 0.000 description 3
- 239000000284 extract Substances 0.000 description 3
- 208000015756 familial Alzheimer disease Diseases 0.000 description 3
- 102000037865 fusion proteins Human genes 0.000 description 3
- 108020001507 fusion proteins Proteins 0.000 description 3
- 125000000487 histidyl group Chemical group [H]N([H])C(C(=O)O*)C([H])([H])C1=C([H])N([H])C([H])=N1 0.000 description 3
- 210000004408 hybridoma Anatomy 0.000 description 3
- 230000006872 improvement Effects 0.000 description 3
- 230000006698 induction Effects 0.000 description 3
- 208000015181 infectious disease Diseases 0.000 description 3
- 230000003834 intracellular effect Effects 0.000 description 3
- 230000009545 invasion Effects 0.000 description 3
- 230000007774 longterm Effects 0.000 description 3
- 230000007257 malfunction Effects 0.000 description 3
- 201000006417 multiple sclerosis Diseases 0.000 description 3
- 230000001537 neural effect Effects 0.000 description 3
- 210000002682 neurofibrillary tangle Anatomy 0.000 description 3
- 238000003199 nucleic acid amplification method Methods 0.000 description 3
- 208000033300 perinatal asphyxia Diseases 0.000 description 3
- 230000026731 phosphorylation Effects 0.000 description 3
- 238000006366 phosphorylation reaction Methods 0.000 description 3
- 230000002441 reversible effect Effects 0.000 description 3
- 238000012552 review Methods 0.000 description 3
- 201000009410 rhabdomyosarcoma Diseases 0.000 description 3
- 239000012723 sample buffer Substances 0.000 description 3
- 239000011780 sodium chloride Substances 0.000 description 3
- 238000002415 sodium dodecyl sulfate polyacrylamide gel electrophoresis Methods 0.000 description 3
- 239000006228 supernatant Substances 0.000 description 3
- 230000007470 synaptic degeneration Effects 0.000 description 3
- 230000000946 synaptic effect Effects 0.000 description 3
- 102000003137 synaptotagmin Human genes 0.000 description 3
- 108060008004 synaptotagmin Proteins 0.000 description 3
- 210000001519 tissue Anatomy 0.000 description 3
- XLYOFNOQVPJJNP-UHFFFAOYSA-N water Substances O XLYOFNOQVPJJNP-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 3
- 102000009027 Albumins Human genes 0.000 description 2
- 108010088751 Albumins Proteins 0.000 description 2
- 208000037259 Amyloid Plaque Diseases 0.000 description 2
- 206010073478 Anaplastic large-cell lymphoma Diseases 0.000 description 2
- 208000032791 BCR-ABL1 positive chronic myelogenous leukemia Diseases 0.000 description 2
- 208000006332 Choriocarcinoma Diseases 0.000 description 2
- 208000010833 Chronic myeloid leukaemia Diseases 0.000 description 2
- 208000035473 Communicable disease Diseases 0.000 description 2
- 208000031124 Dementia Alzheimer type Diseases 0.000 description 2
- 102000004190 Enzymes Human genes 0.000 description 2
- 108090000790 Enzymes Proteins 0.000 description 2
- 208000035366 Familial hemophagocytic lymphohistiocytosis Diseases 0.000 description 2
- 208000000527 Germinoma Diseases 0.000 description 2
- 102000053171 Glial Fibrillary Acidic Human genes 0.000 description 2
- 101710193519 Glial fibrillary acidic protein Proteins 0.000 description 2
- 101000891579 Homo sapiens Microtubule-associated protein tau Proteins 0.000 description 2
- 101001104083 Homo sapiens Rabphilin-3A Proteins 0.000 description 2
- 108010001336 Horseradish Peroxidase Proteins 0.000 description 2
- 108060003951 Immunoglobulin Proteins 0.000 description 2
- 208000032004 Large-Cell Anaplastic Lymphoma Diseases 0.000 description 2
- 208000026139 Memory disease Diseases 0.000 description 2
- 102000029749 Microtubule Human genes 0.000 description 2
- 108091022875 Microtubule Proteins 0.000 description 2
- 101710115937 Microtubule-associated protein tau Proteins 0.000 description 2
- 102100040243 Microtubule-associated protein tau Human genes 0.000 description 2
- 208000033761 Myelogenous Chronic BCR-ABL Positive Leukemia Diseases 0.000 description 2
- 238000005481 NMR spectroscopy Methods 0.000 description 2
- 206010029350 Neurotoxicity Diseases 0.000 description 2
- 239000000020 Nitrocellulose Substances 0.000 description 2
- 229910019142 PO4 Inorganic materials 0.000 description 2
- 208000037273 Pathologic Processes Diseases 0.000 description 2
- 239000004743 Polypropylene Substances 0.000 description 2
- 239000004365 Protease Substances 0.000 description 2
- 102100040040 Rabphilin-3A Human genes 0.000 description 2
- 241000700159 Rattus Species 0.000 description 2
- 102000007056 Recombinant Fusion Proteins Human genes 0.000 description 2
- 108010008281 Recombinant Fusion Proteins Proteins 0.000 description 2
- 229920002684 Sepharose Polymers 0.000 description 2
- 102000001435 Synapsin Human genes 0.000 description 2
- 108050009621 Synapsin Proteins 0.000 description 2
- 102000004874 Synaptophysin Human genes 0.000 description 2
- 108090001076 Synaptophysin Proteins 0.000 description 2
- 239000004098 Tetracycline Substances 0.000 description 2
- 206010044221 Toxic encephalopathy Diseases 0.000 description 2
- DTQVDTLACAAQTR-UHFFFAOYSA-N Trifluoroacetic acid Chemical compound OC(=O)C(F)(F)F DTQVDTLACAAQTR-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 2
- 238000001793 Wilcoxon signed-rank test Methods 0.000 description 2
- 238000002835 absorbance Methods 0.000 description 2
- 230000009471 action Effects 0.000 description 2
- 230000001154 acute effect Effects 0.000 description 2
- 238000000540 analysis of variance Methods 0.000 description 2
- 230000003542 behavioural effect Effects 0.000 description 2
- 238000007413 biotinylation Methods 0.000 description 2
- 230000006287 biotinylation Effects 0.000 description 2
- 230000008499 blood brain barrier function Effects 0.000 description 2
- 238000004820 blood count Methods 0.000 description 2
- 210000001218 blood-brain barrier Anatomy 0.000 description 2
- 238000009835 boiling Methods 0.000 description 2
- 210000000133 brain stem Anatomy 0.000 description 2
- 239000005018 casein Substances 0.000 description 2
- BECPQYXYKAMYBN-UHFFFAOYSA-N casein, tech. Chemical compound NCCCCC(C(O)=O)N=C(O)C(CC(O)=O)N=C(O)C(CCC(O)=N)N=C(O)C(CC(C)C)N=C(O)C(CCC(O)=O)N=C(O)C(CC(O)=O)N=C(O)C(CCC(O)=O)N=C(O)C(C(C)O)N=C(O)C(CCC(O)=N)N=C(O)C(CCC(O)=N)N=C(O)C(CCC(O)=N)N=C(O)C(CCC(O)=O)N=C(O)C(CCC(O)=O)N=C(O)C(COP(O)(O)=O)N=C(O)C(CCC(O)=N)N=C(O)C(N)CC1=CC=CC=C1 BECPQYXYKAMYBN-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 2
- 235000021240 caseins Nutrition 0.000 description 2
- 239000011248 coating agent Substances 0.000 description 2
- 238000000576 coating method Methods 0.000 description 2
- 230000000295 complement effect Effects 0.000 description 2
- 238000012217 deletion Methods 0.000 description 2
- 230000037430 deletion Effects 0.000 description 2
- 230000001419 dependent effect Effects 0.000 description 2
- 238000013461 design Methods 0.000 description 2
- 235000014113 dietary fatty acids Nutrition 0.000 description 2
- 230000004064 dysfunction Effects 0.000 description 2
- 208000025688 early-onset autosomal dominant Alzheimer disease Diseases 0.000 description 2
- 238000005516 engineering process Methods 0.000 description 2
- 230000002255 enzymatic effect Effects 0.000 description 2
- 229940088598 enzyme Drugs 0.000 description 2
- 206010015037 epilepsy Diseases 0.000 description 2
- 229930195729 fatty acid Natural products 0.000 description 2
- 239000000194 fatty acid Substances 0.000 description 2
- 150000004665 fatty acids Chemical class 0.000 description 2
- 201000003115 germ cell cancer Diseases 0.000 description 2
- 210000005046 glial fibrillary acidic protein Anatomy 0.000 description 2
- 208000014752 hemophagocytic syndrome Diseases 0.000 description 2
- 238000000265 homogenisation Methods 0.000 description 2
- 102000057063 human MAPT Human genes 0.000 description 2
- 230000001146 hypoxic effect Effects 0.000 description 2
- 238000002649 immunization Methods 0.000 description 2
- 230000003053 immunization Effects 0.000 description 2
- 102000018358 immunoglobulin Human genes 0.000 description 2
- 238000001727 in vivo Methods 0.000 description 2
- 230000001939 inductive effect Effects 0.000 description 2
- 239000002198 insoluble material Substances 0.000 description 2
- 230000000302 ischemic effect Effects 0.000 description 2
- 230000003211 malignant effect Effects 0.000 description 2
- 238000004519 manufacturing process Methods 0.000 description 2
- 239000012528 membrane Substances 0.000 description 2
- 230000002503 metabolic effect Effects 0.000 description 2
- 230000004060 metabolic process Effects 0.000 description 2
- 210000004688 microtubule Anatomy 0.000 description 2
- 210000000478 neocortex Anatomy 0.000 description 2
- 208000015122 neurodegenerative disease Diseases 0.000 description 2
- 230000002981 neuropathic effect Effects 0.000 description 2
- 231100000228 neurotoxicity Toxicity 0.000 description 2
- 230000007135 neurotoxicity Effects 0.000 description 2
- 229920001220 nitrocellulos Polymers 0.000 description 2
- 210000004940 nucleus Anatomy 0.000 description 2
- 230000003287 optical effect Effects 0.000 description 2
- 230000009054 pathological process Effects 0.000 description 2
- NBIIXXVUZAFLBC-UHFFFAOYSA-K phosphate Chemical compound [O-]P([O-])([O-])=O NBIIXXVUZAFLBC-UHFFFAOYSA-K 0.000 description 2
- 239000010452 phosphate Substances 0.000 description 2
- 229920001155 polypropylene Polymers 0.000 description 2
- 238000002360 preparation method Methods 0.000 description 2
- 125000002924 primary amino group Chemical group [H]N([H])* 0.000 description 2
- 210000004129 prosencephalon Anatomy 0.000 description 2
- 208000020016 psychiatric disease Diseases 0.000 description 2
- 201000000980 schizophrenia Diseases 0.000 description 2
- 238000011896 sensitive detection Methods 0.000 description 2
- CMZUMMUJMWNLFH-UHFFFAOYSA-N sodium metavanadate Chemical compound [Na+].[O-][V](=O)=O CMZUMMUJMWNLFH-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 2
- 239000000243 solution Substances 0.000 description 2
- 238000003860 storage Methods 0.000 description 2
- 208000024891 symptom Diseases 0.000 description 2
- 229960002180 tetracycline Drugs 0.000 description 2
- 229930101283 tetracycline Natural products 0.000 description 2
- 235000019364 tetracycline Nutrition 0.000 description 2
- 150000003522 tetracyclines Chemical class 0.000 description 2
- 229910000166 zirconium phosphate Inorganic materials 0.000 description 2
- 102100027831 14-3-3 protein theta Human genes 0.000 description 1
- KISWVXRQTGLFGD-UHFFFAOYSA-N 2-[[2-[[6-amino-2-[[2-[[2-[[5-amino-2-[[2-[[1-[2-[[6-amino-2-[(2,5-diamino-5-oxopentanoyl)amino]hexanoyl]amino]-5-(diaminomethylideneamino)pentanoyl]pyrrolidine-2-carbonyl]amino]-3-hydroxypropanoyl]amino]-5-oxopentanoyl]amino]-5-(diaminomethylideneamino)p Chemical compound C1CCN(C(=O)C(CCCN=C(N)N)NC(=O)C(CCCCN)NC(=O)C(N)CCC(N)=O)C1C(=O)NC(CO)C(=O)NC(CCC(N)=O)C(=O)NC(CCCN=C(N)N)C(=O)NC(CO)C(=O)NC(CCCCN)C(=O)NC(C(=O)NC(CC(C)C)C(O)=O)CC1=CC=C(O)C=C1 KISWVXRQTGLFGD-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
- UAIUNKRWKOVEES-UHFFFAOYSA-N 3,3',5,5'-tetramethylbenzidine Chemical compound CC1=C(N)C(C)=CC(C=2C=C(C)C(N)=C(C)C=2)=C1 UAIUNKRWKOVEES-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
- YNTLVCDWTWUMDV-UHFFFAOYSA-N 4-(4-aminophenyl)-n,2,3-trimethylaniline Chemical compound CC1=C(C)C(NC)=CC=C1C1=CC=C(N)C=C1 YNTLVCDWTWUMDV-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
- 102000012440 Acetylcholinesterase Human genes 0.000 description 1
- 108010022752 Acetylcholinesterase Proteins 0.000 description 1
- 208000000044 Amnesia Diseases 0.000 description 1
- 101710137189 Amyloid-beta A4 protein Proteins 0.000 description 1
- 101710151993 Amyloid-beta precursor protein Proteins 0.000 description 1
- 102100022704 Amyloid-beta precursor protein Human genes 0.000 description 1
- 208000002109 Argyria Diseases 0.000 description 1
- 240000003291 Armoracia rusticana Species 0.000 description 1
- 235000011330 Armoracia rusticana Nutrition 0.000 description 1
- 208000004736 B-Cell Leukemia Diseases 0.000 description 1
- 208000003950 B-cell lymphoma Diseases 0.000 description 1
- 241000283690 Bos taurus Species 0.000 description 1
- 208000011691 Burkitt lymphomas Diseases 0.000 description 1
- 208000004434 Calcinosis Diseases 0.000 description 1
- 102100025570 Cancer/testis antigen 1 Human genes 0.000 description 1
- 206010008096 Cerebral atrophy Diseases 0.000 description 1
- 108010007718 Chromogranins Proteins 0.000 description 1
- 102000007345 Chromogranins Human genes 0.000 description 1
- 108091026890 Coding region Proteins 0.000 description 1
- 108020004705 Codon Proteins 0.000 description 1
- 206010010071 Coma Diseases 0.000 description 1
- 208000010859 Creutzfeldt-Jakob disease Diseases 0.000 description 1
- 108010014303 DNA-directed DNA polymerase Proteins 0.000 description 1
- 102000016928 DNA-directed DNA polymerase Human genes 0.000 description 1
- 206010011953 Decreased activity Diseases 0.000 description 1
- 208000002249 Diabetes Complications Diseases 0.000 description 1
- 208000012184 Diffuse Brain injury Diseases 0.000 description 1
- 206010013033 Diplegia Diseases 0.000 description 1
- 101100326341 Drosophila melanogaster brun gene Proteins 0.000 description 1
- 241000289659 Erinaceidae Species 0.000 description 1
- 241000282326 Felis catus Species 0.000 description 1
- 108700042658 GAP-43 Proteins 0.000 description 1
- WQZGKKKJIJFFOK-GASJEMHNSA-N Glucose Natural products OC[C@H]1OC(O)[C@H](O)[C@@H](O)[C@@H]1O WQZGKKKJIJFFOK-GASJEMHNSA-N 0.000 description 1
- 206010053759 Growth retardation Diseases 0.000 description 1
- 208000035895 Guillain-Barré syndrome Diseases 0.000 description 1
- 208000002250 Hematologic Neoplasms Diseases 0.000 description 1
- 208000036066 Hemophagocytic Lymphohistiocytosis Diseases 0.000 description 1
- 102100023358 Histone deacetylase complex subunit SAP25 Human genes 0.000 description 1
- 241000282412 Homo Species 0.000 description 1
- 101000856237 Homo sapiens Cancer/testis antigen 1 Proteins 0.000 description 1
- 101000685994 Homo sapiens Histone deacetylase complex subunit SAP25 Proteins 0.000 description 1
- 101000652315 Homo sapiens Synaptosomal-associated protein 25 Proteins 0.000 description 1
- 206010061216 Infarction Diseases 0.000 description 1
- 206010061218 Inflammation Diseases 0.000 description 1
- 206010022773 Intracranial pressure increased Diseases 0.000 description 1
- 206010023249 Juvenile chronic myelomonocytic leukaemia Diseases 0.000 description 1
- 238000000585 Mann–Whitney U test Methods 0.000 description 1
- 201000009906 Meningitis Diseases 0.000 description 1
- 241001465754 Metazoa Species 0.000 description 1
- 206010049567 Miller Fisher syndrome Diseases 0.000 description 1
- 208000019022 Mood disease Diseases 0.000 description 1
- 208000001089 Multiple system atrophy Diseases 0.000 description 1
- 102000006386 Myelin Proteins Human genes 0.000 description 1
- 108010083674 Myelin Proteins Proteins 0.000 description 1
- 102000003729 Neprilysin Human genes 0.000 description 1
- 108090000028 Neprilysin Proteins 0.000 description 1
- 108091028043 Nucleic acid sequence Proteins 0.000 description 1
- 108700026244 Open Reading Frames Proteins 0.000 description 1
- 239000002033 PVDF binder Substances 0.000 description 1
- 108090000526 Papain Proteins 0.000 description 1
- 102000057297 Pepsin A Human genes 0.000 description 1
- 108090000284 Pepsin A Proteins 0.000 description 1
- 102000035195 Peptidases Human genes 0.000 description 1
- 108091005804 Peptidases Proteins 0.000 description 1
- 206010036105 Polyneuropathy Diseases 0.000 description 1
- 108010050254 Presenilins Proteins 0.000 description 1
- 102000015499 Presenilins Human genes 0.000 description 1
- 208000028017 Psychotic disease Diseases 0.000 description 1
- BQCADISMDOOEFD-UHFFFAOYSA-N Silver Chemical compound [Ag] BQCADISMDOOEFD-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
- 241000269319 Squalius cephalus Species 0.000 description 1
- 108010055170 Synaptotagmin I Proteins 0.000 description 1
- 102100036417 Synaptotagmin-1 Human genes 0.000 description 1
- 108010006785 Taq Polymerase Proteins 0.000 description 1
- 101710120037 Toxin CcdB Proteins 0.000 description 1
- 208000032109 Transient ischaemic attack Diseases 0.000 description 1
- 241000700605 Viruses Species 0.000 description 1
- 208000027418 Wounds and injury Diseases 0.000 description 1
- 230000002159 abnormal effect Effects 0.000 description 1
- 238000009825 accumulation Methods 0.000 description 1
- OIPILFWXSMYKGL-UHFFFAOYSA-N acetylcholine Chemical compound CC(=O)OCC[N+](C)(C)C OIPILFWXSMYKGL-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
- 229960004373 acetylcholine Drugs 0.000 description 1
- 229940022698 acetylcholinesterase Drugs 0.000 description 1
- 239000002253 acid Substances 0.000 description 1
- 239000003470 adrenal cortex hormone Substances 0.000 description 1
- DZHSAHHDTRWUTF-SIQRNXPUSA-N amyloid-beta polypeptide 42 Chemical compound C([C@@H](C(=O)N[C@@H](C)C(=O)N[C@@H](CCC(O)=O)C(=O)N[C@@H](CC(O)=O)C(=O)N[C@H](C(=O)NCC(=O)N[C@@H](CO)C(=O)N[C@@H](CC(N)=O)C(=O)N[C@@H](CCCCN)C(=O)NCC(=O)N[C@@H](C)C(=O)N[C@H](C(=O)N[C@@H]([C@@H](C)CC)C(=O)NCC(=O)N[C@@H](CC(C)C)C(=O)N[C@@H](CCSC)C(=O)N[C@@H](C(C)C)C(=O)NCC(=O)NCC(=O)N[C@@H](C(C)C)C(=O)N[C@@H](C(C)C)C(=O)N[C@@H]([C@@H](C)CC)C(=O)N[C@@H](C)C(O)=O)[C@@H](C)CC)C(C)C)NC(=O)[C@H](CC=1C=CC=CC=1)NC(=O)[C@@H](NC(=O)[C@H](CC(C)C)NC(=O)[C@H](CCCCN)NC(=O)[C@H](CCC(N)=O)NC(=O)[C@H](CC=1N=CNC=1)NC(=O)[C@H](CC=1N=CNC=1)NC(=O)[C@@H](NC(=O)[C@H](CCC(O)=O)NC(=O)[C@H](CC=1C=CC(O)=CC=1)NC(=O)CNC(=O)[C@H](CO)NC(=O)[C@H](CC(O)=O)NC(=O)[C@H](CC=1N=CNC=1)NC(=O)[C@H](CCCNC(N)=N)NC(=O)[C@H](CC=1C=CC=CC=1)NC(=O)[C@H](CCC(O)=O)NC(=O)[C@H](C)NC(=O)[C@@H](N)CC(O)=O)C(C)C)C(C)C)C1=CC=CC=C1 DZHSAHHDTRWUTF-SIQRNXPUSA-N 0.000 description 1
- 206010002026 amyotrophic lateral sclerosis Diseases 0.000 description 1
- 238000000137 annealing Methods 0.000 description 1
- 239000002246 antineoplastic agent Substances 0.000 description 1
- 238000013459 approach Methods 0.000 description 1
- 208000037849 arterial hypertension Diseases 0.000 description 1
- 230000007844 axonal damage Effects 0.000 description 1
- 230000028600 axonogenesis Effects 0.000 description 1
- 230000001580 bacterial effect Effects 0.000 description 1
- 210000004227 basal ganglia Anatomy 0.000 description 1
- 230000006399 behavior Effects 0.000 description 1
- 239000000090 biomarker Substances 0.000 description 1
- 230000015572 biosynthetic process Effects 0.000 description 1
- 210000001772 blood platelet Anatomy 0.000 description 1
- 238000009534 blood test Methods 0.000 description 1
- 210000004204 blood vessel Anatomy 0.000 description 1
- 238000010322 bone marrow transplantation Methods 0.000 description 1
- 230000003925 brain function Effects 0.000 description 1
- 201000008273 brain germinoma Diseases 0.000 description 1
- 210000000974 brodmann area Anatomy 0.000 description 1
- UDSAIICHUKSCKT-UHFFFAOYSA-N bromophenol blue Chemical compound C1=C(Br)C(O)=C(Br)C=C1C1(C=2C=C(Br)C(O)=C(Br)C=2)C2=CC=CC=C2S(=O)(=O)O1 UDSAIICHUKSCKT-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
- 230000002308 calcification Effects 0.000 description 1
- 125000003178 carboxy group Chemical group [H]OC(*)=O 0.000 description 1
- 239000000969 carrier Substances 0.000 description 1
- 230000015556 catabolic process Effects 0.000 description 1
- 230000030833 cell death Effects 0.000 description 1
- 230000003915 cell function Effects 0.000 description 1
- 230000007910 cell fusion Effects 0.000 description 1
- 210000003710 cerebral cortex Anatomy 0.000 description 1
- 230000002490 cerebral effect Effects 0.000 description 1
- 208000026106 cerebrovascular disease Diseases 0.000 description 1
- 239000003153 chemical reaction reagent Substances 0.000 description 1
- 229940044683 chemotherapy drug Drugs 0.000 description 1
- 208000012191 childhood neoplasm Diseases 0.000 description 1
- 230000001713 cholinergic effect Effects 0.000 description 1
- 238000004140 cleaning Methods 0.000 description 1
- 238000003776 cleavage reaction Methods 0.000 description 1
- 238000010367 cloning Methods 0.000 description 1
- 230000019771 cognition Effects 0.000 description 1
- 230000003920 cognitive function Effects 0.000 description 1
- 230000006998 cognitive state Effects 0.000 description 1
- 238000009096 combination chemotherapy Methods 0.000 description 1
- 238000002591 computed tomography Methods 0.000 description 1
- 230000000875 corresponding effect Effects 0.000 description 1
- 239000003246 corticosteroid Substances 0.000 description 1
- 229960001334 corticosteroids Drugs 0.000 description 1
- RKHQGWMMUURILY-UHRZLXHJSA-N cortivazol Chemical compound C([C@H]1[C@@H]2C[C@H]([C@]([C@@]2(C)C[C@H](O)[C@@H]1[C@@]1(C)C2)(O)C(=O)COC(C)=O)C)=C(C)C1=CC1=C2C=NN1C1=CC=CC=C1 RKHQGWMMUURILY-UHRZLXHJSA-N 0.000 description 1
- 230000009260 cross reactivity Effects 0.000 description 1
- 235000018417 cysteine Nutrition 0.000 description 1
- XUJNEKJLAYXESH-UHFFFAOYSA-N cysteine Natural products SCC(N)C(O)=O XUJNEKJLAYXESH-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
- 230000003436 cytoskeletal effect Effects 0.000 description 1
- 210000000172 cytosol Anatomy 0.000 description 1
- 229940127089 cytotoxic agent Drugs 0.000 description 1
- 230000007423 decrease Effects 0.000 description 1
- 230000003247 decreasing effect Effects 0.000 description 1
- 230000006735 deficit Effects 0.000 description 1
- 230000003412 degenerative effect Effects 0.000 description 1
- 238000006731 degradation reaction Methods 0.000 description 1
- 230000001934 delay Effects 0.000 description 1
- 238000000502 dialysis Methods 0.000 description 1
- 239000003085 diluting agent Substances 0.000 description 1
- 230000008034 disappearance Effects 0.000 description 1
- 230000009429 distress Effects 0.000 description 1
- 238000009826 distribution Methods 0.000 description 1
- 230000003291 dopaminomimetic effect Effects 0.000 description 1
- 210000003372 endocrine gland Anatomy 0.000 description 1
- 210000003743 erythrocyte Anatomy 0.000 description 1
- 230000001747 exhibiting effect Effects 0.000 description 1
- 238000002474 experimental method Methods 0.000 description 1
- 238000000605 extraction Methods 0.000 description 1
- 208000029944 familial hemophagocytic lymphohistiocytosis type 1 Diseases 0.000 description 1
- 230000001605 fetal effect Effects 0.000 description 1
- 239000012530 fluid Substances 0.000 description 1
- 210000001061 forehead Anatomy 0.000 description 1
- 238000005194 fractionation Methods 0.000 description 1
- 238000011990 functional testing Methods 0.000 description 1
- 230000004927 fusion Effects 0.000 description 1
- 238000001502 gel electrophoresis Methods 0.000 description 1
- 239000008103 glucose Substances 0.000 description 1
- 230000012010 growth Effects 0.000 description 1
- 231100000001 growth retardation Toxicity 0.000 description 1
- 230000036541 health Effects 0.000 description 1
- 201000010235 heart cancer Diseases 0.000 description 1
- 208000019622 heart disease Diseases 0.000 description 1
- 208000024348 heart neoplasm Diseases 0.000 description 1
- 238000004128 high performance liquid chromatography Methods 0.000 description 1
- 210000001320 hippocampus Anatomy 0.000 description 1
- 235000014304 histidine Nutrition 0.000 description 1
- 230000003054 hormonal effect Effects 0.000 description 1
- 102000053886 human SNAP25 Human genes 0.000 description 1
- 210000003917 human chromosome Anatomy 0.000 description 1
- 230000002267 hypothalamic effect Effects 0.000 description 1
- 230000007574 infarction Effects 0.000 description 1
- 230000002458 infectious effect Effects 0.000 description 1
- 230000004054 inflammatory process Effects 0.000 description 1
- 208000014674 injury Diseases 0.000 description 1
- 238000003780 insertion Methods 0.000 description 1
- 230000037431 insertion Effects 0.000 description 1
- 230000003993 interaction Effects 0.000 description 1
- 238000007913 intrathecal administration Methods 0.000 description 1
- 238000001990 intravenous administration Methods 0.000 description 1
- 238000002955 isolation Methods 0.000 description 1
- 201000005992 juvenile myelomonocytic leukemia Diseases 0.000 description 1
- 239000007788 liquid Substances 0.000 description 1
- 208000016344 lissencephaly with cerebellar hypoplasia Diseases 0.000 description 1
- 210000002751 lymph Anatomy 0.000 description 1
- 210000004698 lymphocyte Anatomy 0.000 description 1
- 239000006166 lysate Substances 0.000 description 1
- 238000012423 maintenance Methods 0.000 description 1
- 230000036210 malignancy Effects 0.000 description 1
- 230000006984 memory degeneration Effects 0.000 description 1
- 208000023060 memory loss Diseases 0.000 description 1
- 108020004999 messenger RNA Proteins 0.000 description 1
- 230000037353 metabolic pathway Effects 0.000 description 1
- 238000010369 molecular cloning Methods 0.000 description 1
- 238000003032 molecular docking Methods 0.000 description 1
- 229940126619 mouse monoclonal antibody Drugs 0.000 description 1
- 210000005012 myelin Anatomy 0.000 description 1
- 210000005036 nerve Anatomy 0.000 description 1
- 210000000944 nerve tissue Anatomy 0.000 description 1
- 210000000653 nervous system Anatomy 0.000 description 1
- 238000010984 neurological examination Methods 0.000 description 1
- 231100000878 neurological injury Toxicity 0.000 description 1
- 230000016273 neuron death Effects 0.000 description 1
- 230000014511 neuron projection development Effects 0.000 description 1
- 230000003955 neuronal function Effects 0.000 description 1
- 230000007514 neuronal growth Effects 0.000 description 1
- 231100000189 neurotoxic Toxicity 0.000 description 1
- 230000002887 neurotoxic effect Effects 0.000 description 1
- 230000003957 neurotransmitter release Effects 0.000 description 1
- 201000003077 normal pressure hydrocephalus Diseases 0.000 description 1
- 230000008520 organization Effects 0.000 description 1
- 230000002018 overexpression Effects 0.000 description 1
- 230000008557 oxygen metabolism Effects 0.000 description 1
- 229940055729 papain Drugs 0.000 description 1
- 235000019834 papain Nutrition 0.000 description 1
- 230000036961 partial effect Effects 0.000 description 1
- 239000002245 particle Substances 0.000 description 1
- 230000001575 pathological effect Effects 0.000 description 1
- 230000007310 pathophysiology Effects 0.000 description 1
- 229940111202 pepsin Drugs 0.000 description 1
- 230000009984 peri-natal effect Effects 0.000 description 1
- 210000002856 peripheral neuron Anatomy 0.000 description 1
- 238000011458 pharmacological treatment Methods 0.000 description 1
- NMHMNPHRMNGLLB-UHFFFAOYSA-N phloretic acid Chemical compound OC(=O)CCC1=CC=C(O)C=C1 NMHMNPHRMNGLLB-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
- 230000007505 plaque formation Effects 0.000 description 1
- 229920002401 polyacrylamide Polymers 0.000 description 1
- 230000007824 polyneuropathy Effects 0.000 description 1
- 229920002981 polyvinylidene fluoride Polymers 0.000 description 1
- 239000002243 precursor Substances 0.000 description 1
- 229960005205 prednisolone Drugs 0.000 description 1
- OIGNJSKKLXVSLS-VWUMJDOOSA-N prednisolone Chemical compound O=C1C=C[C@]2(C)[C@H]3[C@@H](O)C[C@](C)([C@@](CC4)(O)C(=O)CO)[C@@H]4[C@@H]3CCC2=C1 OIGNJSKKLXVSLS-VWUMJDOOSA-N 0.000 description 1
- 230000003518 presynaptic effect Effects 0.000 description 1
- 238000012545 processing Methods 0.000 description 1
- 230000000750 progressive effect Effects 0.000 description 1
- 230000002035 prolonged effect Effects 0.000 description 1
- 238000011321 prophylaxis Methods 0.000 description 1
- 235000004252 protein component Nutrition 0.000 description 1
- 102000034272 protein filaments Human genes 0.000 description 1
- 108091005974 protein filaments Proteins 0.000 description 1
- 230000006337 proteolytic cleavage Effects 0.000 description 1
- 230000002285 radioactive effect Effects 0.000 description 1
- 102000005962 receptors Human genes 0.000 description 1
- 230000008929 regeneration Effects 0.000 description 1
- 238000011069 regeneration method Methods 0.000 description 1
- 230000000717 retained effect Effects 0.000 description 1
- 206010039073 rheumatoid arthritis Diseases 0.000 description 1
- 102220005373 rs33938574 Human genes 0.000 description 1
- 102220020469 rs397508332 Human genes 0.000 description 1
- 238000005070 sampling Methods 0.000 description 1
- 230000007017 scission Effects 0.000 description 1
- 230000028327 secretion Effects 0.000 description 1
- 238000000926 separation method Methods 0.000 description 1
- 229910052709 silver Inorganic materials 0.000 description 1
- 239000004332 silver Substances 0.000 description 1
- 238000002603 single-photon emission computed tomography Methods 0.000 description 1
- 210000004989 spleen cell Anatomy 0.000 description 1
- 238000011301 standard therapy Methods 0.000 description 1
- 239000007858 starting material Substances 0.000 description 1
- 239000000126 substance Substances 0.000 description 1
- 210000003523 substantia nigra Anatomy 0.000 description 1
- 230000009885 systemic effect Effects 0.000 description 1
- 230000002123 temporal effect Effects 0.000 description 1
- 238000003325 tomography Methods 0.000 description 1
- 201000010875 transient cerebral ischemia Diseases 0.000 description 1
- 230000032258 transport Effects 0.000 description 1
- 230000001960 triggered effect Effects 0.000 description 1
- 210000002700 urine Anatomy 0.000 description 1
- 230000002861 ventricular Effects 0.000 description 1
- 238000012795 verification Methods 0.000 description 1
- 239000002023 wood Substances 0.000 description 1
- DGVVWUTYPXICAM-UHFFFAOYSA-N β‐Mercaptoethanol Chemical compound OCCS DGVVWUTYPXICAM-UHFFFAOYSA-N 0.000 description 1
Classifications
-
- G—PHYSICS
- G01—MEASURING; TESTING
- G01N—INVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
- G01N33/00—Investigating or analysing materials by specific methods not covered by groups G01N1/00 - G01N31/00
- G01N33/48—Biological material, e.g. blood, urine; Haemocytometers
- G01N33/50—Chemical analysis of biological material, e.g. blood, urine; Testing involving biospecific ligand binding methods; Immunological testing
- G01N33/68—Chemical analysis of biological material, e.g. blood, urine; Testing involving biospecific ligand binding methods; Immunological testing involving proteins, peptides or amino acids
- G01N33/6893—Chemical analysis of biological material, e.g. blood, urine; Testing involving biospecific ligand binding methods; Immunological testing involving proteins, peptides or amino acids related to diseases not provided for elsewhere
- G01N33/6896—Neurological disorders, e.g. Alzheimer's disease
-
- G—PHYSICS
- G01—MEASURING; TESTING
- G01N—INVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
- G01N2800/00—Detection or diagnosis of diseases
- G01N2800/28—Neurological disorders
-
- G—PHYSICS
- G01—MEASURING; TESTING
- G01N—INVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
- G01N2800/00—Detection or diagnosis of diseases
- G01N2800/28—Neurological disorders
- G01N2800/2835—Movement disorders, e.g. Parkinson, Huntington, Tourette
-
- G—PHYSICS
- G01—MEASURING; TESTING
- G01N—INVESTIGATING OR ANALYSING MATERIALS BY DETERMINING THEIR CHEMICAL OR PHYSICAL PROPERTIES
- G01N2800/00—Detection or diagnosis of diseases
- G01N2800/52—Predicting or monitoring the response to treatment, e.g. for selection of therapy based on assay results in personalised medicine; Prognosis
Landscapes
- Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
- Health & Medical Sciences (AREA)
- Engineering & Computer Science (AREA)
- Biomedical Technology (AREA)
- Hematology (AREA)
- Chemical & Material Sciences (AREA)
- Urology & Nephrology (AREA)
- Molecular Biology (AREA)
- Immunology (AREA)
- Biotechnology (AREA)
- Analytical Chemistry (AREA)
- Microbiology (AREA)
- Proteomics, Peptides & Aminoacids (AREA)
- Neurosurgery (AREA)
- Neurology (AREA)
- Food Science & Technology (AREA)
- Medicinal Chemistry (AREA)
- Physics & Mathematics (AREA)
- Cell Biology (AREA)
- Biochemistry (AREA)
- General Health & Medical Sciences (AREA)
- General Physics & Mathematics (AREA)
- Pathology (AREA)
- Investigating Or Analysing Biological Materials (AREA)
- Measuring Or Testing Involving Enzymes Or Micro-Organisms (AREA)
- Measurement And Recording Of Electrical Phenomena And Electrical Characteristics Of The Living Body (AREA)
- Eye Examination Apparatus (AREA)
- Investigating Or Analysing Materials By The Use Of Chemical Reactions (AREA)
- Peptides Or Proteins (AREA)
Abstract
Description
GEBIET DER ERFINDUNGAREA OF INVENTION
Die vorliegende Erfindung betrifft das Gebiet der Diagnose von Neurodegeneration. Die vorliegende Erfindung betrifft neue Verfahren für die Differenzialdiagnose, wobei ein Kombinationstest verwendet wird, der verschiedene neurologische Marker in Körperflüssigkeiten erfasst. Die vorliegende Beschreibung betrifft auch neue Verfahren zur Erfassung von Rab3a, SAP25 oder einem α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit und die Verwendung dieser Verfahren in einem Kombinationstest für die Differenzialdiagnose von Neurodegeneration.The The present invention relates to the field of diagnosis of neurodegeneration. The present invention relates to novel methods for differential diagnosis, using a combination test that is different neurological Markers in body fluids detected. The present description also relates to new methods for detecting Rab3a, SAP25 or an α-synuclein in cerebrospinal fluid and the use of these methods in a combination test for differential diagnosis of neurodegeneration.
HINTERGRUND DER ERFINDUNGBACKGROUND OF THE INVENTION
Neurodegeneration ist ein Merkmal mehrerer neurologischer Störungen. Neurodegeneration kann Axonschaden, allmählich entstehenden Neuronaltod; Anomalien bei der Neurotransmitterfreisetzung oder Rezeptorfunktion; Zerstörung von Myelin, Veränderungen des Blutstroms im ZNS; Dysfunktion der Bluthirnschranke und/oder veränderten Sauerstoffmetabolismus; Schwierigkeiten bei anderen ZNS-Stoffwechselwegen und/oder verschiedene andere oft unbekannte Aspekte, die eine Fehlfunktion des ZNS verursachen können, umfassen. Heutzutage werden unterschiedliche Krankheiten mit verschiedenen Aspekten der neuronalen Fehlfunktion in Zusammenhang gebracht (für einen Überblick siehe Wilson et al., 1991). Alzheimer-Krankheit ist beispielsweise die wichtigste sämtlicher neurodegenerativen Krankheiten, an denen Tod und das Verschwinden von Nervenzellen im Cerebralcortex beteiligt sind. Dies ist die häufigste Demenz bei älteren Personen, die für Patienten und Familien Leiden und einen ökonomischen Verlust in Form von Kosten bedeutet, die für eine Langzeitversorgung von Patienten vonnöten sind, die aufgrund der Krankheit vollständig behindert sind. Eine Demenz des Lobus frontalis/temporalis ist der zweithäufigste Typ einer primären degenerativen Demenz und dieser macht etwa 3 bis 10% aller Patienten mit Demenz aus (Brun, 1993; Knopman, 1993). Das klinische Bild ist durch die Anwesenheit eines vorherrschenden Syndroms des Lobus frontalis gekennzeichnet (Sjögren, 1997), das auch bei anderen Störungen, wie affektiven Störungen und Schizophrenie beobachtet werden kann (Abbruzzese et al., 1997). Die Lewy-Körper-Krankheit ist ein Leiden, das mit progressiver Demenz oder Psychose einhergeht. Parkinson-Anzeichen, die zu Beginn fehlen oder schwach sind, werden schließlich üblich und die Steifigkeit wird gewöhnlich schwer. Lewy-Körper werden in großem Maße im Hirnstamm, basalen Vorderhirn, in Hyopthalamuskernen und im Neokortex gefunden.neurodegeneration is a feature of several neurological disorders. Neurodegeneration can cause axonal damage, gradually developing neuronal death; Anomalies in neurotransmitter release or receptor function; destruction of myelin, changes the bloodstream in the CNS; Dysfunction of the blood-brain barrier and / or changed Oxygen metabolism; Difficulty with other CNS metabolic pathways and / or various other often unknown aspects that are a malfunction of the CNS can cause include. Nowadays different diseases come with different ones Aspects of neuronal dysfunction (for a review see Wilson et al., 1991). For example, Alzheimer's disease is the most important all neurodegenerative diseases involving death and disappearance of nerve cells in the cerebral cortex are involved. this is the common Dementia in the elderly Persons responsible for Patients and families suffer and get an economic loss in the form of costs means for a long - term care of patients are necessary due to the Disease completely are disabled. Dementia of the frontal lobe / temporalis is the second most Type of primary degenerative Dementia and this accounts for about 3 to 10% of all patients with dementia from (Brun, 1993, Knopman, 1993). The clinical picture is through the Presence of a predominant syndrome of the frontal lobe (Sjögren, 1997), that also with other disturbances, like mood disorders and schizophrenia can be observed (Abbruzzese et al., 1997). The Lewy body disease is a condition associated with progressive dementia or psychosis. Parkinson's signs, which are initially absent or weak, eventually become common and the stiffness becomes ordinary heavy. Lewy body be in great Dimensions in the Brainstem, basal forebrain, in hyopthalamic nuclei and neocortex found.
Parkinson-Krankheit ist eine Art von Lewy-Körper-Krankheit, die im mittleren oder späten Lebensalter mit einem ganz allmählichen Fortschritt und einem verlängerten Verlauf auftritt. Man kann es als Beispiel für eine Krankheit des Nervensystems ansehen, die hauptsächlich das dopaminerge Nigrostriatum-System beinhaltet. Eine zerebrovaskuläre Krankheit wird dagegen von einem von mehreren pathologischen Prozessen ausgelöst, die die Blutgefäße des Gehirns beinhalten. Sie, ist die dritthäufigste Ursache für Tod nach Herzkrankheit und Krebs in Industrieländern und hat eine Gesamtprävalenz von 794 pro 100000. Fünf Prozent der Bevölkerung über 65 ist von Schlaganfall betroffen, einer akuten neurologischen Verletzung, die als Folge einer dieser pathologischen Prozesse auftritt. Die Neurodegeneration kann auch durch Einwirkung bestimmter chemischer Verbindungen (Tabelle 1), Strahlung, Chemotherapie oder hypoxisch-ischämische Ereignisse induziert werden. Die Langzeit-Komplikationen der Behandlung (oder Prophylaxe) von Leukämie in der Kindheit und Gehirntumor umfassen Verhaltensänderungen, schlechte schulische Leistung, Gedächtnisverlust, intellektuellen Abstieg, Wachstumsretardation, Hormonstörungen und anormale CT-Scans (cerebrale Atrophie, ventrikuläre Dilatation, intracerebrale Verkalkungen). Verzögerungen der intellektuellen Entwicklung (Defizite bei IQ, Gedächtnis, Aufmerksamkeit, visuospatialer Fähigkeit) (Fletcher et al., 1988) oder Abnahmen der kognitiven Funktion bei Leukämie-Überlebenden (Ochs et al., 1991) wurden nach Bestrahlung oder Chemotherapie ohne kraniale Bestrahlung beobachtet. Zudem können Kinder, die jünger als 4 Jahre sind, besonders gegenüber neuroloxischen Wirkungen der kranialen Radiotheraphie und/oder Chemotherapie anfällig sein (Moore et al., 1986; Jannoun et al., 1983). Für die meisten Mittel produzieren Hochdosis-Therapie, Kombinationschemotherapie, begleitende kraniale Radiotherapie und intracarotische oder intrathekale Injektionen eher neurologische Komplikationen als eine orale oder intravenöse Standard-Therapie. Jeder Teil des Nervensystems kann beschädigt werden. Da Krebspatienten aggressiver behandelt werden, mehr Chemotherapie erhalten und länger leben, und da neue Chemotherapiemittel entwickelt werden und gängige Mittel intensiver oder auf neuen Wegen verwendet werden, werden neurologische Komplikationen der Krebs-Chemotherapie üblicher, schwerer und komplexer.Parkinson's disease is a type of Lewy body disease that is in the middle or late Age with a very gradual Progress and a prolonged Course occurs. It can be considered as an example of a nervous system disorder look at that mainly includes the dopaminergic nigrostriatum system. A cerebrovascular disease is triggered by one of several pathological processes, the the blood vessels of the brain include. It's the third most common Cause for Death after heart disease and cancer in industrialized countries and has a global prevalence of 794 per 100,000. Five Percent of the population is over 65 stroke, an acute neurological injury, which occurs as a result of one of these pathological processes. The Neurodegeneration may also be due to exposure to certain chemical Compounds (Table 1), radiation, chemotherapy or hypoxic-ischemic events be induced. Long-term complications of treatment (or Prophylaxis) of leukemia in childhood and brain tumor include behavioral changes, poor academic performance, memory loss, intellectual Descent, growth retardation, hormonal imbalances and abnormal CT scans (cerebral atrophy, ventricular Dilatation, intracerebral calcifications). Delays of the intellectual Development (deficits in IQ, memory, attention, visuospatial Ability) (Fletcher et al., 1988) or decreases in cognitive function Leukemia survivors (Ochs et al., 1991) were given after radiation or chemotherapy without cranial irradiation observed. In addition, children younger than 4 years are, especially opposite neuroloxic effects of cranial radiotheraphy and / or chemotherapy susceptible (Moore et al., 1986; Jannoun et al., 1983). For the most Agents produce high-dose therapy, combination chemotherapy, accompanying cranial radiotherapy and intracarotic or intrathecal Injections rather neurological complications than oral or intravenous Standard therapy. Any part of the nervous system can be damaged. As cancer patients are treated more aggressively, more chemo get and longer and new chemotherapy drugs are being developed and common means be used more intensively or in new ways become neurological Complications of cancer chemotherapy more common, more severe and more complex.
Die meisten neurologischen Zustände, für die der Patient um allgemeine medizinische Pflege ersucht, beruhen auf leicht erfassten Krankheitsprozessen. Die Aufgabe des Arztes ist die Entwicklung eines neurologischen Analyseverfahrens, das zur genauen Diagnose der Stelle der Störung und ihrer möglichen Ursache führt. Nur nach genauer Diagnose ist ein wirksames Management und eine Behandlung der Krankheit möglich. Einige Techniken zur Diagnose von Neurodegeneration in Patienten wurden als Positionsemissionstomographie (PET), Einzelphotonenemissions-Computertomographie (SPECT) und Kernmagnetresonanzspektroskopie (NMRS) entwickelt, welche die Untersuchung der Hirnfunktion und Struktur ermöglichen. Die meisten neurologischen Krankheiten werden jedoch noch auf der Basis des Ausschlusses der anderen Formen von Störungen klinisch diagnostiziert, und in einigen Fällen ist es sogar nicht möglich, zwischen verschiedenen neurologischen Störungen zu unterscheiden. Der Lewy-Körpertyp der Demenz oder die Lewy-Körper-Demenz (LBD) die beispielsweise gegenüber Neuroleptika sensitiv ist, ist klinisch sehr schwierig von der Alzheimer-Krankheit zu unterscheiden (McKeith et al., 1996; Ballard et al., 1998). Die meisten Patienten (mehr als 75%) sind neuropathologisch als Patienten mit Alzheimer-Krankheit definiert, wohingegen schätzungsweise 15 bis 25% der klinisch diagnostizierten Patienten mit Alzheimer-Krankheit eine Lewy-Körper-Demenz aufweisen (Hooten et al., 1998). Da eine Lewy-Körper-Demenz anfälliger gegenüber einer Acetylcholinesterase-Behandlung ist, ist eine Unterscheidung der Lewy-Körper-Demenz von der Alzheimer-Krankheit für die Optimierung der Behandlung essentiell (Levy et al., 1994; Perry et al., 1994; Wilcock et al., 1994).Most neurological conditions for which the patient seeks general medical care are based on easily grasped disease processes. The task of the physician is the development of a neurological analysis procedure that allows for the exact diagnosis of the site of the disorder and its possible cause leads. Only after a precise diagnosis is it possible to effectively manage and treat the disease. Some techniques for diagnosing neurodegeneration in patients have been developed as Positional Emission Tomography (PET), Single Photon Emission Computed Tomography (SPECT) and Nuclear Magnetic Resonance Spectroscopy (NMRS), which allow the study of brain function and structure. However, most neurological diseases are still clinically diagnosed based on the exclusion of other forms of disorders, and in some cases it is even not possible to distinguish between different neurological disorders. The Lewy body type of dementia or Lewy body dementia (LBD), which is sensitive to, for example, neuroleptics, is clinically very difficult to distinguish from Alzheimer's disease (McKeith et al., 1996, Ballard et al., 1998). Most patients (more than 75%) are neuropathologically defined as patients with Alzheimer's disease, whereas an estimated 15 to 25% of clinically diagnosed Alzheimer's disease patients have Lewy body dementia (Hooten et al., 1998). Since Lewy body dementia is more susceptible to acetylcholinesterase treatment, differentiation of Lewy body dementia from Alzheimer's disease is essential for optimizing treatment (Levy et al., 1994, Perry et al., 1994; Wilcock et al., 1994).
Zudem wird eine Demenz des Lobus frontalis/temporalis oft als andere Typen der Demenz oder andere psychiatrische Störungen fehldiagnostiziert, da die Symptome der Demenz des Lobus frontalis/temporalis auch bei anderen Störungen beobachtet werden können.moreover Dementia of the frontal lobe / temporalis is often considered other types dementia or other psychiatric disorders misdiagnosed, as the symptoms of dementia of the frontal lobe / temporalis also at other disorders can be observed.
Es gibt keinen klar geschnittenen Unterschied zwischen Gefäßkrankheit und Alzheimer-Krankheit, und auch hier ist die Gefahr der Fehldiagnose offensichtlich. Da eine pharmakologische Behandlung der vaskulären Krankheit möglich ist, ist eine frühe richtige Diagnose entscheidend.It There is no clear cut difference between vascular disease and Alzheimer's disease, and again, there is a risk of misdiagnosis obviously. As a pharmacological treatment of vascular disease possible is is an early one correct diagnosis crucial.
Auch die Erkennung und Behandlung von Gehirnschaden, der durch induzierende Mittel, wie bestimmte chemische Verbindungen, Bestrahlung, Chemotherapie oder hypoxisch-ischämische Ereignisse verursacht wird, bleibt ein häufiges und wichtiges klinisches Problem für die meisten Neurologen. In den Fällen, bei denen die klinische Diagnose zweifelhaft ist, kann eine definitive Diagnose unwiderruflich nur durch neuropathologische Untersuchung erfolgen. Als solche ist eine genaue Differenzialdiagnose von Neurodegeneration nur post mortem möglich. Daher ist ein Verfahren zur frühen Erfassung neurologischer Störungen in Patienten und zur Überwachung neurologischer Änderungen, die durch verschiedene Mittel induziert werden, sehr hilfreich für die Bestimmung, ob eine Einwirkung des induzierenden Mittels fortgesetzt werden kann, ob geeignete Dosen und Medikamente in einzelnen Patienten verwendet werden und zum Beginn der richtigen Behandlungen.Also the detection and treatment of brain damage induced by Remedies, such as certain chemical compounds, radiation, chemotherapy or hypoxic-ischemic Events remains a frequent and important clinical Problem for most neurologists. In cases, where the clinical diagnosis is doubtful, a definite Diagnosis irrevocable only by neuropathological examination respectively. As such, a precise differential diagnosis of neurodegeneration only possible post mortem. Therefore, a procedure to early Recording neurological disorders in patients and for monitoring neurological changes, which are induced by various means, very helpful in determining whether an action of the inducing agent is continued Can, whether appropriate doses and drugs in individual patients be used and to start the right treatments.
Eine reihe neurologischer Marker wurde vor Kurzem verfügbar, die die Zustände des Zentralnervensystems (ZNS) in Bezug auf Zelltod, Axon-Wachstum und Re-Induktion, Entzündung und/oder Dysfunktion der Blut-Hirn-Schranke widerspiegeln.A series of neurological markers has recently become available, the the conditions of the central nervous system (CNS) in terms of cell death, axon growth and re-induction, inflammation and / or dysfunction of the blood-brain barrier reflect.
Das Mikrotubuli-assoziierte Protein Tau ist beispielsweise eine Hauptproteinkomponente gepaarter helikaler Filamente (PHF) und neurofibrillärer Knäuel (NFT) (Brion et al., 1985; Delacourt und Defossez, 1986, Grundke-Igbal et al., 1986; Kosik et al., 1986; Wood et al., 1986; Kondo et al., 1988). Das Protein Tau gibt es in verschiedenen Isoformen, von denen 4 bis 6 im Gehirn von Erwachsenen vorkommen, aber nur 1 Isoform im fötalen Hirn nachgewiesen wird. Die Diversität der Isoformen wird von einem einzelnen Gen auf dem menschlichen Chromosom 17 durch alternatives mRNA-Spleißen erzeugt (Himmler, 1989; Goedert et al., 1989; Andreadis et al., 1992). Die auffälligste Eigenschaft des Tau-Proteins, wie es durch molekulares Klonieren abgeleitet wurde, ist eine Spanne von 31 oder 32 Aminosäuren, die in dem carboxyterminalen Teil des Moleküls vorkommen und die entweder drei- oder viermal wiederholt werden können. Eine zusätzliche Diversität wird durch 29 oder 58 Aminosäuren lange Insertionen in den NH2-terminalen Teil der Tau-Moleküle erzeugt (Goedert et al., 1989). In-vivo-Tau fördert den Zusammenbau der Mikrotubuli und die Stabilität im Axonkompartiment der Neurone durch Wechselwirkungen, einschließlich seiner Mikrotubuli-Bindedomäne, die in dem wiederholten Bereich von Tau (255-381) lokalisiert ist (Lewis et al., 1988). Unter normalen Umständen enthält das Gehirn eines Erwachsenen 2 bis 3 Mol Phosphat je Molekül Tau (Selden und Pollard, 1983; Ksiezak-Reding et al., 1992). Die Phosphorylierung verschiedener Stellen in normalem Tau, wie es bei Ratten und Menschen untersucht wurde, hängt von der Entwicklungsstufe ab (Lee et al., 1991; Bramblett et al., 1993; Goedert et al., 1993). Tau-Varianten von 60, 64 und 68 kDA, die sich als Folge der Phosphorylierung ergeben, wurden in Gehirnbereichen nachgewiesen, die neurofibrilläre Knäuel aufweisen (Delacourte et al., 1990; Goedert et al., 1992; Flament et al., 1990, Greenberg und Davies, 1990). Diese Gehirne enthalten 6 bis 8 Mol Phosphat pro Mol Tau (Ksiezak-Reding et al., 1992), In Tau, das aus PHF (PHF-Tau) isoliert wurde, erfolgt die Phosphorylierung an mehreren Positionen (Igbal et al., 1989; Lee et al., 1991; Hasegawa et al., 1992). Bisher wurde der Nachweis von Phospho-Tau in Hirnextrakten, entweder über Antikörper (Mab Alz50; Ghanbari et al., 1990; Mab Ab423: Harrington et al., 1991; Mab AT120: Vandermeeren et al., 1993; Mab AT180; Mab AT270: Internationale Anmeldung, veröffentlicht unter WO 95/17429 und Mab AT8: Internationale Anmeldung, veröffentlicht unter WO 93/08302) oder über die Änderung des Molekulargewichts (Flament et al., 1990) oder sonst wie durch Funktionstests (Bramblett et al., 1992), zur Unterscheidung der Demenz mit veränderten Cytoskelett-Eigenschaften von normal gealterten Individuen oder aus Patienten mit anderen Typen von Demenz verwendet. Eine Kombination monoklonaler Antikörper, die jeweils nicht-phosphorylierte Epitope von Tau erkennen, wurden zur Erfassung des Vorhandenseins von Tau und PHF-Tau in Zerebrospinalflüssigkeit verwendet (Van de Voorde et al., 1995).The microtubule-associated protein tau, for example, is a major protein component of paired helical filaments (PHF) and neurofibrillary tangles (NFT) (Brion et al., 1985, Delacourt and Defossez, 1986, Grundke-Igbal et al., 1986, Kosik et al. 1986, Wood et al., 1986; Kondo et al., 1988). The protein tau exists in different isoforms, of which 4 to 6 are found in the brain of adults, but only 1 isoform is detected in the fetal brain. Diversity of isoforms is generated from a single gene on human chromosome 17 by alternative mRNA splicing (Himmler, 1989, Goedert et al., 1989, Andreadis et al., 1992). The most conspicuous feature of the tau protein, as derived by molecular cloning, is a span of 31 or 32 amino acids found in the carboxy-terminal part of the molecule, which can be repeated either three or four times. Additional diversity is created by 29 or 58 amino acid insertions into the NH 2 -terminal portion of the tau molecules (Goedert et al., 1989). In vivo tau promotes microtubule assembly and stability in the axon compartment of the neurons through interactions, including its microtubule-binding domain, located in the repeated region of tau (255-381) (Lewis et al., 1988). Under normal circumstances, the brain of an adult contains 2 to 3 moles of phosphate per molecule of tau (Selden and Pollard, 1983, Ksiezak-Reding et al., 1992). Phosphorylation of various sites in normal tau, as studied in rats and humans, depends on the developmental stage (Lee et al., 1991, Bramblett et al., 1993, Goedert et al., 1993). Tau variants of 60, 64 and 68 kDa resulting from phosphorylation have been detected in areas of the brain exhibiting neurofibrillary tangles (Delacourte et al., 1990; Goedert et al., 1992; Flament et al., 1990, Greenberg and Davies, 1990). These brains contain 6 to 8 moles of phosphate per mole of tau (Ksiezak-Reding et al., 1992). In Tau isolated from PHF (PHF-Tau), phosphorylation occurs at multiple positions (Igbal et al., 1989; Lee et al., 1991; Hasegawa et al., 1992). Heretofore, the detection of phospho-tau in brain extracts, either via antibodies (Mab Alz50, Ghanbari et al., 1990; Mab Ab423: Harrington et al., 1991; Mab AT120: Vandermeeren et al., 1993; Mab AT180; Mab AT270 : Inter National Application, published under WO 95/17429 and Mab AT8: International Application, published under WO 93/08302) or on the change of molecular weight (Flament et al., 1990) or else as a result of functional tests (Bramblett et al., 1992) used to distinguish dementia with altered cytoskeletal properties of normal aged individuals or from patients with other types of dementia. A combination of monoclonal antibodies, each recognizing non-phosphorylated epitopes of tau, was used to detect the presence of tau and PHF tau in cerebrospinal fluid (Van de Voorde et al., 1995).
Die gamma-Untereinheit der neuronenspezifischen Enolase (NSE) ist ein Hauptbestandteil des neuronalen Cytosols (Kato et al., 1981). NSE veranschaulicht 3% des gesamten löslichen Hirnproteins. Bei Erwachsenen geht man davon aus, dass sie bei der Bewertung des aktiven neuronalen Schadens der ischämischen, infektiösen oder Tumorursprung geeignet ist (Garcia et al., 1994). NSE im Serum von Kindern wurde nicht untersucht. Nara et al., (1988) zeigte, dass ein hoher NSE-Spiegel in Zerebrospinalflüssigkeit oder Serum mit einem schlechten Ergebnis und Tod bei komatösen Kindern korreliert ist. Eine erhöhte Serum-NSE ist aber nicht notwendigerweise ZNS-Ursprungs. Einige Gewebe, einschließlich peripherer Neurone, endokriner Drüsen, Lymphozyten, rote Blutkörperchen und Blutplättchen enthalten NSE (Kaiser, 1989), die die Verwendung dieses Markers allein gefährden kann.The The gamma subunit of neuron-specific enolase (NSE) is a Main component of the neuronal cytosol (Kato et al., 1981). NSE illustrates 3% of total soluble brain protein. In adults It is believed that they are useful in evaluating the active neuronal Damage of the ischemic, infectious or tumor origin (Garcia et al., 1994). NSE in serum of children has not been studied. Nara et al., (1988) showed that a high NSE level in cerebrospinal fluid or serum with a poor outcome and death in comatose children. An increased However, serum NSE is not necessarily CNS origin. Some Tissues, including peripheral neurons, endocrine glands, lymphocytes, red blood cells and platelets contain NSE (Kaiser, 1989), which prohibits the use of this marker alone endanger can.
β-Amyloid, ein 40 bis 43 Aminosäuren langes Peptid, wird über proteolytische Spaltung aus einem großen Vorstufenprotein, das als Amyloid-Precursor-Protein oder APP bezeichnet wird, abgeleitet. Amyloid wird während des Stoffwechsels normaler Zellen produziert. Das Amyloidpeptid weist einen hohen Grad an Heterogenität auf. Zwei Hauptformen von β-Amyloid wurden identifiziert, β-Amyloid(1-40) und β-Amyloid(1-42) β-Amyloid(1-42) ist ein Hauptbestandteil der neuritischen Plaques von Alzheimer-Krankheit, Down-Syndrom und normal gealterten Gehirnen. Es kann neurotoxisch sein, und steigert bekanntlich die Verletzlichkeit von Neuronen gegenüber anderen Insulten. Zudem können niedrige Konzentrationen von löslichem Amyloid cholinerge Hypoaktivität induzieren, die nicht von der begleitenden Neurotoxizität abhängt. Acetylcholin spielt eine entscheidende Rolle bei kognitiven Prozessen (Auld et al., 1998). Die Entwicklung von monoklonalen Hochaffinitäts-Antikörpern, die spezifisch wohl-definierte Epitope des Peptids erkennen führt zu einem einfachen Test für das β-Amyloid(1-42)-Peptid in unkonzentrierter Zerebrospinalflüssigkeit (Citron et al., 1997; Johnson-Wood et al., 1997). Dieser Test kann sich ebenfalls als wertvoll bei der Überwachung von Langzeitwirkungen von Medikamenten, Bestrahlung oder chemischen Substanzen erweisen, die die APP-Prozessierung stören.β-amyloid, a 40 to 43 amino acid long peptide, is derived via proteolytic cleavage from a large precursor protein called amyloid precursor protein or APP. Amyloid is produced during the metabolism of normal cells. The amyloid peptide has a high degree of heterogeneity. Two major forms of β-amyloid have been identified, β-amyloid (1-40) and β-amyloid (1-42) β-amyloid (1-42) being a major component of the neuritic plaques of Alzheimer's disease, Down syndrome and normal aged brains. It can be neurotoxic, and is known to increase the vulnerability of neurons to other insults. In addition, low levels of soluble amyloid can induce cholinergic hypoactivity that does not depend on the concomitant neurotoxicity. Acetylcholine plays a crucial role in cognitive processes (Auld et al., 1998). The development of high affinity monoclonal antibodies that specifically recognize well-defined epitopes of the peptide results in a facile test for the β-amyloid (1-42) peptide in unconcentrated cerebrospinal fluid (Citron et al., 1997, Johnson-Wood et al , 1997). This test may also prove valuable in monitoring long-term effects of drugs, radiation, or chemicals that interfere with APP processing.
Das Wachstums-assoziierte Protein-43 (GAP-43), das auch als Neuromodulin oder B-50 bezeichnet wird, ist ein für das Nervengewebe spezifisches Protein, das sich primär in den Axonen und präsynaptischen Endungen befindet. GAP-43 spielt wahrscheinlich eine Hauptrolle bei Nervenwachstum, Neuritenbildung, und bei Regeneration und neuronalem Wachstum (Skene und Willard, 1981; Basi, 1987; Benowitz et al., 1989; Mercken et al., 1992a) Synapsen-Proteine haben unterschiedliche Rollen bei der Synapsenfunktion. Proteine, wie Synapsin, sind wichtig zur Bestimmung der Menge an Vesikeln, die für die Fusion verfügbar sind, wohingegen Rab3a und Rabphilin wichtig sind für das Hinführen der Vesikel an die Membran. Der Andock-Prozess wird bestimmt durch einen molekularen Komplex aus Synaptobrevin, SNAP25, Sec und Syntaxin, wobei man annimmt, dass CSP und Synaptotagmin eine wichtige Rolle bei der Ca2+-abhängigen Freisetzung des Vesikelinhalts spielt. Alpha-Synuclein ist in Synapsen der Substantia nigra und der Basalganglien abundant, und gehört zu einer Familie von Proteinen, einschließlich α-Synuclein und γ-Synuclein.Growth-associated protein-43 (GAP-43), also referred to as neuromodulin or B-50, is a nerve tissue-specific protein found primarily in the axons and presynaptic endings. GAP-43 is believed to play a major role in nerve growth, neurite outgrowth, and regeneration and neuronal growth (Skene and Willard, 1981; Basi, 1987; Benowitz et al., 1989; Mercken et al., 1992a) Synapse proteins have different roles the synapse function. Proteins, such as synapsin, are important in determining the amount of vesicles available for fusion, whereas Rab3a and rabphilin are important for delivering the vesicles to the membrane. The docking process is determined by a molecular complex of synaptobrevin, SNAP25, Sec, and syntaxin, where it is believed that CSP and synaptotagmin play an important role in the Ca 2+ -dependent release of vesicle content. Alpha-synuclein is abundant in synapses of the substantia nigra and basal ganglia, and belongs to a family of proteins including α-synuclein and γ-synuclein.
Solche intrazellulären Marker, die in Körperflüssigkeiten vorhanden und stabil sind und die den Stoffwechselzustand der Neurone im Zentralnervensystem widerspiegeln, können zur frühen Erkennung von Neurodegeneration, sogar vor dem Auftreten klinischer Anzeichen geeignet sein. Ein biochemischer Index der neuronalen Funktion, der möglicherweise in Kombination mit anderen Diagnoseverfahren verwendet werden kann, kann sehr hilfreich zur Verbesserung der Genauigkeit der klinischen Diagnose und therapeutischen Überwachung der Neurodegeneration sein.Such intracellular Markers in body fluids present and stable and that the metabolic state of the neurons in the central nervous system can be used for the early detection of neurodegeneration, even be suitable for the onset of clinical signs. One biochemical index of neuronal function that may be Can be used in combination with other diagnostic methods very helpful for improving the accuracy of the clinical diagnosis and therapeutic monitoring of neurodegeneration.
Die Alzheimer-Krankheit ist durch abundante extrazelluläre senile Plaques, intrazelluläre Knäuel, und Synapsenverlust gekennzeichnet. Tau und β-Amyloid(1-42) sind essentielle Komponenten von jeweils diesen Knäueln und Plaques, den beiden Diagnosestrukturen bei der neuropathologischen Untersuchung von AD. Sowohl Tau als auch β-Amyloid(1-42) wurden in Zerebrospinalflüssigkeit (CSF) erfasst, und es ist mittlerweile gut anerkannt, dass das CSF-Tau und das CSF-β-Amyloid(1-42) als neurologische Marker für Alzheimer-Krankheit verwendet werden können, obwohl es bisher nicht bekannt ist, wie Änderungen in den CSF-Spiegeln die Pathophysiologie der Alzheimer-Krankheit betreffen. CSF-Tau ist in Alzheimer-Patienten verglichen mit Kontrollen entsprechenden Alters erhöht und betrifft die Anzahl der Knäuel im Gehirn, wohingegen β-Amyloid(1-42) bei Alzheimer-Krankheit reduziert ist. β-Amyloid(1-42) ist möglicherweise nicht an einer Plaquebildung beteiligt, da es bei Demenz ohne senile diffuse Plaques, wie Demenz des Lobus frontalis reduziert ist. Untersuchungen an Gehirngewebe legen zwar eine Beziehung für Plaques und bestimmte Knäuel auf das Ausmaß der Demenz nahe, jedoch sind die Spiegel von CSF-Tau und CSF-β-Amyloid(1-42) nicht übereinstimmend bezogen auf das Ausmaß der Demenz, wie definiert durch den Mini-Mental-Zustand, und eine Überlappung mit anderen Demenztypen kommt ebenfalls vor. Die Verwendung von β-Amyloid(1-40) als neurologischer Marker zusätzlich zu Tau und β-Amyloid(1-42) (Shoji et al., 1998) verbessert den Diagnosetest für die Alzheimer-Krankheit nicht, da der Spiegel von β-Amyloid(1-40) in den Alzheimer-Krankheit-Patienten, sich nicht ändert, verglichen mit den normalen Kontrollen (Motter et al., 1995).Alzheimer's disease is characterized by abundant extracellular senile plaques, intracellular nodules, and loss of synapse. Tau and β-amyloid (1-42) are essential components of each of these globules and plaques, the two diagnostic structures in the neuropathological study of AD. Both tau and β-amyloid (1-42) were detected in cerebrospinal fluid (CSF), and it is now well recognized that CSF tau and CSF-β amyloid (1-42) are neurological markers of Alzheimer's disease. Disease, although it is not yet known how changes in CSF levels affect the pathophysiology of Alzheimer's disease. CSF-tau is elevated in Alzheimer's patients compared to age-matched controls and affects the number of balls in the brain, whereas β-amyloid (1-42) is reduced in Alzheimer's disease. β-amyloid (1-42) may not be involved in plaque formation since it is reduced in dementia without senile diffuse plaques, such as dementia of the frontal lobe. Although studies on brain tissue suggest a relationship for plaques and certain tangles to the extent of dementia, the levels of CSF-tau and CSF-β-amyloid (1-42) are inconsistent with the extent of dementia as defined by the mini-mental state, and an overlap with other types of dementia also occurs. The use of β-amyloid (1-40) as a neurological marker in addition to tau and β-amyloid (1-42) (Shoji et al., 1998) does not improve the diagnostic test for Alzheimer's disease, as the level of β- Amyloid (1-40) in Alzheimer's disease patients did not change as compared with the normal controls (Motter et al., 1995).
Untersuchungen an Ratten-GAP-43 ergaben verringerte Spiegel im Stirncortex bei Alzheimer-Krankheit, jedoch erhöhte Spiegel in anderen Regionen (Coleman et al., 1992). Keine Untersuchung wurde an GAP-43 in Körperflüssigkeiten von Patienten mit Demenzstörungen durchgeführt.investigations rat GAP-43 resulted in decreased levels in the endocortex Alzheimer's disease, however, increased Mirrors in other regions (Coleman et al., 1992). No investigation was at GAP-43 in body fluids of patients with dementia disorders carried out.
Eine weitere wichtige Strukturveränderung in Gehirnen von AD-Patienten ist der Synapsenverlust. Tatsächlich ergaben jüngere Untersuchungen bzgl. der Messung der Menge Knäuel, Plaques und Synapsenverlust, dass der Synapsenverlust hauptsächlich mit dem Ausmaß der Demenz korreliert ist (Terry et al., 1991). Bei der letzteren Untersuchung wurde eine Reduktion der Synaptophysin-Immunreaktivität beobachtet. Eine ähnliche Reduktion wurde für andere Synapsen-Proteine dokumentiert: Synaptotagmin, Rab3a, Synaptobrevin und Syntaxin (Blennow et al., 1996; Davidsson et al., 1996; Shimohama et al., 1997; Ferrer et al., 1998). Es gibt ebenfalls für mehrere Formen von Parkinson-Krankheit starke Anzeichen, dass Synapsenproteine eine pathologische Rolle spielen. Zwei Mutationen in α-Synuclein wurden in zwei seltenen Formen von familärer Parkinson-Erkrankung erfasst, und α-Synuclein wurde als Hauptkomponente in Lewy-Körpern charakterisiert. Die Lewy-Körperbildung in vivo kann aus Synuclein-Akkumulation resultieren, die eine Folge einer Reduktion im schnellen Axontransport oder einer Überexpression von Synuclein sein kann (Jensen et al., 1998). Da die Synapsenproteine einer der Hauptgründe für das Ausmaß der Demenz ist (Terry et al., 1991) ist es geeignet, Verfahren zur Erfassung und Quantifizierung der Synapsenproteine in Körperflüssigkeiten zu schaffen. Das Vorhandensein und die Quantifizierung von Synapsenproteinen in CSF wurde bisher nicht vollständig erforscht. Chromogranin wurde bereits als Marker für den Synapsenverlust in CSF verwendet, jedoch wurde eine Reduktion nur in 'reiner' oder Alzheimer-Krankheit Typ I gezeigt (Blennow et al, 1995). Kurz danach wurde gezeigt, dass Synaptotagmin I in CSF vorhanden ist (Davidsson et al., 1996). In dieser Untersuchung wurde gezeigt, dass Synaptotagmin selektiv in der linken Hippocampus-Bildung und Brodmann-Bereich 9 des Stirn-Cortex von Patienten mit Alzheimer-Krankheit reduziert war. Auf der Basis von CSF-Pools wurde angenommen, dass diese Reduktion auch im CSF vorhanden war, wurde jedoch nicht quantifiziert. Davidsson et al. (1996) konnten Rab3a und Synaptophysin in CSF nicht nachweisen.A another important structural change in brains of AD patients is synapse loss. In fact, revealed younger Investigations concerning the measurement of the amount of balls, plaques and loss of synapse, that the synapse loss mainly with the extent of Dementia is correlated (Terry et al., 1991). In the latter investigation a reduction in synaptophysin immunoreactivity was observed. A similar Reduction was for other synaptic proteins documented: synaptotagmin, Rab3a, synaptobrevin and Syntaxin (Blennow et al., 1996; Davidsson et al., 1996; Shimohama et al., 1997; Ferrer et al., 1998). There are also several Forms of Parkinson's disease strong signs that synapse proteins play a pathological role. Two mutations in α-synuclein were detected in two rare forms of familial Parkinson's disease, and α-synuclein was characterized as a major component in Lewy bodies. The Lewy body formation in vivo may be from synuclein accumulation resulting in a reduction in fast axon transport or overexpression of synuclein (Jensen et al., 1998). Because the synapse proteins one of the main reasons for the Extent of Dementia is (Terry et al., 1991), it is suitable detection method and quantification of synaptic proteins in body fluids. The presence and the quantification of synapse proteins in CSF has been reported so far not completely explored. Chromogranin has already been used as a marker for synaptic loss used in CSF, however, a reduction was only in 'pure' or Alzheimer's disease Type I (Blennow et al, 1995). Shortly afterwards it was shown synaptotagmin I is present in CSF (Davidsson et al., 1996). In this study, it was shown that synaptotagmin was selective in the left hippocampal formation and Brodmann area 9 of the forehead cortex was reduced by patients with Alzheimer's disease. On the base From CSF pools it was assumed that this reduction was also in the CSF was present but was not quantified. Davidsson et al. (1996) failed to detect Rab3a and synaptophysin in CSF.
Auch für die Neurodegeneration, die durch Einwirken bestimmter chemischer Verbindungen, Bestrahlung, Chemotherapie oder hypoxisch-ischämischer Ereignisse induziert wurde, waren keine genauen diagnostischen Werkzeuge verfügbar. Perinatale Asphyxie kann mit neurologischen Qualen assoziiert sein. Eine frühe und genaue Bewertung der Schwere des Gehirnschadens nach einem hypoxisch-ischämischen Ereignis bleibt jedoch eines der schwierigsten Probleme bei der Neugeborenen-Fürsorge. Bisher sind klinische elektroenzephalographische und neurokardiologische Bewertung, zusammen mit zerebralen Blutstrom-Untersuchungen die am leichtesten verfügbaren Verfahren. Da es immer offensichtlicher wurde, dass die modifizierte Gehirnstoffwechselaktivität durch Änderungen der Komponenten in CSF widergespiegelt wird, kann die Erfassung der neurologischen CSF-Marker klinische Daten bei der Bewertung hypoxischischämischer Ererignisse komplementieren (Garcia-Alix et al., 1994). Die Verbindung zwischen den neurologischen CSF-Markern und den Verhaltensänderungen in einem späteren Alter nach Chemotherapie, Bestrahlung oder eines hypoxischen Ereignisses wurde niemals bestimmt.Also for the Neurodegeneration caused by the action of certain chemical compounds, Radiation, chemotherapy or hypoxic-ischemic events no accurate diagnostic tools were available. perinatal Asphyxia can be associated with neurological distress. An early and accurate Evaluation of the severity of brain damage after a hypoxic-ischemic Event, however, remains one of the toughest issues with the Neonatal care. So far, clinical electroencephalographic and neurocardiological Assessment, along with cerebral bloodstream studies, the most readily available method. As it became more and more obvious that the modified brain metabolism is due to changes the components are reflected in CSF, the capture of the neurological CSF marker clinical data in the evaluation of hypoxic ischemic Complement events (Garcia-Alix et al., 1994). The connection between neurological CSF markers and behavioral changes in a later one Age after chemotherapy, radiation or a hypoxic event was never determined.
AUFGABEN DER ERFINDUNGTASKS OF INVENTION
Die Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung von Verfahren zum spezifischeren Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum.The The object of the present invention is the provision of methods for more specific detection, quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration in an individual.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zum spezifischeren Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Alzheimer-Krankheit in einem Individuum.A Another object of the present invention is the provision a method for more specific detection, quantification and / or for the differential diagnosis of Alzheimer's disease in an individual.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zum spezifischeren Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Lewy-Körper-Krankheit in einem Individuum.A Another object of the present invention is the provision a method for more specific detection, quantification and / or for the differential diagnosis of Lewy body disease in an individual.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zum spezifischeren Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Parkinson-Krankheit in einem Individuum.A Another object of the present invention is the provision a method for more specific detection, quantification and / or for the differential diagnosis of Parkinson's disease in an individual.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zum spezifischeren Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Demenz des Lobus frontalis/temporalis in einem Individuum.A Another object of the present invention is the provision a method for more specific detection, quantification and / or for the differential diagnosis of dementia of the frontal lobe / temporalis in an individual.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zur Unterscheidung von Alzheimer-Krankheit gegenüber Parkinson-Krankheit.A Another object of the present invention is the provision of a method for distinguishing Alzheimer's disease from Parkinson's disease.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zur Unterscheidung von Alzheimer-Krankheit gegenüber Lewy-Körper-Demenz.A Another object of the present invention is the provision of a method for distinguishing Alzheimer's disease from Lewy body dementia.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zum spezifischen Nachweis oder zur Quantifizierung von vaskulären Problemen bei der Alzheimer-Krankheit und zur Differenzialdiagnose verschiedener Formen von Alzheimer-Krankheit.A Another object of the present invention is the provision a method for specific detection or quantification of vascular Problems with Alzheimer's disease and differential diagnosis various forms of Alzheimer's disease.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zur Diagnose der durch Chemotherapie oder durch Einwirkung chemischer Verbindungen oder Bestrahlung induzierten Neurodegeneration.A Another object of the present invention is the provision a procedure for diagnosis by chemo or by Exposure to chemical compounds or radiation Neurodegeneration.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zur Diagnose der durch Chemotherapie induzierten Neurodegeneration in auf Leukämie oder Gehirntumor behandelten Individuen.A Another object of the present invention is the provision a method of diagnosis of chemotherapy induced Neurodegeneration in on leukemia or brain tumor treated individuals.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Beschreibung ist die Bereitstellung eines neuen Verfahrens zum Nachweis des Synapsenproteins Rab3a in Zerebrospinalflüssigkeit.A Another object of the present description is the provision a new method for detecting the synapse protein Rab3a in Cerebrospinal fluid.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Beschreibung ist die Bereitstellung eines neuen Verfahrens zum Nachweis von Rab3a in Zerebrospinalflüssigkeit, das einen spezifischeren Nachweis, eine spezifischere Quantifizierung und/oder Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum ermöglicht.A Another object of the present description is the provision a new method for the detection of Rab3a in cerebrospinal fluid, that a more specific proof, a more specific quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration in an individual allows.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Beschreibung ist die Bereitstellung eines neuen Verfahrens zum Nachweis von Rab3a in Zerebrospinalflüssigkeit, das einen spezifischeren Nachweis, eine spezifischere Quantifizierung und/oder Differenzialdiagnose von Alzheimer-Krankheit ermöglicht.A Another object of the present description is the provision a new method for the detection of Rab3a in cerebrospinal fluid, that a more specific proof, a more specific quantification and / or differential diagnosis of Alzheimer's disease.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Beschreibung ist die Bereitstellung eines neuen Verfahrens zum Nachweis des Synapsenproteins α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit.A Another object of the present description is the provision of a new method for detecting the synapse protein α-synuclein in cerebrospinal fluid.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Beschreibung ist die Bereitstellung eines neuen Verfahrens zum Nachweis von α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit, das einen spezifischeren Nachweis, eine spezifischere Quantifizierung und/oder Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum ermöglicht.A Another object of the present description is the provision a new method for the detection of α-synuclein in cerebrospinal fluid, that a more specific proof, a more specific quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration in an individual allows.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Beschreibung ist die Bereitstellung eines neuen Verfahrens zum Nachweis von α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit, das einen spezifischeren Nachweis oder eine spezifischere Quantifizierung von Alzheimer-Krankheit und/oder Lewy-Körper-Krankheit ermöglicht, und/oder die Differenzialdiagnose der Alzheimer-Krankheit gegenüber Lewy-Körper-Krankheit ermöglicht.A Another object of the present description is the provision a new method for the detection of α-synuclein in cerebrospinal fluid, that is a more specific proof or a more specific quantification Alzheimer's disease and / or Lewy body disease, and / or the differential diagnosis of Alzheimer's disease versus Lewy body disease allows.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Diagnose-Kits zur Durchführung eines Verfahrens wie vorstehend beschriebenen.A Another object of the present invention is the provision a diagnostic kit to carry out a method as described above.
Eine weitere Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist die Bereitstellung eines Verfahrens zur therapeutischen Überwachung und/oder Bestimmung der Wirksamkeit einer bestimmten Behandlung.A Another object of the present invention is the provision a method of therapeutic monitoring and / or determination the effectiveness of a particular treatment.
EINGEHENDE BESCHREIBUNG DER ERFINDUNGINCOMING DESCRIPTION OF THE INVENTION
Die vorliegende Erfindung betrifft Verfahren zum spezifischen Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum. Diese Verfahren beinhalten die Bestimmung des Spiegels von mindestens drei neurologischen Markern in einer oder mehreren Körperflüssigkeitsproben des Individuums, wodurch der Typ und das Ausmaß der Neurodegeneration durch eine quantitative Änderung des Spiegels aller neurologischer Marker im Vergleich zu einer Kontrollprobe wiedergespiegelt wird.The present invention relates to methods for the specific detection, quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration in an individual. These methods involve the determination of the level of at least three neurological markers in one or more body fluids of the individual, thereby reflecting the type and extent of neurodegeneration by a quantitative change in the level of all neurological markers as compared to a control.
Aus den erfindungsgemäßen Beispielen geht hervor, dass durch Verwendung von mindestens drei neurologischen Markern ein spezifischer und empfindlicher Nachweis einer Reihe von neurodegenerativen Leiden erhalten wurde. Es ist ebenfalls ersichtlich, das es durch Verwendung von mindestens drei neurologischen Markern ermöglicht wurde, zwischen einer Reihe von neurodegenerativen Zuständen zu unterscheiden, die auf der Basis der klinischen Diagnose nicht unterscheidbar wären.Out the examples of the invention shows that by using at least three neurological Mark a specific and sensitive proof of a series from neurodegenerative disorders. It is also apparent do it by using at least three neurological markers allows was in between a series of neurodegenerative conditions distinguished on the basis of clinical diagnosis indistinguishable would.
Die in der vorliegenden Anmeldung verwendeten Begriffe Neurodegeneration und neurodegenerativer Zustand sind äquivalent und werden innerhalb der Anmeldung austauschbar verwendet. Diese Begriffe umfassen jedes Leiden des Gehirns, das mit einer neuronalen Fehlfunktion einhergeht. Verschiedene Krankheiten, die mit Neurodegeneration einhergehen, sind in Wilson et al., (1991) zitiert. Sie umfassen Alzheimer-Krankheit, Schlaganfall (fokale Gehirnverletzung), diffuse Gehirnverletzung, Parkinson-Krankheit, Lewy-Körper-Krankheit, Creutzfeld-Jacob-Krankheit, Demenz des Lobus frontalis/temporalis, Guilain Barre-Syndrom, Multiple Sklerose, Normaldruck-Hydrocephalus, Amyotrophe Lateralsklerose, Schizophrenie, Depression, Neurolathyrisme, Epilepsie und Asphyxie. Diese Liste ist jedoch nicht vollständig. Andere Krankheiten, die bekanntlich mit einer neuronalen Fehlfunktion einhergehen, sind ebenfalls eingeschlossen. Die Neurodegeneration umfasst auch eine beliebige Art von Hirnschaden oder jeden Zustand des Hirns, der mit einer neuronalen Fehlfunktion einhergeht, und der durch ein spezifisches Induktionsmittel verursacht wird. Bei einer bevorzugten Ausführungsform der vorliegenden Erfindung wird der spezifisch nachzuweisende, zu quantifizierende und/oder zu differenzialdiagnostizierende Zustand ausgewählt aus der Gruppe, bestehend aus Alzheimer-Krankheit, Lewy-Körper-Krankheit, Parkinson-Krankheit und Demenz des Lobus frontalis/temporalis. Die Lewy-Körper-Krankheit wird für eine beliebige Erkrankung verwendet, die Lewy-Körper im Hirnstamm, Basalvorderhirn, Hypothalamuskern und/oder Neokortex aufweist. Die Lewy-Körper-Krankheit umfasst Parkinson-Krankheit, multiple Systematrophie und Lewy-Körper-Demenz.The Neurodegeneration used in the present application and neurodegenerative state are equivalent and become within the application used interchangeably. These terms include each Suffering of the brain, which is associated with a neuronal dysfunction. Various diseases associated with neurodegeneration, are cited in Wilson et al., (1991). They include Alzheimer's disease, stroke (focal brain injury), diffuse brain injury, Parkinson's disease, Lewy Body Disease, Creutzfeld-Jacob Disease, Dementia of the frontal lobe / temporalis, Guilain Barre syndrome, multiple sclerosis, Normal pressure hydrocephalus, amyotrophic lateral sclerosis, schizophrenia, Depression, neurolathyrisme, epilepsy and asphyxia. This list is but not completely. Other diseases known to be associated with a neuronal dysfunction are also included. Neurodegeneration also includes any type of brain damage or condition of the brain, which is associated with a neuronal malfunction, and which is caused by a specific inducing agent. at a preferred embodiment In the present invention, the specific to be detected, to quantifying and / or differential diagnosing condition selected from the group consisting of Alzheimer's disease, Lewy body disease, Parkinson's disease and dementia of the frontal lobe / temporalis. The Lewy body disease is for Any disease uses the Lewy body in the brainstem, basal forebrain, hypothalamic nucleus and / or neocortex having. The Lewy body disease includes Parkinson's disease, multiple system atrophy and Lewy body dementia.
Bei einer weiteren bevorzugten Ausführungsform der vorliegenden Erfindung wird der spezifisch nachzuweisende, zu quantifizierende und/oder zu differenzialdiagnostizierende neurodegenerative Zustand durch hypoxisch-ischämische Ereignisse, Chemotherapie, Radiotherapie oder durch Einwirkung von chemischen Verbindungen oder Bestrahlung induziert. Die Neurodegeneration kann insbesondere durch Chemotherapie oder Radiotherapie während der Behandlung von Leukämie oder Hirntumor induziert werden.at a further preferred embodiment In the present invention, the specific to be detected, to quantifying and / or differential-diagnosing neurodegenerative Condition due to hypoxic-ischemic Events, chemotherapy, radiotherapy or exposure to induced chemical compounds or radiation. Neurodegeneration May in particular by chemo or radiotherapy during the Treatment of leukemia or brain tumor can be induced.
Die Liste der neurodegenerativen Zustände ist jedoch nicht vollständig. Andere Zustände, bei denen eine Fehlfunktion des Gehirns vorkommt, sind ebenfalls aufgenommen.The List of neurodegenerative conditions is not complete. Other Conditions, which is a malfunction of the brain, are also added.
Der Ausdruck "spezifischer Nachweis der Neurodegeneration" wie er in der vorliegenden Erfindung verwendet wird, bedeutet, dass eine höhere Empfindlichkeit und Spezifität für die Zuordnung einer bestimmten Erkrankung oder einer bestimmten Ursache einer neurologischen Störung zu einem bestimmten neurodegenerativen Zustand erhalten wird, wenn weniger als drei neurologische Marker zur Diagnose verwendet werden.Of the Expression "more specific Evidence of neurodegeneration "like it is used in the present invention means that a higher one Sensitivity and specificity for the Assignment of a specific disease or cause a neurological disorder to a specific neurodegenerative condition is obtained when less than three neurological markers can be used for diagnosis.
Der Ausdruck "Quantifizierung der Neurodegeneration", wie er in der vorliegenden Erfindung verwendet wird, bedeutet, dass der Grad der neuronalen Fehlfunktion aufgrund eines bestimmten neurodegenerativen Zustands bestimmt wird Der Ausdruck "Differenzialdiagnose der Neurodegeneration", wie er in der vorliegenden Erfindung verwendet wird, betrifft die Unterscheidung zwischen neurodegenerativen Zuständen auf eine Weise, dass eine bestimmte Erkrankung oder eine bestimmte Ursache für eine neurologische Störung mit einem bestimmten neurodegenerativen Zustand einhergeht.Of the Expression "Quantification Neurodegeneration ", as used in the present invention means that the degree of neuronal dysfunction due to a particular neurodegenerative Condition is determined The term "differential diagnosis of neurodegeneration" as used in the present The invention relates to the distinction between neurodegenerative states in a way that a certain illness or a particular Cause for a neurological disorder associated with a particular neurodegenerative condition.
Der spezifische Nachweis, die Quantifizierung und/oder Differenzialdiagnose der Neurodegeneration in einem Individuum wird durch die Erfassung von mindestens drei verschiedenen neurologischen Markern in einer von mehreren Körperflüssigkeitsproben in dem Individuum bewerkstelligt; wobei ein Immuntest verwendet wird, umfassend die Schritte:
- – Inkontaktbringen von einer oder mehreren Körperflüssigkeitsproben, die von einem Individuum erhalten wurden, mit mindestens drei verschiedenen Antikörpern (Primärantikörpern oder Fängerantikörpern), die jeweils einen anderen Marker in den Körperflüssigkeitsproben unter Bedingungen erkennen, die sich zur Erzeugung eines Antigen-Antikörper-Komplexes eignen; und
- – Nachweis der immunologischen Bindung der Antikörper an die Körperflüssigkeitsproben;
- – Rückschluss auf den Spiegel der neurologischen Marker in den Körperflüssigkeiten, wobei sich die Art und das Ausmaß der Neurodegeneration in den quantitativen Änderungen in dem Spiegel sämtlicher neurologischer Marker verglichen mit den Kontrollproben wiederspiegeln.
- - contacting one or more body fluid samples obtained from an individual with at least three different antibodies (primary antibodies or capture antibodies) each detecting a different marker in the body fluid samples under conditions suitable for generating an antigen-antibody complex; and
- - proof of immunological binding of the antibodies to the body fluid samples;
- - Conclusion on the level of neurological markers in body fluids, with the nature and extent of neurodegeneration reflected in the quantitative changes in the level of all neurological markers compared to the control samples.
Das Verfahren zur Erfassung der immunologischen Bindung kann dann durchgeführt werden, indem der Antigen-Antikörper-Komplex, der durch das Antigen und den Antikörper gebildet wird, der einen der neurologischen Marker erkennt, zusammengebracht wird mit:
- a) einem Sekundärantikörper (oder Nachweisantikörper) – der ein monoklonaler Antikörper sein kann, der ein spezifisches Epitop des Antigen-Antikörper-Komplexes erkennen kann, aber nicht den Primärantikörper allein erkennen kann, oder – der ein polyklonaler Antikörper sein kann, der ein spezifisches Epitop des Antigen-Antikörper-Komplexes erkennen kann, aber nicht den Primärantikörper allein erkennen kann, wobei der polyklonale Antikörper vorzugsweise durch Immunaffinitätschromatographie mittels immobilisierter neurologischer Marker oder dem Komplex aus neurologischem Marker und Primärantikörper gereinigt wird.
- b) einem Marker entweder zum spezifischen Tagging oder Kuppeln an den Sekundärantikörper, wobei der Marker ein beliebiger möglicher Marker ist, der dem Fachmann bekannt ist;
- c) geeigneten Pufferlösungen zum Durchführen der immunologischen Reaktion zwischen den Antikörpern und den Körperflüssigkeitsproben, zwischen dem Sekundärantikörper und dem Komplex aus dem neurologischen Marker und dem Primärantikörper und/oder dem gebundenen Sekundärantikörper und dem Marker andererseits; und
- d) ebenfalls möglicherweise für Standardisierungszwecke gereinigte Proteine oder synthetische Peptide, die mit den Antikörpern reagieren, die zum Nachweisen der neurologischen Marker dienen.
- a) a secondary antibody (or detection antibody) - which may be a monoclonal antibody capable of recognizing a specific epitope of the antigen-antibody complex but not recognizing the primary antibody alone, or - which may be a polyclonal antibody containing a specific epitope of the antigen-antibody complex, but can not recognize the primary antibody alone, the polyclonal antibody preferably being purified by immunoaffinity chromatography using immobilized neurological markers or the neurological marker-primary antibody complex.
- b) a marker either for specific tagging or coupling to the secondary antibody, which marker is any potential marker known to those skilled in the art;
- c) suitable buffer solutions for carrying out the immunological reaction between the antibodies and the body fluid samples, between the secondary antibody and the complex of the neurological marker and the primary antibody and / or the bound secondary antibody and the marker on the other hand; and
- d) also possibly for standardization purposes purified proteins or synthetic peptides that react with the antibodies that serve to detect the neurological markers.
Vorteilhafterweise sind die erfindungsgemäß verwendeten Antikörper in einem immobilisierten Zustand auf einem geeigneten Träger. Die Antikörper können auf bis zu drei (oder mehr beim Nachweis von mehr als 3 neurologischen Markern) unterschiedlichen Trägern oder auf dem gleichen Träger zugegen sein. Sind die Antikörper auf dem gleichen Träger (beispielsweise in der Vertiefung von einer Mikrotiterplatte), kann die immunologische Bindung von ihnen jeweils durch einen spezifischen Marker nachgewiesen werden. Alternativ können sich die Antikörper auf bestimmten Stellen auf dem gleichen Träger befinden. Im letzteren Fall kann die Erfassung mit einem allgemeinen Marker erfolgen, der die immunologische Bindung all dieser Antikörper nachweist. Der Sekundärantikörper selbst trägt vorteilhafterweise einen Marker oder eine Gruppe für direkte oder indirekte Kupplung mit einem Marker. Das erfindungsgemäße Verfahren kann alternativ zudem ebenfalls in die Praxis umgesetzt werden, indem irgend ein anderes Immuntestformat verwendet wird, das dem Fachmann bekannt ist.advantageously, are the inventively used antibody in an immobilized state on a suitable carrier. The antibody can up to three (or more in the detection of more than 3 neurological Markers) of different carriers or on the same carrier be present. Are the antibodies on the same carrier (for example in the well of a microtiter plate) the immunological binding of each by a specific Marker can be detected. Alternatively, the antibodies may be on certain places on the same carrier. In the latter In this case, the detection can be done with a general marker, which detects the immunological binding of all these antibodies. The secondary antibody itself bears advantageously a marker or a group for direct or indirect coupling with a marker. The inventive method Alternatively, it can also be put into practice by using any other immunoassay format that suits the Is known in the art.
Der Begriff "Epitop" betrifft denjenigen Teil des Antigen-Antikörper-Komplexes, der spezifisch an einen Antikörper-kombinierende Stelle gebunden ist. Die Epitope können durch beliebige Techniken des Standes der Technik bestimmt werden oder können durch eine Vielzahl von Computer-Vorhersage-Modellen des Standes der Technik vorhergesagt werden.Of the Term "epitope" refers to those Part of the antigen-antibody complex, specific to an antibody-combining Job is tied. The epitopes can by any techniques of the prior art or can be determined by a variety of Computer prediction models of the prior art predicted become.
Die Ausdrücke "Erkennen", "Umsetzen mit", "immunologische Bindung" oder "Erzeugung eines Antigen-Antikörper-Komplexes", wie sie erfindungsgemäß verwendet werden, werden so interpretiert, dass die Bindung zwischen dem Antigen und dem Antikörper unter allen Bedingungen erfolgt, die die immunologischen Eigenschaften des Antikörpers und des Antigens betreffen.The Terms "detecting," "reacting with," "immunological binding," or "generating an antigen-antibody complex," as used in the invention are interpreted to be the bond between the antigen and the antibody takes place under all conditions that have the immunological properties of the antibody and the antigen.
Der Begriff Körperflüssigkeiten betrifft sämtliche Flüssigkeiten, die im menschlichen Körper vorkommen, jedoch nicht eingeschränkt auf Blut, Lymphe, Harn und Zerebrospinalflüssigkeit (CSF).Of the Term body fluids affects all Liquids, those in the human body but not limited to blood, lymph, urine and cerebrospinal fluid (CSF).
In einer spezifischen Ausführungsform betrifft die vorliegende Erfindung ein Verfahren wie oben beschrieben, wobei die Körperflüssigkeitsprobe ausgewählt ist aus der Gruppe, bestehend aus einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe und einer Blutprobe. Die Blutprobe kann die gesamte Probe umfassen, wie sie aus dem Patient entnommen wird. Die Blutprobe umfasst stärker bevorzugt eine Plasmaprobe oder eine Serumprobe.In a specific embodiment The present invention relates to a method as described above. taking the body fluid sample selected is from the group consisting of a cerebrospinal fluid sample and a blood test. The blood sample may comprise the entire sample, as it is taken from the patient. The blood sample more preferably comprises a plasma sample or a serum sample.
Bei den erfindungsgemäßen Verfahren ist es ebenfalls möglich, die gleichen Marker in zwei verschiedenen Körperflüssigkeiten (in Kombination mit dem Nachweis von mindestens einem anderen Marker) zu erfassen oder den gleichen Marker in drei verschiedenen Körperflüssigkeiten zu erfassen. Es werden beispielsweise zwei neurologische Marker in der Zerebrospinalflüssigkeit nachgewiesen und einer dieser neurologischen Marker wird auch im Plasma nachgewiesen. Wie im Beispiel-Abschnitt gezeigt, führt auch die Erfassung des gleichen Markers in zwei verschiedenen Körperflüssigkeiten zu einem spezifischeren und empfindlicheren Nachweis und zu einer besseren Differenzialdiagnose von Neurodegeneration verglichen mit dem Nachweis dieses Markers nur in einer Körperflüssigkeit.at the inventive method it is also possible the same markers in two different body fluids (in combination with the detection of at least one other marker) or to detect the same marker in three different body fluids. It For example, two neurological markers in the cerebrospinal fluid and one of these neurological markers is also detected Plasma detected. As shown in the example section, leads as well the detection of the same marker in two different body fluids to a more specific and sensitive detection and to a better differential diagnosis of neurodegeneration compared with the detection of this marker only in a body fluid.
Die neurologischen Marker, die in dem erfindungsgemäßen Verfahren nachgewiesen werden, können ein beliebiges Protein sein, das mit bestimmten Arten neuronaler Zellen oder einer Zellfunktion einhergeht, von denen der Spiegel in einer oder mehreren Körperflüssigkeiten unter Bedingungen der Neurodegeneration den Krankheitsverlauf oder die Ursache der neurologischen Störung anzeigt. Einige neurologische Marker sind in einer oder mehreren Körperflüssigkeiten unter einem bestimmten neurologischen Zustand erhöht und andere sind reduziert. Jede mögliche Kombination aus 3, 4, 5, 6, 7, 8 oder mehr neurologischen Markern, die einen veränderten Spiegel in einer bestimmten Körperflüssigkeit und einem bestimmten neurologischen Zustand aufweisen, können für den spezifischen Nachweis, die Quantifizierung und/oder Differenzialdiagnose des neurologischen Zustands in einem Individuum verwendet werden. Mögliche neurologische Marker, die für einen spezifischen Nachweis, eine Quantifizierung und/oder Differenzialdiagnose von Neurodegeneration verwendet werden, umfassen: Tau, neuronenspezifische Enolase (NSE), Beta-Amyloid(1-42), Beta-Amyloid(1-40) Neuromodulin, Synapsenproteine (wie Rab3a, SNAP25, α-Synuclein, Synapsin, Synaptogamin, Synaptobrevin, Syntaxin, Rabphilin, n-sec, Cystein-Fadenprotein und andere), saures Gliafibrillenprotein (GFAP), 5100, IL6, TNF, IL1, IL2, Neurofilament (NF), basisches Myelinprotein (MBP) und 14-3-3. Diese Liste ist jedoch nicht vollständig. Andere neurologische Marker, die einen bestimmten Krankheitsprozess oder die Ursache für eine neurologische Störung anzeigen, können ebenfalls verwendet werden. Das Verhalten einiger dieser neurologischen Marker in Körperflüssigkeiten von Patienten, die an verschiedenen neurologischen Krankheiten und Hirnschaden leiden, sind in der Tabelle 2 gezeigt.The neurological markers detected in the method of the invention may be any protein associated with particular types of neuronal cells or cell function in which the level in one or more body fluids under conditions of neurodegeneration indicates the course of the disease or the cause of the neurological disorder. Some neurological markers are elevated in one or more body fluids under a particular neurological condition and others are reduced. Any combination of 3, 4, 5, 6, 7, 8 or more neurological markers that have altered levels in a particular body fluid and neurological condition may be used for the specific detection, quantification and / or differential diagnosis of the neurological condition to be used in an individual. Possible neurological markers used for specific detection, quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration include: tau, neuron-specific enolase (NSE), beta-amyloid (1-42) , beta-amyloid (1-40) neuromodulin, Synaptic proteins (such as Rab3a, SNAP25, α-synuclein, synapsin, synaptogamin, synaptobrevin, syntaxin, rabphilin, n-sec, cysteine filament protein and others), glial fibrillary acidic protein (GFAP), 5100, IL6, TNF, IL1, IL2, neurofilament ( NF), myelin basic protein (MBP) and 14-3-3. This list is not complete. Other neurological markers that indicate a particular disease process or the cause of a neurological disorder may also be used. The behavior of some of these neurological markers in body fluids of patients suffering from various neurological diseases and brain damage are shown in Table 2.
Jeder monoklonale oder polyklonale Antikörper, der im Stand der Technik hergestellt wird oder vorhanden ist, und der spezifisch einen der vorstehend genannten neurologischen Marker erkennt, kann zum Nachweis des neurologischen Markers verwendet werden. Antikörper, die spezifisch Tau erkennen, umfassen Alz50 (Ghanbari et al., 1990), Ab423 (Harrington et al., 1991), AT8 (Internationale Anmeldung, veröffentlicht unter WO 93/08302), AT120 (Vandermeeren et al., 1993); AT180 und AT270 (Internationale Anmeldung, veröffentlicht unter WO 95/17429) und AT100 (Internationale Anmeldung, veröffentlicht unter WO 96/04309). Es können aber auch andere Antikörper des Standes der Technik, die spezifisch Tau erkennen, verwendet werden. Antikörper, die spezifisch NSE erkennen, umfassen 10Cl und 2E7 und andere von Innogenetics (Gent, Belgien), kommerziell erhältliche Antikörper, die erhalten werden von Dako (Glostrup, Dänemark; Kat-Nr. BBS/NC/VI-H14), von Biogenex (San Ramon, CA, USA; Kat.-Nr. MA055-5C und AM055-5M), von RDI (Flanders, NJ, USA; Kat.-Nr. RDI-TRK4N6), von Roche Diagnostic Systems (Basel, Schweiz; Kat.-Nr. 07 34373), von Immunosource (Brüssel, Belgien, Kat.-Nr. CLA 73/5 und CR7041M) und von Cortex Biochem (San Leandro, CA, USA; Kat.-Nr. CR7047). Diese Liste von Antikörpern, die NSE erkennen, ist jedoch nicht vollständig, und andere Antikörper, die im Stand der Technik kommerziell erhältlich oder beschrieben sind, können ebenfalls verwendet werden. Antikörper, die spezifisch β-Amyloid erkennen, umfassen 2H3, 8E5 (Johnson-Wood et al., 1997), 10H3 (Majocha et al., 1992; Friedland et al., 1994), 2G3 (Citron et al., 1996), BA-27 und BC-05 (Suzuki et al., 1994), BNT77 (Asami-Odaka et al., 1995), 3692B (König et al., 1996) 2C11 (Lannfelt et al., 1995), 6E10 (Kim et al., 1990) und AMY-33 (Stern et al., 1990). Es können aber auch beliebige andere Antikörper des Standes der Technik, die spezifisch β-Amyloid erkennen, verwendet werden. Antikörper, die spezifisch Neuromodulin erkennen, umfassen NM2 (Oestreicher et al., 1994), NM4 (Six et al., 1992), NM1, NM3, NM6, NM7 und NM8 (Mercken et al., 1992a). Es kann aber auch jeder beliebige andere Antikörper des Standes der Technik, der spezifisch Neuromodulin erkennt, verwendet werden. Antikörper, die spezifisch Rab3a erkennen, umfassen kommerziell erhältliche Antikörper, wie sie von Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. R35520) erhalten werden können. Auch können andere Antikörper, die im Stand der Technik kommerziell erhältlich oder beschrieben sind, die Rab3a erkennen, verwendet werden. Antikörper, die spezifisch SNAP25 erkennen, umfassen kommerziell erhältliche Antikörper, wie sie erhältlich sind von Serotec (Oxford, UK; Kat.-Nr. SP12), von Sternberger Monoclonals Inc. (Verteilt von Affinity Research Products Lim., Mamhead, Exeter, UK; Kat.-Nr. SMI-81), von Chemicon (Temecula, CA, USA; Kat.-Nr. MAB331) und von Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. 535020). Diese Liste von Antikörpern, die SNAP25 erkennen, ist nicht vollständig und andere im Stand der Technik kommerziell erhältlich oder beschriebene Antikörper, die SNAP25 erkennen, können ebenfalls verwendet werden. Antikörper, die spezifisch ein α-Synuclein erkennen, umfassen kommerziell erhältliche Antikörper, wie sie erhältlich sind von Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. 563320). Es können auch andere im Stand der Technik erhältliche oder beschrieben Antikörper, die α-Synuclein erkennen, verwendet werden. Für den spezifischen Nachweis anderer Synapsenproteine, die sich möglicherweise als neurologische Marker verwenden lassen, sind verschiedene Antikörper im Stand der Technik kommerziell erhältlich und/oder bekannt. Antikörper, die spezifisch 5100 erkennen, umfassen kommerziell erhältliche Antikörper, wie sie von Biogenex (San Ramon, CA, USA; Kat.-Nr. MA058-C und AM058-5M) und von Innogenetics (Gent, Belgien, Kat.-Nr. M-011) erhältlich sind. Diese Liste von Antikörpern, die 5100 erkennen, ist nicht vollständig, und andere im Stand der Technik kommerziell erhältliche oder beschriebene Antikörper, die S100 erkennen, können ebenfalls verwendet werden. Antikörper, die spezifisch 14-3-3 erkennen, umfassen kommerziell erhältliche Antikörper, wie sie von Santa Cruz Biotechnology (Santa Cruz, CA, USA, Kat.-Nr. sc-1657) und von Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. F46820) erhältlich sind. Diese Liste der Antikörper, die 14-3-3 erkennen, ist nicht vollständig und andere im Stand der Technik kommerziell erhältliche Antikörper, die 14-3-3 erkennen, können ebenfalls verwendet werden. Antikörper, die spezifisch Neurofilament erkennen, umfassen kommerziell erhältliche Antikörper, wie sie von Innogenetics (Gent, Belgien; Kat.-Nr. M-011 und M-005) und von Alexis (Läufelingen, Schweiz; Kat.-Nr. BC-4000-A-L001 und BC-4010-A-L001) erhältlich sind. Diese Liste der Antikörper, die Neurofilament erkennen, ist nicht vollständig, und andere im Stand der Technik kommerziell erhältliche oder beschriebene Antikörper, die Neurofilament erkennen, können auch verwendet werden.Any monoclonal or polyclonal antibody produced or present in the art that specifically recognizes any of the above neurological markers may be used to detect the neurological marker. Antibodies that specifically recognize tau include Alz50 (Ghanbari et al., 1990), Ab423 (Harrington et al., 1991), AT8 (International application, published under WO 93/08302), AT120 (Vandermeeren et al., 1993). ; AT180 and AT270 (International Application, published under WO 95/17429) and AT100 (International Application, published under WO 96/04309). However, other prior art antibodies that specifically recognize tau may also be used. Antibodies that specifically recognize NSE include 10Cl and 2E7 and others from Innogenetics (Gent, Belgium), commercially available antibodies obtained from Dako (Glostrup, Denmark, Cat # BBS / NC / VI-H14), from Biogenex (San Ramon, CA, U.S.A., MA055-5C and AM055-5M), from RDI (Flanders, NJ, U.S.A., RDI-TRK4N6), from Roche Diagnostic Systems (Basel, Switzerland; Cat. No. 07 34373), Immunosource (Brussels, Belgium, Cat # CLA 73/5 and CR7041M) and Cortex Biochem (San Leandro, Calif., Cat # CR7047). However, this list of antibodies that recognize NSE is not exhaustive, and other antibodies that are commercially available or described in the art can also be used. Antibodies that specifically recognize β-amyloid include 2H3, 8E5 (Johnson-Wood et al., 1997), 10H3 (Majocha et al., 1992, Friedland et al., 1994), 2G3 (Citron et al., 1996). BA-27 and BC-05 (Suzuki et al., 1994), BNT77 (Asami-Odaka et al., 1995), 3692B (Koenig et al., 1996) 2C11 (Lannfelt et al., 1995), 6E10 (FIG. Kim et al., 1990) and AMY-33 (Stern et al., 1990). However, any other prior art antibodies that specifically recognize β-amyloid can also be used. Antibodies that specifically recognize neuromodulin include NM2 (Oestreicher et al., 1994), NM4 (Six et al., 1992), NM1, NM3, NM6, NM7, and NM8 (Mercken et al., 1992a). However, any other prior art antibody that specifically recognizes neuromodulin may also be used. Antibodies that specifically recognize Rab3a include commercially available antibodies, such as may be obtained from Transduction Labs (Lexington, KY, U.S.A., No. R35520). Also, other antibodies commercially available or described in the art which recognize Rab3a can be used. Antibodies that specifically recognize SNAP25 include commercially available antibodies, such as those available from Serotec (Oxford, UK; Cat No SP12), from Sternberger Monoclonals Inc. (distributed by Affinity Research Products Lim., Mamhead, Exeter, UK Cat # SMI-81), from Chemicon (Temecula, CA, USA, Cat # MAB331), and from Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Cat # 535020). This list of antibodies recognizing SNAP25 is not exhaustive and other commercially available or described antibodies recognizing SNAP25 can also be used. Antibodies that specifically recognize an α-synuclein include commercially available antibodies, such as are available from Transduction Labs (Lexington, KY, U.S.A., cat # 563320). Other art-recognized or described antibodies recognizing α-synuclein may also be used. For the specific detection of other synapse proteins which may possibly be used as neurological markers, various antibodies are commercially available and / or known in the art. Antibodies specifically recognizing 5100 include commercially available antibodies as described by Biogenex (San Ramon, Calif., CA, MA058-C and AM058-5M) and Innogenetics (Gent, Belgium, cat. M-011) are available. This list of antibodies recognizing 5100 is not exhaustive, and other antibodies commercially available or described in the art which recognize S100 may also be used. Antibodies specifically recognizing 14-3-3 include commercially available antibodies as described by Santa Cruz Biotechnology (Santa Cruz, Calif., U.S.A., sc-1657) and Transduction Labs (Lexington, Ky., USA; Cat No. F46820) are available. This list of antibodies recognizing 14-3-3 is not exhaustive and others commercially available in the art antibodies recognizing 14-3-3 can also be used. Antibodies that specifically recognize neurofilament include commercially available antibodies such as those available from Innogenetics (Ghent, Belgium, Cat No M-011 and M-005) and from Alexis (Läufelingen, Switzerland; Cat. No. BC-4000 -A-L001 and BC-4010-A-L001) are available. This list of antibodies recognizing neurofilament is not exhaustive, and other antibodies commercially available or described in the art which recognize neurofilament may also be used.
Ebenfalls können Fragmente, die von diesen monoklonalen Antikörpern hergeleitet sind, wie Fab, F(ab)'2, ssFv ("variables Einzelkettenfragment") und andere antikörperartige Konstrukte, die den variablen Bereich des Antikörpers erhalten, vorausgesetzt, sie haben die ursprünglichen Bindungseigenschaften beibehalten, in einem erfindungsgemäßen Verfahren verwendet werden. Solche Fragmente werden gewöhnlich erzeugt durch beispielsweise enzymatische Spaltung der Antikörper mit Papain, Pepsin oder andere Proteasen. Der Fachmann weiß, dass monoklonale Antikörper oder deren Fragmente für verschiedene Anwendungen modifiziert werden können. Ebenfalls können Miniantikörper und mehrwertige Antikörper, wie Diakörper, Triakörper, tetravalente Antikörper und Peptakörper in einem erfindungsgemäßen Verfahren verwendet werden. Die Herstellung und die Verwendung dieser Fragmente und mehrwertiger Antikörper wurde ausgiebig in der Internationalen Patentanmeldung WO 98/29442 beschrieben.Also, fragments derived from these monoclonal antibodies, such as Fab, F (ab) ' 2 , ssFv ("variable single chain fragment"), and other antibody-like constructs which retain the variable region of the antibody, provided they have retained the original binding properties be used in a method according to the invention. Such fragments are usually generated by, for example, enzymatic cleavage of the antibodies with papain, pepsin or other proteases. The person skilled in the art knows that monoclonal antibodies or their fragments can be modified for various applications. Also, miniantibodies and polyvalent antibodies such as diabodies, triabodies, tetravalent antibodies and peptobodies can be used in a method of the invention. The preparation and use of these fragments and polyvalent antibodies has been extensively described in International Patent Application WO 98/29442.
Die in einem erfindungsgemäßen Verfahren verwendeten Antikörper können humanisierte Versionen der monoklonalen Mausantikörper sein, hergestellt mit Hilfe der DNR-Rekombinationstechnologie, wobei von Maus- und/oder Human-Genom-DNA-Sequenzen, die H- und L-Ketten codieren, ausgegangen wird, oder von cDNA-Klonen, die H- und L-Ketten codieren. Der Begriff "humanisierter Antikörper" bedeutet, dass mindestens ein Teil der Framework-Bereiche eines Immunglobulins von Human-Immunoglobulin-Sequenzen hergeleitet ist. Die in einem erfindungsgemäßen Verfahren verwendeten Antikörper können durch eine geeignete Markierung des enzymatischen, fluoreszierenden oder radioaktiven Typs markiert werden.The in a method according to the invention used antibodies can be humanized versions of mouse monoclonal antibodies, prepared by DNR recombinant technology using mouse and / or human genomic DNA sequences, encoding the H and L chains, or cDNA clones, encode the H and L chains. The term "humanized antibody" means that at least a portion the framework regions of an immunoglobulin of human immunoglobulin sequences is derived. The antibodies used in a method according to the invention can by a suitable label of the enzymatic, fluorescent or radioactive type are marked.
In einer spezifischen Ausführungsform der Erfindung wird mindestens einer der neurologischen Marker, die in einem Verfahren wie oben beschrieben nachgewiesen werden sollen, aus der Gruppe ausgewählt, bestehend aus Tau, Phospho-Tau, (β-Amyloid(1-42), β-Amyloid(1-40), Neuromodulin, neuronenspezifische Enolase und/oder Synapsenproteinen. Eine mögliche Kombination von 3, 4, 5, 6, 7, 8, oder mehr Markern, von denen einer aus der obigen Gruppe ausgewählt wird, kann für den spezifischen Nachweis, die Quantifizierung und/oder die Differenzialdiagnose der Neurodegeneration in einem Individuum verwendet werden. Es ist auch eindeutig, dass mehr als ein (d.h. 2, 3, 4, 5, 6, 7, oder mehr) oder sogar alle neurologische Marker, die in einem erfindungsgemäßen Verfahren verwendet werden sollen, aus der vorstehenden Gruppe ausgewählt werden können. Bei einer spezifischeren Ausführungsform der Erfindung werden ein, stärker bevorzugt zwei, am stärksten bevorzugt drei der neurologischen Marker, die in einem erfindungsgemäßen Verfahren wie oben beschrieben, nachgewiesen werden sollen, aus den folgenden Gruppen ausgewählt:
- – Tau, β-Amyloid(1-42) und Neuromodulin; oder
- – Tau, neuronenspezifische Enolase und Neuromodulin oder
- – Tau, Phospho-Tau, β-Amyloid(1-42);
- Tau, β-amyloid (1-42) and neuromodulin; or
- - Tau, neuron-specific enolase and neuromodulin or
- Tau, phospho-tau, β-amyloid (1-42) ;
Bei einer weiteren spezifischeren Ausführungsform wird Tau in einer Körperflüssigkeit, vorzugsweise CSF, nachgewiesen, und β-Amyloid(1-42) wird in zwei verschiedenen Körperflüssigkeiten, vorzugsweise CSF und Plasma, nachgewiesen.In another more specific embodiment, tau is detected in a body fluid, preferably CSF, and β-amyloid (1-42) is detected in two different body fluids, preferably CSF and plasma.
Bei einer weiteren spezifischeren Ausführungsform ist mindestens einer der biologischen Marker, die in einem Verfahren, wie oben beschrieben nachgewiesen werden sollen, ein Synapsenprotein, ausgewählt aus der Gruppe, bestehend aus Rab3a, SNAP25 nd α-Synuclein. Jede mögliche Kombination von 3, 4, 5, 6, 7, 8 oder mehr Markern, von denen einer aus der vorstehenden Gruppe der Synapsenproteine ausgewählt wird, kann für den spezifischen Nachweis, die Quantifizierung und/oder die Differenzialdiagnose der Neurodegeneration in einem Individuum verwendet werden.at Another more specific embodiment is at least one the biological marker used in a procedure as described above to be detected, a synapse protein selected from the Group consisting of Rab3a, SNAP25 and α-synuclein. Any combination of 3, 4, 5, 6, 7, 8 or more markers, one of which group of synapse proteins is selected for the specific group Detection, quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration in an individual.
Folglich betrifft die vorliegende Beschreibung ein neues Verfahren zum Nachweis von Rab3a in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend mindestens die folgenden Schritte:
- – Inkontaktbringen von einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe, die von einem Individuum erhalten wurde, mit einem monoklonalen Antikörper (Primärantikörper oder Fängerantikörper), der Rab3a unter Bedingungen erkennt, die sich zur Erzeugung eines Antigen-Antikörper-Komplexes eignen; und
- – Nachweisen der immunologischen Bindung des Antikörpers an die Zerebrospinalflüssigkeitsprobe.
- Contacting a cerebrospinal fluid sample obtained from an individual with a monoclonal antibody (primary antibody or capture antibody) that recognizes Rab3a under conditions suitable for generating an antigen-antibody complex; and
- - Detecting the immunological binding of the antibody to the cerebrospinal fluid sample.
Für den Nachweis von Rab3a in Hirngewebe sind zwar Antikörper verfügbar, die spezifisch Rab3a erkennen, jedoch war der Nachweis von Rab3a in Zerebrospinalflüssigkeit nicht so offensichtlich. Durch ihr verwendetes Verfahren konnten Davidsson et al. (1996) kein Rab3a in der Zerebrospinalflüssigkeit nachweisen. Jeder Antikörper, der einen spezifischen Nachweis von Rab3a in der Zerebrospinalflüssigkeit ermöglicht, kann in diesem neuen Verfahren verwendet werden. Ein bevorzugter monoklonaler Antikörper zur Verwendung in dem erfindungsgemäßen Verfahren kann von Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. R35520) erhalten werden.For the detection of Rab3a in brain tissue, although antibodies are specifically Rab3a he available However, the detection of Rab3a in cerebrospinal fluid was not so obvious. By their method used Davidsson et al. (1996) did not detect Rab3a in the cerebrospinal fluid. Any antibody that allows specific detection of Rab3a in the cerebrospinal fluid can be used in this new procedure. A preferred monoclonal antibody for use in the method of the invention can be obtained from Transduction Labs (Lexington, KY, U.S.A., R35520).
Der erfindungsgemäß verwendete monoklonale Antikörper ist vorteilhafterweise in einem immobilisierten Zustand auf einem geeigneten Träger. Das erfindungsgemäße Verfahren kann alternativ in die Praxis umgesetzt werden, indem ein beliebiges anderes Immunassay-Format verwendet wird, das dem Fachmann bekannt ist.Of the used according to the invention monoclonal antibodies is advantageously in an immobilized state on one suitable carrier. The inventive method Alternatively, it can be put into practice by using any another immunoassay format is used, known to those skilled in the art is.
Das Verfahren zum Nachweisen der immunologischen Bindung kann dann durchgeführt werden, indem der Antigen-Antikörper-Komplex, der vom Antigen und dem Antikörper gebildet wird, der Rab3a erkennt, zusammengebracht wird mit:
- a) einem Sekundärantikörper (oder Nachweisantikörper) – der ein monoklonaler Antikörper sein kann, der ein Epitop des Antigen-Antikörper-Komplexes erkennen kann, aber nicht den Primärantikörper allein erkennen kann, oder – der ein polyklonaler Antikörper sein kann, der ein Epitop des Antigen-Antikörper-Komplexes erkennen kann, aber nicht den Primärantikörper allein erkennen kann, wobei der polyklonale Antikörper vorzugsweise durch Immunaffinitätschromatographie mittels immobilisiertem Rab3a oder dem Komplex aus Rab3a und Primärantikörper gereinigt wird.
- b) einem Marker entweder zum spezifischen Tagging oder Kuppeln an den Sekundärantikörper, wobei der Marker ein beliebiger möglicher Marker ist, der dem Fachmann bekannt ist;
- c) geeigneten Pufferlösungen zum Durchführen der immunologischen Reaktion zwischen den Antikörpern und der Zerebrospinalflüssigkeitsprobe zwischen dem Sekundärantikörper und dem Komplex aus dem neurologischen Marker und dem Primärantikörper und/oder dem gebundenen Sekundärantikörper und dem Marker; und
- d) ebenfalls möglicherweise für Standardisierungszwecke gereinigten Proteinen oder synthetischen Peptiden, die mit den Antikörpern reagieren, die Rab3a erkennen.
- a) a secondary antibody (or detection antibody) - which may be a monoclonal antibody that can recognize an epitope of the antigen-antibody complex but can not recognize the primary antibody alone, or - which may be a polyclonal antibody that is an epitope of the antigen Antibody complex but can not recognize the primary antibody alone, the polyclonal antibody preferably being purified by immunoaffinity chromatography using immobilized Rab3a or the complex of Rab3a and primary antibody.
- b) a marker either for specific tagging or coupling to the secondary antibody, which marker is any potential marker known to those skilled in the art;
- c) suitable buffer solutions for carrying out the immunological reaction between the antibodies and the cerebrospinal fluid sample between the secondary antibody and the complex of the neurological marker and the primary antibody and / or the bound secondary antibody and the marker; and
- d) also possibly for standardization purposes purified proteins or synthetic peptides that react with the antibodies that recognize Rab3a.
Wie in den erfindungsgemäßen Beispielen veranschaulicht kann ein polyklonales Rab3a-Serum als Nachweisantikörper verwendet werden.As in the examples of the invention Illustratively, a polyclonal Rab3a serum can be used as the detection antibody become.
Der Sekundärantikörper selbst trägt vorteilhafterweise einen Marker oder eine Gruppe zur direkten oder indirekten Kupplung mit einem Marker.Of the Secondary antibody itself bears advantageously a marker or group for direct or indirect coupling with a marker.
Die vorliegende Beschreibung betrifft auch ein neues Verfahren zum Nachweisen von SNAP25 in Cerebroppinalflüssigkeit, umfassend mindestens die folgenden Schritte:
- – Inkontaktbringen von einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe, die von einem Individuum erhalten wurde, mit einem monoklonalen Antikörper (Primärantikörper oder Fängerantikörper), der SNAP25 unter Bedingungen erkennt, die sich zur Erzeugung eines Antigen-Antikörper-Komplexes eignen; und
- – Nachweisen der immunologischen Bindung des Antikörpers an die Zerebrospinalflüssigkeitsprobe.
- Contacting a cerebrospinal fluid sample obtained from an individual with a monoclonal antibody (primary antibody or capture antibody) which recognizes SNAP25 under conditions suitable for the production of an antigen-antibody complex; and
- - Detecting the immunological binding of the antibody to the cerebrospinal fluid sample.
Für den Nachweis von SNAP25 in Hirngewebe sind zwar Antikörper verfügbar, die spezifisch SNAP25 erkennen, jedoch war der Nachweis von SNAP25 in Zerebrospinalflüssigkeit nicht so offensichtlich und wurde vorher nicht gezeigt.For the proof Although SNAP25 in brain tissue has antibodies that specifically recognize SNAP25, however, the detection of SNAP25 was in cerebrospinal fluid not so obvious and has not been shown before.
Jeder Antikörper, der einen spezifischen Nachweis von SNAP25 in der Zerebrospinalflüssigkeit ermöglicht, kann in diesem neuen Verfahren verwendet werden. Ein bevorzugter monoklonaler Antikörper zur Verwendung in dem erfindungsgemäßen Verfahren kann von Serotec (Oxford UK; Kat.-Nr. SP12) von Sternberger Monoclonals Inc. (Verteilt durch Affinity Research Products Lim, Mamhead, Exeter, UK; Kat.-Nr. SMI-81) von Chemicon (Temecula, CA, USA; Kat.-Nr. MAB 331) oder von Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. 535020) erhalten werden.Everyone Antibody, specific detection of SNAP25 in the cerebrospinal fluid allows can be used in this new process. A preferred one monoclonal antibody for use in the method of the invention may be obtained from Serotec (Oxford UK, cat # SP12) from Sternberger Monoclonals Inc. (Distrib by Affinity Research Products Lim, Mamhead, Exeter, UK; Cat SMI-81) from Chemicon (Temecula, CA, USA, Cat.No. MAB 331) or from Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Cat # 535020).
Der erfindungsgemäß verwendete monoklonale Antikörper ist vorteilhafterweise in einem immobilisierten Zustand auf einem geeigneten Träger, Das erfindungsgemäße Verfahren kann alternativ in die Praxis umgesetzt werden, indem ein beliebiges anderes Immunassay-Format verwendet wird, das dem Fachmann bekannt ist.Of the used according to the invention monoclonal antibodies is advantageously in an immobilized state on one suitable carrier, The inventive method Alternatively, it can be put into practice by using any another immunoassay format is used, known to those skilled in the art is.
Das Verfahren zum Nachweisen der immunologische Bindung kann dann durchgeführt werden, indem der Antigen-Antikörper-Komplex, der vom Antigen und dem Antikörper gebildet wird, der SNAP25 erkennt, zusammengebracht wird mit:
- a) einem Sekundärantikörper (oder Nachweisantikörper) – der ein monoklonaler Antikörper sein kann, der ein Epitop des Antigen-Antikörper-Komplexes erkennen kann, aber nicht den Primärantikörper allein erkennen kann, oder – der ein polyklonaler Antikörper sein kann, der ein Epitop des Antigen-Antikörper-Komplexes erkennen kann, aber nicht den Primärantikörper allein erkennen kann, wobei der polyklonale Antikörper vorzugsweise durch Immunaffinitätschromatographie mittels immobilisiertem SNAP25 oder dem Komplex aus SNAP25 und Primärantikörper gereinigt wird.
- b) einem Marker entweder zum spezifischen Tagging oder Kuppeln an den Sekundärantikörper, wobei der Marker ein beliebiger möglicher Marker ist, der dem Fachmann bekannt ist;
- c) geeigneten Pufferlösungen zum Durchführen der immunologischen Reaktion zwischen den Antikörpern und der Zerebrospinalflüssigkeitsprobe, zwischen dem Sekundärantikörper und dem Komplex aus dem neurologischen Marker und dem Primärantikörper und/oder dem gebundenen Sekundärantikörper und dem Marker; und
- d) ebenfalls möglicherweise für Standardisierungszwecke gereinigten Proteinen oder synthetischen Peptiden, die mit den Antikörpern reagieren, die SNAP25 erkennen.
- a) a secondary antibody (or detection antibody) - which may be a monoclonal antibody that can recognize an epitope of the antigen-antibody complex but can not recognize the primary antibody alone, or - which may be a polyclonal antibody that is an epitope of the antigen Antibody complex but can not recognize the primary antibody alone, the polyclonal antibody preferably being purified by immunoaffinity chromatography using immobilized SNAP25 or the complex of SNAP25 and primary antibody.
- b) a marker either for specific tagging or coupling to the secondary antibody, which marker is any potential marker known to those skilled in the art;
- c) suitable buffer solutions for carrying out the immunological reaction between the antibodies and the cerebrospinal fluid sample, between the secondary antibody and the complex of the neurological marker and the primary antibody and / or the bound secondary antibody and the marker; and
- d) also possibly for standardization purposes purified proteins or synthetic peptides that react with the antibodies that recognize SNAP25.
Wie in den erfindungsgemäßen Beispielen veranschaulicht kann ein polyklonales SNAP25 -Serum als Nachweisantikörper verwendet werden.As in the examples of the invention Illustratively, a polyclonal SNAP25 serum can be used as the detection antibody become.
Der Sekundärantikörper selbst trägt vortheilhafterweise einen Marker oder eine Gruppe zur direkten oder indirekten Kupplung mit einem Marker.Of the Secondary antibody itself wears advantageously a marker or group for direct or indirect coupling with a marker.
Die vorliegende Beschreibung betrifft auch ein neues Verfahren zum Nachweisen von α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend mindestens die folgenden Schritte:
- – Inkontaktbringen von einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe, die von einem Individuum erhalten wurde, mit einem monoklonalen Antikörper (Primärantikörper oder Fängerantikörper), der α-Synuclein unter Bedingungen erkennt, die sich zur Erzeugung eines Antigen-Antikörper-Komplexes eignen; und
- – Nachweisen der immunologischen Bindung des Antikörpers an die Zerebrospinalflüssigkeitsprobe.
- - contacting a cerebrospinal fluid sample obtained from an individual with a monoclonal antibody (primary antibody or capture antibody) that recognizes α-synuclein under conditions suitable for generating an antigen-antibody complex; and
- - Detecting the immunological binding of the antibody to the cerebrospinal fluid sample.
Für den Nachweis von α-Synuclein in Hirngewebe sind zwar Antikörper verfügbar, die spezifisch α-Synuclein erkennen, jedoch war der Nachweis von SNAP25 in Zerebrospinalflüssigkeit nicht so offensichtlich. Da das Vorhandensein von α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit vorher niemals beschrieben wurde, war es sogar zweifelhaft, ob überhaupt α-Synuclein in CSF vorhanden ist. Zuerst konnten die Erfinder zeigen, dass α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit vorhanden ist. Zudem wurde ein genaues Verfahren zum quantitativen Nachweis von α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit entwickelt. Die Erfinder zeigten auch, dass α-Synuclein unter bestimmten neurodegenerativen Bedingungen verändert wird, einschließlich, aber nicht eingeschränkt auf Lewy-Körper-Krankheit.For the proof of α-synuclein There are antibodies in brain tissue available, the specific α-synuclein however, detection of SNAP25 was in cerebrospinal fluid not so obvious. Because the presence of α-synuclein in cerebrospinal fluid it was even doubtful whether α-synuclein was ever present in CSF is available. First, the inventors were able to show that α-synuclein in cerebrospinal fluid is available. In addition, an accurate method for quantitative detection has been developed of α-synuclein in cerebrospinal fluid developed. The inventors also showed that α-synuclein under certain neurodegenerative conditions is changed, including, but not limited to Lewy body disease.
Jeder Antikörper, der einen spezifischen Nachweis von α-Synuclein in der Zerebrospinalflüssigkeit ermöglicht, kann in diesem neuen Verfahren verwendet werden. Ein bevorzugter monoklonaler Antikörper zur Verwendung in dem erfindungsgemäßen Verfahren kann von Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. R35520) erhalten werden.Everyone Antibody, the specific detection of α-synuclein in the cerebrospinal fluid allows can be used in this new process. A preferred one monoclonal antibody For use in the method of the invention, Transduction Labs (Lexington, KY, USA; Cat # R35520).
Der erfindungsgemäß verwendete monoklonale Antikörper ist vorteilhafterweise in einem immobilisierten Zustand auf einem geeigneten Träger. Dieser immobilisierte Zustand kann eine Mikrotiterplatte sein, die mit anti-IgG beschichtet ist oder nicht. Das erfindungsgemäße Verfahren kann alternativ in die Praxis umgesetzt werden, indem ein beliebiges anderes Immunassay-Format verwendet wird, das dem Fachmann bekannt ist.Of the used according to the invention monoclonal antibodies is advantageously in an immobilized state on one suitable carrier. This immobilized state may be a microtiter plate containing coated anti-IgG is or not. The inventive method may alternatively put into practice by any other immunoassay format is used, which is known in the art.
Das Verfahren zum Nachweisen der immunologischen Bindung kann dann durchgeführt werden, indem der Antigen-Antikörper-Komplex, der vom Antigen und dem Antikörper gebildet wird, der α-Synuclein erkennt, zusammengebracht wird mit:
- a) einem Sekundärantikörper (oder Nachweisantikörper) – der ein monoklonaler Antikörper sein kann, der ein Epitop des Antigen-Antikörper-Komplexes erkennen kann, aber nicht den Primärantikörper allein erkennen kann, oder – der ein polyklonaler Antikörper sein kann, der ein Epitop des Antigen-Antikörper-Komplexes erkennen kann, aber nicht den Primärantikörper allein erkennen kann, wobei der polyklonale Antikörper vorzugsweise durch Immunaffinitätschromatographie mittels immobilisiertem α-Synuclein oder dem Komplex aus α-Synuclein und Primärantikörper gereinigt wird.
- b) einem Marker entweder zum spezifischen Tagging oder Kuppeln an den Sekundärantikörper, wobei der Marker ein beliebiger möglicher Marker ist, der dem Fachmann bekannt ist;
- c) geeigneten Pufferlösungen zum Durchführen der immunologischen Reaktion zwischen den Antikörpern und der Zerebrospinalflüssigkeitsprobe, zwischen dem Sekundärantikörper und dem Komplex aus dem neurologischen Marker und dem Primärantikörper und/oder dem gebundenen Sekundärantikörper und dem Marker; und
- d) ebenfalls möglicherweise für Standardisierungszwecke gereinigten Proteinen oder synthetischen Peptiden, die mit den Antikörpern reagieren, die α-Synuclein erkennen.
- a) a secondary antibody (or detection antibody) - which may be a monoclonal antibody that can recognize an epitope of the antigen-antibody complex but can not recognize the primary antibody alone, or - which may be a polyclonal antibody that is an epitope of the antigen Antibody complex, but can not recognize the primary antibody alone, with the polyclonal antibody preferably purified by immunoaffinity chromatography using immobilized α-synuclein or the complex of α-synuclein and primary antibody.
- b) a marker either for specific tagging or coupling to the secondary antibody, which marker is any potential marker known to those skilled in the art;
- c) suitable buffer solutions for carrying out the immunological reaction between the antibodies and the cerebrospinal fluid sample, between the secondary antibody and the complex of the neurological marker and the primary antibody and / or the bound secondary antibody and the marker; and
- d) also possibly for standardization purposes purified proteins or synthetic peptides that react with the antibodies that recognize α-synuclein.
Der Sekundärantikörper selbst trägt vortheilhafterweise einen Marker oder eine Gruppe zur direkten oder indirekten Kupplung mit einem Marker.Of the Secondary antibody itself wears advantageously a marker or group for direct or indirect coupling with a marker.
Bei einer bevorzugten Ausführungsform können diese Verfahren zur Bestimmung von Rab3a, SNAP25 und/oder α-Synuclein in Kombination mit einem Verfahren zum Nachweisen von einem oder mehreren neurologischen Markern zum spezifischen Nachweisen, Quantifizieren und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum verwendet werden.at a preferred embodiment can these methods for the determination of Rab3a, SNAP25 and / or α-synuclein in combination with a method of detecting one or more neurological Markers for specific verification, quantification and / or for Differential diagnosis of neurodegeneration used in an individual become.
Bei einer noch stärker bevorzugten Ausführungsform können diese Verfahren zum Nachweisen von Rab3a, SNAP25 und/oder α-Synuclein in Kombination mit einem Verfahren zum Nachweisen von einem oder mehreren neurologischen Markern verwendet werden, ausgewählt aus der Gruppe, bestehend aus Tau, Phospho-Tau, β-Amyloid(1-42), β-Amyloid(1-42), Neuromodulin, neuronenspezifischer Enolase (NSE).In a still more preferred embodiment, these methods can be used to detect Rab3a, SNAP25 and / or α-synuclein in combination with a method of detecting one or more neurological markers selected from the group consisting of tau, phospho-tau, β-amyloid (1-42) , β-amyloid (1-42) , neuromodulin, neuron-specific enolase (NSE).
Insbesondere können die neurologischen Marker, die zum spezifischen Nachweisen, Quantifizieren und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration verwendet werden, ausgewählt werden aus einer der folgenden Gruppen:
- – Tau, Phospho-Tau, NSE, β-Amyloid(1-42), β-Amyloid(1-40) Neuromodulin oder Rab3a; oder
- – Tau, Phospho-Tau, NSE, β-Amyloid(1-42), β-Amyloid(1-40) Neuromodulin oder SNAP25; oder
- – Tau, Phospho-Tau, NSE, β-Amyloid(1-42), β-Amyloid(1-40), Neuromodulin oder α-Synuclein.
- Tau, phospho-tau, NSE, β-amyloid (1-42) , β-amyloid (1-40) neuromodulin or Rab3a; or
- Tau, phospho-tau, NSE, β-amyloid (1-42) , β-amyloid (1-40) neuromodulin or SNAP25; or
- Tau, phospho-tau, NSE, β-amyloid (1-42) , β-amyloid (1-40), neuromodulin or α-synuclein.
Jede mögliche Kombination von 3, 4, 5, 6 oder 7 Markern aus den vorstehenden Gruppen kann zum spezifischen Nachweisen, Quantifizieren und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum verwendet werden.each possible Combination of 3, 4, 5, 6 or 7 markers from the above groups can be used for specific detection, quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration in an individual.
Bei einer anderen Ausführungsform können die Verfahren zum Nachweisen von Rab3a, SNAP25 und/oder α-Synuclein zusammen für den spezifischen Nachweis, die Quantifizierung und/oder die Differenzialdiagnose von Neurodegeneration verwendet werden. Die vorliegende Erfindung betrifft folglich ein Verfahren, wobei zwei oder drei der neurologischen Marker ausgewählt werden aus der Gruppe, bestehend aus Rab3a, SNAP35 und α-Synuclein.at another embodiment can the methods for detecting Rab3a, SNAP25 and / or α-synuclein together for specific detection, quantification and / or differential diagnosis used by neurodegeneration. The present invention thus relates to a method wherein two or three of the neurological Marker selected are selected from the group consisting of Rab3a, SNAP35 and α-synuclein.
Eine sehr spezifische Ausführungsform betrifft ein Verfahren wie vorstehend beschrieben für den spezifischen Nachweis oder die Quantifizierung von Alzheimer-Krankheit und/oder Lewy-Körper-Krankheit und/oder zur Differenzialdiagnose von Alzheimer-Krankheit gegenüber Lewy-Körper-Krankheit, wobei
- – zumindest der Spiegel von α-Synuclein in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird; und/oder
- – der Spiegel von Tau, β-Amyloid(1-42), und α-Synuclein in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird.
- At least the level of α-synuclein in a cerebrospinal fluid sample is determined; and or
- - the level of tau, β-amyloid (1-42) , and α-synuclein in a cerebrospinal fluid sample is determined.
Eine weitere sehr spezifische Ausführungsform betrifft ein Verfahren zum spezifischen Nachweis oder zur Quantifizierung von Alzheimer-Krankheit und/oder zur Differenzialdiagnose von Alzheimer-Krankheit gegenüber einer anderen Demenz, wobei:
- – der Spiegel von Tau, β-Amyloid(1-42), und Rab3a in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird; oder
- – der Spiegel von Tau, β-Amyloid(1-42), und SNAP25 in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird. Eine weitere sehr spezifische Ausführungsform betrifft ein Verfahren zum spezifischen Nachweis oder zur Quantifizierung von Alzheimer-Krankheit und/oder Parkinson-Krankheit und/oder zur Differenzialdiagnose von Alzheimer-Krankheit gegenüber Parkinson-Krankheit, wobei der Spiegel von Tau, β-Amyloid(1-42), und Neuromodulin in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird.
- - the level of tau, β-amyloid (1-42) , and Rab3a in a cerebrospinal fluid sample is determined; or
- - the level of tau, β-amyloid (1-42) , and SNAP25 in a cerebrospinal fluid sample is determined. Another very specific embodiment relates to a method for the specific detection or quantification of Alzheimer's disease and / or Parkinson's disease and / or for the differential diagnosis of Alzheimer's disease against Parkinson's disease, wherein the level of tau, β-amyloid (1- 42) , and neuromodulin is determined in a cerebrospinal fluid sample.
Eine weitere sehr spezifische Ausführungsform betrifft ein Verfahren zum spezifischen Nachweis oder zur Quantifizierung von Neurodegeneration, induziert durch Chemotherapie, Einwirkung von chemischen Verbindungen und/oder Bestrahlung, wobei der Spiegel von Tau, neuronenpezifischer Enolase und Neuromodulin in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird.Another very specific embodiment relates to a method for specific detection or for quantifying neurodegeneration induced by chemotherapy, exposure to chemical compounds and / or radiation, wherein the level of tau, neuron-specific enolase and neuromodulin in a cerebrospinal fluid sample is determined.
Eine weitere sehr spezifische Ausführungsform betrifft ein Verfahren zum spezifischen Nachweis oder zur Quantifizierung von Neurodegeneration, induziert durch Chemotherapie, Einwirkung von chemischen Verbindungen und/oder Bestrahlung, in einem Individuum, das auf Leukämie oder Gehirntumor behandelt wird, wobei der Spiegel von Tau, neuronenspezifischer Enolase und Neuromodulin in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird.A another very specific embodiment relates to a method for specific detection or quantification of neurodegeneration induced by chemotherapy, exposure of chemical compounds and / or irradiation, in an individual, that on leukemia or brain tumor is treated, wherein the level of tau, neuron-specific Enolase and neuromodulin in a cerebrospinal fluid sample is determined.
Eine andere sehr spezifische Ausführungsform betrifft ein Verfahren zum spezifischen Nachweis oder zur Quantifizierung der Neurodegeneration, induziert durch pränatale Asphyxie, wobei mindestens drei neurologische Marker nachgewiesen werden.A other very specific embodiment relates to a method for specific detection or quantification neurodegeneration induced by prenatal asphyxia, wherein at least three neurological markers are detected.
Eine weitere sehr spezifische Ausführungsform betrifft ein Verfahren zum spezifischen Nachweis oder zur Quantifizierung der Demenz des Lobus frontalis/temporalis und/oder zur Differenzialdiagnose der Demenz des Lobus frontalis/temporalis gegenüber einer anderen Demenz, bei der der Spiegel von Tau, Phospho-Tau und β-Amyloid(1-42) in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird.Another very specific embodiment relates to a method for specifically detecting or quantifying the dementia of the frontal lobe / temporalis and / or for differential diagnosis of dementia of the frontal lobe / temporal lobe against another dementia in which the level of tau, phospho-tau and β Amyloid (1-42) is determined in a cerebrospinal fluid sample.
Eine weitere sehr spezifische Ausführungsform betrifft ein Verfahren zum spezifischen Nachweis oder zur Quantifizierung vaskulärer Probleme bei Alzheimer-Krankheit, zur Differenzialdiagnose verschiedener Formen von Alzheimer-Krankheit und/oder zur Differenzialdiagnose von Alzheimer-Krankheit gegenüber einer anderen Demenz, wobei zumindest der Spiegel von:
- – Tau und β-Amyloid(1-42) quantitativ in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird, und der Spiegel von β-Amyloid(1-42) quantitativ in einer Plasmaprobe bestimmt wird; oder
- – Phospho-Tau und β-Amyloid(1-42) quantitativ in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird und der Spiegel von β-Amyloid(1-42) quantitativ in einer Plasmaprobe bestimmt wird; oder
- – Tau und Phospho-Tau quantitativ in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird, und der Spiegel von β-Amyloid(1-42) quantitativ in einer Plasmaprobe bestimmt wird; oder
- – Tau, Phospho-Tau und β-Amyloid(1-42) quantitativ in einer Zerebrospinalflüssigkeitsprobe bestimmt wird.
- - Tau and β-amyloid (1-42) are quantitated in a sample of cerebrospinal fluid, and the level of β-amyloid (1-42) is quantified in a plasma sample; or
- - Phospho-tau and β-amyloid (1-42) are quantitated in a cerebrospinal fluid sample and the level of β-amyloid (1-42) is quantitated in a plasma sample; or
- - Tau and phospho-tau are determined quantitatively in a cerebrospinal fluid sample, and the level of β-amyloid (1-42) is determined quantitatively in a plasma sample; or
- - Tau, phospho-tau and β-amyloid (1-42) is quantitated in a cerebrospinal fluid sample.
Die vorstehenden Verfahren zum spezifischen Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einen Individuum durch Bestimmung von mindestens drei neurologischen Markern in Körperflüssigkeiten des Individuums, können allein verwendet werden, in Kombination mit leicht zu überwachenden neurologischen Endpunkten (beispielsweise Leukozytenzahl) oder in Kombination mit der Messung der Medikamentenkonzentration im Plasma.The above methods for specific detection, for quantification and / or for the differential diagnosis of neurodegeneration in a Individual by determination of at least three neurological markers in body fluids of the individual, can used alone, in combination with easy to monitor neurological endpoints (eg, white blood cell count) or in Combination with the measurement of drug concentration in plasma.
Die vorliegende Erfindung betrifft auch ein Diagnose-Kit zum spezifischen Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum, umfassend zumindest drei Antikörper, die jeweils einen anderen neurologischen Marker in einer oder mehreren Körperflüssigkeitsproben des Individuums erkennen.The The present invention also relates to a diagnostic kit for the specific Detection, quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration in a subject comprising at least three Antibody, each having a different neurological marker in one or more Body fluid samples of the individual.
Die vorliegende Erfindung betrifft insbesondere eine Diagnose-Kit zum spezifischen Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum, umfassend zumindest einen Träger, wie eine Mikrotiterplatte, zusammen oder in gesonderten Vertiefungen, mit mindestens drei Antikörpern, die jeweils einen anderen neurologischen Marker in einer oder mehreren Körperflüssigkeitsproben des Individuums erkennen.The The present invention particularly relates to a diagnostic kit for specific detection, quantification and / or differential diagnosis of neurodegeneration in an individual comprising at least one Carrier, like a microtiter plate, together or in separate wells, with at least three antibodies, each having a different neurological marker in one or more Body fluid samples of the individual.
Die vorliegende Erfindung betrifft auch ein Kit zum spezifischen Nachweis, zur Quantifizierung und/oder zur Differenzialdiagnose von Neurodegeneration in einem Individuum, umfassend:
- – einen Träger, wie eine Mikrotiterplatte, umfassend zusammen oder in gesonderten Vertiefungen, mindestens drei Antikörper (Primärantikörper oder Fängerantikörper), die jeweils einen anderen neurologischen Marker erkennen;
- – Sekundärantikörper (Nachweisantikörper), die jeweils einen der Komplexe aus neurologischem Marker und Primärantikörper erkennen: – der ein monoklonaler Antikörper sein kann, der einen immunologischen Komplex mit einem Epitop des Komplexes aus neurologischem Marker und Primärantikörper bilden kann, aber nicht mit dem Primärantikörper allein; oder – der ein polyklonaler Antikörper sein kann, der einen immunologischen Komplex mit Epitopen des Komplexes aus neurologischem Marker und Primärantikörper bilden kann, aber nicht mit dem Primärantikörper allein, wobei der polyklonale Antikörper vorzugsweise durch Immunaffinitätschromatographie mittels immobilisiertem neurologischen Marker oder dem Komplex aus neurologischem Marker und Primärantikörper gereinigt werden kann;
- – möglicherweise einen Marker zum spezifischen Tagging oder Kuppeln mit den Sekundärantikörpern;
- – möglicherweise geeignete Pufferlösungen zum Durchführen der immunologischen Reaktion zwischen den Primärantikörpern und der Körperflüssigkeitsprobe, zwischen den Sekundärantikörpern und dem Komplex aus neurologischem Marker und Primärantikörper und/oder zwischen. den gebundenen Sekundärantikörpern und dem Marker;
- – möglicherweise für Standardisierungszwecke gereinigte Proteine oder synthetische Peptide, die spezifisch von den Antikörpern des Kits erkannt werden, das zum Nachweis des neurologischen Markers verwendet wird: In spezifischen Ausführungsformen betrifft die vorliegende Erfindung Diagnose-Kits wie oben beschrieben, die jeweils zum Durchführen von einem oder mehreren Verfahren wie oben beschrieben ausgelegt sind. Insbesondere betrifft die vorliegende Erfindung ein Diagnose-Kit wie oben beschrieben, umfassend mindestens Antikörper, die spezifisch erkennen:
- – α-Synuclein oder
- – Tau, β-Amyloid(1-42) und α-Synuclein; oder
- – Tau, β-Amyloid(1-42) und Rab3a; oder
- – Tau, β-Amyloid(1-42), und SNAP25; oder
- – Tau, β-Amyloid(1-42) und Neuromodulin; oder
- – Tau, neuronenspezifische Enolase und Neuromodulin; oder
- – Tau, Phospho-Tau und β-Amyloid(1-42); oder
- – Tau und β-Amyloid(1-42);
- A carrier, such as a microtiter plate, comprising together or in separate wells, at least three antibodies (primary antibody or capture antibody) each recognizing a different neurological marker;
- - Secondary antibodies (detection antibodies) each recognizing one of the complexes of neurological marker and primary antibody: - which may be a monoclonal antibody capable of forming an immunological complex with an epitope of the complex of neurological marker and primary antibody, but not with the primary antibody alone; or - which may be a polyclonal antibody capable of forming an immunological complex with epitopes of the neurological marker-primary antibody complex, but not the primary antibody alone, wherein the polyclonal antibody is preferably purified by immunoaffinity chromatography using immobilized neurological marker or neurological marker-primary antibody complex;
- Possibly a marker for specific tagging or coupling with the secondary antibodies;
- Possibly suitable buffer solutions for carrying out the immunological reaction between the primary antibodies and the body fluid sample, between the secondary antibodies and the complex of neurological marker and primary antibody and / or between. the bound secondary antibodies and the marker;
- Potentially purified for standardization proteins or synthetic peptides specifically recognized by the antibodies of the kit used to detect the neurological marker: In specific embodiments, the present invention relates to diagnostic kits as described above, each for performing one or more of several methods are designed as described above. In particular, the present invention relates to a diagnostic kit as described above comprising at least antibodies which specifically recognize:
- - α-synuclein or
- Tau, β-amyloid (1-42) and α-synuclein; or
- Tau, β-amyloid (1-42) and Rab3a; or
- Tau, β-amyloid (1-42) , and SNAP25; or
- Tau, β-amyloid (1-42) and neuromodulin; or
- - Tau, neuron-specific enolase and neuromodulin; or
- Tau, phospho-tau and β-amyloid (1-42) ; or
- Tau and β-amyloid (1-42) ;
Die vorliegende Beschreibung betrifft ein Kit zum Nachweis von Rab3a in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend mindestens einen monoklonalen Antikörper, der Rab3a erkennt.The present description relates to a kit for the detection of Rab3a in cerebrospinal fluid, comprising at least one monoclonal antibody recognizing Rab3a.
Die vorliegende Beschreibung betrifft auch ein Kit zum Nachweis von Rab3a in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend mindestens einen Träger, wie eine Mikrotiterplatte, umfassend einen monoklonalen Antikörper, der Rab3a erkennt.The present description also relates to a kit for the detection of Rab3a in cerebrospinal fluid, comprising at least one carrier, as a microtiter plate comprising a monoclonal antibody, the Rab3a recognizes.
Insbesondere betrifft die vorliegende Beschreibung ein Kit zum Nachweis von Rab3a in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend:
- – mindestens einen Träger, wie eine Mikrotiterplatte, umfassend einen monoklonalen Antikörper, der Rab3a erkennt (Primärantikörper oder Fängerantikörper);
- – einen Sekundärantikörper (oder Nachweisantikörper): – der ein monoklonaler Antikörper sein kann, der einen immunologischen Komplex mit einem Epitop des Komplexes aus Rab3a und Primärantikörper bilden kann, aber nicht mit dem Primärantikörper allein; oder – der ein polyklonaler Antikörper sein kann, der einen immunologischen Komplex mit einem Epitop des Komplexes aus Rab3a und Primärantikörper bilden kann, aber nicht mit dem Primärantikörper allein, wobei der polyklonale Antikörper vorzugsweise durch Immunaffinitätschromatographie mittels immobilisiertem Rab3a oder dem Komplex aus Rab3a und Primärantikörper gereinigt werden kann;
- – möglicherweise einen Marker zum spezifischen Tagging oder Kuppeln mit dem Sekundärantikörper;
- – möglicherweise geeignete Pufferlösungen zum Durchführen der immunologischen Reaktion zwischen den Antikörpern und der Zerebrospinalflüssigkeitsprobe, zwischen dem Sekundärantikörper und dem Komplex aus Rab3a und Primärantikörper und/oder zwischen den gebundenen Sekundärantikörpern und dem Marker;
- – möglicherweise für Standardisierungszwecke gereinigte Proteine oder synthetische Peptide, die spezifisch von den Antikörpern des Kits erkannt werden, das zum Nachweis von Rab3a verwendet wird:
- At least one carrier, such as a microtiter plate, comprising a monoclonal antibody recognizing Rab3a (primary antibody or capture antibody);
- A secondary antibody (or detection antibody): which may be a monoclonal antibody capable of forming an immunological complex with an epitope of the complex of Rab3a and primary antibody, but not with the primary antibody alone; or - which may be a polyclonal antibody capable of forming an immunological complex with an epitope of the complex of Rab3a and primary antibody but not with the primary antibody alone, the polyclonal antibody preferably being purified by immunoaffinity chromatography using immobilized Rab3a or the complex of Rab3a and primary antibodies can be;
- Possibly a marker for specific tagging or coupling with the secondary antibody;
- Possibly suitable buffer solutions for carrying out the immunological reaction between the antibodies and the cerebrospinal fluid sample, between the secondary antibody and the complex of Rab3a and primary antibodies and / or between the bound secondary antibodies and the marker;
- - possibly purified for standardization purposes, or synthetic peptides specifically recognized by the antibodies of the kit used to detect Rab3a:
Die vorliegende Beschreibung betrifft auch ein Kit zum Nachweis von SNAP25 in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend mindestens einen Träger, wie eine Mikrotiterplatte, umfassend einen monoklonalen Antikörper, der SNAP25 erkennt.The present description also relates to a kit for the detection of SNAP25 in cerebrospinal fluid, comprising at least one carrier, as a microtiter plate comprising a monoclonal antibody, the SNAP25 detects.
Insbesondere betrifft die vorliegende Beschreibung ein Kit zum Nachweis von SNAP25 in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend:
- – mindestens einen Träger, wie eine Mikrotiterplatte, umfassend einen monoklonalen Antikörper, der SNAP25 erkennt (Primärantikörper oder Fängerantikörper);
- – einen Sekundärantikörper (oder Nachweisantikörper): – der ein monoklonaler Antikörper sein kann, der einen immunologischen Komplex mit einem Epitop des Komplexes aus SNAP25 und Primärantikörper bilden kann, aber nicht mit dem Primärantikörper allein; oder – der ein polyklonaler Antikörper sein kann, der einen immunologischen Komplex mit einem Epitop des Komplexes aus SNAP25 und Primärantikörper bilden kann, aber nicht mit dem Primärantikörper allein, wobei der polyklonale Antikörper vorzugsweise durch Immunaffinitätschromatographie mittels immobilisiertem SNAP25 oder dem Komplex aus SNAP25 und Primärantikörper gereinigt werden kann;
- – möglicherweise einen Marker zum spezifischen Tagging oder Kuppeln mit dem Sekundärantikörper;
- – möglicherweise geeignete Pufferlösungen zum Durchführen der immunologischen Reaktion zwischen den Antikörpern und der Zerebrospinalflüssigkeitsprobe, zwischen dem Sekundärantikörper und dem Komplex aus SNAP25 und Primärantikörper und/oder zwischen dem gebundenen Sekundärantikörper und dem Marker;
- – möglicherweise für Standardisierungszwecke gereinigte Proteine oder synthetische Peptide, die spezifisch von den Antikörpern des Kits erkannt werden, das zum Nachweis von SNAP25 verwendet wird.
- At least one carrier, such as a microtiter plate, comprising a monoclonal antibody, the SNAP25 recognizes (primary antibody or capture antibody);
- A secondary antibody (or detection antibody): which may be a monoclonal antibody capable of forming an immunological complex with an epitope of the complex of SNAP25 and primary antibody, but not with the primary antibody alone; or - which may be a polyclonal antibody capable of forming an immunological complex with an epitope of the SNAP25 complex and primary antibody but not the primary antibody alone, preferably the polyclonal antibody purified by immunoaffinity chromatography using immobilized SNAP25 or the complex of SNAP25 and primary antibody can be;
- Possibly a marker for specific tagging or coupling with the secondary antibody;
- Possibly suitable buffer solutions for carrying out the immunological reaction between the antibodies and the cerebrospinal fluid sample, between the secondary antibody and the complex of SNAP25 and primary antibodies and / or between the bound secondary antibody and the marker;
- - possibly purified for standardization proteins or synthetic peptides that are specifically recognized by the antibodies of the kit used to detect SNAP25.
Die vorliegende Beschreibung betrifft auch ein Kit zum Nachweis von α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend mindestens einen monoklonalen Antikörper, der α-Synuclein erkennt.The present description also relates to a kit for the detection of α-synuclein in cerebrospinal fluid, comprising at least one monoclonal antibody recognizing α-synuclein.
Die vorliegende Beschreibung betrifft auch ein Kit zum Nachweis von α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend mindestens einen Träger, wie eine Mikrotiterplatte, umfassend einen monoklonalen Antikörper, der α-Synuclein erkennt.The present description also relates to a kit for the detection of α-synuclein in cerebrospinal fluid, comprising at least one carrier, as a microtiter plate comprising a monoclonal antibody, the α-synuclein recognizes.
Insbesondere betrifft die vorliegende Beschreibung ein Kit zum Nachweis von α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit, umfassend:
- – mindestens einen Träger, wie eine Mikrotiterplatte, umfassend einen monoklonalen Antikörper, der α- Synuclein erkennt (Primärantikörper oder Fängerantikörper), der direkt an die Mikrotiterplatte gebunden ist, möglicherweise über einen IgG-Antikörper;
- – einen Sekundärantikörper (oder Nachweisantikörper): – der ein monoklonaler Antikörper sein kann, der einen immunologischen Komplex mit einem Epitop des Komplexes aus α-Synuclein und Primärantikörper bilden kann, aber nicht mit dem Primärantikörper allein; oder – der ein polyklonaler Antikörper sein kann, der einen immunologischen Komplex mit einem Epitop des Komplexes aus α-Synuclein und Primärantikörper bilden kann, aber nicht mit dem Primärantikörper allein, wobei der polyklonale Antikörper vorzugsweise durch Immunaffinitätschromatographie mittels immobilisiertem α-Synuclein oder dem Komplex aus α-Synuclein und Primärantikörper gereinigt werden kann;
- – möglicherweise einen Marker zum spezifischen Tagging oder Kuppeln mit dem Sekundärantikörper;
- – möglicherweise geeignete Pufferlösungen zum Durchführen der immunologischen Reaktion zwischen den Antikörpern und der Zerebrospinalflüssigkeitsprobe, zwischen dem Sekundärantikörper und dem Komplex aus α-Synuclein und Primärantikörper und/oder zwischen dem gebundenen Sekundärantikörper und dem Marker;
- – möglicherweise für Standardisierungszwecke gereinigte Proteine oder synthetische Peptide, die spezifisch von den Antikörpern des Kits erkannt werden, das zum Nachweis von α-Synuclein verwendet wird.
- At least one support, such as a microtiter plate, comprising a monoclonal antibody which recognizes α-synuclein (primary antibody or capture antibody) bound directly to the microtiter plate, possibly via an IgG antibody;
- A secondary antibody (or detection antibody): which may be a monoclonal antibody capable of forming an immunological complex with an epitope of the α-synuclein complex and primary antibody but not with the primary antibody alone; or - which may be a polyclonal antibody capable of forming an immunological complex with an epitope of the α-synuclein complex and primary antibody, but not with the primary antibody alone, preferably the polyclonal antibody by immunoaffinity chromatography using immobilized α-synuclein or the complex α-synuclein and primary antibodies can be purified;
- Possibly a marker for specific tagging or coupling with the secondary antibody;
- Possibly suitable buffer solutions for carrying out the immunological reaction between the antibodies and the cerebrospinal fluid sample, between the secondary antibody and the complex of α-synuclein and primary antibody and / or between the bound secondary antibody and the marker;
- - possibly purified for standardization proteins or synthetic peptides that are specifically recognized by the antibodies of the kit used to detect α-synuclein.
Die vorliegende Erfindung betrifft auch die Verwendung von einem beliebigen Verfahren oder einem beliebigen Kit wie vorstehend beschrieben zur therapeutischen Überwachung und/oder zur Bestimmung der Wirksamkeit einer bestimmten Behandlung.The The present invention also relates to the use of any Method or any kit as described above for therapeutic monitoring and / or to determine the efficacy of a particular treatment.
Die folgenden Beispiele dienen lediglich der Veranschaulichung der vorliegenden Erfindung. TABELLEN Tabelle 1. Neurologische Komplikationen von Chemotherapeutika (Teilliste) Tabelle 3. Titer, erhalten nach der Immunisierung von Mäusen mit α- Synuclein. Tabelle 4. Spiegel der intrazellulären Proteine in Zerebrospinalflüssigkeit (Mittelw. ±SD)
- AU = willkürliche Einheiten.
- * Signifikant unterschiedlich von der Kontrolle (p ≤ 0.05; Whitney test).
- **Daten für β-Amyloid(1-42)-Spiegel in Zerebrospioalflüssigkeit aus Kontrollpatienten waren nicht verfügbar.
- *Daten für die β-Amyloid(1-42)-Spiegel in Zerebrospinalflüssigkeit aus Kontrollpatienten wurden aus einer anderen Untersuchung erhalten.
- *Signifikant unterschiedlich von Kontrollen (p < 0,01; zweigabeliger Wilcoxon-Test) Die Spiegel sind ausgedrückt als pg/ml, Mittelwert ± Standardabweichung.
- AU = arbitrary units.
- * Significantly different from control (p ≤ 0.05; Whitney test).
- ** Data for β-amyloid (1-42) levels in cerebral spinal fluid from control patients were not available.
- * Data for the β-amyloid (1-42) levels in cerebrospinal fluid from control patients were obtained from another study.
- * Significantly different from controls (p <0.01, bifurcated Wilcoxon test) Levels are expressed as pg / ml, mean ± standard deviation.
FIGURENLEGENDENFIGURE LEGENDS
BEISPIELEEXAMPLES
Beispiel 1: Nachweis von Rab3a und SNAP25 in CSFExample 1: Detection of Rab3a and SNAP25 in CSF
1.1 Klonierung von Rab3a und SNAP 251.1 Cloning of Rab3a and SNAP 25
Es wurden spezifische Primer zur Amplifizierung der codierenden Sequenz von Rab3a und SNAP25 aus der Quick-ScreenTM Human-cDNA-Bank (Clontech, Palo Alto, CA, USA; Kat.-Nr. K1003-1) mit dem vom Hersteller gelieferten Amplifikationsprotokoll verwendet. Kurz gesagt: 35 Zyklen bei 94°C für 45 sec, 60°C Annealing für 45 sec und Verlängerung bei 72°C für 2 min mit Taq-Polymerase (Stratagene, Amsterdam, Niederlande Kat.-Nr. 600131). Das Programm wurde mit einer Verlängerung der Polymerasereaktion bei 72°C für 7 min. beendet. Die Reaktionen wurden mit einem Perkin-Elmer DNA-Thermal Cycler (Model 480) (Überlingen, Deutschland) durchgeführt. Die Sequenz der Primer zur Amplifikation von Rab3a beruhten auf der Human-Rab3a-Sequenz (Zahraoui et al., 1989): ATG GCA TCG GCC ACA GAC TCG CGC TAT GGG (Tm = 76°C) für den ATG-Primer und CGCG TCTAG AGG CTC TCA GCA GGC GCA GTC CTG GTG CGG (Tm= 77°C) für den Umkehr-Primer. Die Sequenz der Primer zur Amplifikation von SNAP25 beruhte auf der Human-SNAP25-Sequenz (Zhao et al., 1994): ATG GCC GAA GAC GCA GAC ATG CGC AAT GAG (Tm = 75°C) für den ATG-Primer und CGCG CTAG ACA CTT AAC CAC TTC CCA GCA TCT TTG TTG (Tm = 59°C) für den Umkehr-Primer.Specific primers were used to amplify the coding sequence of Rab3a and SNAP25 from the Quick-Screen ™ human cDNA library (Clontech, Palo Alto, Calif., U.S.A., K1003-1) with the manufacturer's supplied amplification protocol , Briefly: 35 cycles at 94 ° C for 45 sec, 60 ° C annealing for 45 sec, and extension at 72 ° C for 2 min with Taq polymerase (Stratagene, Amsterdam, Netherlands Cat # 600131). The program was carried out with an extension of the polymerase reaction at 72 ° C for 7 min. completed. The reactions were carried out with a Perkin-Elmer DNA Thermal Cycler (Model 480) (Überlingen, Germany). The sequence of the primers for amplification of Rab3a was based on the human Rab3a sequence (Zahraoui et al., 1989): ATG GCA TCG GCC ACA GAC TCG CGC TAT GGG (T m = 76 ° C) for the ATG primer and CGCG TCTAG AGG CTC TCA GCA GGC GCA GTC CTG GTG CGG (T m = 77 ° C) for the reverse primer. The sequence of primers for the amplification of SNAP25 was based on the human SNAP25 sequence (Zhao et al., 1994): ATG GCC GAA GAC GCA GAC ATG CGC AAT GAG (T m = 75 ° C) for the ATG primer and CGCG CTAG ACA CTT AAC CAC TTC CCA GCA TCT TTG TTG (T m = 59 ° C) for the reverse primer.
Die PCR-Produkte wurden reamplifiziert, um eine hinreichende Menge an PCR-Produkt herzustellen, mit T4-DNA-Polymerase glattendig gemacht, mit XbaI gespalten und in NcoI-gespalteten, XbaI-gespaltenen pIGRHISA (Innogenetics, Gent, Belgien; Kat.-Nr. 2075) ligiert. Dies ergab pIGRHISARab3a (Innogenetics, Gent, Belgien; Kat.-Nr. 3008) für Rab3a und pIGRH6SNAP25a (Innogenetics, Gent, Belgien, Kat.-Nr. 2941) für SNAP25. Das ligierte Produkt wurde in DH1 (λ) (Bachman, 1987) transformiert, und tetrazyklinresistente Kolonien wurden auf die Gegenwart eines Inserts untersucht. Die Inserts wurden sequenziert, und die Plasmide mit der richtigen Sequenz (Zahraoui et al., 1989; Zhao et al., 1994) wurden weiter verwendet. Für Rab3a waren mehrere PCR-Artefakte vorhanden. Die korrekte Sequenz wurde aus zwei Klonen zusammengefügt.The PCR products were reamplified to a sufficient amount PCR product, with T4 DNA polymerase blunt-ended, split with XbaI and clipped into NcoI, XbaI-digested pIGRHISA (Innogenetics, Gent, Belgium; 2075). This gave pIGRHISARab3a (Innogenetics, Gent, Belgium; Cat 3008) for Rab3a and pIGRH6SNAP25a (Innogenetics, Ghent, Belgium, cat # 2941) for SNAP25. The ligated product was transformed into DH1 (λ) (Bachman, 1987), and tetracycline resistant colonies were based on the presence of a Inserts examined. The inserts were sequenced, and the plasmids with the correct sequence (Zahraoui et al., 1989, Zhao et al., 1994) were still used. For Rab3a had multiple PCR artifacts. The correct sequence was assembled from two clones.
1.2 Expression und Reinigung von Rab3a und SNAP251.2 Expression and purification from Rab3a and SNAP25
Rab3a und SNAP wurden in E. coli mit einem Expressionssystem auf PL-Basis pIGRHISARab3a bzw. PIGRH6SNAP25a exprimiert. Das korrekte Plasmid wurde in MC1061 pACI (Wertman et al., 1986) mit einem wärmeempfindlichen cI-Repressor transformiert. Eine mit Coomassie färbbare Bande um 25 kDa war auf einem 12,5%igen Acrylamid-Gel sichtbar, was ein verlässliches Expressionsniveau anzeigte. Die rekombinanten Proteine wurden als Fusionsprotein mit 6 zusätzlichen Histidin-Resten hergestellt, so dass eine rasche Reinigung über NiIMAC-Säulen möglich war. Mehr als 10 mg rekombinantes Rab3a und SNAP25 wurden auf mindestens 95% Homogenität mittels 3 Liter wärmeinduziertem E. coli (Hochuli, 1988; Van Gelder et al., 1993) gereinigt.Rab3a and SNAP were expressed in E. coli with a PL-based expression system pIGRHISARab3a and PIGRH6SNAP25a, respectively. The correct plasmid was identified in MC1061 pACI (Wertman et al., 1986) with a thermally sensitive cI repressor transformed. A Coomassie stainable band of 25 kDa was visible on a 12.5% acrylamide gel, indicating a reliable level of expression. The recombinant proteins were prepared as a fusion protein with 6 additional histidine residues, allowing rapid purification over NiIMAC columns. More than 10 mg of recombinant Rab3a and SNAP25 were purified to at least 95% homogeneity using 3 liters of heat-induced E. coli (Hochuli, 1988, Van Gelder et al., 1993).
1.3 Erzeugung und Charakterisierung von Rab3a- und SNAP-spezifischen Antikörpern1.3 Generation and Characterization of Rab3a and SNAP specific antibodies
Antikörper gegen
rekombinantes Rab3a und SNAP25 wurden in Kaninchen erzeugt. 50 μg gereinigtes Protein
wurde intraperitoneal in 2 Kaninchen (100 μg/Kaninchen) injiziert. Die
Injektionen erfolgten alle 4 Wochen, und die Titer wurden im ELISA
bestimmt. Die Antikörper
wurden an Hirnextrakten charakterisiert. Die Ergebnisse für die Rab3a-Immunreaktivität sind wie
in der
1.2 Expression und Reinigung von Rab3a und SNAP251.2 Expression and purification from Rab3a and SNAP25
Rab3a und SNAP wurden in E. coli mit einem Expressionssystem auf PL-Basis pIGRHISARab3a bzw. PIGRH6SNAP25a exprimiert. Das korrekte Plasmid wurde in MC1061 pACI (Wertman et al., 1986) mit einem wärmeempfindlichen cI-Repressor transformiert. Eine mit Coomassie färbbare Bande um 25 kDa war auf einem 12,5%igen Acrylamid-Gel sichtbar, was ein verlässliches Expressionsniveau anzeigte. Die rekombinanten Proteine wurden als Fusionsprotein mit 6 zusätzlichen Histidin-Resten hergestellt, so dass eine rasche Reinigung über NiIMAC-Säulen möglich war. Mehr als 10 mg rekombinantes Rab3a und SNAP25 wurden auf mindestens 95% Homogenität mittels 3 Liter wärmeinduziertem E. coli (Hochuli, 1988; Van Gelder et al., 1993) gereinigt.Rab3a and SNAP were in E. coli with a PL-based expression system pIGRHISARab3a and PIGRH6SNAP25a, respectively. The correct plasmid was in MC1061 pACI (Wertman et al., 1986) with a thermosensitive cI repressor transformed. A Coomassie stainable band was around 25 kDa visible on a 12.5% acrylamide gel, which is a reliable Expression level indicated. The recombinant proteins were named as Fusion protein with 6 additional Histidine residues prepared so that rapid cleaning over NiIMAC columns was possible. More than 10 mg of recombinant Rab3a and SNAP25 were added to at least 95% homogeneity by means of 3 liters heat-induced E. coli (Hochuli, 1988; Van Gelder et al., 1993).
1.3 Erzeugung und Charakterisierung von Rab3a- und SNAP-spezifischen Antikörpern1.3 Generation and Characterization of Rab3a and SNAP specific antibodies
Antikörper gegen
rekombinantes Rab3a und SNAP25 wurden in Kaninchen erzeugt. 50 μg gereinigtes Protein
wurde intraperitoneal in 2 Kaninchen (100 μg/Kaninchen) injiziert. Die
Injektionen erfolgten alle 4 Wochen, und die Titer wurden im ELISA
bestimmt. Die Antikörper
wurden an Hirnextrakten charakterisiert. Die Ergebnisse für die Rab3a-Immunreaktivität sind wie
in der
1.4 Imunoaffinitätsreinigung der spezifischen Rab3a- und SNAP25-Antikörper1.4 Imunoaffinity purification the specific Rab3a- and SNAP25 antibody
Gereinigtes rekombinantes Antigen wurde über Nacht in 0,3 M NaHCO3 pH-Wert 8,6 dialysiert. Die OD280-Werte wurden vor und nach der Dialyse zur Berechnung der Menge Protein bestimmt. Ein Mini-Leak-Medium (KEM-EN-TEC-Biozyme, Vancouver, BC, Canada; Kat.-Nr. 10127, Chargen-Nr. 60232-5) wurde zur Immunreinigung der Antikörper gemäß den vom Hersteller gelieferten Angaben verwendet. Ein Teil der Antikörper wurde biotinyliert (Amersham, Place Little Chalfont Buckinghamshire UK, Kat.-Nr. RPN 2202). Die Reinigung und die Markierung wurden durch Silberfärbung und Western-Blot (Ergebnisse nicht gezeigt) überwacht.Purified recombinant antigen was dialyzed overnight in 0.3 M NaHCO 3 pH 8.6. The OD 280 values were determined before and after dialysis to calculate the amount of protein. A mini-leak medium (KEM-EN-TEC-Biozyme, Vancouver, BC, Canada, Cat # 10127, Lot # 60232-5) was used to immunopurify the antibodies according to the manufacturer's instructions. Part of the antibodies were biotinylated (Amersham, Place Little Chalfont Buckinghamshire UK, cat # RPN 2202). Purification and labeling were monitored by silver staining and Western blotting (results not shown).
1.5 Bewertung von Stabilität und Gegenwart von Rab3a und SNAP25 in CSF1.5 Assessment of Stability and the Present of Rab3a and SNAP25 in CSF
Mit
Hilfe spezifischer monoklonaler Antikörper (Transduction Labs, Lexington,
KY, USA; R35520 und 535020) als Fängerantikörper und dem immungereinigten polyklonalen
Kaninchen-Antiserum als Nachweisantikörper wurde die Stabilität der einem
Spiking unterworfenen Synapsenproteine Rab3a und SNAP25 in CSF nach
einer Inkubation über
Nacht bei 37°C
bestimmt. Bei Konzentrationen von 500 pg/ml änderte sich die rekombinante
Immunreaktivität
für SNAP25
und Rab3a über
Nacht in den untersuchten CSFs (
Einen direkten Beweis, dass beide Proteine in CSF zugegen waren, wurde durch Extraktion von Albumin und IgG aus 50 ml CSF und einer Säulenfraktionierung erhalten. Die Fraktionen wurden getrocknet und in Probenpuffer gelöst, auf einem 12%igen Acrylamidgel aufgetrennt und geblottet. Die PVDF-Membranen wurden mit monoklonalen Rab3a- und SNAP25-Antikörpern sondiert. Immunreaktive Banden des erwarteten Molekulargewichts und der pI-Wert wurden ermittelt.a direct evidence that both proteins were present in CSF was by extraction of albumin and IgG from 50 ml CSF and column fractionation receive. The fractions were dried and dissolved in sample buffer a 12% acrylamide gel and blotted. The PVDF membranes were probed with monoclonal Rab3a and SNAP25 antibodies. Immunoreactive Bands of expected molecular weight and pI were determined.
1.6 Entwicklung eines Sandwich-ELISA für den Nachweis von Rab3a und SNAP25 und quantitative Bestimmung der CSF-Spiegel.1.6 Development of a Sandwich ELISA for the detection of Rab3a and SNAP25 and quantitative determination of CSF levels.
Ein Sandwich-ELISA auf der Basis eines monoklonalen Rab3a- oder SNAP25-Antikörpers als Fängerantikörper und eines biotinylierten immunaffinitätsgereinigten polyklonalen Antikörpers als Nachweisantikörper wurde entwickelt. Maxisorp-Mikrotiterplatten wurden mit Affini-Pure Goat anti-Mouse IgG (Jackson Immuno Research Laboratories, Inc. West Grove, Pennsylvania, USA; Kat.-Nr. 115-035-144) beschichtet. 1% BSA (Klinische Qualität, 98% fettsäurefrei; ICN, Biomedical Research Products, Costa Mesa, CA, USA; Kat.-Nr. 105033, Chargen-Nr. 6p384) in PBS wurde als Blockierungspuffer verwendet. Maus-anti-Rab3a (Transduction Labs, Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. R35520, IgG2a, Klon 9, Chargen-Nr. 606-259-1550 Charge 2) oder anti-SNAP25 (Transduction Labs, Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. S35020, Igel, Klon 20), 1/1000 in Blockierungspuffer verdünnt, wurde zugegeben. Nach der Inkubation wurde rekombinantes Antigen in verschiedenen Konzentrationen (Konzentrationsbereich 40000- 2,56 pg/ml) zugegeben. Gleichzeitig wurde das affinitätsgereinigte Kaninchen-anti-Rab3a oder anti-SNAP25-Antiserum in einer Konzentration zugegeben, die für ein optimales Hintergrund-Signal-Verhältnis gewählt wurde. Die biotinylierten Kaninchen-Antikörper wurden dann über Meerrettich-markiertem Streptavidin (Immuno Research Laboratories; Inc. West Grove, Pennsylvania, USA; Kat.-Nr. 016-030-084) bei einer Verdünnung von 1/2000 nachgewiesen. Gekoppelte Peroxidase wurde über TMB, H2O2-Substratlösung nachgewiesen. Die Reaktion wurde nach 30 min mit 2N H2SO4 beendet, und die Extinktion wurde bei 450 nm gemessen. Auf der Basis dieses ELISA konnte Rab3a in einer Konzentration von nur 10 pg/ml nachgewiesen werden. Der Test für SNAP25 beruhte auf dem gleichen Prinzip.A sandwich ELISA based on a monoclonal Rab3a or SNAP25 antibody as a capture antibody and a biotinylated immunoaffinity purified polyclonal antibody as a detection antibody was developed. Maxisorp microtiter plates were coated with Affini-Pure Goat anti-Mouse IgG (Jackson Immuno Research Laboratories, Inc. West Grove, Pennsylvania, U.S.A., Cat # 115-035-144). 1% BSA (Clinical Grade, 98% Fatty Acid Free; ICN, Biomedical Research Products, Costa Mesa, Calif., USA, Cat # 105033, Lot # 6p384) in PBS was used as a blocking buffer. Mouse anti-Rab3a (Transduction Labs, Lexington, KY, USA; cat # R35520, IgG2a, clone 9, lot # 606-259-1550 lot 2) or anti-SNAP25 (Transduction Labs, Lexington, KY U.S.A., cat # S35020, hedgehog, clone 20), diluted 1/1000 in blocking buffer, was added. After incubation, recombinant antigen was added at various concentrations (concentration range 40000- 2.56 pg / ml). Simultaneously, the affinity-purified rabbit anti-Rab3a or anti-SNAP25 antiserum was added at a concentration chosen for optimal background signal ratio. The biotinylated rabbit antibodies were then detected on horseradish-labeled streptavidin (Immuno Research Laboratories, Inc. West Grove, Pennsylvania, USA, cat # 016-030-084) at 1/2000 dilution. Coupled peroxidase was detected via TMB, H 2 O 2 substrate solution. The reaction was stopped after 30 minutes with 2N H 2 SO 4 and the absorbance was measured at 450 nm. On the basis of this ELISA Rab3a could be detected in a concentration of only 10 pg / ml. The test for SNAP25 was based on the same principle.
Beispiel 2: Vorhandensein und Nachweis von α-Synuclein in ZerebrospinalflüssigkeitExample 2: Presence and detection of α-synuclein in cerebrospinal fluid
2.1 Bewertung eines kommerziellen Antikörpers auf seine Spezifität für α-Synuclein2.1 Assessment of a commercial antibody on his specificity for α-synuclein
Die
Spezifität
eines kommerziell erhältlichen
monoklonalen Antikörpers
(Transduction Labs, Lexington, KY, USA; Kat.-Nr. 563320, Igel) an
den verschiedenen Synuclein-Isoformen wurden bewertet. Offene Leseraster
von α-Synuclein, β-Synuclein
und γ-Synuclein
(vom ATG bis zum Stopcodon) wurden aus einer Humanhirn-cDNA-Bank
(HL5018; Clontech, Palo Alto, CA, USA) mit Primern auf der Basis
der veröffentlichten Sequenzdaten
(α-Synuclein: Zugangsnummer
L08850; β-Synuclein:
Zugangsnummer S69965; γ-Synuclein: Zugangsnummer
AF010126) amplifiziert. Berichten zufolge gab es einige wichtige
Aminosäureänderungen
in der Originalsequenz von γ-Synuclein:
K12E und K68E und der Polymorphismus von Aminosäure 109 in diesem Klon ist
E109V. Das Insert wurde in ein Expressionssystem auf PL-Basis (ICCG3307;
Innogenetics, Gent, Belgien) unter Zufügen von 6 zusätzlichen
Histidinen am Aminoende subkloniert. Die Synuclein-Fusionsproteine
mit His-Ende wurden in E. coli exprimiert. Die E. coli-Proteine
wurden anschließend
mittels SDS-PAGE aufgetrennt und mit dem kommerziellen monoklonalen
Antikörper
von Transduction Labs (Lexington, KY, USA) einem Immunblotting unterworfen.
Dieser monoklonale Antikörper
erwies sich als spezifisch für α-Synuclein und
kartierte die carboxyterminale Hälfte
des Synucleinproteins (
2.2 Bewertung des Vorhandenseins vopn α-Synuclein in Zerebrospinalflüssigkeit2.2 Assessment of the presence vopn α-synuclein in cerebrospinal fluid
CSF
wurde von mehreren Patienten vereinigt. 200 ml vereinigte CSF wurden
entsprechend dem isoelektrischen Punkt über Rotophor getrennt. Anschließend wurden
die resultierenden Fraktionen mittels SDS-PAGE aufgetrennt und mit
dem monoklonalen Antikörper
von Transduction Labs (Lexington, KY, USA) einem Immunblotting unterworfen.
Zwei immunreaktive Banden wurden in dem 19 kDa-Bereich und mit einem pI
im Bereich von 4 bis 6 nachgewiesen (
2.3 Erzeugung und Charakterisierung von α-Synuclein-spezifischen Antikörpern2.3 Generation and Characterization of α-synuclein-specific antibodies
α-Synuclein wurde aus 3 Litern induzierten E. coli-Kulturen gereinigt, was zur Reinigung von mehr als 10 mg α-Synuclein (mehr als 90% rein, errechnet aus mit Coomassie und Silber-gefärbten Gelen). Das Protein wurde in Mäuse nach mehreren Immunisierungsschemata injiziert (Tabelle 3). Nach 4 Injektionen wurde der Titer gegenüber α-Synuclein in einem Beschichtungs-ELISA bewertet. Sechs Mäuse hatten einen Titer über 100000 (Titer definiert als Serum-Verdünnung bei einem OD-Wert der doppelt so hoch ist wie der Hintergrund).α-synuclein was purified from 3 liters of induced E. coli cultures resulting in Purify more than 10 mg of α-synuclein (more than 90% pure, calculated with Coomassie and silver stained gels). The protein was in mice injected according to several immunization schemes (Table 3). To In 4 injections, the titer was evaluated against α-synuclein in a coating ELISA. six Had mice a titer over 100,000 (Titer defined as serum dilution at an OD value twice the background).
Drei Tage nach der letzten Injektion wurden Milzzellen aus Tier 312 (m3) gewonnen und zur Zellfusion verwendet, und zwar hauptsächlich nach dem Verfahren wie von Köhler und Milstein (1975) beschrieben. In einer ersten Durchmusterungsrunde wurde Hybridome auf das Vorhandensein spezifischer Antikörper in einem direkten Beschichtungstest untersucht. Anschließend wurden sie auf einem Dot-Blot von E. coli-Lysaten untersucht, die α-, (β- und γ-Synuclein und Deletionsmutanten von α-Synuclein enthielten, so dass auf Hybridome selektiert wurde, welche Antikörper produzieren, die ein unterschiedliches Epitop auf dem Synucleinprotein erkennen.Three Days after the last injection, spleen cells from animal 312 (m3) recovered and used for cell fusion, mainly after the method as von Köhler and Milstein (1975). In a first round of surveys was hybridomas to the presence of specific antibodies in examined a direct coating test. Subsequently were They examined on a dot blot of E. coli lysates, the α-, (β- and γ-synuclein and deletion mutants of α-synuclein so as to select for hybridomas that produce antibodies, that recognize a different epitope on the synuclein protein.
2.4 Charakterisierung α-Synuclein-spezifischer Antikörper2.4 Characterization of α-synuclein-specific antibody
Es
wurden 2 Hybridome, 3B5 (IgG2a) und 9B6 (Igel) isoliert, die Dot-Blots
zufolge für α-Synuclein
spezifisch waren. Zur Bestimmung ihrer genauen Epitope wurde der
carboxyterminale Teil (Position 64 bis 140) als 10 überlappende
Peptide (
2.5 Reinigung und Biotinylierung der α-Synuclein-spezifischen Antikörper2.5 Purification and Biotinylation the α-synuclein-specific antibody
Nach einer zweiten und dritten Runde der Subklonierung, wurde der Produktionsmaβstab der Antikörper zur Reinigung von 10 bis 20 mg Antikörper auf 1 bis 2 Liter vergrößert. Ein Mini-Leak-Medium (KEM-EN-TEC Biozyme, Vancouver, BC, Canada, Kat.-Nr. 10127, Chargen-Nr. 60232-5) wurde zur Immunreinigung der Antikörper gemäß der vom Hersteller gelieferten Angaben verwendet.To In a second and third round of subcloning, the production scale of the antibody For the purification of 10 to 20 mg of antibody increased to 1 to 2 liters. One Mini Leak Medium (KEM-EN-TEC Biozyme, Vancouver, BC, Canada, Cat. 10127, Batch no. 60232-5) was used for immunopurification of the antibodies according to the Manufacturer supplied information used.
Die Biotinylierung erfolgte nach wohl anerkannten Verfahren (Bonhard et al., 1984) mit D-Biotinyl-etaaminocapronsäure-N-hydroxysuccinimid-Ester (Boehringer-Mannheim, Brüssel, Belgien, Kat.-Nr. 1008960).The Biotinylation was carried out according to well-recognized methods (Bonhard et al., 1984) with D-biotinyl-etaaminocaproic acid N-hydroxysuccinimide ester (Boehringer-Mannheim, Brussels, Belgium, cat. No. 1008960).
2.6 Entwicklung eines Sandwich-ELISA für die Erfassung von α-Synuclein und quantitative Bestimmung der Spiegel in der Zerebrospinalflüssigkeit2.6 Development of a Sandwich ELISA for the detection of α-synuclein and quantitative determination of levels in the cerebrospinal fluid
Ein Sandwich-ELISA auf der Basis eines α-Synuclein-Antikörpers als Fängerantikörper und eines der biotinylierten monoklonalen Antikörper als Nachweisantikörper wird entwickelt. Maxisorp-Mikrotiterplatten wurden mit Affini-Pure Goat anti-Mouse IgG (Jackson Immuno Research Laboratories, Inc. West Grove, Pennsylvania, USA; Kat.-Nr. 115-035-144) beschichtet. 1% BSA (Klinische Qualität, 98% fettsäurefrei; ICN, Biomedical Research Products, Costa Mesa, CA, USA; Kat.-Nr. 105033, Chargen-Nr. 6p384) + 1% Maus-Serum in PBS wurde als Blockierungspuffer verwendet. Anti-α-Synuclein (Transduction Labs, Lexington, KY, USA), 1/1000 in Blockierungspuffer verdünnt, wurde zugegeben. Nach der Inkubation wurde rekombinantes Antigen in verschiedenen Konzentrationen (Konzentrationsbereich 1000-2 pg/ml) zugegeben. Gleichzeitig wurde der biotinylierte monoklonale antiα-Synuclein-Antikörper in Gegenwart von 1% Maus-Antikörpern in einer Konzentration zugegeben, die für ein optimales Hintergrund-Signal-Verhältnis gewählt wurde. Die biotinylierten Kaninchen-Antikörper wurden dann über Meerrettich-Peroxidase-markiertem Streptavidin (Immuno Research Laboratories; Inc. West Grove, Pennsylvania, USA; Kat.-Nr. 016-030-084) bei einer Verdünnung von 1/2000 nachgewiesen. Gekoppelte Peroxidase wurde über TMB, H2O2-Substratlösung nachgewiesen. Die Reaktion wurde nach 30 min mit 2N H2SO4 beendet, und die Extinktion wurde bei 450 nm gemessen.A sandwich ELISA based on an α-synuclein antibody as a capture antibody and one of the biotinylated monoclonal antibodies as a detection antibody is being developed. Maxisorp microtiter plates were coated with Affini-Pure Goat anti-Mouse IgG (Jackson Immuno Research Laboratories, Inc. West Grove, Pennsylvania, U.S.A., Cat # 115-035-144). 1% BSA (Clinical Grade, 98% Fatty Acid Free; ICN, Biomedical Research Products, Costa Mesa, Calif., USA, Cat # 105033, Batch # 6p384) + 1% mouse serum in PBS was used as a blocking buffer. Anti-α-synuclein (Transduction Labs, Lexington, KY, USA), diluted 1/1000 in blocking buffer, was added. After incubation, recombinant antigen was added at various concentrations (concentration range 1000-2 pg / ml). Concurrently, the biotinylated monoclonal anti-α-synuclein antibody was added in the presence of 1% mouse antibody in a concentration chosen for optimal background signal ratio. The biotinylated rabbit antibodies were then sequestered over horseradish peroxidase-labeled streptavidin (Immuno Research Laboratories, Inc. West Grove, Pennsylvania, U.S.A., Cat # 016-030-084) at a dilution of 1/2000 rejected. Coupled peroxidase was detected via TMB, H 2 O 2 substrate solution. The reaction was stopped after 30 minutes with 2N H 2 SO 4 and the absorbance was measured at 450 nm.
Beispiel 3: Nachweis anderer neurologischer Marker in ZerebrospinalflüssigkeitExample 3: Detection of others neurological marker in cerebrospinal fluid
3.1 Tau und Phospho-Tau3.1 Tau and Phospho-Tau
Gesamt-Tau wurde mit dem Tau-Antigentest gemessen, wobei AT120 als Fängerantikörper und biotinylierter HT7-BT2 als Nachweisantikörper (INNOTEST hTau-Antigen, Innogenetics, Gent, Belgien) verwendet wurde. Monoklonaler Antikörper AT120 reagiert gleichermaßen gut mit normalem und hyperphosphoryliertem human-Tau-Protein (Vandermeeren et al., 1993), monoklonaler Antikörper HT7 reagiert auch gleichermaßen gut mit normalem und hyperphosphoryliertem Human-Tau-Protein, wohingegen monoklonaler Antikörper BT2 vorzugsweise normales Tau erkennt (Goedert et al., 1994). Affinitätsgereinigtes Tau-Protein, hergestellt wie vorher beschrieben (Mercken et al., 1992b), wurde als Standard verwendet.Total tau was measured with the Tau antigen test using AT120 as the capture antibody and biotinylated HT7-BT2 as detection antibody (INNOTEST hTau antigen, Innogenetics, Gent, Belgium). Monoclonal antibody AT120 reacts equally good with normal and hyperphosphorylated human tau protein (Vandermeeren et al., 1993), monoclonal antibody HT7 also responds equally well with normal and hyperphosphorylated human tau protein, whereas monoclonal antibody BT2 recognizes preferential normal tau (Goedert et al., 1994). affinity purified Tau protein, prepared as previously described (Mercken et al. 1992b), was used as standard.
Phospho-Tau wurde mit einem Sandwich-ELISA gemessen, wobei HT7 als Fängerantikörper und biotinylierter AT270 als Nachweisantikörper (INNOTEST Phospho-Tau (181), Innogenetics, Gent, Belgien) verwendet wurde. AT270 erkennt spezifisch Phosphao-Tau (internationale Anmeldung, veröffentlicht unter WO 95/17429).Phospho-Tau was measured by a sandwich ELISA using HT7 as the capture antibody and biotinylated AT270 as detection antibody (INNOTEST Phospho-Tau (181), Innogenetics, Ghent, Belgium). AT270 detects specifically phosphao-tau (international application, published under WO 95/17429).
3.2 β-Amyloid(1-42) 3.2 β-amyloid (1-42)
β-Amyloid(1-42)-Konzentrationen wurden mit dem Innotest-β-Amyloid(1-42) (Innogenetics, Gent, Belgien) gemessen. Der Test ist ein Sandwich-ELISA, bei dem ein erster monoklonaler Antikörper 21F2 (spezifisch für den Carboxyterminus von Amyloid) als Fängerantikörper und biotinylierter 3D6 (spezifisch für den Aminoterminus) als Nachweisantikörper verwendet wird. Die Kombination von 21F12/3D6 ermöglicht den spezifischen Nachweis von β-Amyloid(1-42)-Peptid. Es wird etwas Kreuzreaktivität für β-Amyloid(1-43), jedoch nicht für kürzere Peptide beobachtet (Citron et al., 1997; Johnson-Wood et al., 1997). Kurz gesagt wurde 21F12-Antikörper in 10 mM Tris, 10 mM NaCl suspendiert und auf Nunc Maxisorbs Mikrotiterplatten über Nacht bei 4°C aufgebracht. Nach einem Waschschritt wurden die Platten für 2 Std. bei 25°C mit PBS-0,1% Casein blockiert. Der Test wurde durch simultane Inkubation (1 Std., 25°C) von 75 μl biotinyliertem 3D6 und 25 μl CSF oder Standard durchgeführt. Nach mehreren Waschschritten wurde die Menge an gebundenem Antikörper durch Zugabe von 100 μl HRP-Streptavidin (RDI, Flanders, New York, NY, USA) verifiziert. Die Inkubation wurde für 30 min bei 25°C fortgesetzt. Dann wurden 100 μl 0,42 mM 3,5,3',5'-Tetramethylbenzidin als Peroxidasesubstrat zugegeben. Die Reaktion wurde nach 30 min mit 50 μl 0,9 N H2SO4 beendet.β-amyloid (1-42) concentrations were measured with Innotest β-amyloid (1-42) (Innogenetics, Gent, Belgium). The assay is a sandwich ELISA using a first monoclonal antibody 21F2 (specific for the carboxy-terminus of amyloid) as the capture antibody and biotinylated 3D6 (specific for the amino terminus) as the detection antibody. The combination of 21F12 / 3D6 allows specific detection of β-amyloid (1-42) peptide. Some cross-reactivity is observed for β-amyloid (1-43) but not for shorter peptides (Citron et al., 1997, Johnson-Wood et al., 1997). Briefly, 21F12 antibody was suspended in 10mM Tris, 10mM NaCl and applied to Nunc Maxisorb's microtiter plates overnight at 4 ° C. After a wash, the plates were blocked for 2h at 25 ° C with PBS-0.1% casein. The assay was performed by simultaneous incubation (1 hr, 25 ° C) of 75 μl biotinylated 3D6 and 25 μl CSF or standard. After several washes, the amount of bound antibody was verified by addition of 100 μl of HRP-streptavidin (RDI, Flanders, New York, NY, USA). The incubation was continued for 30 min at 25 ° C. Then, 100 μl of 0.42 mM of 3,5,3 ', 5'-tetramethylbenzidine as a peroxidase substrate was added. The reaction was stopped after 30 min with 50 μl of 0.9 NH 2 SO 4 .
3.3 β-Amyloid(1-40) 3.3 β-amyloid (1-40)
Die β-Amyloid(1-40)-Konzentrationen wurden mit einem C-terminalen spezifischen affinitätsgereinigten polyklonalen Antikörper von Quality Controlled Biochemicals (QCB, Hopkinton, MA, USA) als Fängerantikörper und 3D6 (Citron et al., 1997; Johnson-Wood et al., 1997) als Nachweisantikörper gemessen. Nunc Maxisorps Mikrotiterplatten wurden 2 Std. bei 25°C mit 5 μg/ml affinitätsgereinigtem Ziege-anti-Kaninchen-IgG (H + L) (Jackson Immuno Research Laboratories, Inc. West Grove, Pennsylvania, USA, Kat.-Nr. 111-005-144) in 10 mM Tris-10 mM NaCl-Puffer beschichtet. Anschließend wurden die Platten mit PBS-0,1% Casein über Nacht bei 4°C blockiert. Das polyklonale Kaninchen-Antikörper (QCB, Hopkinton, MA, USA, Kat.-Nr. 44-348-20) wurde bei einer Konzentration von 0,5 μg/ml für 1 Std. bei 25°C zugegeben. Nach mehreren Waschschritten wurden 100 μl CSF oder Standard 2 Std. bei 25°C inkubiert. Die Menge an gebundenem Amyloid wurde durch Zugabe von 100 μl biotinyliertem 3D6-Antikörper, zugegeben in einer Konzentration von 0,1 μg/ml in Konjugat-Verdünnungsmittel, 1 Std. bei 25°C verifiziert. Die Platten wurden wiederum fünfmal gewaschen. Die Menge an gebundenem Antikörper wurde durch Zugabe von 100 μl SV-AP (Gibco, Rockville, MD, USA; Kat.-Nr. JK-4410) verifiziert. Die Inkubation wurde für 1 Std. bei 25°C fortgesetzt. Nach einem letzten Waschschritt (fünf Mal) wurden 100 μl TMB, gelöst in Substratpuffer, als Peroxidasesubstrat zugegeben. Die Reaktion wurde nach 30 min mit 50 μl 0,9 N H2SO4 beendet.The β-amyloid (1-40) levels were measured with a C-terminal specific affinity purified polyclonal antibody from Quality Controlled Biochemicals (QCB, Hopkinton, MA, USA) as catcher antibody and 3D6 (Citron et al., 1997; Johnson-Wood et al., 1997) as detection antibodies. Nunc Maxisorp's microtiter plates were incubated for 2 hrs at 25 ° C with 5 μg / ml affinity-purified goat anti-rabbit IgG (H + L) (Jackson Immuno Research Laboratories, Inc. West Grove, Pennsylvania, USA, cat -005-144) in 10mM Tris-10mM NaCl buffer. Subsequently, the plates were blocked with PBS-0.1% casein overnight at 4 ° C. The polyclonal rabbit antibody (QCB, Hopkinton, MA, USA, cat # 44-348-20) was added at a concentration of 0.5 μg / ml for 1 h at 25 ° C. After several washes, 100 μl of CSF or standard was incubated for 2 hours at 25 ° C. The amount of amyloid bound was verified by adding 100 μl of biotinylated 3D6 antibody added at a concentration of 0.1 μg / ml in conjugate diluent, 1 h at 25 ° C. The plates were washed again five times. The amount of bound antibody was verified by addition of 100 μl of SV-AP (Gibco, Rockville, MD, U.S.A., JK-4410). The incubation was continued for 1 h at 25 ° C. After a final wash (five times), 100 μl of TMB dissolved in substrate buffer was added as the peroxidase substrate. The reaction was stopped after 30 min with 50 μl of 0.9 NH 2 SO 4 .
3.4 Neuromodulin3.4 Neuromodulin
Neuromodulin wurde ebenfalls mit einem Sandwich-ELISA gemessen, wobei zwei epitopspezifische monoklonale Antikörper (NM2, NM4; Oestreicher et al., 1994) verwendet wurden. NM2 wurde als Fängerantikörper und biotinylierter NM4 als Nachweisantikörper verwendet. Rekombinantes Neuromodulin wurde als Standard verwendet.Neuromodulin was also measured by a sandwich ELISA using two epitope-specific monoclonal antibody (NM2, NM4; Oestreicher et al., 1994). NM2 was as catcher antibodies and biotinylated NM4 used as a detection antibody. recombinant Neuromodulin was used as standard.
3.5 Neuronenspezifische Enolase3.5 Neuron-specific enolase
NSE-Messungen beruhten auf einem Sandwich-ELISA mit einem monoklonalen anti-NSE-Antikörper, 2E7, als Fängerantiköper und dem peroxidasemarkierten monoklonalen anti-NSE-Antikörper 10Cl als Nachweisantikörper. Gereinigtes NSE aus menschlichem Gehirn wurde als Standard verwendet (Vanmechelen et al., 1997).NSE measurements based on a sandwich ELISA with a monoclonal anti-NSE antibody, 2E7, as a catcher antibody and the peroxidase-labeled monoclonal anti-NSE antibody 10Cl as a detection antibody. Purified human brain NSE was used as standard (Vanmechelen et al., 1997).
Die Proteinkonzentrationen wurden mit dem BCA-Proteinreagenz (Pierce, Rockford, Illionois, USA) bestimmt.The Protein concentrations were measured with the BCA protein reagent (Pierce, Rockford, Illinois, USA).
Beispiel 4: Kombinationstest, unter Verwendung von CSF-Rab3a, CSF-SNAP25, CSF-Tau und CSF-β-Amyloid(1-42) als neurologische Marker zum spezifischen Nachweis der Alzheimer-Krankheit und Unterscheidung von Alzheimer-Krankheit gegenüber Kontrollen im gleichen Alter.Example 4: Combination test using CSF-Rab3a, CSF-SNAP25, CSF-tau and CSF-β-amyloid (1-42) as neurological markers for specifically detecting Alzheimer's disease and distinguishing Alzheimer's disease from controls in the same Age.
4.1 Patienten und Kontrollindividuen4.1 Patients and control individuals
Die Alzheimer-Krankheits-Gruppe (AD) enthielt 32 Patienten, und zwar 15 Männer und 17 Frauen, mit einem mittleren Alter ± SD von 75,0 ± 6,6 Jahren. Die vaskuläre Demenz-Gruppe (VAD) enthielt 20 Patienten, 10 Männer und 10 Frauen mit einem mittleren Alter ± SD von 81,0 ± 7,0 Jahren. Die Kontrollgruppe enthielt 18 Individuen, 7 Männer und 11 Frauen, mit einem mittleren Alter ± SD von 67,5 ± 5,5 Jahren. Die Diagnose von möglicher AD erfolgte durch Ausschluss gemäß den NINCDS-ADRDA-Kriterien (McKhann et al., 1984). VAD wurde in Patienten mit transitorischen ischämischen Attacken und/oder Schlaganfalls-Episoden in Relation zur Entwicklung von Demenz und/oder CT-Befund großer Infarkte und/oder multipler Lacunen und/oder einer Geschichte oder klinischen Befunden von schweren vaskulären Krankheiten, wie arterieller Hypertonie oder Diabetes mellitus mit Komplikationen diagnostiziert. Die Kontrollgruppe bestand aus Individuen ohne Geschichten, Symptome oder Anzeichen von psychatrischer oder neurologischer Erkrankung, maligner Erkrankung oder systemischen Störungen (beispielsweise rheumatoider Arthritis, infektiöser Erkrankung). In Individuen über einem Alter von 60 Jahren wurde der kognitive Zustand mit der Mini-Mental-State-Untersuchung (Folstein et al., 1975) untersucht. Individuen mit Werten unter 28 wurden nicht aufgenommen. Die Untersuchung wurde vom Ethikkomitee der Universität Göteborg (Göteborg, Schweden) anerkannt. Die Patienten (oder ihre nächsten Verwandten) und die Individuen der Kontrollgruppe gaben ihre informierte Zustimmung zur Teilnahme an der Untersuchung.The Alzheimer's disease group (AD) contained 32 patients, and indeed 15 men and 17 women, with a mean age ± SD of 75.0 ± 6.6 years. The vascular Dementia group (VAD) included 20 patients, 10 men and 10 women with one middle age ± SD from 81.0 ± 7.0 Years. The control group contained 18 individuals, 7 men and 11 women, with a mean age ± SD of 67.5 ± 5.5 years. The diagnosis of possible AD was made by exclusion according to the NINCDS-ADRDA criteria (McKhann et al., 1984). VAD has been reported in patients with transient ischemic Attacks and / or stroke episodes in relation to development of dementia and / or CT findings of large infarcts and / or multiple Lacunae and / or a history or clinical findings of severe vascular Diseases such as arterial hypertension or diabetes mellitus Complications diagnosed. The control group consisted of individuals without stories, symptoms or signs of psychiatric or neurological disease, malignant disease or systemic disorders (for example rheumatoid arthritis, infectious disease). In individuals above one At age 60, the cognitive state was assessed with the mini-mental state examination (Folstein et al., 1975). Individuals below 28 were not added. The study was conducted by the Ethics Committee of the University of Gothenburg (Gothenburg, Sweden). The patients (or their closest relatives) and the Individuals of the control group gave their informed consent to participate in the investigation.
4.2 Isolation von hirnspezifischer Zerebrospinalflüssigkeit4.2 Isolation of brain-specific cerebrospinal fluid
Das Verfahren wurde eingehend von Davidsson et al., 1996 beschrieben. Zusammengefasst wurden 5 bis 10 ml CSF auf eine Blue-Sepharose-Säule (Pharmacia, Uppsala, Schweden) zur selektiven Entfernung von Albumin aufgetragen. Die albuminfreie Fraktion wurde dann auf eine Säule mit Staphylococcen-Protein G aufgetragen, das kovalent an Sepharose 4B (Pharmacia, Uppsala, Schweden) gebunden war, so dass IgG absorbiert wurde. Die nicht absorbierten Proteine wurden durch mR-HPLC mittels SMART-System (Pharmacia LKB-Technologie, Uppsala, Schweden) mit einer mRPC C2/C18-Säule (Abm. i. D. 2,1 × 100 mm, Gel-Volumen 0,35 ml, Teilchengröße 3 mm) aufgetrennt. Die Proteine wurden mit zwei linearen Gradienten Trifluoressigsäure eluiert. Insgesamt wurden 40 Fraktionen in einem Savant Speed-Vac-Konzentrator getrocknet. Die Fraktionen wurden in einem SDS-PAGE-Probenpuffer gelöst, mit Ultraschall behandelt und 15 min vor dem Auftrennen auf 12%igen Polyacrylamidgelen gekocht.The method has been described in detail by Davidsson et al., 1996. In summary, 5 to 10 ml of CSF were applied to a Blue Sepharose column (Pharmacia, Uppsala, Sweden) for the selective removal of albumin. The albumin-free fraction was then applied to a staphylococcal protein G column covalently bound to Sepharose 4B (Pharmacia, Uppsala, Sweden) so that IgG was absorbed. The unabsorbed proteins were analyzed by mR-HPLC by SMART system (Pharmacia LKB-Technology, Uppsala, Sweden) with a mRPC C 2 / C 18 column (Abm i i D. 2.1 x 100 mm, gel volume 0.35 ml, particle size 3 mm). The proteins were eluted with two linear gradients of trifluoroacetic acid. A total of 40 fractions were dried in a Savant Speed Vac concentrator. The fractions were dissolved in an SDS-PAGE sample buffer, sonicated, and boiled for 15 min prior to separation on 12% polyacrylamide gels.
4.3 Bewertung eines Kombinationstests für den spezifischen Nachweis der Alzheimer-Krankheit4.3 Assessment of a combination test for the specific evidence of Alzheimer's disease
Durch
Verwendung eines Sandwich-ELISA wurden die Spiegel von CSF-Rab3a,
CSF-SNAP25, CSF-Tau und CSF-β-Amyloid(1-42) in
den CSF-Proben von 32 AD-Patienten, 20 VAD-Patienten und 11 Kontrollen
gemessen. Die Bemittelten Werte für sämtliche Marker sind in der
Tabelle 4 zusammengefasst. Die einzelnen Werte für Tau und Rab3a sind in der
Auf
der Basis eines Ausschlussgrenzwertes, der von der höchsten Empfindlichkeit
für AD-Patienten und
von der höchsten
Spezifität
für den
Kontrollpatient bestimmt wurde, wurden Wahrscheinlichkeitsverhältnisse bestimmt
(Tabelle 5). Da die Rab3a- und die SNAP25-Werte korreliert sind, kann man nur
entweder Rab3a oder SNAP25 in Kombination mit Tau und β-Amyloid(1-42) verwenden (
Eine vollständig faktorielle multiple Analyse der Varianz (ANOVA), mit sämtlichen Markern als abhängige Variable, Geschlecht als Faktor, Alter und Minimental-Score-Bewertung (MMSE, Folstein et al., 1975) als Covariate, innerhalb der verschiedenen Gruppen zeigten, dass keiner dieser Parameter covariierte. Es konnte darüber hinaus signifikante Korrelation zwischen Tau, β-Amyloid(1-42) und Rab3a/SNAP25 in jeder Gruppe einzeln oder in sämtlichen Gruppen zusammen nachgewiesen werden.A complete factorial multiple analysis of variance (ANOVA), with all markers as dependent variable, gender as factor, age and minimental score score (MMSE, Folstein et al., 1975) as covariate, within the different groups showed that none this parameter covariates. In addition, significant correlations between tau, β-amyloid (1-42) and Rab3a / SNAP25 could be detected in each group individually or in all groups together.
Zusätzliche Antikörper werden für Rab3a und SNAP25 isoliert. Die Spiegel für CSF-Rab3a, CSF-SNAP25, CSF-Tau und CSF-β-Amyloid(1-42) werden in wohldefinierten klinischen Diganosegruppen untersucht, in denen eine annehmbare Probengröße statistisch signifikante Vergleiche ermöglicht.Additional antibodies are isolated for Rab3a and SNAP25. Levels for CSF-Rab3a, CSF-SNAP25, CSF-tau, and CSF-β-amyloid (1-42) are examined in well-defined clinical diganose groups, where acceptable sample size allows statistically significant comparisons.
Beispiel 5: Kombinationstest, unter Verwendung von CSF-Tau, CSF-Neuromodulin und CSF-neuronenspezifischer Enolase als neurologische Marker zur Diagnose von chemotherapieinduzierter neuronaler Schädigung bei Rindern, die auf Leukämie behandelt werden.Example 5: combination test, using CSF-tau, CSF-neuromodulin and CSF-neuron specific Enolase as a neurological marker for the diagnosis of chemotherapy-induced neuronal damage Cattle suffering from leukemia be treated.
5.1 Patienten und Kontrollindividuen5.1 patients and control individuals
Zwischen August 1996 und September 1998, wurden 448 Proben von CSF aus 83 Kindern entnommen, die am Pediatric Hemato-oncology Department of the Catholic University of Leuwen, Belgien, auf Krebs behandelt wurden. Sämtliche Patienten durchliefen eine sorgfältige klinische Bewertung zum Zeitpunkt der Diagnose. Es lag die informierte Zustimmung der Eltern vor.Between August 1996 and September 1998, 448 CSF samples were taken from 83 Children admitted to the Pediatric Hemato-oncology Department of the Catholic University of Leuwen, Belgium, treated for cancer were. All Patients went through a careful clinical evaluation at the time of diagnosis. It was the informed Consent of the parents.
Die Proben wurden nur im Verlauf der geplanten Lumbalpunkturen (LPs) zur Stadienbestimmung oder zur Behandlung von Malignität entnommen. Verschiedene Gruppe von Patienten mit hämatologischen Malignitäten wurden für die vorliegende Untersuchung angemeldet (Tabelle 6). Eine erste Gruppe beinhaltete 9 B-Zell-non-Hodgkin-Lymphom-Patienten (B-NHL), die gemäß dem NHL-Protokoll der United Kingdom Children Cancers Group (UKCCSG 9602) behandelt wurden (Tabelle 7a). In dieser Gruppe hatten vier Patienten B-Zell-Lymphome, 3 Patienten hatten Burkitt-Lymphome, und 2 Patienten hatten ein anaplastisches Großzelllymphom (ALCL). Acht von diesen Patienten wurden längs untersucht. Die zweite und größte Gruppe bestand aus 42 Patienten mit akuter lymphoblastischer nicht-B-Zell-Leukämie/non-Hodgkin-Lymphom (NB ALL/NHL), behandelt gemäß dem Protokoll 58881 (Tabelle 7b) der 'European Organization for Research and Treatment of Cancer' (EORTC). In dieser zweiten Gruppe hatten 18 Kinder CD10(+)-Ausbrüche oder allgemeine NB-ALL, zwei Patienten hatten Down-Syndrom (DS), 1 Patient hatte das Brachmann-de- Lange-Syndrom, 3 Patienten hatten allgemeine B-Zell-Ausbrüche, 1 Patient hatte allgemeine T-Zell-Ausbrüche, 2 Patienten hatten pro-B-Zell-Ausbrüche, 9 Patienten hatten prä-B-Zell-Ausbrüche, und 8 Patienten hatten T-Zell-Ausbrüche. 38 Kinder hatten Leukämie, 5 Patienten hatten non-Hodgkin-Lymphom der Stufe II (1 Patient), der Stufe III (3 Patienten) oder der Stufe IV (1 Patient), von denen ein Patient offenkundige ZNS-Beteiligung hatte (CNS+), definiert gemäß dem Untersuchungsprotokoll mit malignen Zellen in CSF, Augen-Fundoskopie und Kontrast-Abfangen. Fünf Patienten erwiesen sich als sehr hohe Risikopatienten (VHR) gemäß den Kriterien, die in dem Behandlungsprotokoll definiert sind (2 Patienten mit T-Zell-Ausbruch und 3 Patienten mit Kortikoid-Resistenz). 27 Patienten aus dieser Gruppe konnten längs verfolgt werden. Eine dritte Patientengruppe bestand aus 6 Kindern mit akuter myeloischer Leukämie (AML), von denen 1 Patient eine ZNS-Beteiligung und 2 Patienten Down-Syndrom aufwiesen. Es gab 3 Patienten mit MO- und jeweils 1 Patient mit M1-, M2- oder M7-Phenotyp. All diese Patienten wurden gemäβ EORTC 58921-Protokoll (Tabelle 7c) behandelt und längs verfolgt. Die anderen Patienten bestanden aus einer Gruppe von Kindern (n = 18), in denen aus klinischen Gründen eine Lumbalpunktur zur Diagnose der Infektion und der Stadienbestimmung während oder nach ihrer Behandlung durchgeführt wurde. Diese Gruppe beinhaltet 5 Kinder mit Medulloblastom (3 Stadienbestimmung, 1 während der Behandlung, 1 Follow-Up), 3 Kinder mit Hodgkin-Krankheit (Stadienbestimmung, 3 Kinder mit Rhabdomyosarkom (2 Stadienbestimmung, 1 während der Behandlung), 2 Kinder mit myelodysplastischem Syndrom (MDS) (Stadienbestimmung), 2 Kinder mit Histiocytis der Langerhans'schen Zellen (LCH/HLH, Stadienbestimmung), 1 Kind mit juveniler chronischer myeloischer Leukämie (CML) (während der Behandlung), Choriokarzinom (Follow-Up) oder Germinom (Stadienbestimmung). Eine große Gruppe gesunder Neugeborener war nicht verfügbar, da die Entnahme der Zerebrospinalflüssigkeit aus diesen Patienten unethisch ist. Als Kontrollen wurden Kinder angemeldet, die unter Verdacht stehen, dass sie eine Meningitis aber mit negativen Befunden (n = 4), ein lokalisiertes Retinoblastom (n = 1) und familiäre hämophagozytische Lymphohistiocytose (n = 1) aufweisen,. Die informierte Zustimmung der Eltern wurde erhalten.The Samples were only taken in the course of planned lumbar punctures (LPs) taken for staging or for the treatment of malignancy. Various group of patients with hematological malignancies were for the present investigation (Table 6). A first group included 9 B-cell non-Hodgkin's lymphoma patients (B-NHL), which according to the NHL protocol United Kingdom Children Cancers Group (UKCCSG 9602) were (Table 7a). In this group, four patients had B-cell lymphomas, 3 patients had Burkitt's lymphoma and 2 patients had one anaplastic large cell lymphoma (ALCL). Eight of these patients were examined longitudinally. The second and largest group consisted of 42 patients with acute lymphoblastic non-B-cell leukemia / non-Hodgkin's lymphoma (NB ALL / NHL), treated according to the protocol 58881 (Table 7b) of the 'European Organization for Research and Treatment of Cancer (EORTC). In this second group had 18 children CD10 (+) outbreaks or general NB-ALL, two Patients had Down syndrome (DS), 1 patient had Brachmann-Lange syndrome, 3 Patients had general B-cell outbreaks, 1 patient had general T-cell blasts, 2 patients had pro-B-cell outbreaks, 9 patients had pre-B-cell outbreaks, and 8 patients had T-cell outbreaks. 38 children had leukemia, 5 patients had stage II non-Hodgkin's lymphoma (1 patient), Stage III (3 patients) or Stage IV (1 patient), of which a patient has evident CNS involvement had (CNS +), defined according to the examination protocol with malignant cells in CSF, eye fundoscopy and contrast trapping. Five patients proved to be very high risk patients (VHR) according to the criteria which are defined in the treatment protocol (2 patients with T cell outbreak and 3 patients with corticoid resistance). 27 patients from this group could be longitudinal be followed. A third group of patients consisted of 6 children with acute myeloid leukemia (AML), of which 1 patient had CNS involvement and 2 patients Down syndrome exhibited. There were 3 patients with MO and 1 each with M1, M2 or M7 phenotype. All of these patients were in accordance with EORTC 58921 protocol (Table 7c) treated and longitudinal tracked. The other patients consisted of a group of children (n = 18), in which a lumbar puncture was used for clinical reasons Diagnosis of infection and staging during or performed after her treatment has been. This group includes 5 children with medulloblastoma (3 staging, 1 during the Treatment, 1 follow-up), 3 children with Hodgkin's disease (staging, 3 children with Rhabdomyosarcoma (2 staging, 1 during treatment), 2 children with myelodysplastic syndrome (MDS) (staging), 2 children with Histiocytis the Langerhans'schen Cells (LCH / HLH, staging), 1 child with juvenile chronic myeloid leukemia (CML) (during treatment), choriocarcinoma (follow-up) or germinoma (staging). A big Group of healthy newborns was unavailable because of the removal of the cerebrospinal fluid out of these patients is unethical. As controls were children who are suspected of having meningitis but with negative findings (n = 4), a localized retinoblastoma (n = 1) and familial hemophagocytic Lymphohistiocytosis (n = 1). The informed consent the parents were received.
5.2. Untersuchungsdesign5.2. study design
Ein prospektives und longitudinales Einzel-Center-Untersuchungsdesign wurde verwendet. Kein Patient erhielt eine Behandlung vor dem Eintritt in die Untersuchung. In der vorliegenden explorativen Untersuchung wurden CSF-Proben von 58 Kindern vor jeglicher Behandlung verfügbar (= diagnostische Lumbalpunktur oder LP1) (siehe Tabelle 7 für weitere Details). Rest-Proben waren bei sämtlichen Zeitpunkten für die meisten Patienten nicht vorhanden. Fehlende Werte beruhen nicht auf dem Krankheitsstatus der Kinder, sondern auf dem Ergebnis der Artefakte während der Probennahme oder der Aufbewahrung der Proben.One prospective and longitudinal single center examination design was used. No patient received treatment before entering the study. In the present explorative study, CSF samples were used of 58 children available before any treatment (= diagnostic lumbar puncture or LP1) (see Table 7 for more details). Residual samples were at most times for most Patient not present. Missing values are not based on the Disease status of children, but on the result of artifacts while sampling or storage of samples.
Die Lumbalpunkturen erfolgten für Routineanalyse entweder an der Grundlinie für die diagnostische Aufbereitung oder direkt vor der IT-Verabreichung der Chemotherapie. 5 ml CSF wurde in verschiedenen Polypropylen-Röhrchen gesammelt. Eine Probe wurde sofort bei 1500 U/min für 2 min zentrifugiert, um Zellen und anderes unlösliches Material zu eliminieren. Der Überstand wurde für die anschließende Analyse bei –70°C aufbewahrt. Die Anzahl der Gefrier-Tau-Zyklen war auf ein Mindestmaß eingeschränkt. Die Routine-CSF-Messung umfasste Cytologie, Protein-Konzentration, Glucose, usw.The Lumbar punctures were done for Routine analysis either at the baseline for diagnostic preparation or right before the IT administration of chemo. 5 ml of CSF was collected in different polypropylene tubes. A sample was immediately at 1500 rpm for Centrifuged for 2 minutes to eliminate cells and other insoluble material. The supernatant was for the subsequent one Stored at -70 ° C. The number of freeze-thaw cycles was minimized. The Routine CSF measurement included cytology, protein concentration, glucose, etc.
Da die Normalität für sämtliche neurologischen Markerdaten, unabhängig von den Diagnosegruppen, aussortiert wurde, wurden für die Analyse nicht-paramettrische Statistiken verwendet. Der Kruskall-Wallis-Test wurde zur Untersuchung von Gruppenunterschieden verwendet, die die Effektvariablen betreffen (Tau, Neuromodulin, Protein usw.). Passende Paare im Wilcoxon-Rangsummentest, wurden zur Überprüfung auf Unterschiede zwischen dem ersten Diagnose-LP und anschließenden LPs verwendet. Die Pearson-Korrelation wurde zur Untersuchung der möglichen Covariate verwendet. Die Analysen erfolgten mit der Prism-Software v2.01 (Graphpad Software Inc. San Diego, CA, USA) Systat-Version 7 (SPSS, Chicago, IL, USA).There the normality for all neurological marker data, regardless of the diagnostic groups, sorted out was, were for the analysis is non-parametric Statistics used. The Kruskall-Wallis test was used to study Uses group differences that affect the effect variables (Tau, neuromodulin, protein, etc.). Matching couples in the Wilcoxon rank sum test, were up for review Differences between the first diagnostic LP and subsequent LPs used. The Pearson correlation was used to study the possible Covariate used. The analyzes were done with the Prism software v2.01 (Graphpad Software Inc. San Diego, CA, USA) Systat version 7 (SPSS, Chicago, IL, USA).
5.3 Bewertung eines Kombinationstests zur Diagnose der durch Chemotherapie induzierten neuronalen Schädigung.5.3 Assessment of a combination test for the diagnosis of chemo-induced neuronal damage.
Spiegel der neurologischen Marker vor der BehandlungMirror of the neurological Markers before treatment
Normale Spiegel der Obergrenze für Tau wurden zuerst an CSF-Proben von Kindern mit Infektionskrankheiten (aber mit negativen Virus- und Bakterienkulturen) (n = 4), einem Patient mit einem sehr lokalisierten Retinoblastom und einem Patient, der auf familiäre HLH untersucht wurde, bestimmt. Die Tau-Mittelwerte in den Kontrollkindern waren 106,2 pg/ml (95% C2 = 34,3-178,0). Ein willkürlicher Grenzwert zu Normalwerten wurde als 312 pg/ml (Mittelwert + 3 SD) angesehen, das im Bereich der Werte ist, die man beim Erwachsenen beobachtet. 80°s der normalen Erwachsenen-Kontrollen haben Tau-Werte unter 352 pg/ml, während 425 pg/ml (p25-p75; 274-713, n = 150) die mittleren Tau-Werte bei Patienten mit Alzheimer-Krankheit waren (Hulstaert et al., 1999). Die Proben wurden zuerst unabhängig von der Patientenzahl untersucht, wonach alle Proben, die von einem Patienten stammten, wieder auf einer Immunoplatte untersucht wurden. Der Korrelationskoeffizient zwischen den Ergebnissen aus dem ersten und zweiten Ansatz für einen Satz von 104 Proben betrug 0,901 (95% CI: 0,859-0,933).normal Mirror the upper limit for Tau were first tested on CSF samples from children with infectious diseases (but with negative virus and bacterial cultures) (n = 4), one Patient with a very localized retinoblastoma and a patient, the on familial HLH was examined. The tau averages in the control children were 106.2 pg / ml (95% C2 = 34.3-178.0). An arbitrary limit to normal values became was considered to be 312 pg / ml (mean + 3 SD) in the range of Values that are observed in adults. 80 ° s of normal Adult controls have tau values below 352 pg / ml, while 425 pg / ml (p25-p75; 274-713, n = 150) mean tau values in patients with Alzheimer's disease were (Hulstaert et al., 1999). The samples were initially independent of the number of patients is examined, after which all samples taken from one Patients were re-examined on an immunoplate. The correlation coefficient between the results from the first and second approach for a set of 104 samples was 0.901 (95% CI: 0.859-0.933).
Die
Tau-Spiegel bei der Diagnose wurden für jede Subgruppe von Patienten
analysiert (
Für die 27 Patienten mit Non-B ALL/NHL oder neun Patienten mit B-Zell-NHL (Daten nicht gezeigt), korrelierten die Tau-Spiegel bei der Diagnose nicht mit der Tumorschuld, wie es durch die Zahl der weißen Blutzellen (p = 0,935, n = 40) oder Serum-LDH (p = 0,855, n = 39) wiedergegeben wird. Bei LP1 gab es eine sehr signifikante Korrelation zwischen Tau und Neuromodulin [r = 0,793; 95% CI: 0,658-0,928, n = 50), was zeigt, dass die Sekretion beider Proteine in einem gewissen Punkt miteinander verknüpft ist. Es gab keine Korrelation zwischen Tau und β-Amyloid(1-42) (p = 0,1032, n = 52).For the 27 patients with non-B ALL / NHL or nine patients with B-cell NHL (data not shown), tau levels at diagnosis did not correlate with tumor burden, as determined by the number of white blood cells (p = 0.935, n = 40) or serum LDH (p = 0.855, n = 39). In LP1, there was a very significant correlation between tau and neuromodulin [r = 0.793; 95% CI: 0.658-0.928, n = 50), indicating that the secretion of both proteins is linked at some point. There was no correlation between tau and β-amyloid (1-42) (p = 0.1032, n = 52).
Spiegel der neurologischen Marker bei der Behandlung der B-NHL-PatientenMirror of the neurological Marker in the treatment of B-NHL patients
Die auffälligsten Unterschiede in Bezug auf die durch Chemotherapie induzierten Anstiege von Tau in der ng/ml, 3,4 ng/ml); LP2 (11,7 ng/ml, 9,6 ng/ml)] wurde ein auffälliger Anstieg für NSE beobachtet.The most striking Differences in chemotherapy-induced increases of tau in ng / ml, 3.4 ng / ml); LP2 (11.7 ng / ml, 9.6 ng / ml)] a noticeable one Increase for NSE observed.
Die
Analyse sämtlicher
Daten für
die Non-B-ALL-Patienten
ergab, dass die höchsten
Tau-Konzentrationen im Induktionszeitraum beobachtet wurden. Während dieses
Induktionszeitraums waren 41% der analysierten Proben (28/68) höher als
500 pg/ml. Dieser Prozentsatz sank dann auf 18,9% (14/74) in dem
Intervallzeitraum, auf 16,7% (3/18) während der Reinduktion und schließlich auf
9,7% (7/72) im Erhaltungszeitraum (
Fünf Non-B-ALL-Kinder mit sehr hohen Risiko-Kriterien wurden in der vorliegenden Untersuchung längs untersucht. Die erste Phase der Behandlung ähnelte EORTC 58881. Ähnliche durch Chemotherapie induzierte Änderungen der Tau-Spiegel wurden in 4 von 5 Patienten zusammen mit einer sehr signifikanten Korrelation zwischen Tau und Neuromodulin (n = 55; r = 0,880, 95% CI: 0,802-0,929) beobachtet.Five non-B-ALL children with very high risk criteria were examined longitudinally in the present study. The first phase the treatment was similar EORTC 58881. Similar chemotherapy-induced changes The tau levels were in 4 out of 5 patients along with a very significant correlation between tau and neuromodulin (n = 55; r = 0.880, 95% CI: 0.802-0.929).
Ein Patient mit Down-Syndrom-Non-B-ALL hatte eine Tau-Konzentration bei der Diagnose von 70 pg/ml. Der mittlere Anstieg von Tau in allen Non-B-ALL-Patienten betrug 250% (95% CI = 130%-370%, n = 13) an Tag 8 und 200% (95% CI = 150%-260%, n = 8) an Tag 21 in der Längsstudie, wobei der prozentuale Anstieg von Tau in dem Patient mit Down-Syndrom 820% und 1200% an den Tagen 8 bzw. 21 war.One Patient with Down syndrome non-B-ALL had a tau concentration the diagnosis of 70 pg / ml. The mean increase of dew in all Non-B-ALL patients were at 250% (95% CI = 130% -370%, n = 13) Day 8 and 200% (95% CI = 150% -260%, n = 8) on day 21 in the longitudinal study, the percentage increase of tau in the patient with Down syndrome 820% and 1200% on days 8 and 21, respectively.
Ein bestimmter Patient wurde mit Prednisolon für 8 Tage ohne IT MTX an Tag 1 aufgrund einer hohen leukämischen Schuld (610000 WBC/mm3) behandelt. Nach 8 Tagen Behandlung blieben die Tau-Spiegel niedrig, nämlich 155 pg/ml. Anschließend trat dieser Patient in das EORTC-Protokoll wie alle anderen Non-B-ALL-Patienten ein, einschließlich IT-Injektionen von MTX während der nächsten Wochen. Die Tau-Spiegel stiegen rasch auf 744, 948, 1120, 861 und 1023 pg/ml an Tag 12, 15, 18, 22 bzw. 44. Eine CSF-Probe war erhältlich von einem Kind, das in einem anderen Zentrum behandelt worden war, und das an einer manifesten Neurotoxizität nach der Behandlung mit MTX litt und das Diplegie hatte. Die Tau- und Neuromodulin-Spiegel in diesem Kind überschritten den höchsten verwendeten Standard (1500 pg/ml für Tau, 8000 pg/ml für Neuromodulin), was die grobe neuronale Degeneration wiederspiegelt.One Certain patient was treated with prednisolone for 8 days without IT MTX a day 1 due to a high leukemic Debt (610000 WBC / mm3). After 8 days treatment remained the dew levels low, namely 155 pg / ml. Subsequently This patient entered the EORTC protocol like all other non-B-ALL patients, including IT injections from MTX during the next Weeks. The tau levels rose rapidly to 744, 948, 1120, 861 and 1023 pg / ml on day 12, 15, 18, 22 and 44, respectively. A CSF sample was available from a child who had been treated in another center, and the manifest neurotoxicity after treatment with MTX suffered and had diplegia. The tau and neuromodulin levels in exceeded this child the highest used standard (1500 pg / ml for tau, 8000 pg / ml for neuromodulin), which reflects the gross neuronal degeneration.
Spiegel der neurologischen Marker während der Behandlung für AMLMirror of the neurological Markers during the treatment for AML
Die
Schlussfolgerungconclusion
Wir fanden in unserer Längsstudie signifikante Anstiege der Spiegel von Tau, Neuromodulin und NSE im Liquor, die am wahrscheinlichsten eine chemotherapieverwandte neuronale Schädigung Wiederspiegeln, und die in erster Linie zum Zeitpunkt der IT-MTX in Kombination mit IV Corticosteroiden und Chemotherapie (ALL-Induktion und Reinduktionstherapie, B-Zell-NHL-Therapie) induziert wurden, aber nicht während Hochdosis-IV und IT-MTX bei der Intervall-Therapie.We found in our longitudinal study significant increases in the levels of tau, neuromodulin and NSE in the CSF, most likely a chemo-related neural damage Mirroring, and primarily at the time of IT MTX in combination with IV corticosteroids and chemotherapy (ALL induction and reinduction therapy, B-cell NHL therapy) were induced, but not during High-dose IV and IT-MTX in interval therapy.
Beispiel 6: Rombinationstest zur Diagnose des Gehirnschadens der von einer perinatalen Asphyxie herrührt.Example 6: Rombination test to diagnose the brain damage of a perinatal asphyxia arises.
Die perinatale Asphyxie kann mit einem neuronalen Schaden einhergehen. Neben den elektroenzephalographischen und neuroradiologischen Daten können die neurologischen CSF-Marker klinische Daten bei der Bewertung hypoxisch-ischämischer Ereignisse komplementieren (Garcia-Alix, 1994). Es wurde immer offensichtlicher, dass eine modifizierte Hirn-Stoffwechselaktivität durch Änderungen der Komponenten in der CSF wiedergegeben wird. Die perinatalen Spiegel der CSF-Marker und die Verteilung der Änderungen aufgrund von Asphyxie werden bewertet.Perinatal asphyxia can be associated with neuronal damage. In addition to the electroencephalographic and neuroradiological data, the CSF neurological markers may contribute to clinical data complement the evaluation of hypoxic-ischemic events (Garcia-Alix, 1994). It has become increasingly apparent that modified brain metabolic activity is reflected by changes in the components in the CSF. The perinatal levels of CSF markers and the distribution of changes due to asphyxia are assessed.
Beispiel 7: Kombinationstest unter Verwendung von CSF-Neuromodulin, CSF-Tau und CSF-β-Amyloid(1-42) als neurologische Marker zum spezifischen Nachweis von Alzheimer-Krankheit und zur Unterscheidung von Alzheimer-Krankheit gegenüber Kontroll-IndividuenExample 7: Combination test using CSF neuromodulin, CSF-tau and CSF-β-amyloid (1-42) as neurological markers for specific detection of Alzheimer's disease and for distinguishing Alzheimer's disease from control individuals
7.1 Patienten und Kontrollindividuen7.1 Patients and control individuals
CSF wurde aus 109 Individuen erhalten. Die Individuen wurden in vier Gruppen unterteilt: (i) eine Gruppe, die als neurologische Kontrollen für Demenz definiert ist (n = 70). Diese Gruppe umfaste Patienten mit multipler Sklerose, Guillain-Barre-Syndrom, Polyneuropathie und Epilepsie. Die anderen Gruppen bestanden aus (ii) älteren Patienten mit Gedächtnisstörung (n = 7), (iii) Patienten mit Alzheimer-Krankheit (AD) (n = 27) und (iv) Patienten mit vaskulärer Demenz (VAD) (n = 5). Sämtliche Patienten wurden gemäß der Kriterien diagnostiziert, die von der International Classification of Diseases, Version 9, (Handbuch der internationalen Klassifizierung von Krankheiten, Verletzungen und Todesursachen: auf der Basis der Empfehlungen der Neunten Überarbeitungs-Konferenz, 1975; und angepasst von der 29. Welt-Gesundheits-Versammlung, 1977) festgelegt wurden. In der AD-Gruppe stammten 2 Patienten aus einer Familie, in der eine Präsenilin-Mutation einen frühen Beginn der Erkrankung bestimmt. Einer dieser Patienten war präsymptomatisch.CSF was obtained from 109 individuals. The individuals were in four Divided into groups: (i) a group called neurological controls for dementia is defined (n = 70). This group includes patients with multiple Sclerosis, Guillain-Barre syndrome, polyneuropathy and epilepsy. The other groups consisted of (ii) elderly patients with memory impairment (n = 7), (iii) patients with Alzheimer's disease (AD) (n = 27) and (iv) Patients with vascular Dementia (VAD) (n = 5). All Patients were diagnosed according to the criteria those of the International Classification of Diseases, Version 9, (Handbook of International Classification of Diseases, Injuries and causes of death: based on the recommendations of the Ninth Review Conference, 1975; and adapted from the 29th World Health Assembly, 1977) were determined. In the AD group, 2 patients came from one Family in which a presenilin mutation has an early onset of the disease. One of these patients was presymptomatic.
CSF wurde routinemäßig als Teil der neurologischen Untersuchung entnommen. Sämtliche Tests wurden am Rest der CSF durchgeführt. β-Amyloid(1-42) wurde nur in CSF-Proben gemessen, die korrekt in Polypropylenröhrchen aufbewahrt wurden und nur einmal eingefroren wurden.CSF was routinely taken as part of the neurological examination. All tests were done on the rest of the CSF. β-Amyloid (1-42) was measured only in CSF samples that were stored correctly in polypropylene tubes and frozen only once.
7.2 Bewertung eines Kombinationstests für die spezifische Erfassung der Alzheimer-Krankheit und die Unterscheidung der Individuen mit Alzheimer-Krankheit gegenüber Kontroll-Individuen7.2 Evaluation of a combination test for the specific detection of Alzheimer's disease and the distinction of individuals with Alzheimer's disease versus control individuals
Die
Spiegel von Tau, β-Amyloid(1-42) und Neuromodulin (GAP-43) in der CSF
dieser Patienten wurden bestimmt. Die mittleren CSF-Spiegel für jede Gruppe
sind in der Tabelle 8 gezeigt. Einzelne Spiegel von β-Amyloid(1-42), Tau und Neuromodulin sind wie in
den
CSF-Tau und CSF-β-Amyloid(1-42) waren in den AD-Patienten signifikant verändert. Das CSF-Neuromodulin war bei AD signifikant erhöht. Bei den älteren Patienten mit Gedächtnisstörungen wurde dagegen keine signifikante Wirkung bei CSF-Neuromodulin beobachtet, wohingegen der CSF-Tau-Spiegel signifikant im Vergleich zu Kontrollindividuen erhöht war. Drei der 7 Patienten mit Gedächtnisstörung hatten CSF-Tau-Spiegel über dem von der Kontrollgruppe definierten Maximalwert (280 pg/ml). Aufgrund einer unkorrekten Aufbewahrung konnten die CSF-β-Amyloid(1-42)-Spiegel nur in 3 Patienten mit Gedächtnisstörung bestimmt werden. In zwei der drei Patienten wurden Spiegel unter 300 pg/ml gefunden. Einer dieser Patienten hatte auch einen erhöhten CSF-Tau-Spiegel. Der andere Patient hatte einen CSF-Tau-Spiegel von 278 pg/ml, d.h. direkt unter dem von der Kontrollgruppe definierten Maximum. Bei dem Patient mit präsymptomatischer familiärer AD wurde ein Anstieg der CSF-Tau-Spiegel von 327 pg/ml beobachtet, zusammen mit einem β-Amyloid(1-42)-Spiegel unter 300 pg/ml. Diese Analyse an einigen wenigen Proben von Individuen mit Gedächtnisstörung zeigen, dass die kombinierte Verwendung von Tau, β-Amyloid(1-42) und Neuromodulin ein besserer Indikator für das Vorhandensein der Alzheimer-Krankheit ist. Für eine statistische Signifikanz wird eine größere Anzahl von Proben je Gruppe untersucht (mindestens 50 Proben je Diagnosegruppe).CSF-tau and CSF-β-amyloid (1-42) were significantly altered in AD patients. The CSF neuromodulin was significantly increased in AD. In the elderly patients with memory disorders, however, no significant effect was observed in CSF neuromodulin, whereas the CSF-tau level was significantly increased compared to control individuals. Three of the 7 patients with memory impairment had CSF tau levels above the maximum value defined by the control group (280 pg / ml). Due to incorrect storage, CSF-β-amyloid (1-42) levels could only be determined in 3 patients with memory impairment. Levels below 300 pg / ml were found in two of the three patients. One of these patients also had an elevated CSF-tau level. The other patient had a CSF tau level of 278 pg / ml, ie just below the maximum defined by the control group. In the patient with presymptomatic familial AD, an increase in CSF tau levels of 327 pg / ml was observed, with a β-amyloid (1-42) level below 300 pg / ml. This analysis on a few samples from individuals with memory impairment indicate that the combined use of tau, β-amyloid (1-42) and neuromodulin is a better indicator of the presence of Alzheimer's disease. For statistical significance, a larger number of samples per group is examined (at least 50 samples per diagnostic group).
Beispiel 8: Kombinationstest unter Verwendung CSF-Neuromodulin, CSF-β-Amyloid(1-42) und CSF-Tau als neurologische Marker für den spezifischen Nachweis der Alzheimer-Krankheit, zur Unterscheidung von Individuen mit Alzheimer-Krankheit gegenüber Kontrollindividuen, für den spezifischen Nachweis von Parkinson-Krankheit, zur Unterscheidung von Individuen mit Parkinson-Krankheit gegenüber Kontrollindividuen und zur Unterscheidung zwischen Alzheimer-Krankheit und Parkinson-Krankheit.Example 8: Combination test using CSF neuromodulin, CSF-β-amyloid (1-42) and CSF-tau as neurological markers for the specific detection of Alzheimer's disease, to distinguish individuals with Alzheimer's disease from control individuals, for the specific Detection of Parkinson's disease to distinguish individuals with Parkinson's disease from control individuals and to distinguish between Alzheimer's disease and Parkinson's disease.
8.1 Patienten und Kontrollindividuen8.1 Patients and control individuals
CSF wurde aus 60 Patienten mit Alzheimer-Krankheit, 23 Patienten mit Parkinson-Krankheit und 32 Kontrollen im entsprechenden Alter gewonnen. Die Spiegel von Tau, β-Amyloid(1-42) und Neuromodulin (GAP-43) in der CSF dieser Patienten wurden bestimmt. Die mittleren CSF-Spiegel für jede Gruppe sind in der Tabelle 9 gezeigt.CSF was obtained from 60 patients with Alzheimer's disease, 23 patients with Parkinson's disease and 32 controls at the appropriate age. The levels of tau, β-amyloid (1-42) and neuromodulin (GAP-43) in the CSF of these patients were determined. The mean CSF levels for each group are shown in Table 9.
8.2 Bewertung eines Kombinationstests zum spezifischen Nachweis von Alzheimer-Krankheit und zur Unterscheidung zwischen Individuen mit Alzheimer-Krankheit und Kontrollindividuen8.2 Evaluation of a combination test for the specific detection of Alzheimer's disease and for differentiation between individuals with Alzheimer's disease and control individuals
Tau
war signifikant in den AD-Patienten verglichen mit den Kontrollen
erhöht,
wohingegen die β-Amyloid(1-42)-Spiegel
niedriger waren. Die NM-Spiegel waren nicht signifikant zwischen
den beiden Gruppen verschieden. Die NM- und Tau-Spiegel korrelierten
jedoch signifikant (
8.3 Bewertung eines Kombinationstests zum spezifischen Nachweis von Parkinson-Krankheit und zur Unterscheidung von Individuen mit Parkinson-Krankheit gegenüber Kontrollindividuen.8.3 Evaluation of a combination test for the specific detection of Parkinson's disease and for differentiation of individuals with Parkinson's disease versus control individuals.
Eine
Rückwärts-Diskriminanz-Analyse
(Morrison, 1976) wurde zur Bestimmung verwendet, welche Variablen
am besten zwischen Kontroll-Patienten und Patienten mit Parkinson-Krankheit
unterscheiden konnten. Die Variablen Tau/Neuromodulin und β-Amyloid(1-42) wurden ausgewählt. 14 der 23 Patienten mit
Parkinson-Krankheit (Empfindlichkeit 60,9%, CI 38,6-80,3) und 27
der 31 Kontrollpatienten (Spezifität 87,1%, CI 70,2%-96,4%) wurden
korrekt klassifiziert (
8.4 Bewertung eines Kombinationstests zur Unterscheidung zwischen Alzheimer-Krankheit gegenüber Parkinson-Krankheit.8.4 Assessment of a combination test to distinguish between Alzheimer's disease versus Parkinson's disease.
β-Amyloid(1-42) und Neuromodulin wurden zur Unterscheidung zwischen Patienten mit Alzheimer-Krankheit und Patienten mit Parkinson-Krankheit mit einer Empfindlichkeit von 94,8% (CI 85,6%-98,9%) für die Patienten mit Alzheimer-Krankheit und einer Spezifität von 78,3% (CI 56,3%-92,5%) für die Patienten mit Parkinson-Krankheit gewählt. Eine weitere Analyse einer größeren Anzahl von Proben ermöglicht eine statistische signifikante Verbesserung der Unterscheidung zwischen Alzheimer-Krankheit und Parkinson-Krankheit durch Verwendung dieser drei Marker.β-amyloid (1-42) and neuromodulin were used to distinguish between patients with Alzheimer's disease and patients with Parkinson's disease with a sensitivity of 94.8% (CI 85.6% -98.9%) for those with Alzheimer's disease Disease and a specificity of 78.3% (CI 56.3% -92.5%) for patients with Parkinson's disease. Further analysis of a larger number of samples allows a statistically significant improvement in the distinction between Alzheimer's disease and Parkinson's disease by using these three markers.
Beispiel 9: Verwendung von CSF-α-Synuclein als neurologischer Marker zur Unterscheidung zwischen Lewy-Körper-Demenz und Alzheimer-KrankheitExample 9: Use of CSF-α-synuclein as a neurological marker to distinguish between Lewy body dementia and Alzheimer's disease
9.1 Patienten und Kontroll-Individuen9.1 Patients and control individuals
CSF wird aus 30 bis 40 Patienten mit Alzheimer-Krankheit, 10 bis 20 Patienten mit Lewy-Körper-Demenz und 10 bis 20 Kontrollen im entsprechenden Alter erhalten.CSF is made up of 30 to 40 patients with Alzheimer's disease, 10 to 20 patients with Lewy body dementia and get 10 to 20 controls at the appropriate age.
9.2 Test zur Differenzialdiagnose von Alzheimer-Krankheit und Lewy-Körper-Demenz9.2 Differential diagnosis test from Alzheimer's disease and Lewy body dementia
Die Konzentration von α-Synuclein in der CSF der verschiedenen Patienten und Kontrollgruppen wird quantifiziert. Ein signifikant unterschiedlicher Mittelwert für den α-Synuclein-Spiegel in der Gruppe mit Alzheimer-Krankheit gegenüber dem Mittelwert für den α-Synuclein-Spiegel in der Gruppe mit Lewy-Körper-Demenz ermöglicht die Unterscheidung zwischen diesen beiden Demenztypen. Die Unterscheidung zwischen Alzheimer-Krankheit und Lewy-Körper-Demenz wird weiter verbessert durch Kombinieren der Quantifizierung von α-Synuclein mit der Quantifizierung von mindestens 2 anderen neurologischen Markern (wie Tau und β-Amyloid(1-42)).The concentration of α-synuclein in the CSF of the different patients and control groups is quantified. A significantly different mean for the α-synuclein level in the Alzheimer's disease group versus the mean for the α-synuclein level in the Lewy body dementia group allows the distinction between these two types of dementia. The distinction between Alzheimer's disease and Lewy body dementia is further enhanced by combining the quantification of α-synuclein with the quantification of at least 2 other neurological markers (such as tau and β-amyloid (1-42) ).
Beispiel 10: Kombinationstest unter Verwendung von CSF-ß-Amyloid(1-42), CSF-Tau und CSF-Phospho-Tau als neurologische Marker für den spezifischen Nachweis der Demenz des Lobus frontalis/temporalis und zur Unterscheidung der Demenz des Lobus frontalis/temporalis gegenüber einer anderen DemenzExample 10: Combination test using CSF-β-amyloid (1-42) , CSF-tau and CSF-phospho-tau as neurological markers for the specific detection of dementia of the frontal lobe / temporalis and for distinguishing the dementia of the frontal lobe / temporalis over another dementia
10.1 Patienten und Kontrollindividuen10.1 patients and control individuals
CSF wurde erhalten aus 30 bis 40 Patienten mit einer Demenz des Lobus frontalis/temporalis und 10 bis 20 Kontrollen im entsprechenden Alter.CSF was obtained from 30 to 40 patients with dementia of the lobe frontalis / temporalis and 10 to 20 controls in the corresponding Age.
10.2 Kombinationstest für die Differenzialdiagnose der Demenz des Lobus frontalis/temporalis gegenüber Kontrollindividuen10.2 combination test for the Differential diagnosis of dementia of the frontal lobe / temporal lobe compared to control individuals
Der Spiegel von β-Amyloid(1-42), Tau und Phospho-Tau verschiedener Patienten mit Demenz des Lobus frontalis/temporalis und bei Kontrollpatienten wurde quantifiziert. Die Mittelwerte für die Spiegel von Tau und Phospho-Tau in den Patienten mit Demenz des Lobus frontalis/temporalis sind im Vergleich zu den Mittelwerten für die Spiegel von Tau und Phospho-Tau in den Kontroll-Patienten signifikant erhöht. Die Patienten mit Demenz des Lobus frontalis/temporalis zeigen einen geringeren Spiegel von β-Amyloid(1-42) als die Kontrollpatienten.The level of β-amyloid (1-42) , tau and phospho-tau of various patients with frontal lobe / frontal lobe dementia and in control patients was quantified. The mean values for the levels of tau and phospho-tau in the patients with dementia of the frontal lobe are significantly increased compared to the mean values for the levels of tau and phospho-tau in the control patients. The patients with dementia of the frontal lobe / temporalis show a lower level of β-amyloid (1-42) than the control patients.
Beispiel 11: Kombinationstest unter Verwendung von CSF-β-Amyloid(1-42), CSF-Tau und Plasma-β-Amyloid(1-42) als neurologische Marker für den spezifischen Nachweis vaskulärer Probleme bei Alzheimer-Krankheit und zur Unterscheidung der vaskulären Krankheit von anderen. Formen der Alzheimer-KrankheitExample 11: Combination Assay Using CSF-β Amyloid (1-42) , CSF-Tau, and Plasma β-Amyloid (1-42) as Neurological Markers for Specific Detection of Alzheimer's Disease Vascular Problems and Vascular Discrimination Illness from others. Forms of Alzheimer's disease
11.1 Patienten und Kontroll-Individuen.11.1 Patients and control individuals.
CSF wurde erhalten aus 30 bis 40 Patienten mit vaskulärer Krankheit, 30 bis 40 Patienten mit anderen Formen der Alzheimer-Krankheit und 10 bis 20 Kontrollen im entsprechenden Alter.CSF was obtained from 30 to 40 patients with vascular disease, 30 to 40 patients with other forms of Alzheimer's disease and 10 to 20 controls at the appropriate age.
11.2 Rombinationstest zur Differenzialdiagnose der vaskulären Krankheit gegenüber anderen Formen der Alzheimer-Krankheit11.2 Rombination test for the differential diagnosis of vascular disease over others Forms of Alzheimer's disease
Die Spiegel von Tau und β-Amyloid(1-42) in der CSF und die Spiegel von β-Amyloid(1-42) im Plasma der verschiedenen Patienten mit vaskulärer Krankheit, mit anderen Formen der Alzheimer-Krankheit und in den Kontrollpatienten wurde quantifiziert. Ein quantitativ unterschiedlicher Spiegel von Plasma-β-Amyloid(1-42), CSF-Tau und β-Amyloid(1-42) ermöglicht die Unterscheidung zwischen Patienten mit vaskulärer Krankheit und Patienten mit anderen Formen von Alzheimer-Krankheit.The levels of tau and β-amyloid (1-42) in the CSF and the levels of β-amyloid (1-42) in the plasma of the various patients with vascular disease, with other forms of Alzheimer's disease and in control patients were quantified , A quantitatively different level of plasma β-amyloid (1-42) , CSF-tau, and β-amyloid (1-42) allows differentiation between patients with vascular disease and patients with other forms of Alzheimer's disease.
LITERATURLITERATURE
- Abbruzzese M, Ferri S, Scarone S (1997) Neuropsychologia 35: 907-912.Abbruzzese M, Ferri S, Scarone S (1997) Neuropsychologia 35: 907-912.
- Asami-Odaka A, Ishibashi Y, Kikuchi T (1995) Biochemistry 34: 10272-10278.Asami-Odaka A, Ishibashi Y, Kikuchi T (1995) Biochemistry 34: 10272-10278.
- Auld DS, Kar S, Quirion R (1998) Trends Neurosci 21: 43-49.Auld DS, Kar S, Quirion R (1998) Trends Neurosci 21: 43-49.
- Andreadis A, Brown W, Kosik K (1992) Biochem 31: 10626-10633.Andreadis A, Brown W, Kosik K (1992) Biochem 31: 10626-10633.
- Bachmann BJ (1987) In: E. coli and S. typhimurium, Cellular and molecular biology. Hrsg. Neidhardt FC et al., ASM 1190-1219.Bachmann BJ (1987) In: E. coli and S. typhimurium, Cellular and molecular biology. Ed. Neidhardt FC et al., ASM 1190-1219.
- Ballard C, Grace J, McKeith I, Holmes C (1998) Lancet 351:1032-1033.Ballard C, Grace J, McKeith I, Holmes C (1998) Lancet 351: 1032-1033.
- Basi GS (1987) Cell 49:785-791.Basi GS (1987) Cell 49: 785-791.
- Benowitz LI, Perrone-Bizzozero NI, Finklestein SP, Bird ED (1989) J Neurosci 9: 990-995.Benowitz LI, Perrone-Bizzozero NI, Finklestein SP, Bird ED (1989) J Neurosci 9: 990-995.
- Blennow K, Davidson P, Wallin A, Ekman R (1995) Dementia 6: 306-311.Blennow K, Davidson P, Wallin A, Ekman R (1995) Dementia 6: 306-311.
- Blennow K, Bogdanovic N, Alafuzoff I, Ekman R, Davidson P (1996) J Neural Transm 103: 603-618.Blennow K, Bogdanovic N, Alafuzoff I, Ekman R, Davidson P (1996) J Neural Transm 103: 603-618.
- Bonhard C et al (1984) In: Immunolabeling for Electron Microscopy. Hrsg. Polak JM, Varndell JM. Elsevier Scientific Publishers, Amsterdam, S. 95.Bonhard C et al. (1984) In: Immunolabeling for Electron Microscopy. Ed. Polak JM, Varndell JM. Elsevier Scientific Publishers, Amsterdam, P. 95.
- Bramblett G, Trojanowski J, Lee V (1992) Lab Invest 66: 212-222.Bramblett G, Trojanowski J, Lee V (1992) Lab Invest 66: 212-222.
- Bramblett G, Goedert M, Jakes R, Merrick S, Trojanowski J, Lee V (1993) Neuron 10: 1089-1099.Bramblett G, Goedert M, Jakes R, Merrick S, Trojanowski J, Lee V (1993) Neuron 10: 1089-1099.
- Brion J, Passareiro J, Nunez J und Flament-Durand J (1985) Arch Biol 95: 229-235.Brion J, Passareiro J, Nunez J and Flament-Durand J (1985) Arch Biol 95: 229-235.
- Brun A (1993) Dementia 4: 126-131.Brun A (1993) Dementia 4: 126-131.
- Citron M, Diehl TS, Gordon G, Biere AL, Seubert P, Selkoe DJ (1996) Proc Natl Acad Sci 93: 13170-13175.Citron M, Diehl TS, Gordon G, Beers AL, Seubert P, Selkoe DJ (1996) Proc Natl Acad Sci 93: 13170-13175.
- Citron M, Westaway D,Xia W, Carlson G, Diehl T, Levesque G, Johnson-Wood K, Lee M, Suebert P, Davis A, Kholodenko D, Motter R, Sherrington R, Perry B, Yao H, Strome R, Lieberburg I, Rommens J, Kim S, Schenk D, Fraser P, StGeorge Hyslop P, Selkoe DJ (1997) Nature Medicine 3: 67-72.Citron M, Westaway D, Xia W, Carlson G, Diehl T, Levesque G, Johnson-Wood K, Lee M, Suebert P, Davis A, Kholodenko D, Motter R, Sherrington R, Perry B, Yao H, Strome R, Lieberburg I, Rommens J, Kim S, Schenk D, Fraser P, St George Hyslop P, Selkoe DJ (1997) Nature Medicine 3: 67-72.
- Coleman PD, Kazee AM, Lapham L, Eskin T, Rogers K (1992) Neurobiol aging 13: 631-639.Coleman PD, Kazee AM, Lapham L, Eskin T, Rogers K (1992) Neurobiol aging 13: 631-639.
- Davidsson P, Jahn R, Bergquist J, Ekman R, Blennow K (1996) Mol Chem Neuropathol 27: 195-210.Davidsson P, Jahn R, Bergquist J, Ekman R, Blennow K (1996) Mol Chem Neuropathol 27: 195-210.
- Delacourte A, Defossez A (1986) J. Neurol. Sci. 76: 173-180.Delacourte A, Defossez A (1986) J. Neurol. Sci. 76: 173-180.
- Delacourte A, Flament S, Dibe E, Hublau P, Sablonniere B, Hemon B, Sherrer V, Defossez A (1990) Acta Neuropathol 80:111-117.Delacourte A, Flament S, Dibe E, Hublau P, Sablonniere B, Hemon B, Sherrer V, Defossez A (1990) Acta Neuropathol 80: 111-117.
- Ferrer I, Marti E, Tortosa A, Blasi J (1998) J Neuropathol Exp Neurol 57: 218-225.Ferrer I, Marti E, Tortosa A, Blasi J (1998) J Neuropathol Exp Neurol 57: 218-225.
- Flament S, Delacourte A, Mann D (1990) Brain Res 516: 15-19.Flament S, Delacourte A, Man D (1990) Brain Res 516: 15-19.
- Fletcher JM, Copeland DR (1988) J Clin Exp neuropsychol 10: 495-537.Fletcher JM, Copeland DR (1988) J Clin Exp neuropsychol 10: 495-537.
- Folstein M, Folstein S, McHugh P. (1975) J Psychol Res 12: 189-198.Folstein M, Folstein S, McHugh P. (1975) J Psychol Res 12: 189-198.
- Friedland RP, Majocha RE, Reno JM, Lyle LR, Marotta CA (1994) Mol Neurobiol 9: 107-113.Friedland RP, Majocha RE, Reno JM, Lyle LR, Marotta CA (1994) Mol Neurobiol 9: 107-113.
- Ghanbari H, Kozuk T, Miller B, Riesing S (1990) J Clin Laboratory Anal 4: 189-192.Ghanbari H, Kozuk T, Miller B, Riesing S (1990) J Clin Laboratory Anal 4: 189-192.
- Garcia-Alix A, Cabanas F, Pellicer A, Hernanz A, Stiris TA, Quero J (1994) Pediatrics 93: 234-240.Garcia-Alix A, Cabanas F, Pellicer A, Hernanz A, Stiris TA, Quero J (1994) Pediatrics 93: 234-240.
- Goedert M, Spillantini M, Jakes R, Rutherford D, Crowther R (1989) Neuron 3: 519-526. 4055.Goedert M, Spillantini M, Jakes R, Rutherford D, Crowther R (1989) Neuron 3: 519-526. 4055th
- Goedert M, Cohen E, Jakes R, Cohen P (1992) FEBS Lett. 312:95-99.Goedert M, Cohen E, Jakes R, Cohen P (1992) FEBS Lett. 312: 95-99.
- Goedert M, Jakes R, Crowther R, Six J, Lübke U, Vandermeeren M, Cras P, Trojanowski JQ, Lee V (1993) Proc Natl Acad Sci (USA) 90: 5066-5070.Goedert M, Jakes R, Crowther R, Six J, Lübke U, Vandermeeren M, Cras P, Trojanowski JQ, Lee V (1993) Proc Natl Acad Sci (USA) 90: 5066-5070.
- Goedert M, Jakes R, Crowther RA, Cohen P, Vanmechelen E, Vandermeeren M, Cras P (1994) Biochem J 301: 871-877. Goedert M, Jakes R, Crowther RA, Cohen P, Vanmechelen E, Vandermeeren M, Cras P (1994) Biochem J 301: 871-877.
- Greenberg S, Davies P (1990) Proc Natl Acad Sci USA 87: 5827-5831.Greenberg S, Davies P (1990) Proc Natl Acad Sci USA 87: 5827-5831.
- Grundke-Iqbal I, Iqbal K, Quinlan M, Tung Y, Zaidi M, Wisniewski H(1986) J Biol Chem 261: 6084-6089.Grundke-Iqbal I, Iqbal K, Quinlan M, Tung Y, Zaidi M, Wisniewski H (1986) J Biol Chem 261: 6084-6089.
- Harrington C, Mukaetova E, Hills R, Edwards P, Montejo de Garcini E, Novak M, Wischik C (1991) Proc Natl Acad Sci (USA) 88: 5842-5846.Harrington C, Mukaetova E, Hills R, Edwards P, Montejo de Garcini E, Novak M, Wischik C (1991) Proc Natl Acad Sci (USA) 88: 5842-5846.
- Hasegawa M, Morishima-Kawashima M, Takio K, Suzuki M, Titani K, Ihara Y (1992) J Biol Chem 267: 17047-17054.Hasegawa M, Morishima Kawashima M, Takio K, Suzuki M, Titani K, Ihara Y (1992) J Biol Chem 267: 17047-17054.
- Himmler A (1989) Mol Cell Biol 9: 1389-1396.Himmler A (1989) Mol Cell Biol 9: 1389-1396.
- Hooten WM, Lyketsos CG (1998) Dement Geriatr Cogn Disord 9:164-174.Hooten WM, Lyketsos CG (1998) Dement Geriatr Cogn Disord 9: 164-174.
- Hulstaert F, Blennow K, Ivanoiu A, Schoonderwaldt HC, Riemenschneider M, De Deyn PP, Bancher C, Cras P, Wiltfang J, Mehta PD, Iqbal K, Pottel H, Vanmechelen E, Vanderstichele H (1999) Neurology52: 1555-1562 Hochuli E (1988) J Chromatogr 444: 293-302.Hulstaert F, Blennow K, Ivanoiu A, Schoonderwaldt HC, Riemenschneider M, De Deyn PP, Bancher C, Cras P, Wiltfang J, Mehta PD, Iqbal K, Pottel H, Vanmechelen E, Vanderstichele H (1999) Neurology 52: 1555-1562 Hochuli E (1988) J Chromatogr 444: 293-302.
- Iqbal K,Grundke-Iqbal 2, Smith A, George L, Tung Y, Zaidi T (1989) Proc Natl Acad Sci (USA) 86: 5646-5650.Iqbal K, Grundke-Iqbal 2, Smith A, George L, Tung Y, Zaidi T (1989) Proc Natl Acad Sci (USA) 86: 5646-5650.
- Jannoun L 1983 Arch Dis Child 58:953-958.Jannoun L 1983 Arch Dis Child 58: 953-958.
- Jensen PH, Nielsen MS, Jahes R, Dotti CG, Goedert M (1998) J Biol Chem 273: 26292-26294.Jensen PH, Nielsen MS, Jahes R, Dotti CG, Goedert M (1998) J Biol Chem 273: 26292-26294.
- Johnson-Wood K, Lee M, Motter R, Hu K, Gordon G, Barbour R, Khan K, Gordon M, Tan H, Games D, Lieberburg I, Schenk D, Seubert P, McConlogue L (1997) Proc Natl Acad Sci 94: 1550-1555.Johnson-Wood K, Lee M, Motter R, Hu K, Gordon G, Barbour R, Khan K, Gordon M, Tan H, Games D, Lieberburg I, Schenk D, Seubert P, McConlogue L (1997) Proc Natl Acad Sci 94: 1550-1555.
- Kaiser E, Kuzmits R, Pregant P, Burghuber O, Worofka W (1989) Clin Chim Acta 183: 13-32.Emperor E, Kuzmits R, Pregant P, Burghuber O, Worofka W (1989) Clin Chim Acta 183: 13-32.
- Kato K, Suzuki F, Umeda Y (1981) J Neurochem 36 :793-797.Kato K, Suzuki F, Umeda Y (1981) J Neurochem 36: 793-797.
- Kim KS, Wen GW, Bancher C, Chen CMJ, Sapienza HH, Hong H, Wisniewski HM (1990) Neurosci Res Comm 7: 113-122.Kim KS, Wen GW, Bancher C, Chen CMJ, Sapienza HH, Hong H, Wisniewski HM (1990) Neurosci Res. Comm. 7: 113-122.
- Knopman DS (1993) Dementia 4: 132-136.Knopman DS (1993) Dementia 4: 132-136.
- Kondo J, Honda T, Mori H, Hamada Y, MiuraR, Ogawara M, Ihara Y (1988) Neuron 1: 82.Kondo J, Honda T, Mori H, Hamada Y, MiuraR, Ogawara M, Ihara Y (1988) Neuron 1: 82.
- Köhler G, Milstein C (1975 Nature 256: 495-497).Charcoal burner G, Milstein C (1975 Nature 256: 495-497).
- König G, Graham P, Bushnell A, Webster S, Wunderlich D, Perlmutter LS (1996) Ann NY Acad Sci 777: 344-355.king G, Graham P, Bushnell A, Webster S, Wunderlich D, Perlmutter LS (1996) Ann NY Acad Sci 777: 344-355.
- Kosik K, Joachim C, Selkoe (1986) Proc Natl Acad Sci (USA) 83: 4044-4048.Kosik K, Joachim C, Selkoe (1986) Proc Natl Acad Sci (USA) 83: 4044 to 4048.
- Ksiezak-Reding H, Liu WK, Yen SH (1992) Brain Res 597 : 209-219.Ksiezak-Reding H, Liu WK, Yen SH (1992) Brain Res 597: 209-219.
- Lannfelt-L, Basun-H, Wahlund-LO, Rowe-BA, Wagner-SL (1995) NatMed 1: 829-832.Lannfelt-L, Basun-H, Wahlund-LO, Rowe-BA, Wagner-SL (1995) NatMed 1: 829-832.
- Lee V, Balin B, Otvos L, Trojanowski J (1991) Science 251: 675-678.Lee V, Balin B, Otvos L, Trojanowski J (1991) Science 251: 675-678.
- Levy R, Eagger S, Griffiths M, Perry E, Honavar M, Daen A, Lantos P (1994) Lancet 343: 176-178.Levy R, Eagger S, Griffith M, Perry E, Honavar M, Daen A, Lantos P (1994) Lancet 343: 176-178.
- Lewis S, Wang D, Cowan N (1988) Science 242: 936-939.Lewis S, Wang D, Cowan N (1988) Science 242: 936-939.
- Majocha RE, Reno JM, Friedland RP, VanHaight C, Lyle LR, Marotta CA (1992) J Nucl Med 33: 2184-2189.Majocha RE, Reno JM, Friedland RP, VanHaight C, Lyle LR, Marotta CA (1992) J Nucl Med 33: 2184-2189.
- McKeith IG, Galasko D, Kosaka K, Perry EK, Dickson DW, Hansen LA, Salmon DP, Lowe J, Mirra SS, Byrne EJ, Lennox G, Quinn NP, Edwardson JA, Ince PG, Bergeron C, Burns A, Miller BL, Lovestone S, Collerton D, Jansen EN, Ballard C, de Vos RA, Wilcock GK, Jellinger KA, Perry RH (1996) Neurology 47: 1113-1124.McKeith IG, Galasko D, Kosaka K, Perry EK, Dickson DW, Hansen LA, Salmon DP, Lowe J, Mirra SS, Byrne EJ, Lennox G, Quinn NP, Edwardson JA, Ince PG, Bergeron C, Burns A, Miller BL, Lovestone S, Collerton D, Jansen EN, Ballard C, de Vos RA, Wilcock GK, Jellinger KA, Perry RH (1996) Neurology 47: 1113-1124.
- McKhann G, Drachman D, Folstein M, Katzman R, Price D, Stadlan EM (1984) Neurology 34: 939-944.McKhann G, Drachman D, Folstein M, Katzman R, Price D, Stadlan EM (1984) Neurology 34: 939-944.
- Mercken M, Lübke U, Vandermeeren M, Gheuens J, Oestreicher AB (1992a) J Neurobiol 23: 309-321.Mercken M, Lübke U, Vandermeer M, Gheuens J, Oestreicher AB (1992a) J Neurobiol 23: 309-321.
- Mercken M, Vandermeeren M, Lübke U, Six J, Boons J, Vanmechelen E, Van De Voorde A, Gheuens J (1992b) J Neurochem 58: 548-553.Mercken M, Vandermeer M, Lübke U, Six J, Boons J, Vanmechelen E, Van De Voorde A, Gheuens J (1992b) J Neurochem. 58: 548-553.
- Moore I, Kramer JH, Ablin A (1986) Oncol Nurs Forum 12: 45-51.Moore I, Kramer JH, Ablin A (1986) Oncol Nurs Forum 12: 45-51.
- Morrison DF (1976) Multivariate statistical methods. McGraw-Hill, New York, NY, USA.Morrison DF (1976) Multivariate statistical methods. McGraw-Hill, New York, NY, USA.
- Motter R, Vigo-Pelfrey C, Kholodenko D, Barbour R, Johnson-Wood K, Galasko D, Chang L, Miller B, Clark C, Green R, Olson D, Southwick P, Wolfert R, Munroe B, Lieberburg I, Seubert P, Schenk D (1995) Ann Neurol 38: 643-648.Motter R, Vigo-Pelfrey C, Kholodenko D, Barbour R, Johnson-Wood K, Galasko D, Chang L, Miller B, Clark C, Green R, Olson D, Southwick P, Wolfert R, Munroe B, Lieberburg I, Seubert P, Schenk D (1995) Ann Neurol 38: 643-648.
- Nara T, Nozaki H, Nakae Y, Arai T, Ohashi T (1988) AJDC 142: 173-174.Nara T, Nozaki H, Nakae Y, Arai T, Ohashi T (1988) AJDC 142: 173-174.
- Ochs J, Mulhern R, Fairclough D, Parvey L, Whitaker J, Ch'ien L, Mauer A, Simone J (1991) J Clin Oncol 9: 145-151.Ochs J, Mulhern R, Fairclough D, Parvey L, Whitaker J, Ch'ien L, Wall A, Simone J (1991) J Clin Oncol 9: 145-151.
- Oestreicher AB, Hens JJH, Marquart A (1994) J Neurochem. 62: 881-889.Oestreicher AB, Hens JJH, Marquart A (1994) J Neurochem. 62: 881-889.
- Perry EK, Haroutunian V, Davis KL, Levy R, Lantos P, Eagger S, Honavar M, Dean A, Griffiths M, McKeith IG, et al (1994) Neuroreport 5: 747-749.Perry EK, Haroutunian V, Davis KL, Levy R, Lantos P, Eagger S, Honavar M, Dean A, Griffiths M, McKeith IG, et al (1994) Neuroreport 5: 747-749.
- Schoonjans F, Zalata A, Depuydt CE, Comhaire FH (1995) Comput Methods Programs Biomed 48: 257-62.Schoonjans F, Zalata A, Depuydt CE, Comhaire FH (1995) Comput Methods Programs Biomed 48: 257-62.
- Selden S, Pollard T (1983) J Biol Chem 258 (11): 7064-7071.Selden S, Pollard T (1983) J Biol Chem 258 (11): 7064-7071.
- Shimohama S, Kamiya S, Taniguchi T, Akagawa K, Kimura J (1997) Biochem Biophys Res Comm 236: 239-242.Shimohama S, Kamiya S, Taniguchi T, Akagawa K, Kimura J (1997) Biochem Biophys Res Comm 236: 239-242.
- Skene JH, Willard M (1981) J Neurosci 1: 419-26 Six J, Lübke U, Lenders M-B, Vandermeeren M, Mercken M, Villanova M, Van de Voorde A, Gheuens J, Martin J-J, Cras P (1992) Neurodegeneration, impairment of neuronal function 1: 247-255.Skene JH, Willard M (1981) J Neurosci 1: 419-26 Six J, Lübke U, Lenders M-B, Vandermeer M, Mercken M, Villanova M, Van de Voorde A, Gheuens J, Martin J-J, Cras P (1992) Neurodegeneration, Impairment of Neuronal function 1: 247-255.
- Sjögren M, Edman A, Wallin A (1997) Psychiatry 12: 656-661.Sjögren M, Edman A, Wallin A (1997) Psychiatry 12: 656-661.
- Soji M, Matsubara E, Kanai M, Watanabe M, Nakamura T, Tomidokoro Y, Shizuka M, Wakabayashi K, Igeta Y, Ikeda Y, Mizushima K, Amari M, Ishiguro K, Kawarabayashi T, Harigaya Y, Okamotot K, Hirai S (1989) J Neurol Sci 158: 134-140.Soji M, Matsubara E, Kanai M, Watanabe M, Nakamura T, Tomidokoro Y, Shizuka M, Wakabayashi K, Igeta Y, Ikeda Y, Mizushima K, Amari M, Ishiguro K, Kawarabayashi T, Harigaya Y, Okamotot K, Hirai S (1989) J Neurol Sci 158: 134-140.
- Stern RA, Trojanowski J, Lee VM (1990) Febs-Lett. 264: 43-7.Stern RA, Trojanowski J, Lee VM (1990) Febs-Lett. 264: 43-7.
- Suzuki N, Cheung TT, Cai X-D, Odaka A, Otvos L, Eckman C, Golde TE, Younkin SG (1994) Science 264: 1336-1340.Suzuki N, Cheung TT, Cai X-D, Odaka A, Otvos L, Eckman C, Golde TE, Younkin SG (1994) Science 264: 1336-1340.
- Terry RD, Masliah E, Salmon DP, Butters N, DeTeresa R, Hill R, Hansen LA, Katzman R (1991) Ann Neurol 30: 572-580.Terry RD, Masliah E, Salmon DP, Butters N, De Teresa R, Hill R, Hansen LA, Katzman R (1991) Ann Neurol 30: 572-580.
- Vandermeeren M, Mercken M, Vanmechelen E, Six J, Van de Voorde A, Martin J, Cras P (1993) J Neurochem 61: 1828-1834.Vandermeer M, Mercken M, Van Mechelen E, Six J, Van de Voorde A, Martin J, Cras P (1993) J Neurochem 61: 1828-1834.
- Van de Voorde A, Vanmechelen E, Vandermeeren M, Dessaint F, Beeckman W, Cras P (1995) Detection of tau in cerebrospinal fluid. Research Advances in Alzheimer's disease and related disorders, Hrsg. Ibqal, Mortimer, Winblad & Wisniewski, John Wiley & Sons Ltd.Van de Voorde A, Vanmechelen E, Vandermeer M, Dessaint F, Beeckman W, Cras P (1995) Detection of tau in cerebrospinal fluid. Research Advances in Alzheimer's Disease and related disorders, Ed. Ibqal, Mortimer, Winblad & Wisniewski, John Wiley & Sons Ltd.
- Van Gelder P, Bosman F, de Meuter F, van Heuverswyn H, Herion P (1993) J Clin Microbiol 31: 9-15.Van Gelder P, Bosman F, de Meuter F, van Heuverswyn H, Herion P (1993) J Clin Microbiol 31: 9-15.
- Vanmechelen E, Blennow K, Davidsson P, Cras P, Van De Voorde A (1997) Alzheimer's Disease: biology, diagnosis and therapeutics. Edited by K Igbal, B Winblad, T Nishimura, M Takeda, HM Wisniewski, John Wiley & Sons, Ltd. S. 197-203.Vanmechelen E, Blennow K, Davidsson P, Cras P, Van De Voorde A (1997) Alzheimer's Disease: biology, diagnosis and therapeutics. Edited by K Igbal, B Winblad, T Nishimura, M Takeda, HM Wisniewski, John Wiley & Sons, Ltd. S. 197-203.
- Wertman KF, Wyman AR, Botstein D (1986) Gene 49: 253-262.Wertman KF, Wyman AR, Botstein D (1986) Gene 49: 253-262.
- Wilcock GK, Scott MI (1994) Lancet 344: 544-544.Wilcock GK, Scott MI (1994) Lancet 344: 544-544.
- Wilson JD, Braunwald E, Isselbacher KJ, Petersdorf RG, Martin JB, Fauci AS, Root RK (1991) Harrison's Principles of Internal Medicine, 12. Auflage, McGraw-Hill Inc, NY, USA.Wilson JD, Braunwald E, Isselbacher KJ, Petersdorf RG, Martin JB, Fauci AS, Root RK (1991) Harrison's Principles of Internal Medicine, 12. Edition, McGraw-Hill Inc, NY, USA.
- Wood J, Mirra S, Pollock N, Binder L (1986) Proc Natl Acad Sci (USA) 83: 4040-4043.Wood J, Mirra S, Pollock N, Binder L (1986) Proc Natl Acad Sci (USA) 83: 4040-4043.
- Zahraoui A, Touchot N, Chardin P und Tavitian A (1989) J Biol Chem 264: 12394-12401.Zahraoui A, Touchot N, Chardin P and Tavitian A (1989) J Biol Chem 264: 12394-12401.
- Zhao N, Hashida H, Takahashi N und Sakaki Y (1994) Gene 145: 313-314.Zhao N, Hashida H, Takahashi N and Sakaki Y (1994) Gene 145: 313-314.
Claims (5)
Applications Claiming Priority (7)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
EP98870148 | 1998-07-03 | ||
EP98870148 | 1998-07-03 | ||
EP98870236 | 1998-11-03 | ||
EP98870236 | 1998-11-03 | ||
EP99870069 | 1999-04-09 | ||
EP99870069 | 1999-04-09 | ||
PCT/EP1999/004483 WO2000002053A2 (en) | 1998-07-03 | 1999-06-29 | Differential diagnosis of neurodegeneration |
Publications (2)
Publication Number | Publication Date |
---|---|
DE69928809D1 DE69928809D1 (en) | 2006-01-12 |
DE69928809T2 true DE69928809T2 (en) | 2006-08-31 |
Family
ID=27239769
Family Applications (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
---|---|---|---|
DE69928809T Expired - Lifetime DE69928809T2 (en) | 1998-07-03 | 1999-06-29 | DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF NEURODEGENERATION |
Country Status (11)
Country | Link |
---|---|
EP (1) | EP1095278B1 (en) |
JP (3) | JP2002519702A (en) |
CN (1) | CN1316055A (en) |
AT (1) | ATE312349T1 (en) |
AU (1) | AU754062B2 (en) |
BR (1) | BR9911291A (en) |
CA (1) | CA2329523A1 (en) |
DE (1) | DE69928809T2 (en) |
DK (1) | DK1095278T3 (en) |
ES (1) | ES2255280T3 (en) |
WO (1) | WO2000002053A2 (en) |
Families Citing this family (39)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
DE10041478A1 (en) | 2000-08-24 | 2002-03-14 | Sanol Arznei Schwarz Gmbh | New pharmaceutical composition |
EP1379880A2 (en) * | 2001-03-15 | 2004-01-14 | Novartis AG | Screening for drugs against disorders associated with schizophrenia |
WO2003044051A1 (en) * | 2001-11-20 | 2003-05-30 | Atgen Co., Ltd. | Novel peptides conferring environmental stress resistance and fusion proteins including said peptides |
GB0203446D0 (en) * | 2002-02-14 | 2002-04-03 | Univ Lancaster | Detection and/or monitoring of synuclein-related diseases |
US9034337B2 (en) | 2003-10-31 | 2015-05-19 | Prothena Biosciences Limited | Treatment and delay of outset of synucleinopathic and amyloidogenic disease |
WO2005001483A2 (en) * | 2003-06-27 | 2005-01-06 | Georg-August-Universität Göttingen Stiftung Öffentlichen Rechts | Methods for diagnisis and differential diagnosis of dementia disorders |
US7674599B2 (en) | 2003-11-08 | 2010-03-09 | Elan Pharmaceuticals, Inc. | Methods of using antibodies to detect alpha-synuclein in fluid samples |
US20060094064A1 (en) * | 2003-11-19 | 2006-05-04 | Sandip Ray | Methods and compositions for diagnosis, stratification, and monitoring of alzheimer's disease and other neurological disorders in body fluids |
WO2005052592A2 (en) * | 2003-11-19 | 2005-06-09 | Satoris, Inc. | Methods for diagnosis, stratification, and monitoring of alzheimer’s disease |
DE10361258A1 (en) | 2003-12-24 | 2005-07-28 | Schwarz Pharma Ag | Use of substituted 2-aminotetralins for the preventive treatment of Parkinson's disease |
AT500321B1 (en) * | 2003-12-30 | 2006-02-15 | Red Bull Gmbh | Early, prenatal diagnosis of Down syndrome, comprises detecting abnormal levels of specific proteins in fetal cells from amniotic fluid or blood, or in brain tissue |
DE102004014841B4 (en) | 2004-03-24 | 2006-07-06 | Schwarz Pharma Ag | Use of rotigotine for the treatment and prevention of Parkinson-Plus syndrome |
CA2589700A1 (en) * | 2004-12-01 | 2006-07-13 | Whitehead Institute For Biomedical Research | Modulators of alpha-synuclein toxicity |
ES2441253T3 (en) * | 2006-11-17 | 2014-02-03 | Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg | Procedure to differentially diagnose dementias |
DK3067066T3 (en) * | 2007-02-23 | 2019-05-20 | Prothena Biosciences Ltd | PREVENTION AND TREATMENT OF SYNUCLEINOPATIC AND AMYLOIDOGENIC DISEASE |
EP2020602A1 (en) * | 2007-08-02 | 2009-02-04 | Araclon Biotech | High sensitivty immunoassays and kits for the determination of peptides and proteins of biological interest |
JP2009052933A (en) * | 2007-08-24 | 2009-03-12 | Rakuno Gakuen | Detecting method and diagnosing kit of prion disease |
WO2009039586A2 (en) * | 2007-09-28 | 2009-04-02 | Powmri Limited | Biomarkers for parkinson's disease |
US8501465B2 (en) | 2007-12-21 | 2013-08-06 | Whitehead Institute For Biomedical Research | Modulators of alpha-synuclein toxicity |
EP3470079A1 (en) * | 2008-04-29 | 2019-04-17 | BioArctic AB | Antibodies and vaccines for use in therapeutic and diagnostic methods for alpha-synuclein-related disorders |
US20110159527A1 (en) * | 2008-06-16 | 2011-06-30 | Michael Gebhard Schlossmacher | Methods and kits for diagnosing neurodegenerative disease |
US20120190652A1 (en) * | 2009-09-16 | 2012-07-26 | United Arab Emirates University | Diagnostic agent for parkinson's disease |
JP6063378B2 (en) | 2010-01-26 | 2017-01-18 | バンヤン・バイオマーカーズ・インコーポレイテッド | Compositions and methods related to argininosuccinate synthase |
LT2539366T (en) | 2010-02-26 | 2018-04-25 | Bioarctic Ab | Protofibril-binding antibodies and their use in therapeutic and diagnostic methods for parkinson`s disease, dementia with lewy bodies and other alpha-synucleinopathies |
EP2553466A4 (en) * | 2010-04-01 | 2013-10-16 | Banyan Biomarkers Inc | Markers and assays for detection of neurotoxicity |
GB201011420D0 (en) * | 2010-07-06 | 2010-08-18 | United Arab Emirates Universit | Method for diagnosis |
RU2441240C1 (en) * | 2010-10-05 | 2012-01-27 | Государственное образовательное учреждение высшего профессионального образования "Московский государственный медико-стоматологический университет" Министерства здравоохранения и социального развития Российской Федерации | Diagnostic technique for axonal demyelinating polyneuropathies |
UA118441C2 (en) * | 2012-10-08 | 2019-01-25 | Протена Біосаєнсиз Лімітед | Antibodies recognizing alpha-synuclein |
US10942190B2 (en) | 2014-01-21 | 2021-03-09 | Shimadzu Corporation | Measurement method for amyloid precursor protein cleavage peptides |
US11231413B2 (en) | 2014-05-22 | 2022-01-25 | Shimadzu Corporation | Surrogate biomarker for evaluating intracerebral amyloid ß peptide accumulation and method for analysis thereof |
BR112017004883A2 (en) * | 2014-09-10 | 2017-12-05 | Abbvie Deutschland | rgma fragment-based diagnostic assay |
EP4424704A3 (en) | 2015-09-16 | 2024-12-25 | Shimadzu Corporation | Multiplex biomarker for use in evaluation of state of accumulation of amyloid b in brain, and analysis method for said evaluation |
EP3242134A1 (en) * | 2016-05-04 | 2017-11-08 | Euroimmun Medizinische Labordiagnostika AG | Assay for the diagnosis of a neurological disease |
US11852635B2 (en) * | 2016-11-16 | 2023-12-26 | Nano Somix, Inc | Quantification of subpopulations of exosomes and diagnosis of neurogenerative disorders |
US10364286B2 (en) * | 2016-12-22 | 2019-07-30 | H. Lundbeck A/S | Monoclonal anti-alpha-synuclein antibodies for preventing tau aggregation |
GB201814807D0 (en) * | 2018-09-12 | 2018-10-24 | Univ Newcastle | Dementia Biomarkers |
EP3660509B1 (en) * | 2018-11-29 | 2022-03-09 | Hugel Inc. | A cell-based method for determining an activity of botulinum toxin |
PH12022552829A1 (en) | 2020-06-26 | 2023-06-14 | Bioarctic Ab | Alpha-synuclein protofibril-binding antibodies |
US20240003918A1 (en) * | 2020-11-30 | 2024-01-04 | Enigma Biointelligence, Inc. | Non-invasive assessment of alzheimer's disease |
-
1999
- 1999-06-29 EP EP99934543A patent/EP1095278B1/en not_active Expired - Lifetime
- 1999-06-29 CN CN99810286.5A patent/CN1316055A/en active Pending
- 1999-06-29 BR BR9911291-4A patent/BR9911291A/en not_active IP Right Cessation
- 1999-06-29 WO PCT/EP1999/004483 patent/WO2000002053A2/en active IP Right Grant
- 1999-06-29 CA CA002329523A patent/CA2329523A1/en not_active Abandoned
- 1999-06-29 JP JP2000558397A patent/JP2002519702A/en active Pending
- 1999-06-29 ES ES99934543T patent/ES2255280T3/en not_active Expired - Lifetime
- 1999-06-29 DK DK99934543T patent/DK1095278T3/en active
- 1999-06-29 AT AT99934543T patent/ATE312349T1/en active
- 1999-06-29 AU AU50290/99A patent/AU754062B2/en not_active Ceased
- 1999-06-29 DE DE69928809T patent/DE69928809T2/en not_active Expired - Lifetime
-
2005
- 2005-11-10 JP JP2005326503A patent/JP2006091025A/en active Pending
-
2009
- 2009-10-28 JP JP2009247559A patent/JP4580455B2/en not_active Expired - Lifetime
Also Published As
Publication number | Publication date |
---|---|
WO2000002053A2 (en) | 2000-01-13 |
HK1036834A1 (en) | 2002-01-18 |
CN1316055A (en) | 2001-10-03 |
DK1095278T3 (en) | 2006-04-18 |
AU754062B2 (en) | 2002-10-31 |
ES2255280T3 (en) | 2006-06-16 |
BR9911291A (en) | 2001-12-04 |
WO2000002053A3 (en) | 2000-02-24 |
EP1095278B1 (en) | 2005-12-07 |
JP4580455B2 (en) | 2010-11-10 |
JP2006091025A (en) | 2006-04-06 |
EP1095278A2 (en) | 2001-05-02 |
DE69928809D1 (en) | 2006-01-12 |
AU5029099A (en) | 2000-01-24 |
JP2010019864A (en) | 2010-01-28 |
JP2002519702A (en) | 2002-07-02 |
ATE312349T1 (en) | 2005-12-15 |
CA2329523A1 (en) | 2000-01-13 |
Similar Documents
Publication | Publication Date | Title |
---|---|---|
DE69928809T2 (en) | DIFFERENTIAL DIAGNOSIS OF NEURODEGENERATION | |
Sjögren et al. | The cerebrospinal fluid levels of tau, growth-associated protein-43 and soluble amyloid precursor protein correlate in Alzheimer’s disease, reflecting a common pathophysiological process | |
Ghoshal et al. | Tau‐66: evidence for a novel tau conformation in Alzheimer's disease | |
Mollenhauer et al. | Biological confounders for the values of cerebrospinal fluid proteins in Parkinson's disease and related disorders | |
DE60123752T2 (en) | DIAGNOSIS OF TAUOPATHIA BY DETERMINING THE RATIO OF TAU / PHOSPHO-TAU | |
Sokol et al. | High levels of Alzheimer beta-amyloid precursor protein (APP) in children with severely autistic behavior and aggression | |
US20040014142A1 (en) | Differential diagnosis of neurodegeneration | |
EP2388591A2 (en) | Biomarkers of mild cognitive impairment and alzheimers disease | |
JP2021523357A (en) | Diagnostic and therapeutic methods based on site-specific taurine oxidation | |
de la Monte et al. | Increased levels of neuronal thread protein in cerebrospinal fluid of patients with Alzheimer's disease | |
Liu et al. | An ultra‐sensitive immunoassay detects and quantifies soluble Aβ oligomers in human plasma | |
Chen et al. | Neurodegenerative disease biomarkers Aβ1–40, Aβ1–42, tau, and p‐tau181 in the vervet monkey cerebrospinal fluid: Relation to normal aging, genetic influences, and cerebral amyloid angiopathy | |
Arai et al. | Epitope analysis of senile plaque components in the hippocampus of patients with Parkinson's disease | |
Schindowski et al. | Impact of aging: sporadic, and genetic risk factors on vulnerability to apoptosis in Alzheimer’s disease | |
Wang et al. | Synaptic vesicle glycoprotein 2 A in serum is an ideal biomarker for early diagnosis of Alzheimer’s disease | |
DE69920487T2 (en) | TAU AS A MARKER FOR EARLY DAMAGE TO THE CENTRAL NERVOUS SYSTEM | |
Melah et al. | CSF markers of Alzheimer’s pathology and microglial activation are associated with altered white matter microstructure in asymptomatic adults at risk for Alzheimer’s disease | |
US20230132508A1 (en) | Uses of Tau Phosphosites as Biomarkers for Alzheimer's Disease | |
Mutsukura et al. | Familial Creutzfeldt-Jakob disease with a V180I mutation: comparative analysis with pathological findings and diffusion-weighted images | |
Mehta et al. | Biological markers of Alzheimer's disease | |
WO2007003415A1 (en) | Method for the selective detection of pathological protein depositions | |
AU2003200041B2 (en) | Differential Diagnosis of Neurodegeneration | |
HK1036834B (en) | Differential diagnosis of neurodegeneration | |
Yamada et al. | Concentration of neural thread protein in cerebrospinal fluid from progressive supranuclear palsy and Parkinson's disease | |
Mehta | Amyloid beta and tau proteins in Alzheimer’s disease and Down syndrome |
Legal Events
Date | Code | Title | Description |
---|---|---|---|
8364 | No opposition during term of opposition |