DE20022005U1 - Foldable instrument canal sleeve for minimally invasive surgery - Google Patents
Foldable instrument canal sleeve for minimally invasive surgeryInfo
- Publication number
- DE20022005U1 DE20022005U1 DE20022005U DE20022005U DE20022005U1 DE 20022005 U1 DE20022005 U1 DE 20022005U1 DE 20022005 U DE20022005 U DE 20022005U DE 20022005 U DE20022005 U DE 20022005U DE 20022005 U1 DE20022005 U1 DE 20022005U1
- Authority
- DE
- Germany
- Prior art keywords
- sleeve
- diameter
- instrument
- adaptation element
- veress needle
- Prior art date
- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
- Expired - Lifetime
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Classifications
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B17/00—Surgical instruments, devices or methods
- A61B17/34—Trocars; Puncturing needles
- A61B17/3417—Details of tips or shafts, e.g. grooves, expandable, bendable; Multiple coaxial sliding cannulas, e.g. for dilating
- A61B17/3421—Cannulas
- A61B17/3431—Cannulas being collapsible, e.g. made of thin flexible material
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B17/00—Surgical instruments, devices or methods
- A61B17/34—Trocars; Puncturing needles
- A61B17/3417—Details of tips or shafts, e.g. grooves, expandable, bendable; Multiple coaxial sliding cannulas, e.g. for dilating
- A61B17/3421—Cannulas
- A61B17/3439—Cannulas with means for changing the inner diameter of the cannula, e.g. expandable
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M25/00—Catheters; Hollow probes
- A61M25/0021—Catheters; Hollow probes characterised by the form of the tubing
- A61M25/0023—Catheters; Hollow probes characterised by the form of the tubing by the form of the lumen, e.g. cross-section, variable diameter
- A61M2025/0024—Expandable catheters or sheaths
Landscapes
- Health & Medical Sciences (AREA)
- Surgery (AREA)
- Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
- Biomedical Technology (AREA)
- Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
- Engineering & Computer Science (AREA)
- Pathology (AREA)
- Heart & Thoracic Surgery (AREA)
- Medical Informatics (AREA)
- Molecular Biology (AREA)
- Animal Behavior & Ethology (AREA)
- General Health & Medical Sciences (AREA)
- Public Health (AREA)
- Veterinary Medicine (AREA)
- Surgical Instruments (AREA)
Description
Faltbare Instrumentenkanalhülse für die Minimal Invasive Chirurgie Einleitung: Foldable instrument channel sleeve for minimally invasive surgery Introduction :
Die Erfindung betrifft eine als Instrumentenkanal dienende Hülse gemäß dem Oberbegriff des Anspruches 1.The invention relates to a sleeve serving as an instrument channel according to the preamble of claim 1.
In der Minimal Invasiven Chirurgie ist es zunächst notwendig einen Zugang für die stabförmigen Instrumente zu schaffen um ein im Körperinneren liegendes Operationsgebiet erreichen zu können. Üblicherweise werden dazu die Gewebeschichten mit einem Trokar, welcher aus einer Hülse mit darin angeordnetem Trokardorn besteht, penetriert. DerIn minimally invasive surgery, it is first necessary to create access for the rod-shaped instruments in order to be able to reach an operating area inside the body. Usually, the tissue layers are penetrated with a trocar, which consists of a sleeve with a trocar mandrel arranged inside it. The
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Außendurchmesser der einzuführenden Instrumente beträgt standardmäßig 5 bis 12 Millimeter. Somit beträgt der Außendurchmesser der Trokarhülsen etwa 7 bis 14 Millimeter. Da diese Trokare ohne Sichtkontrolle eingestochen werden, besteht ein Verletzungsrisiko für Blutgefäße und innere Organe, insbesondere wenn diese durch Verwachsungen an der Bauchwand adhärent sind. Zur Reduktion dieser prinzipiellen Risiken sind verschiedene Instrumente entwickelt worden. So kann mit Sichttrokaren der Produktreihe Endopath Optiview (gesch. Warenzeichen) der Fa. Ethicon, Ci. US. (Pat Nr. US 5,271,380; 5,685,820; 5,431.151; 6,007,481) die Bauchdecke zwar unter Sichtkontrolle penetriert werden, jedoch liegt der Penetrationsdruck bedingt durch den relativ großen Durchmesser der Trokare hoch. Vor dem Einbringen der Sichttrokare wird ein Pneumoperitoneum mit CO2-Gas mit Hilfe einer Veressnadel angelegt um die inneren Organe von der Bauchdecke zu distanzieren. Das Einstechen dieser Nadel birgt jedoch ebenfalls die oben beschriebenen Verletzungsrisiken (Beschreibung in Pat. Nr. DE 40 35 146 C2). Unter der mechanistischen Vorstellung, dass eine Verletzung mit einem im Durchmesser kleineren Trokar weniger gravierend sei, wurden Techniken entwickelt, um eine zunächst mit kleinem Durchmesser eingebrachte Trokarhülse durch eine größere zu ersetzen (Diliatationsset, siehe Pat. Nr. DE 198 14 576 Al) oder durch Aufweiten der elastischen Wand einer schlauchförmigenThe standard external diameter of the instruments to be inserted is 5 to 12 millimeters. The external diameter of the trocar sleeves is therefore approximately 7 to 14 millimeters. Since these trocars are inserted without visual control, there is a risk of injury to blood vessels and internal organs, particularly if they are adherent to the abdominal wall due to adhesions. Various instruments have been developed to reduce these fundamental risks. For example, the abdominal wall can be penetrated under visual control using visual trocars from the Endopath Optiview product range (registered trademark) from Ethicon, Ci. US. (Pat. No. US 5,271,380; 5,685,820; 5,431,151; 6,007,481), but the penetration pressure is high due to the relatively large diameter of the trocars. Before the visual trocars are inserted, a pneumoperitoneum is created with CO2 gas using a Veress needle to distance the internal organs from the abdominal wall. However, inserting this needle also carries the injury risks described above (description in Pat. No. DE 40 35 146 C2). Based on the mechanistic idea that an injury with a smaller diameter trocar would be less serious, techniques were developed to replace a trocar sleeve that was initially inserted with a small diameter with a larger one (diliation set, see Pat. No. DE 198 14 576 Al) or by expanding the elastic wall of a tubular
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Hülse mit einem Dilatationstrokar zu vergrößern ( siehe Pat. Nr. US-5,431,676-A). In Pat. Nr. DE 198 14 576 Al wird der Durchmesser der Hülse durch bewegliche Strukturelemente in der Wand der Hülse mit Hilfe von betätigbaren Stellmitteln aktiv verändert. Da jedoch das prinzipielle Verletzungsrisiko nicht vom Durchmesser des Trokars abhängig ist, kann dieses nur durch sichtkontrollierten Zugang durch die Bauchdecken minimiert werden. Es ist sogar so, dass eine Darmverletzung, welche durch ein Instrument mit kleinem Durchmesser verursacht wurde sehr gefährlich ist, da eine auf eine Verletzung hinweisende Symptomatik erst nach Tagen eintritt, und die Verletzungsstelle schwer aufzufinden ist. In Pat. Nr. DE 195 47 246 Cl ist eine optische Veressnadel beschrieben, mit welcher der Primäreinstich unter Sicht erfolgen kann. Diese Nadel soll im Durchmesser der konventionellen Veressnadel entsprechen und mit entsprechend geringem Penetrationsdruck eingeführt werden können. Da der Außendurchmesser dieser Nadel bei etwa 3-4 Millimeter liegt, sind Verfahren nötig um den Durchmesser dieses Stichkanales erweitern zu können, um die Hülsen für die Operationsinstrumente einbringen zu können. Da die oben beschriebenen dehnbaren Hülsen den Durchmesser der Veressnadel wesentlich vergrößern, wobei das handling ungünstig beeinflusst wird, wird eine möglichst dünnwandige Hülse gefordert.To enlarge the sleeve using a dilatation trocar (see Pat. No. US-5,431,676-A). In Pat. No. DE 198 14 576 A1, the diameter of the sleeve is actively changed by movable structural elements in the wall of the sleeve with the aid of operable adjusting devices. However, since the fundamental risk of injury does not depend on the diameter of the trocar, this can only be minimized by visually controlled access through the abdominal wall. In fact, an intestinal injury caused by an instrument with a small diameter is very dangerous, since symptoms indicating an injury only appear after days and the site of the injury is difficult to find. Pat. No. DE 195 47 246 Cl describes an optical Veress needle with which the primary puncture can be made under vision. This needle should have the same diameter as a conventional Veress needle and be able to be inserted with correspondingly low penetration pressure. Since the outer diameter of this needle is about 3-4 millimeters, procedures are necessary to expand the diameter of this puncture channel in order to be able to insert the sleeves for the surgical instruments. Since the expandable sleeves described above significantly increase the diameter of the Veress needle, which has an adverse effect on handling, a sleeve with the thinnest possible wall is required.
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Problemstellung: Problem :
Der Stand der Technik wie in Pat. Nr. US 5,431,676-A beschrieben bietet eine komplexe Konstruktion mit drei Wandschichten. Die innere Wandschicht besteht aus einem Geflecht aus Kunststofffäden, wobei sich bei einer Vergrößerung des Durchmessers konstruktionsbedingt die Hülsenlänge verkürzt. Das Geflecht alleine bietet nur wenig Stabilität in der Längsachse, gewährleistet aber ein gutes Gleiten der Dilatationstrokare in der Geflechthülse. Da dieses Geflecht keine geschlossene Wand darstellt, wird dieses von einem dehnbaren Gummischlauch umhüllt, welcher die mittlere Schicht darstellt und zusätzlich Stabilität in der Längsachse sowie auch Wasser- und Gasdichtheit herstellt. Dieser Schlauch absorbiert in der Dehnungsphase eine große Energiemenge welche zur Vergrößerung seines eigenen Durchmessers aufgebracht werden muss. Da der das Geflecht umhüllende Gummischlauch mit seiner Außenfläche im Gewebe schlecht gleitet wird dieser mit einer gleitsamen aber materialbedingt nicht dehnbaren äußeren Mantelschicht, welche aus einer Kunststoffhülse besteht und in der Dehnungsphase an Sollbruchstellen aufplatzt, umhüllt. Somit ergibt sich eine relativ große Wanddicke der Hülse durch den Wandaufbau aus drei verschiedenen Schichten.The state of the art as described in Pat. No. US 5,431,676-A offers a complex construction with three wall layers. The inner wall layer consists of a braid made of plastic threads, whereby the sleeve length shortens as the diameter increases due to the design. The braid alone offers little stability in the longitudinal axis, but ensures that the dilatation trocars slide well in the braid sleeve. Since this braid does not represent a closed wall, it is covered by an expandable rubber hose, which represents the middle layer and provides additional stability in the longitudinal axis as well as water and gas tightness. This hose absorbs a large amount of energy in the expansion phase, which must be applied to increase its own diameter. Since the rubber hose surrounding the braid slides poorly with its outer surface in the tissue, it is covered with a slippery but material-related non-stretchable outer sheath layer, which consists of a plastic sleeve and bursts at predetermined breaking points in the expansion phase. This results in a relatively large wall thickness of the sleeve due to the wall structure consisting of three different layers.
Die erfindungsgemäße Hülse soll dagegen durch Faltung und Entfaltung ihrer einzigen dünnen Wand im Durchmesser variabel sein und im gefalteten Zustand im DurchmesserThe sleeve according to the invention, on the other hand, is intended to be variable in diameter by folding and unfolding its single thin wall and, in the folded state, in diameter
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reduziert werden, so dass diese mit einer Veressnadel im Idealfall unter Sicht eingestochen werden kann und der Außendurchmesser der Veressnadel möglichst wenig vergrößert wird, um den Penetrationsdruck im Gewebe so gering wie möglich zu halten. Die Hülse soll dann mit einem handelsüblichen stumpfen Trokar aufgefaltet werden können, wobei der Auffaltungsprozess der Hülse selbst möglichst wenig Kraft benötigen soll, um die eingesetzte Kraft zu einem möglichst großen Betrag zur Aufdehnung der Gewebeschichten nutzen zu können. Dies trägt auch zu einer besseren Rückmeldung des eigentlichen Penetrationsdruckes und somit zu einer besseren Kontrollierbarkeit des Penetrationsvorganges für den Operateur bei. Die Wand der Hülse soll im gefalteten Zustand, also bei geringem Innendurchmesser der Hülse und während des Entfaltungsvorganges in der Längsachse stabil sein und gegen Abknicken geschützt sein. Im entfalteten Zustand wird die Hülse von der eingebrachten Trokarhülse stabilisiert und muß von daher keine wesentliche Eigenstabilität mehr aufweisen. Die Gleitreibungskraft zwischen der äußeren Mantelfläche des Dilatationstrokares und der inneren Mantelfäche der Hülse sowie der äußeren Mantelfläche der Hülse und des zu penetrierenden Gewebes soll möglicht gering sein. Nach dem Entfernen der Trokarhülse soll bedingt durch den Gewebedruck die Hülse wieder auf einen möglicht geringen Durchmesser durch das umliegende, zuvorbe reduced so that it can ideally be inserted under vision with a Veress needle and the outer diameter of the Veress needle is increased as little as possible in order to keep the penetration pressure in the tissue as low as possible. The sleeve should then be able to be unfolded using a commercially available blunt trocar, whereby the unfolding process of the sleeve itself should require as little force as possible in order to be able to use the force applied to the greatest possible extent to expand the tissue layers. This also contributes to better feedback of the actual penetration pressure and thus to better control of the penetration process for the surgeon. The wall of the sleeve should be stable in the folded state, i.e. with a small inner diameter of the sleeve and during the unfolding process in the longitudinal axis and be protected against kinking. In the unfolded state, the sleeve is stabilized by the inserted trocar sleeve and therefore no longer needs to have any significant inherent stability. The sliding friction force between the outer surface of the dilatation trocar and the inner surface of the sleeve as well as between the outer surface of the sleeve and the tissue to be penetrated should be as low as possible. After removing the trocar sleeve, the sleeve should be reduced to the smallest possible diameter by the surrounding, previously
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gedehnte Gewebe komprimiert und zusammengefaltet werden. Somit wird der Stichkanal, dessen Durchmesser dem Aussendurchmesser der Hülse welche um die Veressnadel liegt entspricht, im Gewebe der Bauchdecke lediglich vorübergehend für die Zeit der Operation gedehnt, was eine maximal atraumatische Vorgehensweise darstellt, und kehrt somit nach der Entfernung der Hülse des Dilatationstrokares wieder in seine Ausgangsposition zurück. Es wird also nur ein Stichkanal mit dem Durchmesser der Veressnadel partiell scharf geschnitten (Fascie und Peritoneum), beziehungsweise stumpf penetriert (Subkutis, praeperitoneales Fettgewebe) und dann passiv gedehnt, wobei der Dilatationstrokar nicht direkt mit dem umliegenden Gewebe in Berührung kommt, da dieser das Gewebe passiv durch die" Entfaltung der Hülse aufdehnt. Nach dem Entfernen der Hülse des Dilatationstrokares wird die Hülsenwand durch den umliegenden Gewebedruck wieder gefaltet wobei sich der Durchmesser der Hülse wieder verringert. Die Zuvor gedehnten Gewebeschichten kehren durch ihre Elastizität wieder in ihre Ausgangsposition zurück und schieben sich kulissenartig übereinander, wodurch einer Narbenhernienbildung vorgebeugt wird. Weiterhin soll die Hülse in einer vorteilhaften Ausbildunggsform im aufgefalteten Zustand durch geeignete Formgebung der Wand in der Längsachse fixiert werden.stretched tissue is compressed and folded together. Thus, the puncture channel, whose diameter corresponds to the outer diameter of the sleeve that is around the Veress needle, is only temporarily stretched in the tissue of the abdominal wall for the duration of the operation, which represents a maximally atraumatic procedure, and thus returns to its original position after the sleeve of the dilatation trocar is removed. Only a puncture channel with the diameter of the Veress needle is partially sharply cut (fascia and peritoneum) or bluntly penetrated (subcutis, preperitoneal fatty tissue) and then passively expanded, whereby the dilatation trocar does not come into direct contact with the surrounding tissue, as this expands the tissue passively by unfolding the sleeve. After the sleeve of the dilatation trocar is removed, the sleeve wall is folded again by the surrounding tissue pressure, whereby the diameter of the sleeve is reduced again. The previously stretched tissue layers return to their original position due to their elasticity and slide over one another like a backdrop, thereby preventing the formation of scar hernias. Furthermore, in an advantageous design, the sleeve should be fixed in the unfolded state by appropriate shaping of the wall in the longitudinal axis.
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Problemlöstang:Problem solving:
Die erfindungsgemäße Hülse kann die oben genannten Nachteile ausschließen und die geforderten Eigenschaften erfüllen. Dabei besteht diese aus einem hohlen Adaptionselement, welches zur Adaption der Hülse an eine Veressnadel dient und einer in Richtung der Längsachse gefalteten dünnen und gut im Gewebe und gegen Metall oder Kunststoff gleitsamen Kunststofffolie mit glatter Oberfläche. Die Folie soll sehr dünn sein und im unentfalteten Zustand durch die Falten in der Längsachse stabilisiert werden, wobei diese den Dilatationstrokar während des Entfaltungsvorganges in der Längsachse stabilisieren. Da lediglich die Falten aufgefaltet werden müssen, ist zur Entfaltung der Hülse selbst nur eine geringe Kraft erforderlich, und nach dem Entfernen der Trokarhülse kann sich die Hülse wieder durch den Gewebedruck auf einen geringen Aussendurchmesser zusammenfalten. Um die Hülse im entfalteten Zustand im Gewebe in der Längsachse fixieren zu können, ist eine Ausführung mit Formelementen wie zum Beispiel Stegen, welche den Umfang lokal in der Querachse vergrößern möglich. Diese Stege gelangen erst nach der Entfaltung der Hülse an die äußere Mantelfläche und kehren sich beim Zusammenfalten wieder von der äußeren Mantelfläche ab.The sleeve according to the invention can exclude the above-mentioned disadvantages and meet the required properties. It consists of a hollow adaptation element, which serves to adapt the sleeve to a Veress needle, and a thin plastic film with a smooth surface that is folded in the direction of the longitudinal axis and slides well in the tissue and against metal or plastic. The film should be very thin and, when not unfolded, be stabilized by the folds in the longitudinal axis, which stabilize the dilatation trocar in the longitudinal axis during the unfolding process. Since only the folds have to be unfolded, only a small amount of force is required to unfold the sleeve itself, and after the trocar sleeve has been removed, the sleeve can fold back up to a small outer diameter due to the pressure on the tissue. In order to be able to fix the sleeve in the longitudinal axis in the unfolded state in the tissue, a design with shaped elements such as webs that locally increase the circumference in the transverse axis is possible. These webs only reach the outer surface after the sleeve has been unfolded and turn away from the outer surface again when it is folded up.
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Beschreibung: Description :
Faltbare Instrumentenkanalhülse bestehend aus einer Hülse 4 mit daran angebrachtem Adaptionselement 1 mit Dichtungsmembran 2 und Dichtungsventil 3. Das Adaptionselement 1 dient der reversiblen Adaption der Hülse an eine Veressnadel und gegebenenfalls der Aufnahme eines Ventilelementes, welches zum Beispiel aus einer Dichtungsmembran 2 und einem Dichtungsventil 3 bestehen kann, welches das Lumen der Hülse 4 nach proximal gegen die Umgebung für Gase abdichtet. Die Hülse 4 ist am rohrförmigen Adaptionselement 1 mit einem adäquaten Durchmesser fixiert um die entsprechenden Dilatationstrokare aufnehmen zu können und verjüngt sich dann konisch um dann in einem kleineren Durchmesser einen rohrartigen Kanal zu bilden welcher die Veressnadel eng umschließt. Die Wand der Hülse 4 ist dabei zur Durchmesserverringerung in der Längsachse gefaltet und kann gegen geringen Widerstand entfaltet werden. Vorzugsweise wird für das Material der Hülse eine Kunststofffolie verwendet. Die Fältelung mit Knickbildungen in der Längsachse stabilisiert die Hülse vor und während des Entfaltungsvorganges. Die Hülse wird vorzugsweise mit einer Optischen Veressnadel unter Sichtkontrolle in das Abdomen eingebracht. Nach der Insufflation von CO2-Gas über die Veressnadel oder den Spaltraum zwischen der Hülse und Veresskanüle wird die Veressnadel entfernt und dann durchFoldable instrument channel sleeve consisting of a sleeve 4 with an attached adaptation element 1 with a sealing membrane 2 and a sealing valve 3. The adaptation element 1 is used for the reversible adaptation of the sleeve to a Veress needle and, if necessary, for accommodating a valve element which can, for example, consist of a sealing membrane 2 and a sealing valve 3 which seals the lumen of the sleeve 4 proximally against the environment for gases. The sleeve 4 is fixed to the tubular adaptation element 1 with an adequate diameter in order to be able to accommodate the corresponding dilatation trocars and then tapers conically to form a tubular channel with a smaller diameter which tightly encloses the Veress needle. The wall of the sleeve 4 is folded along the longitudinal axis to reduce the diameter and can be unfolded with little resistance. A plastic film is preferably used for the material of the sleeve. The folding with kinks in the longitudinal axis stabilizes the sleeve before and during the unfolding process. The sleeve is preferably inserted into the abdomen using an optical Veress needle under visual control. After insufflation of CO2 gas via the Veress needle or the gap between the sleeve and the Veress cannula, the Veress needle is removed and then replaced by
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einen Dilatationstrokar, bestehend aus einem stumpfem Trokardorn 5 und einer Trokarhülse 6 ersetzt.a dilatation trocar consisting of a blunt trocar mandrel 5 and a trocar sleeve 6.
Figur 1 zeigt eine Seitenansicht der nicht entfalteten Hülse mit Adaptionselement 1 und Hülse 4.Figure 1 shows a side view of the unfolded sleeve with adaptation element 1 and sleeve 4.
Figur 2 zeigt eine Aufsicht der Hülse 4 mit Adaptionselement 1 von proximal.
Figur 3 zeigt eine Seitenansicht der teilweise entfaltete Hülse 4 und dem Adaptionselement 1. Der Dilatationstrokar, welcher aus der Trokarhülse 6 und dem Trokardorn 7 besteht, ist eingeführt.Figure 2 shows a top view of the sleeve 4 with adaptation element 1 from the proximal side.
Figure 3 shows a side view of the partially unfolded sleeve 4 and the adaptation element 1. The dilatation trocar, which consists of the trocar sleeve 6 and the trocar mandrel 7, is inserted.
Figur 4a zeigt eine mögliche Faltung der Hülsenwand im Querschnitt.Figure 4a shows a possible folding of the sleeve wall in cross section.
Figur 4b zeigt den Wandquerschnitt 4a in Vergrößerung.Figure 4b shows the wall cross-section 4a in magnification.
Formelemente 7, welche quer zur Längsachse der Hülse verlaufen dienen im entfalteten Zustand der Fixation der Hülse im Gewebe in der Längsachse.
Figur 5 zeigt eine Seitenansicht der vollständig entfalteten Hülse 4 mit Adaptionselement 1. Der Dilatationstrokar bestehend aus der Trokarhülse 6 und dem Trokardorn 5 ist vollständig eingebracht.Shaped elements 7, which run transversely to the longitudinal axis of the sleeve, serve to fix the sleeve in the tissue in the longitudinal axis when unfolded.
Figure 5 shows a side view of the fully unfolded sleeve 4 with adaptation element 1. The dilatation trocar consisting of the trocar sleeve 6 and the trocar mandrel 5 is fully inserted.
Figur 6 zeigt einen Querschnitt durch die Trokarhülse 6 des Dilatationstrokares und die entfaltete Hülse 4.Figure 6 shows a cross-section through the trocar sleeve 6 of the dilatation trocar and the unfolded sleeve 4.
Figur 7 zeigt einen Längsschnitt durch das Adaptionselement 1 und die Hülse 4. Im Adaptionselement 1 ist eine Dichtungsmembran 2 und ein Dichtungsventil 3 zu sehen.Figure 7 shows a longitudinal section through the adaptation element 1 and the sleeve 4. In the adaptation element 1, a sealing membrane 2 and a sealing valve 3 can be seen.
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Bezugszeichenliste: List of reference symbols :
1 = Adaptionselement1 = Adaptation element
2 = Dichtungsmembran2 = Sealing membrane
3 = Dichtungsventil3 = Sealing valve
4 = Hülse4 = Sleeve
5 = Trokardorn 6 = Trokarhülse5 = trocar spike 6 = trocar sleeve
7 ~ Formelemente7 ~ Form elements
Claims (7)
Priority Applications (2)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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DE20022005U DE20022005U1 (en) | 2000-12-27 | 2000-12-27 | Foldable instrument canal sleeve for minimally invasive surgery |
PCT/EP2001/013582 WO2002051323A1 (en) | 2000-12-27 | 2001-11-22 | Foldable sleeve used as a channel for instruments for minimal invasive surgery |
Applications Claiming Priority (1)
Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
---|---|---|---|
DE20022005U DE20022005U1 (en) | 2000-12-27 | 2000-12-27 | Foldable instrument canal sleeve for minimally invasive surgery |
Publications (1)
Publication Number | Publication Date |
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DE20022005U1 true DE20022005U1 (en) | 2001-04-12 |
Family
ID=7950643
Family Applications (1)
Application Number | Title | Priority Date | Filing Date |
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DE20022005U Expired - Lifetime DE20022005U1 (en) | 2000-12-27 | 2000-12-27 | Foldable instrument canal sleeve for minimally invasive surgery |
Country Status (2)
Country | Link |
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DE (1) | DE20022005U1 (en) |
WO (1) | WO2002051323A1 (en) |
Cited By (13)
Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
---|---|---|---|---|
WO2004020025A1 (en) * | 2002-08-31 | 2004-03-11 | Georg-August-Universität Göttingen | Indwelling cannula system |
WO2010141423A1 (en) * | 2009-06-05 | 2010-12-09 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Multi-planar obturator with foldable retractor |
US8033995B2 (en) | 2009-06-05 | 2011-10-11 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Inflatable retractor with insufflation and method |
US8137267B2 (en) | 2009-04-08 | 2012-03-20 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Retractor with flexible sleeve |
US8241209B2 (en) | 2009-06-05 | 2012-08-14 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Active seal components |
US8257251B2 (en) | 2009-04-08 | 2012-09-04 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Methods and devices for providing access into a body cavity |
US8357085B2 (en) | 2009-03-31 | 2013-01-22 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Devices and methods for providing access into a body cavity |
US8419635B2 (en) | 2009-04-08 | 2013-04-16 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Surgical access device having removable and replaceable components |
US8465422B2 (en) | 2009-06-05 | 2013-06-18 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Retractor with integrated wound closure |
US8475490B2 (en) | 2009-06-05 | 2013-07-02 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Methods and devices for providing access through tissue to a surgical site |
US8795163B2 (en) | 2009-06-05 | 2014-08-05 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Interlocking seal components |
US9078695B2 (en) | 2009-06-05 | 2015-07-14 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Methods and devices for accessing a body cavity using a surgical access device with modular seal components |
CN118949193A (en) * | 2024-10-14 | 2024-11-15 | 中国人民解放军西部战区总医院 | A diameter-adjustable needle and an indwelling needle using the needle |
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US20070051375A1 (en) * | 2005-09-06 | 2007-03-08 | Milliman Keith L | Instrument introducer |
US8876710B2 (en) | 2009-04-07 | 2014-11-04 | Covidien Lp | Surgical portal apparatus with expandable cannula |
EP2589349B1 (en) | 2011-11-02 | 2015-04-01 | A.M.I. Agency for Medical Innovations GmbH | Medical device for inserting endoscopic instruments into a bodily cavity |
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Cited By (14)
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WO2004020025A1 (en) * | 2002-08-31 | 2004-03-11 | Georg-August-Universität Göttingen | Indwelling cannula system |
US8357085B2 (en) | 2009-03-31 | 2013-01-22 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Devices and methods for providing access into a body cavity |
US8137267B2 (en) | 2009-04-08 | 2012-03-20 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Retractor with flexible sleeve |
US8257251B2 (en) | 2009-04-08 | 2012-09-04 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Methods and devices for providing access into a body cavity |
US8419635B2 (en) | 2009-04-08 | 2013-04-16 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Surgical access device having removable and replaceable components |
US8033995B2 (en) | 2009-06-05 | 2011-10-11 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Inflatable retractor with insufflation and method |
US8241209B2 (en) | 2009-06-05 | 2012-08-14 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Active seal components |
WO2010141423A1 (en) * | 2009-06-05 | 2010-12-09 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Multi-planar obturator with foldable retractor |
US8361109B2 (en) | 2009-06-05 | 2013-01-29 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Multi-planar obturator with foldable retractor |
US8465422B2 (en) | 2009-06-05 | 2013-06-18 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Retractor with integrated wound closure |
US8475490B2 (en) | 2009-06-05 | 2013-07-02 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Methods and devices for providing access through tissue to a surgical site |
US8795163B2 (en) | 2009-06-05 | 2014-08-05 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Interlocking seal components |
US9078695B2 (en) | 2009-06-05 | 2015-07-14 | Ethicon Endo-Surgery, Inc. | Methods and devices for accessing a body cavity using a surgical access device with modular seal components |
CN118949193A (en) * | 2024-10-14 | 2024-11-15 | 中国人民解放军西部战区总医院 | A diameter-adjustable needle and an indwelling needle using the needle |
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