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DE10142015C2 - Radioactive implant and process for its manufacture - Google Patents

Radioactive implant and process for its manufacture

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Publication number
DE10142015C2
DE10142015C2 DE2001142015 DE10142015A DE10142015C2 DE 10142015 C2 DE10142015 C2 DE 10142015C2 DE 2001142015 DE2001142015 DE 2001142015 DE 10142015 A DE10142015 A DE 10142015A DE 10142015 C2 DE10142015 C2 DE 10142015C2
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DE
Germany
Prior art keywords
radioactive
layer
stent
substrate
radioactive isotope
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Expired - Fee Related
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DE2001142015
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German (de)
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DE10142015A1 (en
Inventor
Anton Moeslang
Andreas Przykutta
Klaus Schloesser
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Karlsruher Institut fuer Technologie KIT
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Forschungszentrum Karlsruhe GmbH
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Priority to DE2001142015 priority Critical patent/DE10142015C2/en
Priority to PCT/EP2002/009157 priority patent/WO2003020369A2/en
Publication of DE10142015A1 publication Critical patent/DE10142015A1/en
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Publication of DE10142015C2 publication Critical patent/DE10142015C2/en
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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61NELECTROTHERAPY; MAGNETOTHERAPY; RADIATION THERAPY; ULTRASOUND THERAPY
    • A61N5/00Radiation therapy
    • A61N5/10X-ray therapy; Gamma-ray therapy; Particle-irradiation therapy
    • A61N5/1001X-ray therapy; Gamma-ray therapy; Particle-irradiation therapy using radiation sources introduced into or applied onto the body; brachytherapy
    • A61N5/1002Intraluminal radiation therapy
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/82Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2210/00Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof
    • A61F2210/0095Particular material properties of prostheses classified in groups A61F2/00 - A61F2/26 or A61F2/82 or A61F9/00 or A61F11/00 or subgroups thereof radioactive

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Radiology & Medical Imaging (AREA)
  • Pathology (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Materials For Medical Uses (AREA)
  • Radiation-Therapy Devices (AREA)

Description

Die Erfindung betrifft ein radioaktives Implantat nach dem Ober­ begriff des Patentanspruchs 1 und ein Verfahren zu seiner Her­ stellung.The invention relates to a radioactive implant according to the upper Concept of claim 1 and a method for its manufacture position.

Implantate, z. B. Gefäßstützen (Stents) zur Verhinderung von Wiederverengungen von Adern (Restenosen), z. B. in Herzkranz- und Peripheriegefäßen sind in den letzten Jahren häufig zum kli­ nischen Einsatz gekommen. Bei einigen Patienten traten Wieder­ verengungen durch Gewebswucherung trotz Stentimplantation auf. Diese Restenosen sah man bei ca. 10-30% aller Stentinterven­ tionen. B. Fischell et al. patentierten das Prinzip mittels lo­ kaler radioaktiver Bestrahlung, die eine Gefäßstütze emittiert, Wiederverengungen entgegenzuwirken. Fehsenfeld et al. beschrie­ ben 1994 ein Verfahren, bei dem durch Leichtionenbestrahlung ak­ tiviert wird. Es werden so unterschiedliche Radioisotope er­ zeugt. Sie unterscheiden sich in Halbwertszeit und Strahlungsar­ ten (Teilchenstrahlung: Elektronen; elektromagnetische Strah­ lung: Gamma- und Röntgenstrahlung). Einer therapeutisch notwen­ digen lokalen Gewebebestrahlung über eine Dauer von wenigen Wo­ chen wird hierbei eine nicht notwendige längerfristige Bestrah­ lung des weiter entfernten Gewebes durch Gammastrahlung überla­ gert. Die Strahlenbelastung von Patient und medizinischen Perso­ nal wird so unnötig erhöht.Implants, e.g. B. stents to prevent Vein narrowing (restenosis), e.g. B. in coronary and peripheral vessels have often been too small in recent years African use. Some patients recurred narrowing due to tissue growth despite stent implantation. These restenoses were seen in approximately 10-30% of all stent interventions tions. B. Fischell et al. patented the principle using lo kaler radioactive radiation that emits a stent, Counteract narrowing. Fehsenfeld et al. beschrie ben 1994, a process in which ak is activated. There are so different radioisotopes testifies. They differ in half-life and radiation area ten (particle radiation: electrons; electromagnetic radiation gamma and x-rays). One is therapeutically necessary local tissue radiation over a period of a few weeks This will result in unnecessary long-term radiation treatment of the more distant tissue by gamma radiation siege. The radiation exposure of patient and medical person nal is increased unnecessarily.

Bisher in klinischen Tests eingesetzte radioaktive Gefäßstützen sind ionenimplantierte 32P Stents. P-32 besitzt eine Halbwerts­ zeit von 14 Tagen und emittiert nur Elektronen mit einer mitt­ leren Energie von 0,7 MeV. Betapartikel haben eine geringe Reichweite (wenige Millimeter). In klinischen Tests fand man eine signifikante Verringerung der Restenose im Stentinneren, gleichzeitig aber auch eine Zunahme der Restenose an den Stent­ enden (sog. Candy Wrapper Effekt). Auch eine Überhöhung der 32P Belegung, d. h. eine Erhöhung der lokalen Aktivität, an den Stentenden zeigt keine signifikante Verbesserung. Radioactive vascular supports that have been used in clinical tests to date are 32 P ion-implants. P-32 has a half-life of 14 days and only emits electrons with an average energy of 0.7 MeV. Beta particles have a short range (a few millimeters). In clinical tests, a significant reduction in restenosis inside the stent was found, but at the same time an increase in restenosis at the stent ends (so-called candy wrapper effect). An increase in the 32 P occupancy, ie an increase in local activity, at the stent ends also shows no significant improvement.

Aus der DE 198 38 183 A1 ist ein radioaktives Implantat bekannt, das aus einem Substrat aus rostfreiem Stahl und dem radioaktiven Isotop 32P besteht. Hierbei wird der Stent direkt mit einer ent­ sprechenden Lösung mit dem radioaktiven Isotop 32P beschichtet.A radioactive implant is known from DE 198 38 183 A1, which consists of a substrate made of stainless steel and the radioactive isotope 32 P. Here, the stent is coated directly with a corresponding solution with the radioactive isotope 32 P.

Weiterhin ist aus der US 6,264,598 B1 ein Implantat bekannt, das eine auf einem Träger aufgebrachte nicht-radioaktive Schicht aus Palladium aufweist, die mit 102Pd angereichert ist. Das Implantat wird bevorzugt auf Titan als biokompatible Zwischenschicht aufgetragen.Furthermore, an implant is known from US Pat. No. 6,264,598 B1 which has a non-radioactive layer made of palladium, which is applied to a carrier and is enriched with 102 Pd. The implant is preferably applied to titanium as a biocompatible intermediate layer.

Schließlich offenbart die DE 198 55 421 A1 eine Deckschicht für einen Träger mit radioaktivem Material aus Aluminium-, Mag­ nesium-, Tantal-, Eisen- und/oder Titandioxid.Finally, DE 198 55 421 A1 discloses a cover layer for a carrier with radioactive material made of aluminum, mag nesium, tantalum, iron and / or titanium dioxide.

Aufgabe der Erfindung ist es ein Implantat der eingangs genann­ ten Art bereitzustellen, bei der das Isotop durch Beschichtung aufgetragen ist, und ein Verfahren zu dessen Herstellung anzu­ geben.The object of the invention is an implant of the type mentioned to provide the type in which the isotope is coated is applied, and to apply a method for its production give.

Gelöst wird diese Aufgabe durch die Merkmale der Patentansprüche 1 und 4. Die Unteransprüche beschreiben vorteilhafte Ausgestal­ tungen der Erfindung.This object is achieved by the features of the claims 1 and 4. The subclaims describe advantageous configurations tion of the invention.

Die Restenose an den Stentenden kann durch den Einsatz von Rönt­ genstrahlen reduziert werden. Sie besitzen eine geringere Reich­ weite als die mittels Aktivierung erzeugten Gammastrahlen, je­ doch eine größere als Elektronen. Ein Röntgenstrahlung emittie­ rendes Isotop ist zum Beispiel 103Pd. Es emittiert keine thera­ peutisch bedeutende Gammastrahlung. Seine Halbwertszeit liegt aus heutiger Sicht im idealen Bereich von 17 Tagen. Durch die größere Reichweite der Röntgenstrahlung können so auch noch Re­ gionen deutlich außerhalb des Stents therapeutisch bestrahlt werden. Eine Verringerung des Candy Wrapper Effektes kann so er­ zeugt werden. Restenosis at the stent ends can be reduced by using X-rays. They have a shorter range than the gamma rays generated by activation, but they are larger than electrons. An X-ray emitting isotope is, for example, 103 Pd. It does not emit therapeutically significant gamma radiation. From today's perspective, its half-life is in the ideal range of 17 days. Due to the larger range of the X-rays, regions well beyond the stent can be irradiated therapeutically. A reduction in the candy wrapper effect can thus be created.

Palladium ist ein teures Isotop. Eine Belegung der Stentenden mit diesem Isotop unter gleichzeitiger Verwendung von 32P im Stentmittelteil ist marktwirtschaftlich am vorteilshaftenden. Die Herstellungskosten werden dadurch spürbar gesenkt.Palladium is an expensive isotope. An occupancy of the stent ends with this isotope while using 32 P in the middle part of the stent is the most advantageous in terms of market economy. This noticeably reduces manufacturing costs.

Außerdem einsetzbar ist das Verfahren bei der Beschichtung von anderen medizinischen Implantaten z. B. Seeds, Nadel und Drähte zur Bekämpfung von Tumoren und bei Gallengang und Harnleiter­ stents, sowie bei allen Anwendungen bei denen das Proliferieren des Gewebes in Körperhöhlen vermieden werden muß.The method can also be used in the coating of other medical implants e.g. B. seeds, needle and wires to fight tumors and in the bile duct and ureter stents, as well as in all applications in which the proliferation of tissue in body cavities must be avoided.

Die Erfindung wird im Folgenden anhand von Ausführungsbeispielen näher erläutert. The invention is described below using exemplary embodiments explained in more detail.  

Unsere Erfindung beschreibt ein besonders geeignetes elektroche­ misches Verfahren radioaktives Phosphor haftfest auf ein medizi­ nisches Festkörperimplantat aufzubringen ohne biologisch be­ denkliche Stoffe gleichzeitig auf der Oberfläche zu binden. Gleichzeitig können die Enden mit Palladium wahlweise aktiviert werden.Our invention describes a particularly suitable electroche Mixing process of radioactive phosphorus adherent to a medical device to apply a solid-state implant without biological loading to bind conceivable substances on the surface at the same time. At the same time, the ends can optionally be activated with palladium become.

Phosphatierung des ImplantatsPhosphating the implant

Zur Verwendung als Substratmaterial eignen sich besonders im chirurgischen Bereich eingesetzte austenitische Chrom-Nickel­ stähle (z. B. AISI 316L) außerdem ist durch den Einsatz einer biokompatiblen Beschichtung (z. B. Gold) der Einsatz anderer Ma­ terialien möglich.Are particularly suitable for use as substrate material in austenitic chrome-nickel used in the surgical field steel (e.g. AISI 316L) is also possible by using a biocompatible coating (e.g. gold) the use of other Ma materials possible.

Hochlegierter Stahl läßt sich nur sehr schwer phosphatieren. Eine Reineisenschicht kann dieses Problem beseitigen. Hierzu wird ein Edelstahlimplantat mit einer solchen Schicht belegt. Anschließend bringt man mit handelsüblichen Phosphatierungsbä­ dern das radioaktive Phosphorisotop, durch Zugabe des aktiven Phosphors im gleichen Phosphorkomplex des inaktiven Bades, homo­ gen über den ganzen Stent oder homogen unter Auslassung eines Bereiches vom Stentende bis ca. 2 mm vom Stentende weg auf. Das Nichtaktivieren der Enden wird durch eine vorherige Lackierung dieser durch teilweises Eintauchen in Lack oder ähnlichem be­ werkstelligt. Zum Schutz der Reineisenschicht vor Korrosion wird diese mit einem Schutzcoating, z. B. Gold, homogen über den gan­ zen Stent versehen. Danach wird Palladium auf die Enden aufge­ bracht. Dies geschieht z. B. durch ein definiertes Eintauchen (ca. 2 mm) in das Palladiumbad. Des Weiteren kann nun ein zu­ sätzliches Deckcoating folgen mit anschließender optionaler Wär­ mebehandlung.High-alloy steel is very difficult to phosphate. A layer of pure iron can eliminate this problem. For this a stainless steel implant is covered with such a layer. Then you bring with commercial Phosphatierungsbä the radioactive phosphorus isotope, by adding the active Phosphorus in the same phosphorus complex of the inactive bath, homo over the entire stent or homogeneously with the omission of one Range from the stent end to approx. 2 mm from the stent end. The Non-activation of the ends is due to a previous painting this by partial immersion in paint or the like werkstelligt. To protect the pure iron layer from corrosion these with a protective coating, e.g. B. Gold, homogeneous over the gan zen stent. Palladium is then applied to the ends introduced. This happens e.g. B. by a defined immersion (approx. 2 mm) in the palladium bath. Furthermore, one can now Additional deck coating follows with subsequent optional heat mebehandlung.

Typische Aktivitäten bei z. B. einem 18,9 mm langen Implantat liegen im Bereich von:
Für homogene Beschichtung: 32P: = 10-50 kBq/mm
103Pd: = 1-25 MBq/mm
Für 103Pd-Enden: 103Pd: = 5-25 MBq/mm
Typical activities at e.g. B. an 18.9 mm long implant are in the range of:
For homogeneous coating: 32 P: = 10-50 kBq / mm
103 Pd: = 1-25 MBq / mm
For 103 Pd ends: 103 Pd: = 5-25 MBq / mm

Zur erfolgreichen Abscheidung muß das Material vollständig ent­ fettet sein. Hierzu wird das Substrat in Aceton einer Ultra­ schallsäuberung unterzogen. Eine elektrolytische Entfettung schließt an.The material must be completely removed for successful deposition be fat. To do this, the substrate is acetone in an Ultra subjected to sound cleaning. Electrolytic degreasing connects.

Grundierung und PhosphatierungPrimer and phosphating

Zur Beschichtung des Substratmaterials wird eine Reineisen­ schicht entweder homogen auf dem ganzen Stent oder homogen im Stentmittelteil (durch lackieren der Stentenden) aufgebracht. Hierzu eignet sich beispielsweise folgendes Bad, das sich durch eine hohe Duktilität der erzeugten Eisenschicht auszeichnet:
Eisen(II)chlorid: 375 g/l
Calciumchlorid: 185 g/l
pH: 1-2
T = 90-110°C
j = 4-20 A/dm2
Anode: Weicheisen, AAnode < AKathode (0,5-0,7 : 1)
To coat the substrate material, a pure iron layer is applied either homogeneously on the entire stent or homogeneously in the middle part of the stent (by painting the stent ends). The following bath is suitable for this, for example, which is characterized by a high ductility of the iron layer produced:
Iron (II) chloride: 375 g / l
Calcium chloride: 185 g / l
pH: 1-2
T = 90-110 ° C
j = 4-20 A / dm 2
Anode: soft iron, A anode <A cathode (0.5-0.7: 1)

Nach dem Aufbringen einer 100-1000 nm dicken Schicht, wird der Stent homogen oder nur der Mittelteil (Lackierung der Enden) phosphatiert. Hierzu eignen sich marktübliche Phosphatierungsbä­ der, bei dem radioaktiver Phosphor, im richtigen Komplex vorlie­ gend, zugegeben wird. Anschließend wird das Substrat mit einem homogenen Coating (z. B. Gold, Silber, Kupfer) zum Korrosions­ schutz versehen. Optional kann eine Aktivierung der Enden mit Palladium z. B. durch kontrolliertes Eintauchen oder durch La­ ckierung des Mittelteils durchgeführt werden. Ein zusätzliches Deckcoating und/oder eine Wärmebehandlung ist möglich. After applying a 100-1000 nm thick layer, the Stent homogeneous or only the middle part (painting the ends) phosphated. For this purpose, customary phosphating baits are suitable which, in the case of radioactive phosphorus, is in the correct complex gend, is added. Then the substrate with a homogeneous coating (e.g. gold, silver, copper) for corrosion provide protection. Optionally, the ends can be activated with Palladium e.g. B. by controlled immersion or by La the middle section are carried out. An additional Deck coating and / or heat treatment is possible.  

Mögliche vorteilhafte Schichten werden anschließend quantifi­ ziert.Possible advantageous layers are then quantified ed.

Kupfercopper

Das vorbehandelte Substratmaterial wird z. B. mittels eines kom­ merziellen alkalischen stromlosen Kupferbades beschichtet. Nach 3 Minuten entsteht eine Schicht von 100­ -1000 nm Dicke. Das Palladinieren mittels galvanische Abschei­ dung aus einer radioaktiven 103PdCl2 Lösung (pH = 1-3) mit einer Stromdichte von 0,1-2 A/dm2 folgt. Es wird hierzu eine unlösli­ che platinierte Titan-Ringnetzanode verwendet und der Stent ca. 2 mm in das Bad eingetaucht. Nach diesem Vorgang wird das Sub­ strat gedreht und der Vorgang wiederholt. Die anschließende thermische Behandlung durch das 30 minütige Auslagern der Probe in einem Ofen unter einem Druckbereich von p = 10-4-10-5 mbar bei T = 350-600°C soll die Schicht legieren lassen. Vor bzw. nach diesem Vorgang kann der Stent homogen oder nur homogen im Mit­ telteil mit 32P implantiert werden.The pretreated substrate material is e.g. B. coated with a com commercial alkaline electroless copper bath. After 3 minutes, a layer with a thickness of 100-1000 nm is formed. Palladium plating by electroplating from a radioactive 103 PdCl 2 solution (pH = 1-3) with a current density of 0.1-2 A / dm 2 follows. For this purpose an insoluble platinum-coated titanium ring mesh anode is used and the stent is immersed approx. 2 mm in the bath. After this process, the substrate is rotated and the process repeated. The subsequent thermal treatment by storing the sample in an oven for 30 minutes under a pressure range of p = 10 -4 -10 -5 mbar at T = 350-600 ° C should allow the layer to be alloyed. Before or after this procedure, the stent can be implanted homogeneously or only homogeneously in the central part with 32 P.

Silbersilver

Das vorbehandelte Substrat wird mittels eines cyanidhaltigen Silberbades beschichtet. Es kann hierzu z. B. ein Bad mit einem Silbergehalt von 0,8-1,5 g/l, mit 2 g/l Silbercyanid, 70 g/l Natriumcyanid und 10 g/l Natriumcarbonat verwendet werden. Man benötigt eine Reinsilberanode. Es wird bei Raumtemperatur mit einer Stromdichte im Bereich von 0,5-1,5 A/dm2 und einem pH- Wert von 11-12,5 betrieben. Die nach etwa 3 Minuten erzeugte Silberschicht von 50-500 nm wird wie in Beispiel 1.2 mit ra­ dioaktivem Palladium belegt. Ein anschließendes 30 minütige Le­ gieren bei T = 300-400°C unter p = 10-4-10-5 mbar wurde erfolg­ reich durchgeführt. Vor bzw. nach diesem Vorgang kann der Stent homogen oder nur homogen im Mittelteil mit 32P implantiert wer­ den. The pretreated substrate is coated using a silver bath containing cyanide. This can be done e.g. B. a bath with a silver content of 0.8-1.5 g / l, with 2 g / l silver cyanide, 70 g / l sodium cyanide and 10 g / l sodium carbonate can be used. You need a pure silver anode. It is operated at room temperature with a current density in the range of 0.5-1.5 A / dm 2 and a pH of 11-12.5. The silver layer of 50-500 nm generated after about 3 minutes is coated with radioactive palladium as in Example 1.2. A subsequent 30 minutes of alloying at T = 300-400 ° C under p = 10 -4 -10 -5 mbar was successfully carried out. Before or after this procedure, the stent can be implanted homogeneously or only homogeneously in the middle part with 32 P.

Goldgold

Nach der Vorbehandlung wird das Substrat mit einer dünnen Gold­ schicht belegt. Hierzu eignet sich z. B. ein cyanidisches Gold­ bad. Hierzu verwendet man 3 g/l Kaliumtetracyanoaurat, 1 g/l Ni­ ckelchlorid und HCl. Das Bad wird mit einem pH-Wert von 0,5-­ 1,5 und bei Raumtemperatur betrieben. Die Anode sollte unlöslich sein (z. B. Platin). Es wird eine Stromdichte von 1-2 A/dm2 eingestellt. Die nach etwa 3 Minuten aufgebrachte 50-500 nm dünne Goldschicht wird mit aktivem Palladium belegt. Anschließend folgt eine 30 minütige thermische Behandlung unter Vakuum bei T = 300-400°C. Vor bzw. nach diesem Vorgang kann der Stent homogen oder nur homogen im Mittelteil mit 32P implantiert werden.After the pretreatment, the substrate is coated with a thin gold layer. For this, z. B. Bad a cyanide gold. For this purpose, 3 g / l potassium tetracyanoaurate, 1 g / l nickel chloride and HCl are used. The bath is operated with a pH of 0.5-1.5 and at room temperature. The anode should be insoluble (e.g. platinum). A current density of 1-2 A / dm 2 is set. The 50-500 nm thin gold layer applied after about 3 minutes is coated with active palladium. This is followed by a thermal treatment under vacuum at T = 300-400 ° C for 30 minutes. Before or after this process, the stent can be implanted homogeneously or only homogeneously in the middle part with 32 P.

Deckcoatingdeck coating

Aufbringen der aktiven Schichten wie in den vorangegangen Beispielen. Darauffolgende Herstellung eines Coatings zur selektiven Absorp­ tion der 2,7 keV Röntgenstrahlung des 103Pd. Diese Coatings können aus Silber, Kupfer oder Gold bestehen. Dazu verwendbar sind obige Beispiele. Man kann sowohl als Coatingmaterial das Mate­ rial der ersten Schicht verwenden (Gold auf Gold, Silber auf Silber, Kupfer auf Kupfer). Man kann aber auch die Materialien kombinieren (Gold auf Kupfer, Silber auf Kupfer, Gold auf Sil­ ber, Silber auf Gold, Kupfer auf Gold, Kupfer auf Silber). Zur Verminderung der transmittierten 2,7 keV Strahlung um 90%-­ 99,9% des ursprünglichen Wertes an der Oberfläche sind Coating­ dicken von Cu: 3-10 µm, Ag: 4-13 µm und Au: 500 nm-1,5 µm nötig.Application of the active layers as in the previous examples. Subsequent production of a coating for the selective absorption of the 2.7 keV X-rays of the 103 Pd. These coatings can consist of silver, copper or gold. The examples above can be used for this. You can use the material of the first layer as a coating material (gold on gold, silver on silver, copper on copper). But you can also combine the materials (gold on copper, silver on copper, gold on silver, silver on gold, copper on gold, copper on silver). To reduce the transmitted 2.7 keV radiation by 90% - 99.9% of the original value on the surface, coating thicknesses of Cu: 3-10 µm, Ag: 4-13 µm and Au: 500 nm-1.5 µm necessary.

Eine weitere Variante ist Ionenimplantation der Stent-Enden mit z. B. Cs-131 oder Cs-132. Another variant is ion implantation of the stent ends z. B. Cs-131 or Cs-132.  

Diese Variante ist interessant, wenn im mittleren Teil des Stents Strahlung kurzer Reichweite benötigt wird, an den Enden jedoch höhere. Härtere γ-Strahler kommen dann in Frage (z. B. Cs- 132). Diese haben im Allgemeinen zwei Nachteile:
Es wird Gewebe bestrahlt, daß nicht im Zielvolumen liegt.
This variant is interesting if radiation in the middle part of the stent is required with a short range, but higher at the ends. Harder γ-emitters are then possible (e.g. Cs- 132). These generally have two drawbacks:
Tissue is irradiated that is not in the target volume.

Bei einem permanenten Implantat stellt dann der Patient selbst eine Strahlenquelle dar.In the case of a permanent implant, the patient then places himself represents a radiation source.

Wenn aber nur die Enden des Stents mit so einem harten Strahler belegt sind, ist die Menge der harten Strahlung viel kleiner, so daß die oben genannten Effekte toleriert werden können.But if only the ends of the stent with such a hard radiator the amount of hard radiation is much smaller, so that the above effects can be tolerated.

Claims (4)

1. Radioaktives Implantat bestehend aus einem Substrat aus rostfreiem Stahl und 32P als radioaktives Isotop, dadurch gekennzeichnet, dass das radioaktive Isotop elektrochemisch auf einer Zwischenschicht aus Reineisen aufgebracht ist, und das Substrat eine Gefäßstütze ist, dessen Enden mit ei­ nem weiteren radioaktiven Isotop versehen sind.1. Radioactive implant consisting of a substrate made of stainless steel and 32 P as a radioactive isotope, characterized in that the radioactive isotope is electrochemically applied to an intermediate layer of pure iron, and the substrate is a vascular support, the ends of which are provided with a further radioactive isotope are. 2. Radioaktives Implantat nach Anspruch 1, dadurch ge­ kennzeichnet, dass das weitere radioaktiven Isotop elektro­ chemisch auf einer Edelmetallschicht als Zwischenschicht aufgebracht ist.2. Radioactive implant according to claim 1, characterized ge indicates that the further radioactive isotope is electro chemically on a precious metal layer as an intermediate layer is applied. 3. Radioaktives Implantat nach einem der Ansprüche 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass es mit einer Deckschicht aus Edelmetall versehen ist.3. Radioactive implant according to one of claims 1 or 2, characterized in that it is made with a top layer Precious metal is provided. 4. Verfahren zur Herstellung eines radioaktiven Implantats be­ stehend aus einem Substrat aus rostfreiem Stahl und einem radioaktiven Isotop mit folgenden Verfahrenschritten:
  • a) Reinigen des Substrats und galvanisches Aufbringen einer Reineisenschicht,
  • b) Phosphatieren der Reineisenschicht mit Hilfe eines akti­ ven Phosphorkomplexes,
  • c) Aufbringen einer Edelmetallschicht als Zwischenschicht und elektrochemisches Aufbringen eines weiteren radioak­ tiven Isotops auf diese Zwischenschicht und
  • d) Aufbringen einer Korrosionsschutzschicht.
4. A method for producing a radioactive implant consisting of a stainless steel substrate and a radioactive isotope using the following process steps:
  • a) cleaning of the substrate and galvanic application of a pure iron layer,
  • b) phosphating the pure iron layer with the aid of an active phosphor complex,
  • c) applying a noble metal layer as an intermediate layer and electrochemically applying a further radioactive isotope on this intermediate layer and
  • d) applying a corrosion protection layer.
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Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5722984A (en) * 1996-01-16 1998-03-03 Iso Stent, Inc. Antithrombogenic radioactive coating for an intravascular stent
DE19819426A1 (en) * 1998-04-30 1999-11-11 Christoph Hehrlein Catheters and vascular supports, in particular for combined radioactive radiation and medication therapy and methods for their production
DE19838183A1 (en) * 1998-08-21 2000-03-09 Alexei Kalatchev Process for the production of objects with an encapsulated radioactivity, in particular for medical implants
DE19855421A1 (en) * 1998-11-02 2000-05-11 Wolfgang Brandau Implant, especially a stent, having surface cavities containing a radioactive material to inhibit excessive cell growth
US6264598B1 (en) * 1998-08-06 2001-07-24 Implant Sciences Corporation Palladium coated implant

Family Cites Families (6)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5840009A (en) * 1995-12-05 1998-11-24 Isostent, Inc. Radioisotope stent with increased radiation field strength at the ends of the stent
US5919126A (en) * 1997-07-07 1999-07-06 Implant Sciences Corporation Coronary stent with a radioactive, radiopaque coating
US6129658A (en) * 1997-12-10 2000-10-10 Varian Associates, Inc. Method and apparatus creating a radioactive layer on a receiving substrate for in vivo implantation
JP2002530128A (en) * 1998-11-18 2002-09-17 ラジオバスキュラー、システムズ、リミテッド、ライアビリティ、カンパニー Radioactive coating solution, method and substrate
US6264595B1 (en) * 1999-02-04 2001-07-24 Mobeta, Inc. Radioactive transition metal stents
DE10044559A1 (en) * 2000-09-08 2002-04-04 Karlsruhe Forschzent Coated implant

Patent Citations (5)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
US5722984A (en) * 1996-01-16 1998-03-03 Iso Stent, Inc. Antithrombogenic radioactive coating for an intravascular stent
DE19819426A1 (en) * 1998-04-30 1999-11-11 Christoph Hehrlein Catheters and vascular supports, in particular for combined radioactive radiation and medication therapy and methods for their production
US6264598B1 (en) * 1998-08-06 2001-07-24 Implant Sciences Corporation Palladium coated implant
DE19838183A1 (en) * 1998-08-21 2000-03-09 Alexei Kalatchev Process for the production of objects with an encapsulated radioactivity, in particular for medical implants
DE19855421A1 (en) * 1998-11-02 2000-05-11 Wolfgang Brandau Implant, especially a stent, having surface cavities containing a radioactive material to inhibit excessive cell growth

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WO2003020369A2 (en) 2003-03-13
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